Kawasaki Ninja 250 [MOTOCYKL UŻYWANY]

Kawasaki Ninja 250 to mistrz pozorów. Gdy zobaczysz go na ulicy, są duże szanse, że uznasz go za o wiele większą sztukę, niż jest w rzeczywistości. A przecież pod sportowymi owiewkami kryje się mały dwucylindrowy silnik. Czy warto zainteresować się tym motocyklem z drugiej ręki?

Kawasaki Ninja 250 Fot. Motocykl

Sportową pozycję na Ninji 250 docenisz, jeśli dasz mu szansę wykazania się na torze.

Kawasaki Ninja ZX 250 R jest prosty jak konstrukcja cepa, a co za tym idzie trwały, wytrzymały i niezawodny. Już to jest silną rekomendacją. Ważne uściślenie: mowa o modelu produkowanym w latach 2008–2012, a nie o Ninji 250, który był w ofercie zielonych od połowy lat 80.

Ważący 172 kg Ninja ZX 250 R prowadzi się z niezwykłą łatwością, co na pewno docenią początkujący motocykliści. Do setki przyspiesza w 7,5 sekundy, co oznacza, że większość samochodów nie ma z nim szans podczas startów spod świateł. Z tym że dzieje się tak tylko wtedy, gdy silnik kręci na najwyższych obrotach. Do dynamicznej jazdy trzeba trzymać go w zakresie 8–13 tys. obr/min, co wcale nie jest problemem. No i oczywiście trzeba pamiętać o zapięciu odpowiedniego biegu. Bo ten twin jest niezbyt elastyczny: gdy na niskich albo średnich obrotach ostro odkręcisz gaz, czeka cię spore rozczarowanie.

 

Kawasaki Ninja 250Fot. Motocykl
To już przesada. Mimo, że mówimy o motocyklu z lat 2008-2012 ten zestaw zegarów, jest utrzymany w stylu z początku lat 80., a najważniejszy jest prędkościomierz. Najczęściej używany zakres obrotów to 8–10 tys. obr/min.
Kawasaki Ninja 250Fot. Motocykl
Oldskul, ale działa. Zabezpieczenie osi tylnego koła zawleczką to ukłon w stronę historii motocykli. Wygląda oldskulowo, ale działa i jest znakiem małych motocykli Kawasaki.

 

Historia modelu

2008 Debiut. Motocykl nosił oznaczenie EX250K8F.

2009 Bez zmian technicznych w porównaniu do poprzednika. Model nosi oznaczenie EX250K9F.

2010 Chromowany tłumik zostaje zastąpiony czarnym. Model oznaczony EX250KAF.

2011 Oznaczenie EX250KBF. W porównaniu do poprzednika zmieniono prędkościomierz, alternator, klakson.

2012 Ostatni rok produkcji.

2013 Jego miejsce zajmuje Kawasaki Ninja 300. Nowy model miał zmieniony kształt owiewek, podwójne reflektory, elektroniczne wskaźniki, nowe obręcze, rozwiercony silnik i zmieniony układ wydechowy.

 

Zobacz również: A może wolisz kupić używanego klasyka? Kiedyś niedoceniane, dziś cieszą się coraz większą popularnością. Oto historia MZ ETZ 150. 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Na wstępie napisałem, że ten motocykl jest nieskomplikowany technicznie. Dotyczy to także zawieszeń. Dlatego widelec, który ma nie najgorsze tłumienie, nie przekazuje precyzyjnie informacji o tym, co się dzieje pod przednim kołem. Podczas jazdy solo centralny amorek pracuje dobrze. Do granic możliwości dochodzi, gdy motocykl jest obciążony pasażerem lub bagażami. Mimo prostych zawieszeń, bike daje mnóstwo frajdy na torze. Jeśli przycierasz wtedy podnóżkami, oznacza to, że wszedłeś w głębokie złożenie, a nie to, że są one za nisko zamontowane.

Wszystkie Ninje 250 wyjeżdżały z tajwańskiej fabryki na oponach IRC Roadwin. Były to nie najgorsze gumy, więc jeśli motocykl używany, do którego się przymierzasz, nadal je ma, możesz być pewien niewielkiego przebiegu. Europejskie wersje rozpoznasz po wtrysku paliwa, podczas gdy motocykl sprowadzony z Ameryki będzie miał zasilanie dwoma gaźnikami. ABS był dostępny w opcji.

Przez cały okres produkcji sprzęt zaliczył tylko trzy niewielkie wpadki. Dotyczyły one podnóżków, bocznej podstawki i drobnych wycieków oleju z silnika, z tym, że te ostatnie dolegały tylko egzemplarzom z Wielkiej Brytanii.

 

Kawasaki Ninja 250Fot. Motocykl
Ninja 250 to znakomity motocykl na początek zabawy z maszynami sportowymi. Ładny chromowany tłumik zniknął w roku 2010.

 

Dane techniczne Kawasaki Ninja ZX 250 R (EX250K8F)

Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, czterosuwowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa.
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Średnica cylindra x skok tłoka 62,0 x 41,2 mm
Pojemność skokowa 249 cm3
Moc maks. 33 KM (24 kW) przy 11 000 obr/min
Maks. moment obr. 22 Nm przy 8200 obr/min
Rama: grzbietowa, ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 37 mm; tył – dwuramienny wahacz stalowy, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni.
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 290 mm, zacisk dwutłoczkowy, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, zacisk dwutłoczkowy.
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1400 m
Kąt główki ramy 64,0°
Wyprzedzenie 82 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/130 mm
Wysokość kanapy 765 mm
Masa z paliwem 172 kg
Ładowność 167 kg
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
OSIĄGI  
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s
Elastyczność 60-100 km/h 10,0 s
Średnie zużycie paliwa 3,1 l/100 km

 

Kawasaki Ninja 250Fot. Motocykl
Rozpędzoną „250” bez problemu zatrzymają dwutłoczkowy zacisk i pojedyncza tarcza.

 

Średnie ceny transakcyjne

  2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008
Ninja ZX 250 R 10900 10300 9800 9400 8600 7900 7000
Ninja ZX 250 R SE 11200 10600 10100 9700
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, o przebiegu średnim w klasie, z oponami o zużyciu maksimum 50%. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli.
Zamiast wydawać 6500 zł za motocykl powypadkowy (klejone owiewki, pognieciony tłumik) dołóż ok. 1500 zł i ciesz się maszyną z oryginalnym błyszczącym lakierem i o niewielkim przebiegu. Ponieważ na portalach aukcyjnych takich egzemplarzy jest sporo, nie napalaj się na pierwszy, jaki ci się spodoba. Moje zaskoczenie: znalazłem kilka sztuk z przebiegami powyżej 50 000 km. To sporo jak na ,,250”, choć niewiele jak na 10-latka.

 

 

 

 
Zobacz również:
Rzadko kiedy się zdarza, że większy pozostaje w cieniu mniejszego. Tak się stało w przypadku Hondy Hornet. Dlaczego?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA