Kolesie z KTM-a uwielbiają jazdę na krawędzi. Zresztą ich hasło reklamowe „Ready to race” mówi samo za siebie. Jeśli kupisz turystyczne enduro, po pierwszym zjeździe z asfaltu poczujesz się jak na Dakarze. Jeśli wsiądziesz na superbike’a, dobrze, żebyś miał już doświadczenie z jazdy po torze. Teraz do rodziny KTM-a dołącza kolejny bike, tym turystyczny 1290 Super Duje GT.
Sądzisz, że ma on coś wspólnego z Hondą Gold Wing albo z beemką R 1200 RT? Jesteś w błędzie – to sprzęt z całkiem innej galaktyki!
Osiągi silnika – 173 KM i 144 Nm – są identyczne jak w Super Duke’u. Pozytywnym efektem ubocznym normy Euro 4 jest to, że w GT podwyższono moment w dolnym zakresie obrotów.
![]() |
|
Obsługi szyby jedną ręką musisz się nauczyć. Kokpit to dobry znajomy chociażby z turystycznego enduro – 1290 Adventure. |
![]() |
Na żywo bike jest ładniejszy niż na zdjęciach. Kierunkowskazy połączono z systemem doświetlenia zakrętów, ale długość lampy to przegięcie. |
Udało się to dzięki nowym głowicom, w których zmieniono kształt komór spalania i o 2 mm zmniejszono średnicę zaworów ssących. No i oczywiście nowy jest wydech, wykonany w całości ze stali nierdzewnej.
Ważne: GT, jako pierwszy w historii bike pomarańczowych, ma przepustnicę w wydechu. KTM obiecuje 114 Nm przy zaledwie 3250 obr/min. Czyli silnik równie dobrze nada się do jazdy turystycznej, jak i zamieni ją w lot na armatniej kuli.
Na potrzeby maszyny turystycznej inżynierowie sporo popracowali nad komfortem i patentami ułatwiającymi zabranie bagaży. Np. dłuższy zadupek zapewnia więcej miejsca pasażerowi i pozwala (dzięki ładnie wkomponowanym mocowaniom) przypiąć kufry.
Trzy ustawienia
Skoro powiedziało się A, trzeba powiedzieć B, dlatego konstruktorzy podłubali też przy zawieszeniach.
Produkowane przez WP zawiasy mają trzy ustawienia: Comfort, Street i Sport. Czujniki ugięcia i przyspieszenia dostarczają informacje o pracy zawiasów, a elektronika dopasuje do tego wartość tłumienia, robiąc to w czasie rzeczywistym.
![]() |
Prawa laga widelca (z czerwoną zatyczką na górze) skrywa czujniki ugięcia i tłumik, lewa natomiast sprężynę. |
Jest to prosta wersja tego systemu – zapomnij o zmianach charakterystyki zależnych od głębokości pochylenia, czy o automatycznym dopasowywaniu napięcia wstępnego sprężyn do aktualnego obciążenia.
Jak przystało na motocykl turystyczny, GT może zaimponować wyposażeniem. Na liście znajdziesz wszystkie elektroniczne systemy wspomagające, należące do grupy DiD, czyli dobre i drogie.
Gdy przerzucisz nogę nad kanapą, spodoba ci się jej twarde obicie, pochwalisz regulowaną aluminiową kierownicę o zmiennej średnicy (jest ona o 25 mm szersza i o 5 mm wyższa niż w Super Duke’u) oraz umieszczone na wygodnej wysokości podnóżki.
Jeśli jeździłeś innymi bike’ami pomarańczowych, będziesz miał wrażenie, że siedzisz na Super Duke’u, tyle że nieco wygodniej, a twoja pozycja będzie sprzyjać dynamicznej i szybkiej jeździe. Mimo że pojemność zbiornika paliwa wzrosła o 5 litrów (do 23), na pierwszy rzut oka tego nie zauważysz. Dzięki temu zabiegowi zasięg 350 km nie powinien być problemem.
![]() |
Dłuższy zadupek spowodował, że miejsce dla pasażera stało się bardziej komfortowe. Zintegrowane uchwyty na kufry to ładny detal. |
V-dwójka rozpoczyna pracę z charakterystycznym głębokim gangiem, nic więc nie stoi na przeszkodzie, by ruszyć na kręte drogi Majorki. Po nocnej ulewie asfalt jest jeszcze zimny i wilgotny, co nie gwarantuje dobrej przyczepności. Ale nawet w takich warunkach kapcie Pirelli Angel GT to dobry wybór.
Oprócz tego w razie potrzeby nad twoim bezpieczeństwem czuwają: kontrola trakcji oraz zintegrowany układ hamulcowy z ABS-em, zmieniający charakterystykę w zależności od kąta złożenia. Przed ruszeniem miej z tyłu głowy, że silnik to potęga, nawet mimo że w ryzach będzie go trzymać elektronika.
Komentarze
~Motocykl Online, 2016-11-17 16:05:06
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?