Ktoś nie tak dawno przewidział, że Chińczycy – tak jak przed laty Japończycy – wkrótce przestaną produkować tandetę. W jej miejsce pojawią się dopracowane, dobrej jakości produkty, w tym fajnie jeżdżące skutery. Wtedy myślałem, że to bajki.
Dziś fikcja stała się rzeczywistością. Gdy po raz pierwszy zobaczysz Junaka 806, przez głowę przebiegnie ci myśl: „Zaraz, zaraz, przecież już wcześniej widziałem te lampy!”. Rzeczywiście, przód skutera wygląda jakby ktoś skopiował owiewki ze sportowego Ducati. Co więcej, kopia jest całkiem udana i zrobiona z dużo lepszych materiałów niż dotychczas. Nie masz już wrażenia, że owiewki połamią się przy pierwszym upadku.
Ze starymi chińskimi skuterami Junaka 806 łączą rzędy LED-ów pod kloszem przedniej lampy. W nowym Junaku nie dość że te LED-y fajnie wyglądają, to jeszcze pełnią w nim funkcję świateł pozycyjnych, drogowych oraz mijania! Te ostatnie są ukryte za bajeranckimi soczewkami i w nocy świecą zimnym światłem, udając ksenony. Wieczorny lans gwarantowany, a i skuteczność jest OK.
Junak 806 ma najzwyklejszy dwusuwowy silnik 50 cm3, który może być chłodzony powietrzem lub – jak w naszym przypadku – cieczą, więc nie wymagaj od niego atomowych przyspieszeń. Układ przeniesienia napędu z silnika na tylne koło to skuterowa klasyka. Przekładnia CVT, jednoramienny wahacz i gumowy pasek napędowy. Wszystko działa w sposób – co ważne – niechiński.
Chcesz wystartować – dodajesz gazu, silnik płynnie wkręca się na obroty, a skuter dynamicznie przyspiesza. Odpychanie się nogami przed startem, typowe dla wielu „chińczyków”? Możesz o tym zapomnieć. Wariator płynnie, bez szarpania zmienia przełożenie. Zabawa kończy się w okolicy 45 km/h. W żadnym wypadku nie jest to zarzut, bo przecież tego wymagają od wszystkich motorowerów przepisy.
Ile pali to dzieło chińskiej motoryzacji? Na pewno nie jest tak oszczędne, jak czterosuwowe „50”. W mieście, nawet jeśli będziesz kręcił na maksa, nie powinieneś przekroczyć 4,5 l/100 km. Mocną stroną sprzęcika są hamulce. Nie tylko dobrze wyglądają, ale też są skuteczne. W obu przypadkach zdecydowano się na wersję hydrauliczną, z tą jednak różnicą, że z przodu użyto zacisku dwutłoczkowego, a z tyłu jednotłoczkowego.
Co mnie wkurzało w 806? Nie sądziłem, że kiedyś to powiem, ale chciałbym, żeby do Junaka wrócił brzęczyk włączonych kierunkowskazów. Kontrolki w kokpicie są słabo widoczne, więc często po mieście jeździłem z włączonymi kierunkowskazami.
W sumie: wielkie brawa dla Junaka! 806 jest dobrze wykonany, fajnie jeździ, a co najważniejsze nie jest już sprzętem, który sprawia wrażenie, że zaraz się zepsuje. Oczywiście wyższa jakość musiała odbić się na cenie. Dysponujący chłodzonym cieczą silnikiem Junak 806 kosztuje 5599 zł. Od dzisiaj chiński skuter nie będzie mi się już kojarzył wyłącznie z kiepsko jeżdżącym sprzęcikiem i na dodatek tandetnym wykonaniem. Mit został obalony.
Dane techniczne | Junak 806 |
SILNIK | |
Budowa |
chłodzony cieczą, jednocylindrowy, dwusuwowy |
Elektryka |
akumulator 12V |
Przeniesienie napędu |
sprzęgło odśrodkowe, przekładnia CVT |
Pojemność skokowa |
49,5 cm3 |
Moc maksymalna |
4,1 KM (3 kW) przy 6000 obr/min |
PODWOZIE | |
Rama |
stalowa |
Zawieszenia |
przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 31 mm, tył – jeden amortyzator |
Hamulce |
przód – jedna tarcza, śr. 193 mm, zacisk jednotłoczkowy, tył – jedna tarcza, śr. 193 mm |
Rozmiary opon p/t |
120/60-13 / 120/60-13 |
WYMIARY I MASY | |
Wymiary |
1860 / 650 / 1150 mm |
Rozstaw osi |
1320 mm |
Masa własna | 99 kg |
Wysokość siedziska | 740 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 6,3 l |
CENA |
5599 zł (wersja z silnikiem chłodzonym powietrzem 4999 zł) |
Motocykl
Komentarze
albela, 2015-04-14 14:11:15
Zobacz artykuł
~Motocykl Online, 2014-06-18 11:03:02
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?