Jakie normy spełniają kaski integralne? Co to jest norma HIC?
Na początek oczywista oczywistość: żeby kask był dopuszczony do użytku przez motocyklistów na drogach, musi spełniać wymogi normy ECE R 22.05. Łatwo to sprawdzisz. Wystarczy, że spojrzysz na pasek pod brodą: musi na nim znajdować się wszywka informująca, że garnek spełnia wspomniane wymogi i w jakim kraju został certyfikowany.
Motor-Presse Po testach zostało nam 28 zniszczonych skorup. Ktoś chętny na szrota?
Nie od dziś upieramy się, że norma ECE R 22.05, określa tylko minimalne wymagania, jakie powinien spełniać kask, nie jest idealna. Po części przyczyną naszej opinii są zagmatwane wytyczne dotyczące testu. Np. według normy próby zderzeniowe powinny być przeprowadzane na kaskach zamrożonych do temperatury –20°. Dlaczego zamrożone i dlaczego akurat do –20°? Oprócz tego położenie punktów przyjmujących uderzenia jest precyzyjnie określone. W efekcie powoduje to, że niektórzy producenci wzmacniają tylko te miejsca. Mimo że wygląda to na przekręt, ta praktyka jest jak najbardziej legalna. Wśród producentów krąży nawet żart, że przy zastosowaniu tej metody można zrobić na drutach wełnianą czapkę, która – po wzmocnieniu w odpowiednich miejscach – spełniałaby normę ECE.
A w jaki sposób odbywa się obiektywna weryfikacja, czy nowy kask spełnia wymogi normy ECE? W tym przypadku daje o sobie znać ludzka natura. Gdy tylko jakiś nowy model pojawi się na rynku, konkurencyjne firmy szybko kupują taki produkt i wysyłają go do jednego z laboratoriów, w którym fachowcy szukają dziury w całym, czyli sprawdzają, czy producent nie popełnił jakiegoś (poważnego lub drobnego) błędu.
Zobacz też:
test niedrogich rękawic motocyklowych z membraną.
Wiedząc o tym, w 2009 r. zaprosiliśmy biomechanika Floriana Schuelera, by wspólnie opracować test symulujący warunki zbliżone do rzeczywistych. Główne założenie: kask spada na stanowisku testowym z wysokości około 3 metrów, ale nie na kanciaste kowadło, tylko na prawdziwy słupek, taki, do jakiego są mocowane barierki ochronne (ma on kształt podobny do greckiej litery sigma).
Dalej: kaski testujemy w temperaturze otoczenia, a uderzenie z lewej i z prawej strony następuje przy małej i dużej prędkości. Zgodnie z normą ECE 22.05 podczas uderzenia o kowadło jest dopuszczalne przyspieszenie o wartości 275 G. Wyposażony w czujniki model głowy przekazuje wartość G do komputera, który po uwzględnieniu dodatkowych parametrów (np. czas działania siły) wylicza wartość Head Injury Criterion (HIC – kryterium uszkodzeń głowy). Wśród lekarzy i biomechaników jest to podstawowy parametr, który pozwala przewidzieć uszkodzenia mózgu/czaszki podczas wypadku.
Norma ECE dopuszcza maksymalną wartość HIC na poziomie 2400. Ta wartość to całkowita abstrakcja, tzn. jest o wiele za wysoka! Ekipa ekspertów jest zgodna: „W naszym teście uzyskanie HIC na poziomie 1000 jest jak najbardziej wykonalne!”. Wyniki podczas tegorocznego testu pokazały, że niektórzy producenci dość mocno zbliżyli się do tej granicy, choć wiele kasków biorących udział w teście ma jeszcze sporo do poprawienia.
Tłumienie siły uderzeń
|
7,5 m/s prawa strona*, przyspieszenie w G |
wartość HiC |
5,5 m/s, lewa strona*, przyspieszenie w G |
wartość HIC |
HIC 1000* |
7,5 m/s część szczękowa***, przyspieszenie w G |
AGV Corsa |
208 |
1520 |
148 |
760 |
1140 |
393 |
Arai RX-7V |
216 |
1897 |
162 |
942 |
1420 |
844 |
BMW Race |
222 |
2026 |
169 |
1041 |
1534 |
584 |
HJC RPHA11 |
203 |
1641 |
144 |
746 |
1194 |
571 |
Icon Airframe Pro |
227 |
1879 |
130 |
569 |
1224 |
552 |
Lazer Osprey Aerial Carbon |
227 |
1928 |
159 |
873 |
1401 |
873 |
LS2 FF323 Arrow R |
210 |
1867 |
170 |
977 |
1422 |
426 |
Nishua NRX-1 Carbon |
216 |
1763 |
132 |
615 |
1189 |
561 |
Schuberth SR2 |
191 |
1444 |
154 |
561 |
1003 |
709 |
Scorpion EXO-2000 EVO Air |
216 |
1871 |
156 |
838 |
1355 |
659 |
Shark Race-R Pro |
187 |
1355 |
150 |
803 |
1079 |
469 |
Shiro SH-336 Carbon |
195 |
1616 |
158 |
889 |
1253 |
875 |
Shoei NXR |
212 |
1809 |
143 |
782 |
1296 |
711 |
X-Lite X-802RR Ultra Carbon |
193 |
1487 |
134 |
581 |
1034 |
507 |
* – uderzenie o słupek sigma, wartość HIC to średnia z dwóch pomiarów; ** – średnia wartość HIC z dwóch pomiarów: przy małej i dużej prędkości; *** – uderzenie o kanciaste kowadło nie miało wpływu na ocenę, ponieważ część siły uderzenia była przekazywana na pasek. |
Archiwum MPP W TÜV Rheinland w Kolonii przeprowadziliśmy testy odporności na siłę uderzeń.
Punktacja końcowa
|
dopaso-wanie /komfort |
aero-dynamika |
tłumienie hałasu |
wentylacja |
obsługa |
wyposażenie /wykonanie |
masa |
tłumienie uderzeń |
Suma |
Cena |
Maks. liczba punktów |
20 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
20 |
100 |
|
SCHUBERTH SR2 |
18 |
10 |
9 |
9 |
7 |
8 |
9 |
19 |
89 |
2799 |
SHOEI NXR |
19 |
10 |
9 |
8 |
7 |
9 |
9 |
17 |
88 |
1899 |
SHARK Race-R Pro |
18 |
10 |
9 |
9 |
7 |
8 |
7 |
19 |
87 |
1599 |
X-LITE X-802RR Ultra Carbon |
18 |
9 |
7 |
8 |
7 |
9 |
9 |
19 |
86 |
2149 |
HJC RPHA11 |
18 |
8 |
7 |
9 |
8 |
8 |
9 |
18 |
85 |
1699 |
ARAI RX-7V |
19 |
9 |
8 |
8 |
7 |
9 |
6 |
15 |
81 |
3499 |
BMW Race |
16 |
10 |
9 |
8 |
7 |
8 |
7 |
14 |
79 |
2599 |
AGV Corsa |
16 |
8 |
6 |
6 |
5 |
8 |
7 |
18 |
74 |
3145 |
SCORPION EXO-2000 EVO Air |
15 |
7 |
6 |
6 |
5 |
8 |
8 |
16 |
71 |
1549 |
NISHUA NRX-1 Carbon |
15 |
6 |
4 |
5 |
6 |
6 |
10 |
18 |
70 |
1355 |
ICON Airframe Pro |
16 |
8 |
3 |
3 |
4 |
7 |
6 |
17 |
64 |
1700 |
LS2 FF323 Arrow R |
13 |
5 |
5 |
6 |
5 |
7 |
8 |
15 |
64 |
622 |
LAZER Osprey Aerial Carbon |
13 |
3 |
5 |
5 |
6 |
7 |
9 |
15 |
63 |
1978 |
SHIRO SH-336 Carbon |
12 |
3 |
3 |
3 |
5 |
6 |
8 |
17 |
57 |
1650 |
* – 100–85 pkt = bardzo dobry; 84–70 pkt = dobry; 69–55 pkt = dostateczny; 54–40 pkt = ostatecznie; 39 i mniej pkt = nie! |
Podsumowanie
Różnice w punktacji są naprawdę niewielkie! Pięć najlepszych garnków, które wg nas zasłużyły na pięć gwiazdek, dzieli różnica zaledwie 4 punktów.
Kolejne miejsca zajęły kaski wysoko ocenione w teście praktycznym, ale które słabiej wypadły w teście odporności na siłę uderzeń. To wada, ale podkreślmy, że wcale nie jest to powód do skreślenia ich z listy kasków wartych rozważenia.
Motor-Presse Po testach zostało nam 28 zniszczonych skorup. Ktoś chętny na szrota?
zobacz galerię
Komentarze