Na szczęście są jeszcze motocykle, które nie potrzebują chipów, czujników i innych elektronicznych gadżetów. Yamaha wpisuje się w ten trend ze swoją SR 400, ale ma też coś dla tych, którym SR-ka nie wystarcza. Tak, XJR powrócił z czeluści zapomnienia. Model ten od kilku lat czekał na poważniejsze odświeżenie i wreszcie się doczekał.
Choć zmienił się jego wygląd – który teraz ma tyle samo przeciwników, co zwolenników – to klasyk w czystej postaci. Od 20 lat napędza go tradycyjny chłodzony powietrzem i olejem czterocylindrowy piec. To jego i Hondę CB 1100 czyni bodaj ostatnimi przedstawicielami wymierającego gatunku japońskich klasyków. Szczęście, że Yamaha zdecydowała się odświeżyć tylko wygląd, a nie silnik. Choć styl café racera niekoniecznie tu pasuje, wygląda oryginalnie i może się podobać. Zwłaszcza kanapa w stylu Giuliari z lat 70. oraz aluminiowe, owalne dekle po bokach w stylu wyścigowych plastronów. Oprócz tego dość wąski zbiornik paliwa, z wlewem przesuniętym na prawo.
Główne role grają detale. Jedne są bardziej trafi one, np. amortyzatory Öhlinsa, uchwyty refl ektora, oksydowane podnóżki czy lagi widelca z powłoką DLC (Diamond-Like Carbon), inne, np. brzydki, matowoczarny wydech 4-w-1, pasują mniej, bo od lat XJR-a była dumna ze swego błyszczącego kolektora i klasycznych, podwójnych kominów.
Silnik XJR-y wciąż ma mnóstwo pary, co nie znaczy, że jest ona motocyklem sportowym. W dalszym ciągu jest to ciężka maszyna, choć schudła o 9 kg i waży teraz 242 kg. To zasługa głównie mniejszego zbiornika paliwa, który skurczył się z 21 do 14,5 litra, a nie diety. Podczas dynamicznej jazdy Yamaha wykazuje się świetną neutralnością, ale na szybkich naprzemiennych zakrętach trzeba trochę popracować szeroką kierownicą, żeby szybko przejść z jednego złożenia w drugie. Do takiego stylu jazdy pasuje lekko pochylona pozycja za sterem.
![]() |
XJR-a jest krępa i muskularna. Kolektory w czarnym macie zastąpiły pakiet błyszczących kominów sprzed lat. |
Tak jak poprzednio perełką jest tu chłodzony powietrzem silnik: jego jedwabista praca, głębokie grzmienie i dynamika od 2500 obr/min. Skrzynia pracuje wzorowo – biegi wchodzą jak w masło. Co więcej, nie trzeba robić tego często, bo silnik jest w dalszym ciągu bardzo elastyczny. Miękko zestrojony widelec reaguje wręcz bajecznie, za to amortyzatory nieco gorzej radzą sobie z nierówną nawierzchnią. Hamulce z 4-tłoczkowymi zaciskami pracują przyzwoicie, ale wciąż bez ABS-u. Mała to strata – przecież to maszyna retro.
W tym sprzęcie wszystko zależy wyłącznie od ciebie i twoich umiejętności. Nie ma on bowiem ani kontroli trakcji, ani ABS-u, ani niczego innego w tym stylu. To źle? Nie, wręcz przeciwnie! Chcesz się sprawdzić? Yamaha XJR 1300 daje ci niepowtarzalną szansę!
![]() |
![]() |
Kontrastujące kolorem szwy kanapy dowodzą, że diabeł tkwi w szczegółach. | Nowe zegary doskonale wpisują się w styl retro XJR-a. |
Dane techniczne | Yamaha XJR 1300 |
SILNIK | |
Budowa | chłodzony powietrzem, czterocylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 34 mm. |
Elektryka | alternator 340 W, akum. 12 V/12 Ah. |
Przeniesienie napędu | hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, łańcuch O-ring. |
Śr. cylindra x skok tłoka | 79 x 63,8 mm |
Pojemność skokowa | 1251 cm3 |
Stopień sprężania | 9,7:1 |
Moc maksymalna | 98 KM (72 kW) przy 8000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 108 Nm przy 6000 obr/min |
PODWOZIE | |
Rama | podwójna, kołyskowa, ze stali. |
Zawieszenia | przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 43 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz tłumienie od- i dobicia, tył – 2-ramienny wahacz z aluminium, 2 amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia. |
Hamulce | przód – dwie tarcze, średnica 298 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 267 mm, zacisk 2-tłoczkowy. |
Rozmiary opon p/t | 120/70 17 / 180/55 17 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1500 mm |
Kąt główki ramy | 65° |
Wyprzedzenie | 92 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 130/120 mm |
Wysokość kanapy | 829 mm |
Masa (z paliwem) | 242 kg |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | 14/5 l |
CENA | 43 900 zł (wersja Racer 48 900 zł) |