Najlepszy kask motocyklowy full-face. Wybieramy 1 z 14 modeli

Wygodny, cichy i przede wszystkim bezpieczny – taki musi być kask sportowy. Sprawdzamy który z 14 testowanych kasków integralnych jest najlepszy.

Żaden z tych kasków nie ma blendy przeciwsłonecznej. Przypadek? Oczywiście nie! Dlaczego? Bo jeśli wybierzesz się z tym kaskiem na tor, w twoim bagażu na bank znajdzie się dodatkowy przyciemniany wizjer. Zabawa z opuszczaniem i podnoszeniem blendy jest fajna, ale tylko podczas jazdy turystycznej, tzn. wtedy, gdy nie musisz dbać o ułamki sekund urywane na każdym zakręcie.

Dalej: w żadnym z testowanych kasków nie znajdziesz innego zapięcia niż DD. Wielu, w tym my, uważa je za najbezpieczniejsze. Może nie jest tak szybkie w obsłudze, jak microlock, ale przecież nie o to biega. Jednym z wymogów, które musiały spełnić wszystkie testowane kaski, była norma ECE-R 22.05. W praktyce nie miały one z tym kłopotów. I jeszcze ważna sprawa: warto wiedzieć, że kask sportowy przy prędkościach powyżej 240 km/h nie będzie już taki komfortowy.

Co to jest zapięcie DD / podwójne D?

DD, czy też podwójne D to zapięcie stosowane od wielu lat w kaskach motocyklowych. Ze względu na bardzo szybką możliwość zapinania, a także prostotę, i skuteczność stosowane w większości kasków sportowych. Zapięcie składa się oczywiście z dwóch pasków - jednego zakończonego dwoma metalowymi szlufkami w kształcie litery D, przez które przeplata się drugi pasek, zakończony zwykle napem lub specjalnym zaczepem, tak by nie furkotał na wietrze. Po przepleceniu paska przez dwie szlufki zawijamy go wokół górnej i przeplatamy przez dolną, po czym zaciągamy pasek.

zapięcie DD / double D / podwójne DShoei
zapięcie DD / double D / podwójne D

Jak testujemy kaski?

Nasz test podzieliliśmy na kilka etapów. Najbardziej drastyczne sceny rozegrały się w laboratorium. Tu doszczętnie roztrzaskaliśmy aż 28 skorup. Wszystko po to, by ustalić, który z kasków najlepiej ochroni twoją głowę. Do oceny posłużyliśmy się parametrem Head Injury Criterion (HIC), czyli kryterium, z którego korzystają lekarze i biomechanicy. HIC jest o wiele lepszy niż certyfikat ECE 22.05, umożliwia bowiem znacznie dokładniejszą ocenę, co dzieje się pod skorupą kasku, gdy podczas wypadku mózg jest narażony na skutki kosmicznych wręcz przyspieszeń.

Zobacz też:

Wielki test kasków z otwieraną szczęką

Druga część tortur, którym poddaliśmy kaski, był to test w warunkach jak najbardziej zbliżonych do realu. Przy prędkościach rzędu 250 km/h sprawdzaliśmy, jak kask tłumi hałas, czy wentylacja działa skutecznie, czy pęd powietrza nie szarpie głową jak liśćmi na wietrze itp.

A na koniec komisja w składzie redaktorzy plus kilku zaprzyjaźnionych kumpli na potęgę przymierzała, a także klikała i pstrykała wszystkimi guzikami, przełącznikami itp., w jakie zostały wyposażone testowane kaski. Wszystko po to, by sprawdzić, w jaki sposób działają elementy wentylacji, czy uchylone wizjery nie przeszkadzają w obserwacji drogi, jak duży jest kąt widzenia itp. Po tym wszystkim już wiemy, że: „The winner is...”. Zapraszam do lektury.

 

Zobacz też:

Podnośniki motocyklowe - zrób porządek w garażu

 

AGV 
Corsa

 

Arai 
RX-7V

 

BMW 
Race

Test kasków integralnych AGV CorsaMotor-Presse
AGV Corsa 
Arai RX-7VMotor-Presse
Arai RX-7V 
Test kasków integralnych BMW RaceMotor-Presse
BMW Race
 

Importer: Wind Snow Moto, tel. 12 416 92 10, wsm24.pl
Cena: biały 2199  zł (replika 3299 zł) (2016)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1315/1504 g (dane producenta dla rozmiaru XS/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt karbon/włókno aramidowe/włókno szklane
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Włochy; 
homologacja: E 3 (Włochy)
Zapasowe szyby: przezroczysta 275 zł, przyciemniana 275 zł, lustrzana 335 zł, żółta 275 zł, tęczowa 495 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, wizjer z uchwytami na zrywki, trzy zrywki (od kwietnia 2016 r. z pinlockiem), pokrowiec

 

Importer: Powerbike, 
dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 3799 zł (grafika 4399 zł) (2016)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1620 ±50 g/1602 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt GFK
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Japonia; 
homologacja: E 4 (Holandia)
Zapasowe szyby: przezroczysta 269 zł, przyciemniana 279 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce (wyciągany), pinlock (dołączony), pokrowiec, smar do mechanizmu wizjera

 

Importer: BMW Polska. tel. 800 269 269 
bmw-motorrad.pl
Cena: 3069 zł (czarny mat 2756 zł) (2016)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1350 ±50 g/1466 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt GFK/karbon/kevlar
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Hiszpania; homologacja: 
E 9 (Hiszpania)
Zapasowe szyby: przezroczysta 360 zł, przyciemniana 337 zł
Wyposażenie: dwa deflektory na szczęce – krótki i długi, wizjer z uchwytami na zrywki, 4 zrywki, pinlock (zamontowany), pokrowiec

 

plusWyściółka układa się równo, szwy nie gniotą, materiał wyściółki miły w dotyku; dobra blokada wizjera i dobre położenie wizjera do wentylacji; dobra aerodynamika (do 200 km/h zupełnie neutralny, powyżej czuć minimalne podnoszenie i lekki impuls przy patrzeniu w bok); dobra jakość wykonania; dobre wartości tłumienia siły uderzeń

minusTrudne wkładanie i zdejmowanie (kask jest bardzo mały); szyba nie ma mechanizmu zapadkowego, więc łatwo opada, przy otwartym wizjerze mechanizm zamknięcia jest widoczny; pole widzenia mocno ograniczone na boki; trudne w obsłudze przyciski wentylacji

 

plusPerfekcyjnie przylega do głowy i co ważne nie uciska, wyściółka miła w dotyku; inny niż poprzednio, mimo to nadal mało intuicyjny mechanizm zmiany szyby, duże pole widzenia; dobra aerodynamika, do 250 km/h nie czuć efektu podnoszenia (powyżej 200 km/h lekki dyskomfort podczas patrzenia w bok); dobrze wytłumiony, mimo to dobrze słyszysz, co dzieje się wokoło; bardzo skuteczna wentylacja szczęki i górnej części głowy; bardzo dobra jakość wykonania

minusUtrudnione wkładanie i zdejmowanie; dźwigienki wentylacji trudne w obsłudze; zawsze widać otwory wentylacyjne wizjera; ciężki; tłumienie uderzeń poniżej przeciętnej; wysoka cena

 

plusŁatwe wkładanie i zdejmowanie; komfortowe dopasowanie; dobre działanie zapadek wizjera, właściwe uchylenie wizjera do wentylacji, bardzo duże pole widzenia, pinlock nie przeszkadza; świetna aerodynamika, bardzo stabilny nawet przy bardzo dużych prędkościach; cichy; skuteczna wentylacja, łatwa obsługa jej przycisków; dobra jakość wykonania

minusPasek pod brodą może uciskać krtań; cheekpady bardzo mocno ściskają policzki; wentylacji nie można całkowicie zamknąć, „wymuszona wentylacja” czasem nieco za mocna

      

HJC 
RPHA11

Icon 
Airframe Pro

Lazer 
Osprey 
Aerial Carbon

Test kasków integralnychMotor-Presse
HJC RPHA11
Icon Airframe ProMotor-Presse
Icon Airframe Pro
Motor-Presse
 

Importer: Powerbike, 
dobresklepymotocyklowe.pl 
Cena: czarny 1749 zł (grafika 2099 zł) (2016)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1315/1330 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt 
włókno szklane/karbon/aramid
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Korea Płd.; 
homologacja: E 1 (Niemcy)
Zapasowe szyby: przezroczysta 219 zł, przyciemniana 219 zł, lustrzana 299 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, wizjer z uchwytami na zrywki, pinlock (w komplecie), przyciemniany wizjer zapasowy, pokrowiec

 

Importer: Parts Europe, partseurope.eu
Cena: 1700 zł (grafika 1782 zł, karbon 2833 zł) (2016)
Rozmiary: 2XS do 3XL
Masa: 1580/1562 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt GFK (lub karbon)
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Korea Płd.; 
homologacja: E 1 (Niemcy)
Zapasowe szyby: przezroczysta 217 zł, przyciemniana 217 zł, lustrzana 217 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, dodatkowy wizjer z uchwytami do pinlocka, pokrowiec

 

Importer: CM Rider, tel. 12 655 42 00, www.rider.com.pl
Cena: 2149 zł (2016)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1300 ±50 g/1342 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt karbon (lub GFK)
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; 
homologacja: E 6 (Belgia)
Zapasowe szyby: przezroczysta 199 zł, przyciemniana 199 zł, Lumino 479 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, samościemniający się wizjer z pinlockiem (zamontowany) i uchwytami na zrywki, trzy zrywki, pokrowiec

plus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; bardzo dobre dopasowanie, dobrze obejmuje głowę, po włożeniu sprawia wrażenie lekkiego, nie uciska; dobrze działający mechanizm zapadkowy wizjera, odpowiednia pozycja szyby po jej uchyleniu, bardzo dobra blokada wizjera, duże pole widzenia; dobra aerodynamika (od 180 km/h tylko minimalnie czuć podnoszenie); świetna wentylacja, bardzo łatwa w obsłudze; dobra jakość wykonania; dobre wartości tłumienia siły uderzeń

minus Nie najlepsze zabezpieczenie paska pod brodą; od 180 km/h bardzo wyraźny hałas; nowy kask mocno pachnie

plus Dopasowanie jest dość komfortowe; bardzo duże pole widzenia na boki; dobra aerodynamika (od 180 km/h tylko lekkie wibracje); dobra jakość wykonania (wyjątek: wizjer z ostrymi krawędziami); dobre wartości tłumienia siły uderzeń

minus Utrudnione wkładanie i zdejmowanie, przeszkadza twarde wykończenie na karku; pasek pod brodą osadzony za bardzo z tyłu, przez co może uciskać krtań; przy sportowej pozycji za niska górna krawędź wizjera; blokada szyby trudna w obsłudze; obsługa suwaka wentylacji wprawdzie łatwa, ale słaba wentylacja; od 130 km/h bardzo wysoki poziom hałasu

plus Stosunkowo łatwe wkładanie i zdejmowanie; precyzyjne działanie zapadek, niezła blokada wizjera, duże pole widzenia bez utrudnienia w postaci krawędzi pinlocka, dobrze działające samościemnianie się; dobra jakość wykonania

minus Takie sobie dopasowanie: za miękki i elastyczny, nie ma jasno określonego położenia na głowie; nie najlepsza aerodynamika (od 150 km/h unosi się i przesuwa, co nasila się od 200 km/h; głośny od 130 km/h; dźwignia wentylacji bez wyczuwalnego punktu zadziałania

 

LS2 
FF323 Arrow R

 

Nishua 
NRX-1 Carbon

 

Schuberth 
SR2

Motor-Presse
Test kasków integralnychMotor-Presse
LS2 FF323 Arrow R
Nishua NRX-1 CarbonMotor-Presse
Nishua NRX-1 Carbon
Test kasków integralnych Schuberth SR2Motor-Presse
schuberth SR2
 

Importer: LS2, www.ls2.sklep.pl
Cena: 622 zł (2016)
Rozmiary: XXS do XXL
Masa: 1390 ±50 g/1430 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt GFK
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; 
homologacja: E 9 (Hiszpania)
Zapasowe szyby: przezroczysta 70 zł, przyciemniana i lustrzana po 68 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego po-
wietrza, deflektor na szczęce, wizjer z fog-
fighter pinlockiem (w komplecie), pokrowiec

 

Importer: Moto-Akcesoria.pl, infolinia 
91 483 35 21, www.moto-akcesoria.pl
Cena: 893 zł (2016)
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1180 ±50 g/1220 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: karbon
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; 
homologacja: E 13 (Luksemburg)
Zapasowe szyby: przezroczysta 156 zł 
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, pinlock (w komplecie), pokrowiec

 

Importer: Schuberth Polska,
www.schuberth-kaski.pl
Cena: 2899 zł (grafika 3199 zł) (2016)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1300 ±50 g/1326 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt GFK
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Niemcy; 
homologacja: E 13 (Luksemburg)
Zapasowe szyby: przezroczysta 229 zł, przyciemniana 299 zł, lustrzana 359 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, pinlock (zamontowany), pokrowiec

 

plus Dobra blokada wizjera, bardzo duże pole widzenia; dobra jakość wykonania

minus Utrudnione wkładanie i zdejmowanie; dopasowanie mogłoby być lepsze, trzeba poruszać kaskiem, by dobrze ułożyć go na głowie, miejscami siedzi mocno, miejscami luźno; nie najlepsza praca mechanizmu wizjera; średnia aerodynamika, od 150 km/h wpada w drgania; zmiana wentylacji brody i górnej części głowy bez wyczuwalnego działania; wartości tłumienia siły uderzeń poniżej przeciętnej

 

plus Łatwe wkładanie i zdejmowanie, odpowiednie mocowanie paska, miła w dotyku wyściółka; wygodna w obsłudze blokada wizjera, duże pole widzenia (czasem jednak krawędź pinlocka trochę przeszkadza); bardzo mała masa; dobre wartości tłumienia siły uderzeń

minus Mało precyzyjne zapadki mechanizmu wizjera; takie sobie dopasowanie i aerodynamika (od 150 km/h lekka niestabilność, od 200 km/h znacznie silniejszy dodatkowy impuls); przycisk wentylacji trudny w obsłudze i bez wyczuwalnego działania, już od 130 km/h bardzo głośny

 

plus Łatwe wkładanie; bardzo dobre dopasowanie, twarda, mimo to miła w dotyku wyściółka; kask sprawia wrażenie lekkiego, nie gniecie; bardzo dobra praca mechanizmu wizjera, wyśmienita aerodynamika, zawsze stabilnie leży na głowie; niski poziom hałasu, mimo to nieźle słychać, co dzieje się dookoła; bardzo dobra wentylacja; wysoka jakość wykonania; niska masa; świetne wartości tłumienia siły uderzeń

minus Zdejmowanie go nie należy do najprostszych zadań; brzeg pinlocka w polu widzenia, trochę trudna obsługa blokady wizjera, podczas jazdy trudno go zamknąć; białe fragmenty wyściółki 
cheekpadów odbijają się w wizjerze

 

Scorpion 
EXO-2000 EVO Air

 

Shark 
Race-R Pro

 

Shiro 
SH-336 Carbon

Test kasków integralnych Scorpion EXO 2000 Evo AirMotor-Presse
Scorpion EXO 2000 Evo Air
Test kasków integralnych Shark Race-R ProMotor-Presse
Shark Race-R Pro
Shiro SH 336 CarbonMotor-Presse
Shiro SH 336 Carbon
 

Importer: Riccardo Motor Sport, 
tel. 32 67 08 010, www.riccardomotosport.pl
Cena: 1549 zł (grafika 1749 zł) (2016)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1350 ±50 g/1394 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt 
kevlar/dynema/włókno szklane
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; 
homologacja: E 13 (Luksemburg)
Zapasowe szyby: przezroczysta i przyciemniana 159 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, wizjer z mocowaniem na zrywki i pinlockiem (w komplecie), przyciemniany zapasowy wizjer z uchwytami na pinlock i zrywki, pokrowiec



 

Importer: I'M Ready, 
www.imready.eu
Cena: 1599 zł (2016)
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1320 ±50 g/1458 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt karbon/aramid
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Tajlandia; 
homologacja: E 11 (Wielka Brytania)
Zapasowe szyby: przezroczysta 158 zł, przyciemniana 269 zł, lustrzana 298 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, odporny na parowanie wizjer z uchwytami na zrywki, pokrowiec

 

Importer: brak oficjalnego importera w Polsce
Cena: 1650 zł (2016)
Rozmiary: XXS do XXL
Masa: 1250 ±50 g/1366 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: karbon
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; 
homologacja: E 9 (Hiszpania)
Zapasowe szyby: przezroczysta 126 zł, przyciemniana 126 zł, lustrzana 194 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, pokrowiec, torba z miękką wyściółką

 

plusTakie sobie dopasowanie, niemniej nie gniecie, miękka i komfortowa wyściółka; dobre działanie mechanizmu wizjera, bardzo duże pole widzenia; odpowiednia aerodynamika (powyżej 180 km/h tylko lekki niepokój); łatwa obsługa wentylacji w górnej części głowy, dobra skuteczność wentylacji, dobra jakość wykonania

minusSzyba uchyla się zbyt mocno; od 130 km/h głośny; łatwa obsługa wentylacji brody, ale bez wyczuwalnej skuteczności; wartości tłumienia siły uderzeń w górnym zakresie

 

plusSprytne zabezpieczenie paska za pomocą magnesu; bardzo dobre dopasowanie (kask dobrze obejmuje głowę), wyściółka sztywna, a mimo to nie gniecie; dobre działanie mechanizmu wizjera, duże pole widzenia; świetna aerodynamika, w każdych warunkach stabilny; niski poziom hałasu; bardzo dobra wentylacja; dobra jakość wykonania; bardzo dobre wartości tłumienia siły uderzeń

minusUtrudnione wkładanie i zdejmowanie; utrudniona, w rękawicach prawie niemożliwa obsługa blokady wizjera; dźwignia od wentylacji na czole mała i trudna w obsłudze

 

plusBardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobra blokada wizjera, stosunkowo duże pole widzenia; zadowalająca jakość wykonania; niewielka masa; zadowalające wartości tłumienia siły uderzeń

minusPasek może uciskać krtań; takie sobie dopasowanie, nieco śliska wyściółka z materiału podobnego do pluszu, część szczękowa za blisko twarzy; wizjer w pozycji do wentylacji za mocno otwarty; słaba aerodynamika (drgania już od 130 km/h, od 150 km/h są one bardzo wyraźne, podczas jazdy kask unosi się i przesuwa do tyłu); bardzo głośny: od 100 km/h bardzo mocne szumy; przełączenie wentylacji nie powoduje wyraźnej zmiany, strumień powietrza mocno wieje po oczach, powyżej 200 km/h praktycznie nie nadaje się do jazdy

 

Shoei 
NXR

 

X-Lite 
X-802RR 
Ultra Carbon

 
Test kasków integralnych Shoei NXRMotor-Presse
Shoei NXR
X-Lite X 802 RR Ultra CarbonMotor-Presse
X-Lite X 802 RR Ultra Carbon
 
 

Importer: Shoei Polska, tel. 22 299 34 90, www.shoei-europe.pl
Cena: 1839 zł (grafika 2299 zł) (2016)
Rozmiary: XXS do XXL
Masa: 1400/1342 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: kompozyt GFK
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Japonia; 
homologacja: E 6 (Belgia)
Zapasowe szyby: przezroczysta 269 zł, przyciemniana 269 zł, lustrzana 449 zł, fotochromowa 499 zł.
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, pinlock (w komplecie), pokrowiec, smar do mechanizmu wizjera

 

Importer: I'M Ready, tel. 801 88 20 88 
www.imready.eu
Cena: 2199 zł (grafika od 2348 zł) (2016)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1260 g/1300 g 
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: karbon
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Włochy; 
homologacja: E 3 (Włochy)
Zapasowe szyby: przezroczysta 188 zł, przyciemniana 188 zł, lustrzana 268 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, pinlock (zamontowany), pokrowiec, smar do elementów ruchomych, ściereczka do wizjera

 
 

plusIdealnie zamocowany pasek; świetne dopasowanie, kask wszędzie przylega równomiernie, nigdzie nie uciska; precyzyjnie pracujący mechanizm wizjera, dobra blokada wizjera; świetna aerodynamika, w każdych warunkach stabilny; cichy; bardzo dobra wentylacja (wyjątek: część szczękowa, wentylacja prawie nieskuteczna); bardzo dobra jakość wykonania; niewielka masa; zadowalające wartości tłumienia siły uderzeń

minusUtrudnione wkładanie i zdejmowanie; czasem problemy z obsługą przycisków wentylacji

 

plusBardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie; bardzo dobre dopasowanie, zaskakująco komfortowa wyściółka, wszędzie przylega równomiernie; podczas noszenia kask sprawia wrażenie lekkiego; dobrze działający mechanizm wizjera; bardzo dobra aerodynamika; bardzo dobra, dość łatwa w obsłudze wentylacja (wyjątek: część szczękowa, wentylacja bliska zeru); bardzo dobra jakość wykonania; świetne wartości tłumienia siły uderzeń

minusTrudna obsługa przycisku wentylacji na czole; do ok. 140 km/h poziom hałasu do zaakceptowania, powyżej już nie

 

 

Jakie normy spełniają kaski integralne? Co to jest norma HIC?

Na początek oczywista oczywistość: żeby kask był dopuszczony do użytku przez motocyklistów na drogach, musi spełniać wymogi normy ECE R 22.05. Łatwo to sprawdzisz. Wystarczy, że spojrzysz na pasek pod brodą: musi na nim znajdować się wszywka informująca, że garnek spełnia wspomniane wymogi i w jakim kraju został certyfikowany. 

Test kasków integralnychMotor-Presse
Po testach zostało nam 28 zniszczonych skorup. Ktoś chętny na szrota?

Nie od dziś upieramy się, że norma ECE R 22.05, określa tylko minimalne wymagania, jakie powinien spełniać kask, nie jest idealna. Po części przyczyną naszej opinii są zagmatwane wytyczne dotyczące testu. Np. według normy próby zderzeniowe powinny być przeprowadzane na kaskach zamrożonych do temperatury –20°. Dlaczego zamrożone i dlaczego akurat do –20°? Oprócz tego położenie punktów przyjmujących uderzenia jest precyzyjnie określone. W efekcie powoduje to, że niektórzy producenci wzmacniają tylko te miejsca. Mimo że wygląda to na przekręt, ta praktyka jest jak najbardziej legalna. Wśród producentów krąży nawet żart, że przy zastosowaniu tej metody można zrobić na drutach wełnianą czapkę, która – po wzmocnieniu w odpowiednich miejscach – spełniałaby normę ECE. 

w jaki sposób odbywa się obiektywna weryfikacja, czy nowy kask spełnia wymogi normy ECE? W tym przypadku daje o sobie znać ludzka natura. Gdy tylko jakiś nowy model pojawi się na rynku, konkurencyjne firmy szybko kupują taki produkt i wysyłają go do jednego z laboratoriów, w którym fachowcy szukają dziury w całym, czyli sprawdzają, czy producent nie popełnił jakiegoś (poważnego lub drobnego) błędu.

Zobacz też:

test niedrogich rękawic motocyklowych z membraną.

Wiedząc o tym, w 2009 r. zaprosiliśmy biomechanika Floriana Schuelera, by wspólnie opracować test symulujący warunki zbliżone do rzeczywistych. Główne założenie: kask spada na stanowisku testowym z wysokości około 3 metrów, ale nie na kanciaste kowadło, tylko na prawdziwy słupek, taki, do jakiego są mocowane barierki ochronne (ma on kształt podobny do greckiej litery sigma). 

Dalej: kaski testujemy w temperaturze otoczenia, a uderzenie z lewej i z prawej strony następuje przy małej i dużej prędkości. Zgodnie z normą ECE 22.05 podczas uderzenia o kowadło jest dopuszczalne przyspieszenie o wartości 275 G. Wyposażony w czujniki model głowy przekazuje wartość G do komputera, który po uwzględnieniu dodatkowych parametrów (np. czas działania siły) wylicza wartość Head Injury Criterion (HIC – kryterium uszkodzeń głowy). Wśród lekarzy i biomechaników jest to podstawowy parametr, który pozwala przewidzieć uszkodzenia mózgu/czaszki podczas wypadku.

Norma ECE dopuszcza maksymalną wartość HIC na poziomie 2400. Ta wartość to całkowita abstrakcja, tzn. jest o wiele za wysoka! Ekipa ekspertów jest zgodna: „W naszym teście uzyskanie HIC na poziomie 1000 jest jak najbardziej wykonalne!”. Wyniki podczas tegorocznego testu pokazały, że niektórzy producenci dość mocno zbliżyli się do tej granicy, choć wiele kasków biorących udział w teście ma jeszcze sporo do poprawienia.

Tłumienie siły uderzeń

  7,5 m/s prawa strona*, przyspieszenie w G wartość HiC 5,5 m/s, lewa strona*, przyspieszenie w G wartość HIC HIC 1000* 7,5 m/s część szczękowa***, przyspieszenie w G
AGV Corsa 208 1520 148  760 1140 393
Arai RX-7V 216 1897 162  942 1420 844
BMW Race 222 2026 169 1041 1534 584
HJC RPHA11 203 1641 144  746 1194 571
Icon Airframe Pro 227 1879 130  569 1224 552
Lazer Osprey Aerial Carbon 227 1928 159  873 1401 873
LS2 FF323 Arrow R 210 1867 170  977 1422 426
Nishua NRX-1 Carbon 216 1763 132  615 1189 561
Schuberth SR2 191 1444 154  561 1003 709
Scorpion EXO-2000 EVO Air 216 1871 156  838 1355 659
Shark Race-R Pro 187 1355 150  803 1079 469
Shiro SH-336 Carbon 195 1616 158  889 1253 875
Shoei NXR 212 1809 143  782 1296 711
X-Lite X-802RR Ultra Carbon 193 1487 134  581 1034 507
* – uderzenie o słupek sigma, wartość HIC to średnia z dwóch pomiarów; ** – średnia wartość HIC z dwóch pomiarów: przy małej i dużej prędkości; *** – uderzenie o kanciaste kowadło nie miało wpływu na ocenę, ponieważ część siły uderzenia była przekazywana na pasek.

 

Test kasków integralnychArchiwum MPP
W TÜV Rheinland w Kolonii przeprowadziliśmy testy odporności na siłę uderzeń.

Punktacja końcowa

  dopaso-wanie /komfort aero-dynamika tłumienie hałasu wentylacja obsługa wyposażenie /wykonanie masa tłumienie uderzeń Suma Cena
Maks. liczba punktów 20 10 10 10 10 10 10 20 100  
SCHUBERTH SR2 18 10 9 9 7 8 9 19 89 2799
SHOEI NXR 19 10 9 8 7 9 9 17 88 1899
SHARK Race-R Pro 18 10 9 9 7 8 7 19 87 1599
X-LITE X-802RR Ultra Carbon 18 9 7 8 7 9 9 19 86 2149
HJC RPHA11 18 8 7 9 8 8 9 18 85 1699
ARAI RX-7V 19 9 8 8 7 9 6 15 81 3499
BMW Race 16 10 9 8 7 8 7 14 79 2599
AGV Corsa 16 8 6 6 5 8 7 18 74 3145
SCORPION EXO-2000 EVO Air 15 7 6 6 5 8 8 16 71 1549
NISHUA NRX-1 Carbon 15 6 4 5 6 6 10 18 70 1355
ICON Airframe Pro 16 8 3 3 4 7 6 17 64 1700
LS2 FF323 Arrow R 13 5 5 6 5 7 8 15 64 622
LAZER Osprey Aerial Carbon 13 3 5 5 6 7 9 15 63 1978
SHIRO SH-336 Carbon 12 3 3 3 5 6 8 17 57 1650
* – 100–85 pkt = bardzo dobry; 84–70 pkt = dobry; 69–55 pkt = dostateczny; 54–40 pkt = ostatecznie; 39 i mniej pkt = nie!

Podsumowanie

Różnice w punktacji są naprawdę niewielkie! Pięć najlepszych garnków, które wg nas zasłużyły na pięć gwiazdek, dzieli różnica zaledwie 4 punktów. 
Kolejne miejsca zajęły kaski wysoko ocenione w teście praktycznym, ale które słabiej wypadły w teście odporności na siłę uderzeń. To wada, ale podkreślmy, że wcale nie jest to powód do skreślenia ich z listy kasków wartych rozważenia. 

Test kasków integralnychMotor-Presse
Po testach zostało nam 28 zniszczonych skorup. Ktoś chętny na szrota?

 

Zobacz również:
REKLAMA