Junak M12 Vintage [TEST]

W jednym z wydań „Motocykla” opisaliśmy podróż Michała, który na Junaku M12 Vintage przez Litwę, Łotwę, Estonię, Finlandię dotarł do Szwecji, skąd wrócił promem do Polski. Jak wiele turystycznych genów drzemie w tej „125” i dlaczego Michał wybrał właśnie ją?

Junak M12 Jacek Hanusz

Od dawna wyznaję pogląd, że w podróżach motocyklowych maszyna nie zawsze jest najważniejsza. Kluczem do sukcesu jest dobry pomysł na wyprawę i przyjemność czerpana z jazdy. Dobrze pamiętam czasy podróży na Jawach i MZ-kach, a wśród znajomych mam takich, którzy Fiatem 126p z przyczepą pokonali najwyższe alpejskie przełęcze. Tym bardziej doceniam podróż Michała na małej „125”, prowadzącą wzdłuż wschodniego wybrzeża Bałtyku. Ale dlaczego na wyjazd wybrał on Junaka M12 Vintage?

 

Junak M12Jacek Hanusz

ZEGAR JEST PROSTY I CZYTELNY Z klasycznym wyglądem kłuci się jednak krój czcionki, typowy dla filmów science fiction z lat 80.

 

JUNAK M12 VINTAGE - DOROSŁY WYGLĄD

Silnik Junaka M12 jest oszczędny – zużywa Średnio 3,5 l paliwa na 100 km.

Pierwszy powód, to wygląd dorosłego motocykla. M12 jest po prostu ładny, ponadto już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie maszyny dorosłej. Na tyle dorosłej, że na ulicy pozdrawiało mnie wielu motocyklistów, w tym dosiadających maszyn wyprodukowanych w Milwaukee. Przypadek? Nie sądzę. Niska, chopperowa sylwetka, czarny matowy lakier i takie detale, jak fajny daszek nad reflektorem utrzymany w typowo harleyowym stylu czy kusy błotnik nad tylnym kołem – to musi się podobać.

Junak M12Jacek Hanusz

JUNAK M12 VINTAGE jest nieskomplikowanym motocyklem. W jego układzie hamulcowym zastosowano system CBS.

 

Gdy zasiądziesz na kanapie, Junak odkrywa przed tobą, że jest przestronnym motocyklem. Wpływ na to ma spory, jak na "125", rozstaw osi, wynoszący 1435 mm. Pozycja za szeroką kierownicą jest wygodna, a kanapa spora i na tyle komfortowa, że bez problemu pokonasz co najmniej 100-kilometrowy odcinek, zanim mięśnie dadzą znak, że czas na przerwę. To i zaledwie 730-milimetrowa odległość od podłoża powoduje, że dosiadanie i prowadzenie tego motocykla jest bajecznie łatwe.

W nieco gorszej sytuacji jest pasażerka. Ma mniej miejsca, ponadto, ponieważ kanapa lekko opada ku tyłowi, szybko doceni małe, ale ratujące przed spadnięciem oparcie. Michał wybrał się w podróż samotnie, więc tylną część kanapy mógł przeznaczyć na bagaże. Ich zamocowanie, niezależnie, czy będzie to rolka, sakwy, czy plecak, jest w Junaku niezwykle proste, bo w tym motocyklu znajdziesz mnóstwo zakamarków, o które da się zaczepić haczyk ekspandera czy przeciągnąć pasek.

 

Junak M12Jacek Hanusz

PRZEŁĄCZNIKI mają specyficzną stylistykę, przywołującą na myśl lata 80. Jeśli nie przeszkadza ci ich wygląd, nie będziesz się czepiał działania.

 

JUNAK M12 VINTAGE - ZASKAKUJĄCY SILNIK

Powodem numer dwa, dla którego Michał wybrał Junaka M12, jest silnik. Ponieważ jego moc wynosi niecałe 10 KM, więc o dzikich przyspieszeniach nie ma mowy. Motocykl rozpędzi się do 90 km/h, co ma tę zaletę, że zawsze będziesz mógł podziwiać widoki.

Ponieważ Michał chciał jak najlepiej poznać kraje, przez które przejeżdżał, postawił na drogi boczne, na których prędkość ma drugorzędne znaczenie, a o wiele bardziej liczą się płynna i elastyczna praca silnika oraz aptekarskie zużycie paliwa, nieprzekraczające 3,5 l/100 km. To i 13-litrowy zbiornik paliwa powodowało, że M12 Michała zawsze był w zasięgu co najmniej jednej stacji paliw.

 

Junak M12Jacek Hanusz

SPORA KANAPA jest wygodna. Zbiorniczki wyrównawcze przy amortyzatorach to bajer, bo z ich działaniem mają niewiele wspólnego.

 

Napęd z sinika jest przekazywany za pomocą sterowanego linką sprzęgła do pięciobiegowej skrzyni, a następnie za pomocą łańcucha na tylne koło. O ile nie będę się czepiał pracy sprzęgła, bo działa lekko i precyzyjnie, o tyle w przypadku skrzyni biegów sprawa nie wygląda różowo. Ze względu na niewielką moc silnika, jedynka jest bardzo krótka. Pozwala ona nawet z pełnym obciążeniem ruszyć pod górę. Kolejne biegi przebija się szybko, a już od prędkości 40 km/h można toczyć się na najwyższym, piątym przełożeniu. Niestety praca skrzyni jest taka sobie. Biegi wskakują z wyraźnym oporem i mało precyzyjnie. Znalezienie luzu jest sporym wyzwaniem, podobnie zresztą jak redukcja, gdy na zbyt wysokim przełożeniu zatrzymałeś się pod światłami. Skrzynia biegów jest chyba najsłabszym elementem tej „125”.

Jeśli będziesz podróżować z prędkością nieprzekraczającą 70 km/h, docenisz miękkie i raczej komfortowe zawieszenia. Spory udział w połykaniu dziur mają też grube opony. Za to niewielka ładowność (zaledwie 150 kg) powoduje, że podczas jazdy we dwoje zawiasy szybko osiągają kres możliwości, a tył dobija na niewielkich nierównościach.

 

Junak M12Jacek Hanusz

NISKO I DŁUGO – Junak M12 ma klasyczną sylwetkę.

 

Zobacz również: Muszę się do czegoś przyznać: tak, jestem fanem sprzętów z epoki socjalizmu. Dlatego na co dzień jeżdżę Simsonem S50. Mimo to na dwa tygodnie postanowiłem zamienić go na Hondę Monkey 125. Co z tego wynikło?

 

 

Dane techniczne JUNAK M12 VINTAGE

Silnik jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem, rozrząd OHC, dwa zawory na cylinder, wtrysk paliwa.
Elektryka rozrusznik elektryczny, akumulator 7 Ah.
Przeniesienie napędu mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia pięciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Średnica cylindra x skok tłoka 52,4 x 57,8 mm
Pojemność skokowa 124 cm3
Stopień sprężania 10,2:1
Moc maksymalna 9,52 KM (7,0 kW) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 9 Nm przy 6500 obr/min
Rama kołyskowa, stalowa.
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 37 mm, tył – dwuramienny wahacz stalowy, dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyn.
Hamulce przód – jedna tarcza, średnica 267 mm, zacisk 2-tłoczkowy, tył – jedna tarcza, średnica 240 mm, zacisk 1-tłoczkowy.
Rozmiary felg p/t 2,15 x 18 / 3,0 x 15
Rozmiary opon p/t 90/90 18 / 130/90 15
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1435 mm
Kąt główki ramy b.d.
Wyprzedzenie b.d.
Skoki zawieszeń p/t 134 mm/b.d.
Wysokość kanapy 730 mm
Masa własna 143 kg
Dopuszczalna masa całkowita 293 kg
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa 13,5 l
Cena 12 499,00 zł

 

Wyjazd Michała wzdłuż wschodniego wybrzeża Bałtyku dowiódł, że w daleką podróż można się wybrać również na „125”. Tylko sprzęt powinien być wygodny, bezawaryjny i zapewniać łatwe pakowanie bagaży. M12 Vintage bez najmniejszych problemów spełnia te wymagania.

 

JAKI JEST JUNAK M12 VINTAGE?

Jeśli nie wiesz od czego rozpocząć zabawę z motocyklami, Junak M12 Vintage może być doebrym wyborem. Maszynka poprawnie jeździ, jest oszczędna, a gdy już się nim znudzisz, dzięki ładnemu wyglądowi szybko znajdzie nowego właściciela.

 

 

Zobacz również:
REKLAMA