REKLAMA

Interkomy motocyklowe [TEST]

A gdyby tak odizolować się od wirusa, stosując chytry chwyt – do kontaktów używając interkomu? Sprawdzamy cztery topowe interkomy motocyklowe.

Kiedyś wszystko było łatwiejsze. Jeśli korzystałeś z walkie-talkie albo radia CB, zawsze wiedziałeś, czy ktoś jest po drugiej stronie mikrofonu, bo w słuchawce zawsze było słychać szumy i chrapliwy głos rozmówcy. Dzisiaj jest inaczej. Dźwięk jest czysty, a chwilowa cisza w słuchawce wcale nie oznacza, że wyczerpały się baterie. Dzisiaj nie trzeba przyciskać żadnego guzika, bo wyręcza cię w tym system VOX, czyli włącznik połączenia sterowany głosem. Podniesienie poziomu głośności, żeby pokonać wzrost zakłóceń? To też robi to za ciebie automat.

 

Cardo Packtalk Bold

interkomy-cardo-packtalk-boldFot. Tobias Beyl

Importer: www.b2bike.pl

Masa: 59/147 g (pojedynczy/komplet). Akumulator: b.d. Czas ładowania: 85 minut. Czas rozmowy: do 13 godzin. Zasięg: do 8 km (dane producenta). Wersja Bluetootha: 4.1. Maksymalna liczba rozmówców: 15. Kraj producenta: Ukraina. Funkcje dodatkowe: radio, komendy głosowe, dzielenie muzyki. Cena: 1499/2699 zł (pojedynczy/podwójny zestaw).

 

 minus Ładowanie podczas jazdy; dzielenie rozmowy telefonicznej z grupą; automatyczne dopasowanie głośności; mocowanie na klej i zacisk; dobre stopniowanie głośności; żadnych problemów podczas jazdy w deszczu; łatwa i intuicyjna obsługa; komendy głosowe; pewne mocowanie do kasku; trzy różne profile dźwięku do wyboru

 minus Aktualizacja tylko za pośrednictwem komputera; komendy głosowe słyszalne dla innych uczestników grupy; mimo „Ochrony przed chwilowym zanurzeniem” (IP67) urządzenie wykonywało w wodzie nieprzewidziane komendy

interkomy-cardo-packtalk-boldFot. Tobias Beyl

W zestawie Packtalk Bold brak wtyczki sieciowej. Oprócz niej jest w nim wszystko, co potrzebne do montażu i używania tego interkomu.

 

WNIOSEK Głośniki JBL są gwarancją dobrej jakości dźwięku. Jeśli kupisz to urządzenie, będziesz miał dopracowany produkt, chociaż nie do końca idący z duchem czasu.

NASZA OCENA  ● ● ● ●

5 białych kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny; 2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Midland BTX2 Pro S

interkomy-midland-btx2-pro-sFot. Tobias Beyl
Importer: alan.pl

Masa: 59/147 g (solo/z głośniczkami, mikrofonem i mocowaniem). Akumulator: litowy. Czas ładowania: 120 minut. Czas rozmowy: do 20 godzin. Zasięg: do 1,2 km (dane producenta). Wersja Bluetootha: 4.2. Maksymalna liczba rozmówców: 8. Kraj producenta: b.d. Funkcje dodatkowe: radio, dzielenie muzyki. Cena: 795/1350 zł

 

minus Głośny i wyraźny głos; regulacja głośności dźwięku; łatwy montaż

minus Skomplikowane parowanie; nieprzyjemne hałasy przy przekroczeniu zasięgu; regulacja głośności działa nieprecyzyjnie; ładowanie jest sygnalizowane – odwrotnie niż w większości urządzeń – przez miganie, a nie świecenie diody; ustawianie dźwięku tylko na komputerze; najaktualniejsze oprogramowanie tylko w języku angielskim; aktualizacja oprogramowania tylko na komputerze; niebezpieczeństwo dostania się wody do wnętrza urządzenia

interkomy-midland-btx2-pro-sFot. Tobias Beyl

 

BTX2 Pro S jest dostępny także jako sparowany podwójny zestaw. Wtedy działa o wiele lepiej niż w przypadku łączenia się grupy.

WNIOSEK Największe wady tego interkomu to brak funkcji mesh i skomplikowane przełączanie w tryb konferencyjny.

NASZA OCENA  ● ● ●

5 białych kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny; 2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!

 

Zobacz również: Skoro wiesz jaki interkom kupić, najwyższy czas wypróbować go w praktyce. My polecamy wyjazd szlakiem najpiękniejszych zamków w Polsce. 

REKLAMA

 

Sena 50S   ZWYCIĘZCA TESTU

interkomy-sena-50sFot. Tobias Beyl
Importer: olekmotocykle.pl

 

Masa: 73/162 g (solo/z głośnikami, mikrofonem i mocowaniem). Akumulator: b.d. Czas ładowania: 80 minut. Czas rozmowy: do 14 godzin. Zasięg: do 2 km (wg producenta). Wersja Bluetootha: 5.0. Maksymalna liczba uczestników: 24 w prywatnej grupie, nieograniczona w trybie Open Mesh. Kraj producenta: Chiny. Funkcje dodatkowe: radio, polecenia głosowe, dzielenie muzyki, przyłącze AUX, mikrofon ambientowy. Cena: 1399/2499 zł

 

minus Bardzo dobra jakość dźwięku; intuicyjna obsługa; przycisk do odtwarzania dźwięków otoczenia; bardzo pewne mocowanie do kasku; wejście AUX (wtyczka jack 2,5 mm); polecenia głosowe; odporny na deszcz; automatyczna aktualizacja oprogramowania
 

minus Zbyt masywna budowa; braki w aerodynamice; trzeba trzech kliknięć pokrętłem, aby podgłośnić o jeden stopień

interkomy-sena-50sFot. Tobias Beyl

 

Oprócz modelu 50S Sena oferuje wersję 50R – równie bogato wyposażoną, ale z przyciskami zamiast pokrętła głośności.

 

WNIOSEK W porównaniu z poprzednikiem – 30K – model 50S oferuje znacznie lepszy dźwięk przy tak samo łatwej obsłudze. Zastrzeżenia są tak niewielkie, że nie odebrały urządzeniu zwycięstwa w teście.

NASZA OCENA  ● ● ● ● ●

5 białych kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny; 2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!

 

REKLAMA

REKLAMA

 

UClear Motion Infinity

interkomy-uclear-motion-infinityFot. Tobias Beyl
Importer: www.kontel.pl

 

Masa: 33/74 g (solo/z głośniczkami, mikrofonem i mocowaniem). Akumulator: 3,7 V/650 mAh, litowo-jonowo-polimerowy. Czas ładowania: 210 minut. Czas rozmowy: do 18 godzin. Zasięg: do 1,2 km na osobę (wg producenta). Wersja Bluetootha: 5.0. Liczba uczestników: nieograniczona. Kraj producenta: Singapur. Funkcje dodatkowe: polecenia gestami i głosowe, dzielenie muzyki, czujnik wypadku, funkcja SOS, apka na iOS-a i Androida. Cena: 1349/2394 zł

 

minus Polecenia gestami; niewielkie wymiary i masa; nie powoduje zawirowań powietrza; czujnik wypadku (funkcja SOS); polecenia głosowe; automatyczne włączanie i wyłączanie za pomocą czujnika ruchu; wodoszczelny

 minus Słaby feedback podczas obsługi; duże różnice w działaniu między apkami na iOS-a i Androida (np. w funkcjach albo kilka godzin zamiast 15 minut na aktualizację oprogramowania); nieprzyjemny dźwięk towarzyszy gestom; sterowanie głosowe nie funkcjonuje idealnie

interkomy-uclear-motion-infinityFot. Tobias Beyl

 

Brak mikrofonu na wysięgniku do kasków typu jet, ponieważ w tym przypadku mikrofony są instalowane na skroni.

 

WNIOSEK Bardzo dużo ciekawych bajerów, które w praktyce nie zawsze działają. Aktualizacja oprogramowania pomogłaby w ulepszeniu urządzenia.

NASZA OCENA  ● ● ● ●

5 białych kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny; 2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!

 

Zobacz również: Test kasków typu adventure. 

REKLAMA

 

We współczesnych urządzeniach wygoda i jakość głosu podczas nawijania z pasażerem zostały dopracowane już niemal do perfekcji. Dzisiaj walka toczy się o jak najlepszą komunikację w grupie. W ostatnich latach urządzenia są pod tym względem coraz lepsze, dzięki czemu podczas jazdy może rozmawiać ze sobą ośmiu, a nawet więcej motocyklistów. Jest jeden warunek: wszyscy powinni korzystać z tego samego systemu. Powinni, a nie muszą, bo połączenie między sobą urządzeń różnych producentów jest wprawdzie możliwe, ale bywa kłopotliwe.

Najwyższy komfort gwarantują systemy wyposażone w system mesh. Chodzi w nim o to, aby podczas jazdy kolejność łączenia się poszczególnych urządzeń nie odgrywała żadnej roli. Oprócz tego poszczególni uczestnicy mogą opuścić rozmowę w dowolnym momencie, by później powrócić do niej bez problemu. Każde urządzenie w tej sieci funkcjonuje jak stacja przekaźnikowa, więc także większe odległości między pierwszym i ostatnim uczestnikiem rozmowy nie mają większego znaczenia.

 

TAK TESTOWALIŚMY

Liczba motocykli w grupie, jakość transmisji, zasięg i łatwość obsługi – oto cztery najistotniejsze kryteria oceny.

Dopiero jazdy testowe są w stanie wykazać, czy mimo hałasu wywołanego przez pęd powietrza słowa rozmówcy(-ów) są zrozumiałe, czy obsługa interkomu jest możliwa w rękawicach oraz jak duży jest faktyczny zasięg podczas jazdy w górach. Żeby sprawdzić te wszystkie tematy, zabraliśmy testowane urządzenia w Alpy. Oprócz tego oceniliśmy łatwość montażu systemów w kaskach i upgrade oprogramowania. Ponieważ zawsze dbamy o maksymalny obiektywizm ocen, do tego testu wzięliśmy trzy modele kasków: HJC RPHA 11, Shark Spartan i Arai Tour-X4; po cztery sztuki każdego z nich.
Maksymalna ocena za łatwość zamontowania urządzenia i przygotowania go do pracy wynosiła 10 pkt. Po 20 pkt interkom mógł zarobić za łatwość obsługi, zakres funkcji oraz akustykę podczas różnych warunków jazdy (po mieście, na autostradzie itp.).
Ponieważ akustyka jest najbardziej narażona na subiektywizm testerów, przetestowaliśmy dźwięk z interkomów, korzystając z gumowego ucha i ukrytych w nim mikrofonów. Wszystkie zestawy musiały odtworzyć rozmowy z drugiego urządzenia i różne kawałki muzyczne ze smartfona. Później przyszedł czas na komputerową analizę, ocenę i porównanie wyników. Za akustykę można było zdobyć najwięcej, bo 30 pkt.
Na maksimum 10 punktów wyceniliśmy wyposażenie i zawartość zestawu oraz jakość urządzenia i precyzję jego wykonania.

interkomyFot. Björn Gramm
Komputer prawdę ci powie. Cyfrowa analiza pozwoliła wychwycić najdrobniejsze różnice w jakości dźwięku.


Nie daj się złapać na lep dużego zasięgu. W rzeczywistości zasięg pojedynczych urządzeń jest dużo krótszy niż obiecują producenci. Niemniej trzeba dodać, że odległość 300 m pomiędzy motocyklami nie utrudnia dziś komunikacji.

Niestety nie byliśmy w stanie uzyskać na potrzeby naszego testu BT Mesha od Midlanda, dlatego wskoczył za niego model BTX2 Pro S. Sena dała do testu model 50S, który jest wyraźnie lepszy od dotychczasowego flagowca – 30K. Cardo udostępnił sprawdzony system Packtalk Bold i głośniki od JBL-a, a UClear wysłał do boju naszpikowany bajerami model Motion Infinity.

„Jesteście tam jeszcze?” To pytanie bardzo często padało podczas naszego testu. Trzeba jednak przyznać, że nie wtedy, gdy jechaliśmy w ośmiu i gdy w każdym momencie ktoś miał coś do powiedzenia. Ten problem powstawał, gdy chcieliśmy wychwycić subtelne różnice między biorącymi udział w teście systemami. Niezależnie od sytuacji, w każdych warunkach mieliśmy łączność, mogliśmy ze sobą rozmawiać do woli.

Ponieważ rozmowy podczas jazdy (czy to przez telefon, czy przy użyciu interkomu) odwracają część twojej uwagi od tego, co najważniejsze, w konsekwencji oznacza jedno – gorszą koncentrację. Dlatego mają rację ci, którzy rezygnują ze słuchania muzyki czy pogaduszek z innymi, mimo że urządzenia zapewniają taką możliwość.

 

CO TO JEST BLUETOOTH I PO CO MU MESH?

Bluetooth jest to bezprzewodowa technika wykorzystywana przede wszystkim do transmisji danych i streamingu audio na NIEWIELKIE odległości. Odbywa się to z wykorzystaniem fal o częstotliwości 2,4 GHz.

Skąd wzięła się dziwna nazwa Bluetooth? Mimo że zabrzmi to zabawnie, ale ma ona historyczne korzenie. W połowie IX wieku naszej ery król Wikingów, Duńczyk Harald Sinozęby (po ang. Harald Bluetooth), dzięki swoim zdolnościom komunikacyjnym i negocjacyjnym zjednoczył skłóconych Duńczyków i Norwegów. To na jego cześć ktoś wpadł na pomysł, aby system komunikacji bezprzewodowej nazwać Bluetoothem. Logo tego systemu są to stylizowane inicjały Sinozębego. H i B są napisane staronordyckim pismem runicznym, przy czym obie litery są nałożone jedna na drugą.


W 1998 roku konsorcjum Intela, Ericssona, Nokii, IBM i Toshiby przedstawiło ten standard. Od pierwszej wersji zmieniło się bardzo wiele, do dzisiaj powstało wiele wersji Bluetootha. Przez lata obniżono zużycie energii potrzebnej do funkcjonowania systemu, zwiększono stabilność połączeń, podwyższono prędkość transmisji oraz powiększono zasięg. Najświeższa wersja ma oznaczenie 5.0. Od poprzedniej (4.2) jest lepsza przede wszystkim pod względem mocy sygnału.


Bluetooth znalazł zastosowanie również w interkomach motocyklowych. Klasyczny interkom działa, wykorzystując co najmniej dwa urządzenia. Nowocześniejsze systemy – te które wykorzystują funkcję mesh – umożliwiają połączenie w sieć ośmiu i więcej urządzeń bez utrzymania ścisłej kolejności (podczas łączenia i jazdy). W uproszczeniu oznacza to, że mesh umożliwia wykonywanie połączeń konferencyjnych. Inni producenci wykorzystują parowanie, uzupełniając to jednak funkcją nadawania szerokopasmowego, by można było rozmawiać w większej grupie.

Bluetooth służy przede wszystkim do przesyłania danych i transmisji audio między urządzeniami.

Bluetooth zapewnia bezpośrednie połączenie dwóch urządzeń (parowanie), ale też wysyłanie informacji do kilku urządzeń oraz połączenie w sieć kilku urządzeń (mesh).

interkomyMotocykl

 

PUNKTACJA KOŃCOWA

  Montaż/
przygotowanie do pracy
Jakość dźwięku Funkcje Obsługa Zawartość zestawu Jakość/
precyzja wykonania
suma NASZA OCENA* cena w zł
Maks. liczba punktów 10 30 20 20 10 10 100    
Sena 50S  6 26 16 19  9 10 86 od 1384
Cardo Packtalk Bold  6 23 14 19  9 10 81 od 1089
UClear Motion Infinity  7 22 15 16 10  8 78 739
Midland BTX2 Pro S  8 20 10 11 10  8 67 699
Sena 50S to niezaprzeczalny zwycięzca. Gdyby poprzedni topowy model – 30K – walczył z Packtalk Boldem, jestem pewien, że przegrałby. Ale 50S ma więcej atutów od Cardo. Niemniej i Packtalk Bold jest dobrym urządzeniem. Dotyczy to również bogato wyposażonego UClear Motion Infinity. Przy czym UClear walczy z kilkoma chorobami wieku dziecięcego. Szkoda, że Midland przekazał do testu model BTX2, bo nowy BT Mesh przypuszczalnie wypadłby znacznie lepiej.

* – 5 białych kropek (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 kropki (84–70 pkt) = dobry; 3 kropki (69–55 pkt) = dostateczny; 2 kropki (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 kropka (39 i mniej pkt) = nie!

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Tankbagi mocowane do zbiornika paskami bądź magnesami powoli odchodzą w zapomnienie. Ciekawym rozwiązaniem są torby z systemem mocowania na tanklock. Rozwiązanie jest skuteczne i proste w obsłudze, ale ma też wady. Jakie? Zapraszamy na test ośmiu tankbagów tego typu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA