Jeansy motocyklowe jednowarstwowe - wielki test

Lekkie i komfortowe motocyklowe dżinsy są przydatne zwłaszcza latem. Przydatne – tak, ale czy w pełni bezpieczne? Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście są tak odporne na rozdarcie i w bojowych warunkach przetestowaliśmy 18 par.

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsy Tobias Beyl

Skąd się wzięły jeansy?

Denim to materiał, który potrafi wiele znieść. Jego pochodzenie jest kojarzone ze Stanami Zjednoczonymi, ale w rzeczywistości już pod koniec XVII wieku wymyślono go we Francji w okolicach miasta Nîmes (stąd denim – de Nîmes). Od początku był stosowany w ubraniach roboczych jako tani materiał, który wytrzyma więcej niż ciuchy bawełniane. W połowie XIX wieku stał się popularny wśród poszukiwaczy złota i kolejarzy w USA, a wtedy poszło już z górki.

Jeansy motocyklowe z ochraniaczami

Jeansy z dodatkową warstwą aramidu (kevlaru) bywały niekomfortowe. Nowe jednowarstwowe jeansy mają to zmienić!

Od kilkunastu lat dżins jest też obecny na rynku akcesoriów motocyklowych jako alternatywa dla skóry lub cordury – w sam raz na miasto i do codziennej jazdy. Początkowo dżins łączono z warstwą odpornego na wysokie temperatury i rozdarcia aramidu (charakterystyczna, żółta tkanina znana też pod nazwą kevlar), ale to rozwiązanie, choć bezpieczne, było nieco niepraktyczne. Dżinsy z kevlarem były grube, ciężkie, co szkodziło komfortowi na co dzień, w mieście było w nich po prostu gorąco. Teraz na scenę wkraczają jednowarstwowe dżinsy motocyklowe.

Wytrzymałe włókna występują w nich nie w osobnej warstwie, lecz są wplatane w materiał dżinsowy. Mogą to być włókna kevlaru, ale od jakiegoś czasu stosuje się też inne materiały. Często używa się poliamidu czy polietylenu, które są sprzedawane pod takimi nazwami rynkowymi, jak nylon, cordura, Dyneema czy Armalith. Niektóre z nich są odporniejsze na rozdarcie czy przetarcie niż aramid, za to wrażliwsze na wysoką temperaturę, co daje się we znaki np. podczas krótkiego kontaktu z gorącym kolektorem wydechowym.

Zobacz także: W sam raz do jeansów - wielki test krótkich butów motocyklowych z membraną

O stopniu ochrony i komforcie decyduje także sposób wykonania: nowoczesne włókna mogą spokojnie zastąpić w tkaninie nici bawełniane. Możliwe jest również już w procesie produkcji połączenie tych włókien z przędzą. W ten sposób powstaje materiał o jednolitych właściwościach, co oznacza, że na tzw. maszynie Darmstadt (urządzenie do badania ścieralności materiałów) można przeprowadzić badanie pod kątem zgodności z normą odporności na przetarcie.

Niestety, tego typu test nie uwzględnia tak ważnych elementów spodni, jak szwy, guziki czy ochraniacze, w dużej mierze decydujących o poziomie bezpieczeństwa. Dlatego postanowiliśmy zrobić własny test i w jego ramach 18 par jednowarstwowych dżinsów motocyklowych przeciągnąć po asfalcie. Dosłownie! Patrz: ramka na str. 65.

 

Alpinestars

Compass Pro

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Alpinestars Compass Pro
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl
Szerokość w pasie: 28–40
Cena: 1599 zł
Masa: 1500 g
Materiały: 14-uncjowy High Density Fiber Stretch Cordura (bawełna i poliamid), miejscami aramidowa podszewka (poliamid, poliester, bawełna, aramid)
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-3: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA
Kraj produkcji: Tunezja
BEZPIECZEŃSTWO
Duża odporność na przetarcie: wprawdzie na ciemnej warstwie wierzchniej widać trudy testu, jednak są to bardziej zmiany powierzchowne niż przebarwienia. Dziura (o długości palca) powstała tylko na kolanie, na szczęście dodatkowo zabezpiecza je ochraniacz. Ochrona przed przecięciem jest średnia, odporność na rozdarcie przekonuje. Spodnie dobrze chronią przed oparzeniem od rury wydechowej. Zamek błyskawiczny, potrójne szwy i regulowane ochraniacze kolan sprzyjają bezpieczeństwu.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Najcięższe spodnie w teście są szerokie w pasie (zmierzona szerokość w pasie 35 cali w rozmiarze 32), w sumie jednak leżą dobrze. Ochraniacze są dobrze umieszczone, zamek błyskawiczny na zakończeniu nogawki jest przydatny. Dzięki impregnacji (której zapach jest przyjemny) spodnie są hydrofobowe, a komfort i funkcjonalność zapewniają duże kieszenie i streczowe wstawki.
WNIOSEK
Dzięki impregnacji przyjemnie pachnące spodnie przekonują fajnym wyglądem i dużym komfortem, ale są trochę za szerokie w pasie. Dobra ochrona przed przetarciem i wysokimi temperaturami.
nasza ocena 4/5

 

BMW

Moabit

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
BMW Moabit
Importer:
bmw.sklep.pl
Szerokość w pasie: 26–36
Cena: 1645 zł
Masa: 1200 g
Materiały: cordura denim (bawełna i poliamid), miejscami podszewka z poliestru i bawełny
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-4: 2020, klasa bezpieczeństwa: A
Kraj produkcji: Chiny
BEZPIECZEŃSTWO
Przody spodni bez problemu zaliczyły test na przetarcie. Na drugiej stronie zatrzaski kieszeni na ochraniacze (p. zdjęcie na dole) spowodowały przetarcie się materiału wierzchniego. Szkoda... Odporność na rozdarcie jest bardzo dobra, spodnie są niewrażliwe na wysokie temperatury (wydech). Ochrona przed wilgocią nie ulega dyskusji. Ponadto spodnie oferują komfortowe ochraniacze i krótki zamek błyskawiczny do łączenia.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Przy podanej szerokości w pasie 32 spodnie okazały się bardzo obszerne, ponieważ zmierzona szerokość wynosiła 36 cali, tak więc oferują one bardzo swobodne i luźne dopasowanie. Pasuje do tego wrażenie sztywności materiału dżinsowego, który jednocześnie nieoczekiwanie oferuje dużą elastyczność. Cienkie ochraniacze leżą komfortowo. Metalowy wisiorek z logo BMW i wyszyty czerwoną nicią tłok to ładne detale klasycznych dżinsów „five pocket”.
WNIOSEK
Spodnie wizualnie sprawiają wrażenie klasycznych, mało delikatnych i sztywnych, ale dzięki sporej elastyczności są wygodne, a dbałość o detale i dobrą ochronę zapewniły im punkty. Zatrzaski są niepotrzebne.
nasza ocena 4/5

 

Broger

Montana

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Broger Montana
Importer dobresklepymotocyklowe.pl
Szerokość w pasie: 28–42
Cena: 799 zł
Masa: 900 g
Materiały: Armalith (bawełna, polietylen, poliamid, elastomultiester, elastan), podszewka z bawełny i poliestru
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 2) i bioder (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-3: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA
Kraj produkcji: Pakistan
BEZPIECZEŃSTWO
Poddana testowi Montana była prototypem spodni produkcyjnych. Producent poinformował o zaplanowanych zmianach: większych ochraniaczach kolan i węższych protektorach bioder oraz o kilku modyfikacjach wizualnych. Mimo to odporność na przetarcie się nie zmieni. A szkoda, ponieważ nasz test spowodował kilka dziur w materiale, z których dwie odsłoniłyby skórę bikera. Odporność na ścieranie trochę zbyt cienkiego Armalithu jest natomiast pierwszorzędna, ochrona przed wysokimi temperaturami już nie.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Dopasowanie jest „skinny fit” (bardzo ciasne), co widać na zdjęciu. Mimo to dzięki streczowi szerokość w pasie pasuje do podanych 32 cali, poza tym przyjemny materiał wierzchni jest wszędzie elastyczny. Ochraniacze kolan wyjmuje się łatwo. W wersji produkcyjnej trzeba poprawić mocowanie ochraniaczy bioder.
WNIOSEK
Montany mają duży potencjał do rozwoju i poprawek, które wpłyną na bezpieczeństwo. Rzecz w tym, że zastosowano w nich przyjemnie rozciągliwy materiał, ale jest on na tyle cienki, że powstały dziury.
nasza ocena 3/5

 

Detlef Louis

DL-PM 2

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Detlef Louis DL-PM2
Importer: louis.pl
Szerokość
w pasie: 31–44
Cena: 802 zł
Masa: 1300 g
Materiały: Cordura Denim (bawełna i poliamid), podszewka z bawełny i poliestru
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 2)
Homologacja: EN 17092-4: 2020, klasa bezpieczeństwa: A
Kraj produkcji: Pakistan
BEZPIECZEŃSTWO
Dużym i elastycznym ochraniaczom kolan z bezstopniową regulacją nie towarzyszą protektory bioder. Na szczęście są tam kieszenie na doposażenie. Podczas testu na przetarcie ochraniacze kolan powodowały z obu stron fałdy na materiale, które przecierały się, tworząc dziury – nie na wylot do skóry, ale zawsze. Odporność na przecięcie i rozdarcie materiału wierzchniego jest zaledwie przeciętna. Za to spodnie są nieczułe na wysoką temperaturę wydechu i odporne na lekki deszcz.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Szerokość pasa jest wprawdzie zgodna z wartością podaną na etykiecie, ale wrażenie jest takie, że dopasowanie spodni jest nieco ciasne. Możliwe, że po kilku jazdach i praniach denim straci nieco sztywności, ale na początku spodnie wywołują wrażenie mało delikatnych i mało elastycznych. Mają w tym swój udział bardzo duże ochraniacze kolan.
WNIOSEK
Oto jeden z przedstawicieli klasycznego dżinsowego stylu ,,five pocket”. Klasycznie i mało elastycznie wypadło ich dopasowanie. Skuteczność ochrony jest dobra, nawet jeśli pojawiły się dziury i przebarwienia.
nasza ocena 4/5

 

Held

Newport

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Held Newport
Importer: dobresklepy­motocyklowe.pl, fc-moto.pl
Szerokość w pasie: 30–40
Cena: 1319 zł
Masa: 1000 g
Materiały: Armalith Stretch Denim (bawełna, poliamid, elastomultiester, elastan), podszewka z poliestru i bawełny
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-4: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA
Kraj produkcji: Pakistan
BEZPIECZEŃSTWO
Tak jak w przypadku innych spodni, tak i u Helda ochraniacze kolan spowodowały uszkodzenia w trakcie testu na przetarcie. Na szczęście tutaj skończyło się na niewielkiej dziurce z jednej strony. Z tyłu materiał dobrze chroni przed obtarciami skóry. Na innych częściach spodni test na przetarcie nie zrobił wrażenia, o kontakcie z asfaltem świadczą jedynie odbarwienia wierzchniej warstwy. Odporność na przecinanie i rozrywanie jest bardzo dobra, chociaż Armalith ma skłonności do rozciągania się w wysokich temperaturach.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Szerokość pasa jest zgodna z informacją producenta, krój bardzo dobry. Dopasowanie to ,,slim fit”, ale dzięki bardzo elastycznemu denimowi ze streczem spodnie są bardzo komfortowe. Ochraniacze kolan są trochę nieporęczne, ale można regulować wysokość ich osadzenia, a kieszenie na ochraniacze bioder są na tyle duże, że protektory leżą nisko, blisko ud.
WNIOSEK
Oto spodnie lekkie i bardzo komfortowe, o dobrym dopasowaniu i odpowiedniej skuteczności ochrony. Armalith Stretch Denim pewnie chroni przed przetarciami, ochraniacze są wygodne, mogłyby jednak lepiej leżeć.
nasza ocena 5/5

 

iXS

Classic AR Jeans 1L

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
IXS Classic AR jeans
Importer: fc-moto.pl
Szerokość w pasie: 30–40
Cena: 1119 zł
Masa: 1000 g
Materiały: tkanina z bawełny, poliestru i elastanu
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-3: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA
Kraj produkcji: Portugalia
BEZPIECZEŃSTWO
iXS rezygnuje z nazwy marki materiału i podaje tylko części składowe materiału wierzchniego. Mimo rezygnacji z poliamidu okazał się on zaskakująco odporny na przetarcia. W teście na przetarcie większa część spodni tylko się przebarwiła, ale podobnie jak w przypadku wielu innych spodni z tego testu, także iXS okazał się wyjątkowo wrażliwy w obszarze ochraniaczy kolan, gdzie materiał się przetarł. Poza tym ochraniacz, który ma regulację góra–dół, przesunął się, dlatego powstała tam dziura, która dochodziła aż do skóry kolana. Wobec klasy ochrony AA odporność na ścieranie jest mało zadowalająca. Natomiast wysokie temperatury, np. emitowane przez kolektor wydechowy, nie wywarły większego wrażenia.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Dopasowanie tych lekko elastycznych spodni może się podobać, przy czym pas wypada nieco ciaśniej. W przeciwieństwie do większości innych spodni z testu, iXS Classic AR Jeans 1L Straight, tak brzmi ich pełna nazwa, są dostępne także w skróconej wersji 30. Wysokość ochraniaczy można regulować, na zimnie są one stosunkowo twarde.
WNIOSEK
Mało elastyczne ochraniacze kolan, podobnie jak w wielu innych spodniach, prowadziły do przetarcia materiału wierzchniego w miejscu styku z protektorami, co odsłoniło skórę. A to boli!
nasza ocena 3/5

 

Lindstrands

Lund

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Importer: fc-moto.com
Szerokość w pasie: 30–38
Cena: 972 zł
Masa: 900 g
Materiały: tkanina z polietylenu, bawełny, poliestru i elastanu, podszewka z bawełny i poliestru
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-4: 2020, klasa bezpieczeństwa: A
Kraj produkcji: Pakistan
BEZPIECZEŃSTWO
Test na ścieranie spowodował po dziurze na obu kolanach. Na szczęście nie były groźne dla skóry bikera, ponieważ powstały na wysokości ochraniaczy. Przypominają one gumę, ale nie są niewygodne. Tymczasem jeśli chodzi o ochraniacze bioder, to ani nie są one dołączane do spodni, ani nie ma możliwości ich dokupienia. Bardzo elastyczna, na zewnątrz czarna, wewnątrz biała tkanina jest wprawdzie wrażliwa na wysokie temperatury i szybko się rozciąga, ale ochrona przed przecięciem i odporność na rozerwanie należą do najlepszych w teście. Podobnie jak ochrona przed wilgocią.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Spodnie Lindstrands Lund są dość sztywne, mimo to na pewno nie są niewygodne. To zasługa dość rozciągliwego materiału, który jest miły w dotyku i fajnie wygląda. Brak ochraniaczy bioder oczywiście sprzyja komfortowi w obszarze pasa, natomiast dość grube ochraniacze kolan nieco pogrubiają.
WNIOSEK
Dziury na kolanach świadczą o podatności materiału na przetarcia, mimo to te spodnie bardzo dobrze chronią przed upadkami, przetarciami w miejscach newralgicznych, a nawet przed deszczem.
nasza ocena 5/5

 

Modeka

Sonic Mono – warto kupić

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Modeka Sonic Mono
Importer: modeka.pl
Szerokość w pasie: 28–40
Cena: 699 zł
Masa: 850 g
Materiały: 12,5-uncjowy denim z bawełny, poliestru, cordury i lycry, podszewka z poliestru i bawełny
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-4: 2020, klasa bezpieczeństwa: A
Kraj produkcji: Pakistan
BEZPIECZEŃSTWO
Najlżejsze spodnie w tym teście sprawdzian na przetarcie zaliczyły bez powodowania zagrażających zdrowiu obrażeń. Tyle że, podobnie jak w innych spodniach, także ten dżins przetarł się na ochraniaczach kolan. Powstałe w ten sposób dziury są jednak stosunkowo małe i nie stanowią zagrożenia dla skóry. Ochrona przed przecięciem jest bardzo dobra, natomiast przed rozdarciem zaledwie średnia. Wysokie temperatury nie robią na nich wrażenia. Można je doposażyć w ochraniacze bioder, miejsce osadzenia niewielkich ochraniaczy kolan można regulować, a ich wartości tłumienia uderzeń odpowiadają wytycznym poziomu bezpieczeństwa 1 i wypadają raczej słabo.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Najlżejsze spodnie w teście (również dzięki lekkim ochraniaczom kolan i brakowi ochraniaczy bioder), ale też jedne z najtańszych. Mimo to nie ograniczają komfortu i zapewniają dobre dopasowanie. Ochraniacze kolan są w odpowiednim miejscu, brak ochraniaczy bioder to wyższy komfort.
WNIOSEK
W tym tanim produkcie Modeka połączyła cienki, ale wytrzymały denim z lekkimi ochraniaczami na kolanach. W ten sposób powstały jak najbardziej godne polecenia motocyklowe dżinsy dla oszczędnych.
nasza ocena 4/5

 

PMJ

Deux

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
PMJ Deux
Dystrybutor: defender.net.pl
Szerokość w pasie: 28–48
Cena: 1099 zł
Masa: 1100 g
Materiały: T-Tex Pro tkanina z bawełny, elastanu i Para-Amid Twaron, podszewka z poliestru
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: FprEN 17092-2: 2018, klasa bezpieczeństwa: AAA
Kraj produkcji: Włochy
BEZPIECZEŃSTWO
PMJ zleciło nie certyfikację AA, ale pod klasę bezpieczeństwa AAA. Ta zakłada jeszcze lepszą ochronę przed uderzeniami i przetarciem, ale pod oboma względami PMJ w praktyce nie przekonały. Ochraniacze odpowiadają więc poziomowi ochrony 1 i uzyskały najgorsze w teście wyniki tłumienia. Ponadto po teście na przetarcie w materiale dżinsowym pojawiło się kilka dziur. Dwie większe na kolanach nie są niebezpieczne, ale tkanina przetarła się także na udach, a na drugiej stronie spodni otworzył się szew.
DOPASOWANIE I KOMFORT
PMJ oferuje wiele szerokości pasa i trzy długości, spodnie z testu były raczej ciasne, dopasowanie: ,,slim fit”. Naprężają się więc w kroku i podczas siedzenia oraz na kolanach. Ochraniacze kolan są komfortowo umiejscowione, a skórzany pasek należy do wyposażenia podstawowego.
WNIOSEK
Te teoretycznie najbezpieczniejsze spodnie wykazały w naszym teście wyraźne słabości: materiał wierzchni i jeden szew nie podołały wymaganiom. Istnieje więc spore ryzyko obrażeń.
nasza ocena 3/5

 

Rebelhorn

Nomad

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Rebelhorn Nomad
Importer: dobresklepy­motocyklowe.pl
Szerokość w pasie: 28–42
Cena: 849 zł
Masa: 900 g
Materiały: Armalith, (bawełna, polietylen, poliamid, elastomultiester, elastan), podszewka z bawełny i poliestru
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 2) i bioder (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-3: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA
Kraj produkcji: Pakistan
BEZPIECZEŃSTWO
Rebelhorn to polska marka, a spodnie Nomad, tak jak Montany (p. str. 81), pojawiły się w teście jako prototyp z ochraniaczami mniejszymi niż mają być stosowane w produkcji seryjnej. Regulacja ochraniaczy kolan to zadanie zapięcia na rzepy, które działa dobrze i elastycznie. W naszym teście na przetarcie nic się nie przesunęło. Elastyczny materiał dżinsowy jednak się przetarł – na ochraniaczach kolan, a także na ich górnych krawędziach: niebezpieczeństwo dla skóry! Ochrona przed przecięciem jest średnia, odporność na rozdarcie dobra, ale nieco gorsza niż w Brogerze.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Podczas gdy Broger przystąpił do testu w wersji ,,skinny” oraz ,,slim fit”, krój Rebelhorna to ,,tapered”, co oznacza luźniej w biodrach (mimo to są o jeden numer ciaśniejsze niż podano), niższy krok i zwężające się do dołu nogawki. Dzięki dodatku streczu leżą w sumie wygodnie i zapewniają swobodę ruchów.
WNIOSEK
Pokrewieństwo ze spodniami Broger widać nie tylko na naszym zdjęciu ,,powypadkowym”: materiał wierzchni jest wprawdzie bardzo odporny na rozdarcie i wygodny, ale przy kontakcie z asfaltem okazuje się średnio wytrzymały. Dziury są tego konsekwencją.
nasza ocena 3/5

 

Replay

Brake

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Replay Brake
Importer: fc-moto.com
Szerokość w pasie: 27–40
Cena: 930 zł
Masa: 900 g
Materiały: Hyperflex--Denim z cordurą (bawełna, poliamid, poliester i elastan)
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-4: 2020, klasa bezpieczeństwa: A
Kraj produkcji: Rumunia
BEZPIECZEŃSTWO
Znany z modnych dżinsów producent wybrał dla motocyklowych dżinsów mieszankę ze stosowanego w modowych dżinsach materiału Hyperflex-Denim z bawełny z domieszką elastanu i cordury. Ta mieszanka okazała się w teście odporna na przetarcia, nawet jeśli pojawiły się dziury na kolanach i na tyłku. W tych miejscach skóra jest na szczęście dodatkowo chroniona albo przez drugą warstwę (kieszeń na tyłku), albo przez ochraniacze kolan. Mocno sfatygowane przez test na przetarcie szwy nieco wystawały na wyposażonym w podszewkę obszarze znajdującym się nad ochraniaczami kolan.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Materiał wierzchni oferuje sporo elastyczności, szwy nie. Z tego powodu pas jest mniej elastyczny niż dopuściłby materiał. Ponadto jest on o 3 cale szerszy niż podano, również w kroku i poniżej jest więcej miejsca niż potrzeba. Od ud w dół krój pasuje do podanego rozmiaru, ale wkładane od zewnątrz ochraniacze kolan oferują słaby zakres regulacji.
WNIOSEK
Materiał wierzchni dobrze chroni przed wilgocią, zapewnia odpowiednią odporność na przetarcie i komfort. Gorzej wypadły szwy: nie są elastyczne i przecierają się. Ochraniacze? Tylko na kolanach, poziom bezpieczeństwa tylko 1 i ze słabą regulacją.
nasza ocena 3/5

 

REV’IT!

Detroit 2 TF

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Rev'it! Detroit 2
Dystrybutor: defender.net.pl
Szerokość w pasie: 28–38
Cena: 699 zł
Masa: 1300 g
Materiały: 12,5-uncjowa Cordura Denim (bawełna, poliamid i elastan), miejscami podszewka PWR Shield z poliestru, bawełny i poliamidu
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-3: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA
Kraj produkcji: Zjednoczone Emiraty Arabskie
BEZPIECZEŃSTWO
Wokół dość dużych, ale elastycznych i dysponujących podwójną regulacją wysokości ochraniaczy kolan, w materiale wierzchnim po teście pojawiło się wiele małych dziur. Winne temu były krawędzie ochraniaczy (poziom bezpieczeństwa 1). Mimo to w tych miejscach nie jest niebezpiecznie, ponieważ REV’IT! wszył tu drugą, odporną na przetarcie warstwę o nazwie PWR Shield. Po naszym teście spodnie wyglądały wprawdzie na zniszczone, ale koniec końców bez słabych punktów i w dalszym ciągu z dobrą ochroną. Ochrona przed przecięciem też jest dobra, natomiast odporność na rozdarcie to tylko średni poziom.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Ważące 1300 g spodnie do lekkich nie należą, ale są przez to bezpieczne i sprawiają wrażenie dobrych jakościowo. Ochraniacze kolan są dobrze umieszczone i pozostają na swoim miejscu nawet po upadku. Nie wszystkim przypadną do gustu niewielka elastyczność i klasyczny krój.
WNIOSEK
Oto tanie, sprawiające wrażenie klasycznych i dobrze chroniące dżinsy motocyklowe. Jednowarstwowość interpretują dość swobodnie – o ich bezpieczeństwie zdecydowała dodatkowa warstwa materiału PWR Shield.
nasza ocena 5/5

 

TAK TESTOWALIŚMY
Stosunkowo nowy podział odzieży ochronnej na poziomy bezpieczeństwa A, AA, AAA oraz B i C ułatwia stwierdzenie, które ubrania powinny być bezpieczniejsze niż inne. Co to oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to aż do najmniejszego szczegółu.
Do testu wzięliśmy spodnie z klasą bezpieczeństwa A, AA i AAA. To oznacza, że musiały one zapewniać zarówno odporność na przetarcie, jak i ochronę przed skutkami uderzeń. To stawia określone wymagania zarówno materiałom, jak i ochraniaczom. Ponieważ skoncentrowaliśmy się tym razem na dżinsach jednowarstwowych, ochrony przed przetarciem nie może wziąć na siebie żadna dodatkowa warstwa wewnętrzna, jak to jest w przypadku dżinsów dwuwarstwowych. Tutaj tkanina dżinsowa musi być wzmocniona. Dlatego dokładniej przyjrzeliśmy się jej strukturze – materiałom i splotowi.
Decydujący był sprawdzian praktyczny. Przeprowadziliśmy go na lotnisku. Pokryty asfaltem pas startowy był dobrym miejscem, by poddać dżinsy testowi pod kątem odporności na przetarcie. W tym celu wcisnęliśmy w każdą parę dżinsów ważącego około 30 kg manekina wykonanego z worków z piaskiem obranego w aramidową bieliznę. Wypełnił on spodnie mocno i bez nienaturalnych zagnieceń. W ten sposób chcieliśmy zapewnić równomierne ścieranie podczas testu, który polegał na ciągnięciu manekina po asfalcie.
Aby zasymulować równomierne i porównywalne efekty tarcia zrezygnowaliśmy z wyrzucania go z jadącego samochodu, natomiast postawiliśmy na ciągnięcie manekina za autem, aby w sposób kontrolowany obciążyć przednią i tylną część spodni. Wyrzucanie manekina z samochodu przy prędkości 80 km/h na pewno lepiej udawałoby prawdziwy wypadek, ale pojawiłby się problem z powtarzalnością warunków testu. Dlatego ustaliliśmy kompromis, na który składały się droga do przebycia i prędkość. Podczas testowania przodów każdej pary dżinsów VW Transporter przyspieszał od 0 do 30 km/h, a następnie wyhamowywał, a to wszystko na odcinku 50 m. Tylna strona dżinsów pokonywała taki sam odcinek, tyle że z maksymalną prędkością 40 km/h – czyli z większym przyspieszeniem i mocniejszym hamowaniem. Taka procedura nie da się przeliczyć jeden do jednego na konkretną prędkość upadku, ale zapewniła wysoką powtarzalność prób. Mimo że prędkości były niższe niż podczas testu z wyrzucaniem z jadącego auta, ślizg po asfalcie był dłuższy.
Test sprawdzający odporność na przecieranie uzupełniło sprawdzenie efektywności tłumienia siły uderzeń przez dołączone ochraniacze. Poza tym wszystkie dżinsy miały jeszcze brzemienne w skutki spotkanie z maczetą, wagą bagażową i palnikiem, by sprawdzić odporność na przecinanie, rozrywanie i wysoką temperaturę.
Jednowarstwowe motocyklowe dżinsyTobias Beyl
NA KLASĘ A, oprócz ochrony przed przetarciem, jest wymagana także ochrona przed skutkami uderzeń. To również sprawdziliśmy.

 

Richa

Original 2 Jeans Slim Fit

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Importer: www.richa.eu
Szerokość w pasie: 28–50
Cena: 899 zł
Masa: 1000 g
Materiały: tkanina z bawełny, streczu oraz cordury (bawełna, poliamid i elastan), podszewka z poliestru i bawełny
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-3: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA
Kraj produkcji: Tunezja
BEZPIECZEŃSTWO
Dzięki płaskim, dużym i mimo poziomu bezpieczeństwa 1 dobrze tłumiącym ochraniaczom kolan dżinsy Richa nie poniosły większych szkód podczas testu na ścieralność. W jednym miejscu powyżej ochraniacza kolana materiał wierzchni został uszkodzony, za co w zasadzie winę ponosi niewielka odporność na rozrywanie. To z kolei może doprowadzić do odsłonięcia bawełniano-poliestrowej podszewki, a potem skóry. Co do wysokich temperatur, spodnie są na nie niewrażliwe.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Te spodnie tylko na wysokości ud poważnie traktują określenie Slim Fit w nazwie. Są dość szerokie w pasie, w kroku zapewniają sporo miejsca. Swobodne dopasowanie wzmacnia elastyczność materiału wierzchniego. Regulowane ochraniacze kolan leżą komfortowo.
WNIOSEK
Niewątpliwie są to dżinsy, ale ,,slim fit” już niekoniecznie. Podobają się w nich płaskie, komfortowe i dobrze tłumiące ochraniacze, materiał wierzchni wykonuje swoją robotę dobrze, ale nie idealnie.
nasza ocena 4/5

 

Rokker

Rokkertech Straight AAA – zwycięzca testu

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Importer: louis.pl
Szerokość w pasie: 29–46
Cena: 1176 zł
Masa: 1050 g
Materiały: 14-uncjowa tkanina denim z bawełny, polietylenu, elastomultiestru, i elastanu
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-2: 2020, klasa bezpieczeństwa: AAA
Kraj produkcji: Portugalia
BEZPIECZEŃSTWO
Potrójne A w nazwie zdradza poziom ochrony, ale dżinsy PMJ to dowód, że to niekoniecznie prawda. Na szczęście spodnie Rokkertech Straight AAA nie kłamią: są pod każdym względem świetne, brak w nich wartych wzmianki uszkodzeń podczas testu na przetarcie, bardzo dobrze chronią przed przecięciem i są znakomite w dziedzinie odporności na rozdarcie. Jedyna drobna wada: podczas kontaktu z wydechem marszczą się.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Żaden slim fit, żaden tapered fit. Jeśli nie spodoba ci się ich dopasowanie, znajdziesz u Rokkera jeszcze inne spodnie z klasą ochrony AAA, nawet wodoodporne. Model Rokkertech Straight AAA taki nie jest, mimo to ma on wiele innych zalet: prosty wygląd, krój, komfortowe ochraniacze, a nawet cztery długości nogawek – od 30 do 36 cali.
WNIOSEK
Wrażliwość włókien poliestrowych na wysokie temperatury może odkształcić materiał podczas kontaktu z wydechem. To jedyny słaby punkt spodni Rokkera. Cała reszta jest imponująca, jeśli oczywiście lubisz taki styl.
nasza ocena 5/5

 

RST

X Kevlar Single Layer

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
RST X-Kevlar single layer
Dystrybutor: xlmoto.pl
Szerokość w pasie: 30–44
Cena: 808 zł
Masa: 1000 g
Materiały: denim składający się z bawełny i aramidu, podszewka z poliestru i bawełny
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1) i bioder (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-2: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA (tak, to nie pomyłka!)
Kraj produkcji: Pakistan
BEZPIECZEŃSTWO
Dzięki umieszczonemu na wszywce oznaczeniu normy (17092-2) te spodnie powinny odpowiadać klasie ochrony AAA, faktycznie jednak jest to klasa AA. W RST postawiono na kombinację bawełny i kevlaru, czyli w denim wpleciono włókna aramidowe. W teście praktycznym tkanina zaimponowała odpornością na rozdarcie, zwłaszcza w płaszczyźnie poziomej. Taka kombinacja materiałów niezadowalająco chroni przed przetarciem. W teście na przetarcie w kilku miejscach pozostały nici kevlarowe, natomiast po bawełnianych nie pozostało ani śladu.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Pierwsze wrażenie było bardzo dobre, ale gdy siądziesz na kanapie motocykla, stwierdzisz ograniczoną swobodę ruchów; np. spodnie nie lubią mocnego ugięcia nóg w kolanach. Poza tym krój jest raczej luźny. Wszystkie ochraniacze leżą komfortowo, a na kolanach można regulować wysokość.
WNIOSEK
Kevlar jest bardzo wytrzymały, ale w przypadku spodni RST odporność tego materiału na przetarcia jest znacznie wyższa niż wytrzymałość włókien bawełnianych. Dlatego nietrudno o dziury. Ochrona nie jest najlepsza.
nasza ocena 3/5

 

Spidi

J-Tracker

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Spidi J-Tracker
Importer: spidi.com.pl
Szerokość w pasie: 28–40
Cena: 849 zł
Masa: 1150 g
Materiały: 13-uncjowy cordura-denim z bawełny, poliamidu i elastanu
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-4: 2020, klasa bezpieczeństwa: A
Kraj produkcji: Chiny
BEZPIECZEŃSTWO
Jest to mieszanka czasem sprzecznych właściwości: np. ochraniacze są olbrzymie, a mimo to mają homologację tylko typu A. Ochrona przed przetarciem jest bardzo dobra, a wartości tłumienia siły uderzeń są najlepsze w teście, mimo to spodnie mają certyfikację

Spidi

J-Tracker

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Spidi J-Tracker
Importer: spidi.com.pl
Szerokość w pasie: 28–40
Cena: 849 zł
Masa: 1150 g
Materiały: 13-uncjowy cordura-denim z bawełny, poliamidu i elastanu
Ochraniacze: kolan (typ A, poziom bezpieczeństwa 1)
Homologacja: EN 17092-4: 2020, klasa bezpieczeństwa: A
Kraj produkcji: Chiny
BEZPIECZEŃSTWO
Jest to mieszanka czasem sprzecznych właściwości: np. ochraniacze są olbrzymie, a mimo to mają homologację tylko typu A. Ochrona przed przetarciem jest bardzo dobra, a wartości tłumienia siły uderzeń są najlepsze w teście, mimo to spodnie mają certyfikację zgodną tylko ze stopniem bezpieczeństwa A. Co jest tego powodem, nie wiemy, ale to, że spodnie dobrze się spisały w teście, wiemy z całą pewnością. Zrezygnowano wprawdzie z ochraniaczy bioder w zestawie, ale możesz je dokupić – są kieszenie na te protektory. Tak jak w innych spodniach na kolanach pojawiły się przetarcia, ale protektory pod nimi zapobiegły poważnym konsekwencjom.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Dopasowanie jest w sumie dobre, mimo że w pasie jest trochę ciasno. Ogólnie spodnie są niezbyt elastyczne. Z akcesoryjnymi ochraniaczami bioder mogłoby to doprowadzić do pogorszenia komfortu. Olbrzymie, przyjemnie obejmujące kolana ochraniacze są dostępne od zewnątrz i można bezstopniowo zmieniać miejsce ich osadzenia.
WNIOSEK
Certyfikowane zgodnie z klasą ochrony A spodnie bez większych kłopotów przeszły nasz twardy test. Mimo że w żadnej kategorii nie zajęły czołowej lokaty, prawie nie okazały słabych punktów i są solidnym wyborem.
nasza ocena 4/5

 

Spirit Motors

HPPE-/dżinsy bawełniane 2.0 – warto kupić

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Spirit Motors HPPE
Importer: polo-motorrad.com
Szerokość w pasie: 30–40
Cena: 899 zł
Masa: 1100 g
Materiały: tkanina denim z włóknami HPPE (High Performance Polyethylene) składająca się z bawełny, polietylenu i elastanu, podszewka z bawełny i poliestru
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 2) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 2)
Homologacja: EN 17092-2: 2020, klasa bezpieczeństwa: AAA
Kraj produkcji: Wietnam
BEZPIECZEŃSTWO
Dzieło firmy Polo to trzecie motocyklowe dżinsy w naszym teście z certyfikatem AAA. Materiał wierzchni jest odporny na przecięcia, rozdarcia i przetarcie, poza tym dołączone ochraniacze typu B na biodra i kolana uzyskały w teście tłumienia siły uderzeń najlepsze wyniki.
DOPASOWANIE I KOMFORT
O ile pod względem ochrony nie ma mowy o żadnych kompromisach, o tyle trzeba pogodzić się z gorszym komfortem. Ochraniacze wypychają spodnie, zwłaszcza na biodrach. Ponadto z powodu ich kształtu i nie najlepszego mocowania na biodrach wkładanie i zdejmowanie spodni jest utrudnione. Gdy już je włożysz, zauważysz, że są fajnie elastyczne.
WNIOSEK
Cena i skuteczność ochrony tych dżinsów są OK, ale ochraniacze są trochę zbyt masywne. Te dżinsy nie idą na kompromis w przypadku bezpieczeństwa, ale wymagają poświęceń w zakresie komfortu.
nasza ocena 5/5

 

Trilobite

Tactical

Jednowarstwowe motocyklowe dżinsymps-Fotostudio
Trilobite Tactical
Dystrybutor: fc-moto.com
Szerokość w pasie: 30–44
Cena: 1016 zł
Masa: 1300 g
Materiały: denim Tri Stretcher z Dyneema, składający się z bawełny, poliamidu, poliestru, polietylenu i elastanu, kieszenie (ochraniaczy) z polietylenu, bawełny, poliestru i elastanu
Ochraniacze: kolan (typ B, poziom bezpieczeństwa 2) i bioder (typ B, poziom bezpieczeństwa 2)
Homologacja: EN 17092-3: 2020, klasa bezpieczeństwa: AA
Kraj produkcji: Pakistan
BEZPIECZEŃSTWO
Te spodnie są komfortowe mimo dużych ochraniaczy bioder i kolan oraz kości ogonowej. Po teście na przetarcie wzór ochraniaczy w kształcie plastra miodu odcisnął się w okolicy kolan na odpornym na przecięcia i rozdarcia materiale wierzchnim, częściowo powstały tu mniejsze dziury. Istotniejsze jest uszkodzenie na szwie naszytej kieszeni. Została ona rozerwana, przez to mogłoby dojść do otarcia skóry.
DOPASOWANIE I KOMFORT
Bywa, że ochraniacze bioder przesuwają się, co utrudnia wkładanie spodni. Są wygodne w pasie, mimo to czegoś im brak w zakresie dopasowania. Pochwały za wiele praktycznych detali, np. za dodatkowe kieszenie.
WNIOSEK
Pochwały za ochraniacze, imponującą ochronę przed wodą i wiele kieszeni. Szew jednej kieszeni w teście na przetarcie spowodował powstanie potencjalnie niebezpiecznej dziury w materiale, który poza tym miejscem okazał się wyjątkowo wytrzymały.
nasza ocena 3/5

 

TYM RÓŻNIĄ SIĘ BAWEŁNA, TWORZYWO SZTUCZNE I SKÓRA
W motocyklowych dżinsach na tor? to Niewyobrażalne! Dla dobrej ochrony przed przetarciem trzeba wskoczyć w skórę. W motocyklowych dżinsach dookoła świata? Również niewyobrażalne. Przed gorącem, wilgocią i chłodem najlepiej chronią teksy. Ale przecież dżinsy także mają atuty. Gdzie mogą się one wyróżniać i jak zachowują się różne materiały w przypadku gleby? My to pokażemy.
Jak powiedzieliśmy na wstępie, dżinsy są bardzo wytrzymałe i mogą wiele znieść. Ta stosunkowo ciężka tkanina z zafarbowanych na kolor indygo bawełnianych nici, jest z natury odporna na ścieranie, wysokie temperatury i trudna do rozdarcia. Tyle że bawełna starzeje się i z czasem staje się krucha. Jeszcze odporniejszy na przetarcie, wysokie temperatury i rozdarcie jest inny materiał naturalny: skóra. Włókna tekstylne, np. poliester czy poliamid, nie dotrzymują jej kroku pod tym względem. Dlatego kombinezon tekstylny topi się podczas mocnego kontaktu z asfaltem, kiedy intensywne tarcie powoduje powstanie wysokiej temperatury. Zalety ciuchów tekstylnych polegają na tym, że oddychają i chronią przed wilgocią. Dlatego jest coraz więcej ubrań wykonanych z tkaniny tekstylnej ze skórzanymi wstawkami.
Kombinacja materiału dżinsowego ze sztucznymi włóknami tak samo ma swoje zalety, dlatego w dwuwarstwowych dżinsach motocyklowych materiały bawełniane uzupełnia się o drugą warstwę z odpornych na rozdarcie i przetarcie takich włókien sztucznych, jak aramid czy UHMWPE (polietylen o bardzo dużym ciężarze cząsteczkowym).
W jednowarstwowe dżinsy motocyklowe, takie jakie mieliśmy w tym teście, nowoczesne włókna wplata się bezpośrednio w denim: materiał dżinsowy jest więc tutaj tkany albo z farbowanych nici bawełnianych i specjalnego sztucznego włókna, albo przędzie się włókna sztuczne z naturalnymi w jednolitą przędzę, z której następnie jest wytwarzana tkanina.
Największą zaletą dżinsów jednowarstwowych jest wygoda: są one bardziej przewiewne i lżejsze od dwuwarstwowych. Kiedy jednak zrobi się dziura, wtedy idzie ona od razu przez cały materiał. W dwuwarstwowych dżinsach dziury w wierzchniej warstwie robią się co prawda szybciej, ale pod nią funkcję ochronną pełni wspomniana druga warstwa z aramidu. Oczywiście pod warunkiem, że akurat będzie wszyta w miejscu powstania dziury. Wielu producentów stosuje podwojenia tylko na udach, kolanach i tyłku.
Jednowarstwowe motocyklowe dżinsyTobias Beyl
Dżinsy dwuwarstwowe
Jednowarstwowe motocyklowe dżinsyTobias Beyl
Dżinsy jednowarstwowe
Jednowarstwowe motocyklowe dżinsyTobias Beyl
Kombinezon tekstylny
Jednowarstwowe motocyklowe dżinsyTobias Beyl
Kombinezon skórzany
Wiele motocyklowych dżinsów składa się z bawełnianego denimu jako warstwy wierzchniej i z aramidu. Druga warstwa ochroni przed przetarciem. W jednowarstwowych dżinsach w denim wplata się specjalne włókna sztuczne, częściowo są one zintegrowane z włóknami bawełnianymi. Takie tkaniny noszą nazwy Armalith czy Dyneema. Chronią one znacznie lepiej niż kombinezony tekstylne i przylegają prawie tak jak skóra. Za to jedynie tekstylia są tak naprawdę wodoszczelne.

 

PUNKTACJA Bezpieczeństwo   Dopasowanie/komfort Wentylacja, ochrona przed wilgocią i gorącem Wyposażenie/wykonanie suma nasza ocena*   cena w zł
maksymalna punktacja 40 35 10 15 100        
Rokker Rokkertech Straight AAA 39 32 7 13 91 5/5 1176    
Held Newport 37 32 7 13 89 5/5 1319    
Lindstrands Lund 36 32 7 13 88 5/5 972    
Spirit Motors HPPE-/dżinsy bawełniane 2.0 37 28 7 14 86 5/5 899    
REV’IT! Detroit 2 TF 33 31 8 13 85 5/5 699    
Modeka Sonic Mono 31 31 6 12 80 4/5 699    
Spidi J-Tracker 31 30 5 12 78 4/5 849    
Alpinestars Compass Pro 32 26 8 11 77 4/5 1599    
BMW Moabit 29 26 7 11 73 4/5 1645    
Detlev Louis DL-PM 2 30 24 7 12 73 4/5 802    
Richa Original 2 Jeans Slim Fit 26 27 6 11 70 4/5 899    
Trilobite Tactical 22 27 5 14 68 3/5 1016    
Broger Montana 21 27 6 12 66 3/5 799    
Rebelhorn Nomad 20 28 6 12 66 3/5 849    
RST x Kevlar Single Layer 21 27 8 10 66 3/5 808    
iXS Classic AR Jeans 1L Straight 19 30 5 11 65 3/5 1119    
Replay Brake 23 21 5 11 60 3/5 930    
PMJ Deux 14 24 7 14 59 3/5 1099    
Klasa bezpieczeństwa AAA chroni najlepiej – byłaby to prawda, gdyby wziąć pod uwagę tylko lidera. Bo przecież oznaczone trzema A dżinsy Rokker wygrały. Ale kolejne miejsca nie przypadły pozostałym dwóm spodniom z potrójnym A. Drugie miejsce zapewniły sobie spodnie Helda z klasą AA, co więcej, 3. lokata przypadła dżinsom Lindstrands z jednym A. Kolejne dżinsy AAA – budżetowe Polo Spirit Motors – są na 4. miejscu.
A gdzie się podziała ostatnia para spodni z klasą bezpieczeństwa AAA – PMJ? Przypadło jej miejsce na końcu stawki, bo nie wypadły dobrze ani pod względem ochrony przed przetarciem, ani przed przecięciem, ani w zakresie odporności na rozdarcie. W spodniach z klasą bezpieczeństwa AAA dziury z przodu i z tyłu nie mogą pojawić się tak szybko.
* – 5 punktów (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 punkty (84–70 pkt) = dobry; 3 punkty (69–55 pkt) = dostateczny; 2 punkty (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 punkt (39 i mniej pkt) = nie!

 

Zobacz również:
REKLAMA