To były dwie spośród ofiar normy Euro 4: w 2017 r. KTM-y 690 SMC R i Enduro zniknęły z programu pomarańczowych. Ponieważ w tym samym czasie dojrzewał projekt KTM-a 790 Adventure, single musiały poczekać na swój czas. Na szczęście przerwa trwała krótko – KTM 690 SMC R i 690 Enduro R wracają, i to w wielkim stylu!
Tłoki o średnicy rekordowych 105 mm
W najnowszym modelu ponownie skrócono skok tłoka, co zmusiło konstruktorów do powiększenia średnicy cylindra do rekordowych 105 mm! Tak wielki tłok w singlu generowałby ogromne wibracje, dostał więc dwa wałki wyrównoważające (przy czym jeden znajduje się w głowicy). Kultura pracy jest świetna, szczególnie jeśli porównać ją z LC4 sprzed kilkunastu lat. Na drodze wibracje w ogóle nie są dokuczliwe, dynamika jest za to wręcz oszałamiająca. No i te 75 KM dostępne po mocniejszym odkręceniu manetki! Podczas jazdy w mieście docenisz, że zakres obrotów użytecznych jest większy niż u poprzednika.
![]() |
![]() |
Do maszyn tego typu nie pasują wyświetlacze TFT, dlatego spartańskie zegary przeszczepiono ze sportowych enduro. | Nie da się? Oczywiście że się da! W nowych „690” pod owiewkami znajdziesz zestaw niezbędnych narzędzi. Reszta świata powinna to naśladować. |
To nie koniec. Najważniejszą zmianą jest spora dawka elektroniki, zarezerwowana do tej pory dla maszyn z wyższej półki. Np. w tym motocyklu zastosowano ABS zmieniający charakterystykę pracy w zależności od kąta złożenia maszyny. Na pokładzie są też kontrola trakcji i quickshifter działający zarówno podczas zmian w górę, jak i w dół. Nieźle! Mówiąc krótko: dwie niegdyś uznane za najbardziej hardkorowe maszyny otrzymały spory zastrzyk sztucznej inteligencji, co dało taki efekt, że stały się przez to łatwiejsze do opanowania.
Do wyboru masz dwie mapy zapłonu: Street i Sport. Jak sugerują nazwy, pierwsza jest nieco łagodniejsza, zapewnia działanie kontroli trakcji z pełną mocą i zapobiega przypadkowym wheelie, druga zaś oznacza sportowe emocje, wejścia w zakręt z uślizgiem czy wyjazd z winkla na gumie. Oczywiście każdej chwili możesz z poziomu kierownicy wyłączyć kontrolę trakcji.
Komentarze