[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
3.7

Jak jeździć w deszczu? Test przeciwdeszczówek.

Nikt nie lubi moknąć. Jazda na motocyklu w deszczu nie należy do przyjemności, ale na szczęście są przeciwdeszczówki. Oto test sześciu dwuczęściowych zestawów.

Dzisiaj na topie są ciuchy motocyklowe wyposażone w membrany. Nie przepuszczają wody, oddychają, dzięki nim nie zmarzniesz w chłodny dzień. Mimo to wielu z nas nadal wrzuca do kufra klasyczną przeciwdeszczówkę.

Przeciwdeszczówki mogą być jedno- lub dwuczęściowe. Te pierwsze trudniej się wkłada, sporym problemem jest w nich uszczelnienie zamka, no i wyglądasz w nich jak kosmita. Ponadto zbierająca się w załamaniach kombinezonu woda (za patką chroniącą główny zamek, w okolicach pępka) lubi wlać się do wnętrza, gdy zsiądziesz z motocykla.

Postaw na przeciwdeszczówkę z mem­braną. Będzie wprawdzie droższa, ale o wiele lepsza.

Dwuczęściowe przeciwdeszczówki są łatwiejsze w użyciu, a po zakończeniu jazdy możesz je nosić jak zwykłą kurtkę. Dlatego do naszego testu trafiło sześć dwuczęściowych zestawów w cenie od ok. 400 do niemal 900 zł.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przed kupnem przeciwdeszczówki?

Najważniejszą sprawą jest rozmiar. Z jednej strony musi być na tyle duża, żeby chroniła oraz nie krępowała ruchów, gdy włożysz ją na motocyklowe ciuchy, z drugiej strony musi być tak dopasowana, by nie łopotała na wietrze.

Kolejna sprawa: unikaj przeciwdeszczówek wykonanych z folii. Kuszą one wprawdzie niską ceną, jednak nie posłużą długo. W skrajnym przypadku będzie to towar jednorazowego użytku. Dlatego postaw na zestaw wykonany z materiału (jakiejkolwiek formy poliestru) podklejonego cienką warstwą nieprzepuszczającego wody tworzywa (np. poliuretanu) albo – jeszcze lepiej – z membraną. Tylko taka przeciwdeszczówka będzie wytrzymała.

Zwróć też uwagę, czy szwy są podklejone, a zamki i kieszenie osłonięte zapinanymi na rzepy patkami. Wewnętrzna podszewka wcale nie jest zbędnym bajerem, ułatwia bowiem wkładanie mokrej przeciwdeszczówki. Stójka musi być dokładnie dopasowana do szyi, bo właśnie tędy woda spływa najczęściej.

I jeszcze: zakończenia mankietów i nogawek nie mogą utrudniać ubierania się, ale muszą dobrze przylegać do rękawic i szerokich cholewek butów.

Czy istnieje idealny dwuczęściowy zestaw przeciwdeszczowy? Być może, ale w tym teście go nie znalazłem, niemniej wyróżnione modele są warte polecenia.

REKLAMA

REKLAMA

Büse Aqua

FLM Sports Membran 1.0

Importer: www.buse.com.pl
Ceny: kurtka od 279 zł, spodnie od 149 zł. Rozmiar: S do 10XL, dł. rękawów (XL): 75 cm, dł. nogawek od wewnątrz: 86 cm, dł. nogawek od zewnątrz (XL): 118 cm.
Materiał: laminat poliestrowy.
Masa: 1120 g
Importer: www.polo-motorrad.com
Ceny: kurtka 345 zł, spodnie 260 zł.
Rozmiar: S do 3XL, dł. rękawów (XL): 79 cm, dł. nogawek od wewnątrz: 89 cm, dł. nogawek od zewnątrz (XL): 121 cm.
Materiał: poliamid, poliester-mesh i membrana. Masa: 1190 g
Zalety:
  • Wodoszczelna kieszeń
  • Wysoka jakość wykonania, ładny wygląd i dobre dopasowanie

Wady:
  • bardzo niski kołnierz, więc grozi ci woda spływająca po szyi
  • brak pokrowca w zestawie
  • spodnie ślizgają się na kanapie
Zalety:
  • dzięki membranie wodo-, wiatroszczelny i, co ważne, oddychający
  • kaptur chowany w kołnierzu
  • zamek do spinania spodni z kurtką
Wady:
  • zestaw jest ciężki
  • brak pokrowca w zestawie
  • jasne wstawki szybko się brudzą
WNIOSEK: najsłabszym elementem tego zestawu jest niski kołnierz. Powodował on, że szybko kończyło się wilgotnym kompresem na klacie i karku. Inne rozwiązania są OK. WNIOSEK: membrana powoduje, że to wyższa półka. Test udowodnił wodoszczelność zestawu. Minusy za brak pokrowca i utrudnione pakowanie w kufrze.
Przyjemna w dotyku podszewka z meshu ma taką długość, że spód kurtki nie nasiąka wodą. Białe wstawki to fajny element stylistyczny, tyle że łatwo się brudzą. Membrana działa niezawodnie.
Nasza ocena *** Nasza ocena *****

 

REKLAMA

REKLAMA

Held Rainblock

Proof Hoodie

Importer: www.dobresklepymotocyklowe.pl Ceny: kurtka i spodnie po 439 zł.
Rozmiary: S do 5XL, DS do D3XL, dł. rękawów (XL): 72 cm, dł. nogawek od wewnątrz: 84 cm, dł. nogawek od zewnątrz (XL): 116 cm.
Materiał: poliester ze streczem, membrana z poliuretanu.
Masa: 720 g

Importer: www.moto-akcesoria.pl
Ceny: kurtka 404 zł, spodnie 314 zł.
Rozmiary: XS do 3XL, dł. rękawów (XL): 72 cm, dł. nogawek od wewnątrz: 87 cm, dł. nogawek od zewnątrz (XL): 117 cm.
Materiał: poliamid z powłoką PU, poliester-
-mesh.
Masa: 1020 g
Zalety:
  • Świetne wyposażenie, streczowe wstawki i wygodne kieszenie
  • Duża naszywka zapobiegająca ślizganiu się na mokrej kanapie
  • Zestaw bardzo lekki, łatwo go schować w dołączonym do zestawu woreczku
  • Dwie wersje kolorystyczne, rozmiarówka dla kobiet

Wady:
  • Stójka mogłaby być wyższa
Zalety:
  • Dzięki membranie oddychający, wodo- i wiatroszczelny
  • Odpinany kaptur. Można go również schować w stójce
  • Wodoszczelna kieszeń w kurtce, dostępna bez rozpinania głównego zamka
Wady:
  • Teoretycznie właściwy rozmiar sprawia wrażenie zbyt obszernego
WNIOSEK: ex aequo z FLM-em zwycięzca testu. Jego zalety to sportowy krój, dobre dopasowanie i sensowne dodatki. Jedyne zastrzeżenie: brak kaptura. WNIOSEK: sprytnie zaprojektowany kaptur można schować w miękkiej stójce albo zdjąć. Super! Pod względem dopasowania i obsługi jest jeszcze co nieco do poprawienia.
Bardzo duży panel antypoślizgowy na tyłku to fajny pomysł i skuteczne rozwiązanie. Kaptur można schować w kołnierzu albo całkowicie odpiąć. Sprytne i przydatne!
Nasza ocena ***** Nasza ocena ****

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Richa Rainwarrior

Spidi Touring Rain Kit

Importer: www.richa.eu
Ceny: kurtka 254 zł, spodnie 168 zł.
Rozmiary: XS do 5XL, spodnie do 12XL, dł. rękawów (XL): 80 cm, dł. nogawek od wewnątrz: 86 cm, dł. nogawek od zewnątrz (XL): 122 cm. Materiał: poliester.
Masa: 1160 g

Importer: www.spidi.com.pl
Cena: kurtka i spodnie w zestawie 559 zł, wersje damskie 469 zł.
Rozmiary: S do 3XL, DXXS do DXXL, dł. rękawów (XL): 75 cm, dł. nogawek od wewnątrz: 93 cm, dł. nogawek od zewnątrz (XL): 125 cm.
Materiał: poliamid z powłoką PU.
Masa: 530 g
Zalety:
  • Kilka wersji kolorystycznych: czerwony, niebieski, żółty, popielaty i czarny
  • Wytrzymały materiał

Wady:
  • Niska stójka kołnierza
  • Niezbyt dobrze dopasowany
  • Dość ciasne rękawy
  • Podszewka za luźna
Zalety:
  • Bardzo lekki
  • Dobrze rozwiązana regulacja szerokości rękawów, bioder i talii
  • Labiryntowa osłona zamka kurtki nie przepuści ani kropli wody
Wady:
  • Brak kieszeni
  • Bardzo ciasne nogawki
  • Ślizgasz się kanapie
WNIOSEK: szczelność to najmocniejszy argument, niska stójka to największa wada. Wiele detali kurtki i spodni wymaga poprawek, czego nie nadrobi niska cena. WNIOSEK: bardzo lekki, łatwy do spakowania, uszyty w sportowym kroju. Jeśli wypniesz podszewkę, trudno go wciągnąć na motocyklowe ciuchy. Bardzo dobre wykonanie.
Zestaw jest oferowany w jednej wersji kolorystycznej: góra czerwono-czarna, dół czarny. Regulacja szerokości na dole kurtki i wygodny zamek błyskawiczny to powody do pochwał.
Nasza ocena *** Nasza ocena ****

Ocena końcowa

  Wykonanie Wyposażenie W praktyce Obsługa Suma Nasza ocena Cena (kurtka + spodnie)
Maks. liczba punktów 25 18 33 24 100    
FLM Sports Membran 1.0 25 16 30 17 88 ***** 605 zł
Held Rainblock 24 14 27 23 88 ***** 878 zł
Proof Hoodie 23 15 26 20 84 **** 718 zł
Spidi Touring Rain Kit  19  8 24 20 71 **** 559 zł
Richa Rainwarrior  20 10 20 17 67 *** 422 zł
Büse Aqua 21 10 18 17 66 *** 428 zł

* – 5 gwiazdek (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 gwiazdki (84–70 pkt) = dobry;
3 gwiazdki (69–55 pkt) = dostateczny; 2 gwiazdki (54–40 pkt) = ostatecznie;
1 gwiazdka (39 i mniej pkt) = nie!

REKLAMA

Dwóch zwycięzców testu? Czasami tak bywa. Mimo różnych konstrukcji, zestawy FLM i Helda zdobyły najwięcej punktów. To zasługa łatwo dostępnych kieszeni oraz oddychających membran. FLM dodatkowe punkty zebrał za kaptur oraz zamek łączący kurtkę ze spodniami, Held zaś za łatwość przewożenia (w zestawie jest worek, który z zestawem w środku zajmuje mało miejsca) i za dopasowanie – nie łopocze podczas jazdy. W naszym teście nie było ani jednej przeciwdeszczówki, która przeciekała podczas jazdy w deszczu czy pod deszczownicą. Jeśli woda przedostała się do środka, to z powodu za niskiej stójki albo podszewki wystającej spod kurtki.

REKLAMA

W co się ubrać na deszcz?

Jak wiadomo, na wyspach brytyjskich deszcz pada niemal codziennie, mimo to i tam nie odpuszczają jazdy motocyklami. Oto kilka patentów gwarantujących radość z jazdy w deszczu.

Bielizna


Wilgoć zagraża nie tylko od zewnątrz! Żebyś nie czuł się podczas jazdy jak w wilgotnym kompresie, najpierw włóż bieliznę termiczną. Odprowadza ona wilgoć od ciała, podnosząc komfort jazdy.

np. Adrenaline Body Dry, więcej: www.imready.eu

Wodoszczelne rękawice

Jesienią i zimą nie potrzebujesz wentylacji, dlatego postaw na ocieplane rękawice z membraną.
np. Richa Ice Polar; więcej: www.richa.eu

Ochraniacze na rękawice

Dzięki takiej drugiej skórze nawet perforowane letnie rękawice dają radę w deszczu.
np. Dainese D-Crust Overgloves;

Wodoszczelne buty

Latem nie polecam butów z membraną, co innego jesienią i zimą. Modeli takich jak ten na zdjęciu jest na rynku wiele.
np. TCX Baja; www.riccardomotosport.pl

Ochraniacze na buty

Nawet jeśli jedziesz w trampkach, ratują podczas deszczu. No i wyglądają o niebo lepiej niż worek na śmieci jako ochrona.
np. Biketec; www.sklep.olekmotocykle.pl

Sportowa przeciwdeszczówka

Krój dopasowany do kombinezonu, garb na plecach, miejsce na slidery – sportowcy potrzebują wyjątkowej ochrony.
np. Alpinestars Racing Rain; www.imready.eu

Kombinezon jednoczęściowy

Wyglądasz w nim jak żołnierz wojsk chemicznych, a jego wkładanie podnosi ciśnienie krwi. Mimo to wielu uznaje to za najlepsze rozwiązanie.
np. Ixon Compact Suit; www.imready.eu

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Tak testowaliśmy

Nasz test składał się z dwóch części. W pierwszym, nazwijmy go laboratoryjnym, każdy z zestawów został poddany próbie na wodoszczelność. Przeprowadziliśmy je, sadzając naszego człowieka na Triumphie Street Triple’u RS i polewając go ze specjalnie na tę okazję skonstruowanej deszczownicy. Każdy z zestawów był pod obstrzałem przez dokładnie ten sam czas z czterech pozycji – najpierw od przodu, następnie od góry, a na koniec z obu stron. Dzięki temu uzyskaliśmy powtarzalne warunki testu.

Druga, praktyczna część testu odbyła się w Szkocji. Nagły deszcz, szybkie ubieranie się gdzieś na trasie oraz chowanie przeciwdeszczówki w kufrze albo pod kanapą to proza życia.
Po powrocie z trasy wszystkie zestawy poddaliśmy testom na grubość materiału, odporność na rozdarcia oraz na przedziurawienie.

Żeby sprawdzić, czy producenci nie kłamią, przetestowaliśmy wodoszczelność materiału (pominęliśmy szczelność szwów i zamków błyskawicznych) oraz przepuszczalność powietrza w kąpieli wodnej.

Na koniec we wszystkich testowanych zestawach w rozmiarze XL zmierzyliśmy długości rękawów i nogawek. W tym przypadku chodziło nie o ocenę, lecz o porównanie proporcji.

REKLAMA

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij