Kawasaki Versys 1000 - wzorowy turystyk? [TEST]

Najnowsza wersja Kawasaki Versysa 1000 jest tak dopracowana i wyposażona, że mogłaby robić za wzorzec w swojej klasie. drobne niedostatki charakteru rekompensuje poczucie podróżowania w luksusie.

Gdyby Kawasaki Versys 1000 SE miał aktywny tempomat z radarem, mógłby trafić na podium dla najbardziej zaawansowanych turystycznych sprzętów adventure na rynku. Mnogość systemów, jakie producent zmieścił w tym motocyklu, robi wrażenie – KCMF, KECS, KIBS, KTRC, KQS… Niemało tego, na szczęście kierownik łatwo połapie się w tej technice.

Jedyne, czego może niektórym zabraknąć, to konie mechaniczne. Choć Versys 1000 jest żwawy niczym młody chart i na pewno nie można mu zarzucić mułowatości, konkurencja oferuje dziś nieco więcej mocy – KTM 1290 Super Adventure ma 160 KM, a Multistrada V4 – 170 KM. Powiesz, że Versys 1000 to raczej konkurent Afriki TwinV-Stroma 1000? Cena 81 300 zł za podstawową wersję SE z całą pewnością temu zaprzecza.

Skąd tak wygórowane żądanie finansowe Zielonych? Głównym argumentem jest bardzo bogate wyposażenie. Na pokładzie znalazły się m.in. kontrola trakcji KTRC z trzema stopniami działania i możliwością wyłączenia, inteligentny układ hamulcowy KIBS, elektronicznie regulowane półaktywne zawieszenia KECS z trzema trybami i technologią Sky­hook EERA, a kontrolę nad tym wszystkim sprawuje sześcioosiowy moduł bezwładnościowy (IMU) Boscha.

Kawasaki Versys 1000 SE TourerFot. Studio fotograficzne MPS
Kolorowy wyświetlacz jest bardzo czytelny i umożliwia połączenie z telefonem przez aplikację Rideology the App.
Kawasaki Versys 1000 SE TourerFot. Studio fotograficzne MPS
W trybie rider można ustawiać liczne parametry jazdy, w tym przydział mocy, próg działania kontroli trakcji, a nawet tłumienie zawieszenia.
Kawasaki Versys 1000 SE TourerFot. Studio fotograficzne MPS
Układ Półaktywnych zawieszeń kecs wspiera technologia Skyhook EERA będąca dziełem firmy Showa.


Do dyspozycji kierowcy są trzy pre­definiowane tryby jazdy – Rain, Road i Sport – oraz tryb użytkownika Rider, w którym można samemu ustawić działanie kontroli trakcji, zawieszeń, trybu pracy silnika, a nawet wstępnego napięcia sprężyn zawieszeń i ich kompresji. Wybór każdego ze standardowych trybów wywołuje predefiniowane ustawienia systemów. W trybie Rain i Road motocykl ma w warunkach autostradowych nieco za miękki przód. Powyżej prędkości dozwolonej polskim prawem przednie koło delikatnie myszkuje. W trybie Sport to zjawisko jest znacznie słabiej wyczuwalne, niemniej także występuje.
KQS, czyli Kawasaki QuickShifter, który jest standardem w wersji SE, działa dość dziwnie – zapinanie biegów w górę odbywa się błyskawicznie i niemal niezauważalnie, natomiast redukcja kilka razy zaskoczyła mnie brutalnością. Dźwignia zmiany biegów jest przy tym nieprzyjemnie gumowa – podczas redukcji miałem wrażenie, że się złamie.
Jednostka napędowa spodoba się zarówno spokojniejszym motocyklistom, jak i poszukiwaczom adrenaliny. Do około 6000 obr/min silnik jest łagodny i elastyczny, przy czym nie brakuje mu dynamiki. Powyżej tej wartości odzywają się geny sportowca i serducho z groźnym rykiem zamienia oktany w imponujące przyspieszenia.

Kawasaki Versys 1000 SE TourerFot. Studio fotograficzne MPS
Boczne kufry nie imponują wielkością (2 x 28 l). Ich kształt nie ułatwia pakowania bagaży
Kawasaki Versys 1000 SE TourerFot. Studio fotograficzne MPS
Sterowanie funkcjami motocykla jest wygodne i intuicyjne. Przyciskiem „reset” zmienia się tryb nocny i dzienny w wyświetlaczu.

 

Kawasaki Versys 1000 SE - wrażenia z jazdy

Rzędowa czwórka pracuje gładko i ma przyjemne brzmienie, niestety irytujące wibracje kanapy, pojawiające się w okolicach 4000–5000 obr/min trochę psują frajdę z jazdy. Szczególnie dokuczliwe są podczas podróżowania autostradą.

Kawasaki Versys 1000 SE TourerFot. Studio fotograficzne MPS


Ciekawym rozwiązaniem są lampy doświetlające zakręty. Wewnątrz obudowy znajdują się trzy źródła światła, z których każde oświetla inny obszar i jest aktywowane w zależności od kąta pochylenia. Im bardziej motocykl się pochyla, tym więcej źródeł światła jest aktywowanych.

W nowoczesnym sprzęcie turystycznym typu adventure nie mogło zabraknąć kolorowego wyświetlacza, który można połączyć ze smartfonem za pomocą specjalnej aplikacji Rideology. Dzięki niej użytkownik ma dostęp do ustawień motocykla, danych dotyczących przebytej trasy czy informacji o pojeździe. Niestety, wymaga ona dopracowania, w sklepie Play jej nota to mizerne 1,5 gwiazdki.

Podsumowując, zero zastrzeżeń do stopnia dopracowania motocykla, ale przydałoby się nieco więcej mocy i charakteru, szczególnie w dolnym zakresie obrotów. Ponadto marzy mi się uterenowiona wersja ze szprychowymi felgami i 19-calowym kołem z przodu...

Zobacz również: test porównawczy Harley-Davidson Pan America kontra BMW R 1250 GS i Honda Africa Twin

Kawasaki Versys 1000 SE TourerFot. Studio fotograficzne MPS
Ostre linie to charakterystyczny element stylu Versysa 1000. Urodę motocykla określiłbym jako dyskusyjną.
Kawasaki Versys 1000 SE TourerFot. Studio fotograficzne MPS
Quickshifter działa dobrze i źle – w górę dobrze, w dół... tak sobie. Dźwignia sprawia wrażenie gumowej.

Dane techniczne Kawasaki Versys 1000 SE (2021)

Silnik: chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 38 mm.
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring.
Śr. cylindra x skok tłoka 77,0 x 56,0 mm
Pojemność skokowa 1043 cm3
Stopień sprężania 10,3:1
Moc maks. 120 KM (88,2 kW) przy 9000 obr/min
Maks. moment obr. 102 Nm przy 7500 obr/min
Rama: grzbietowa, z aluminium.
Zawieszenia: półaktywne, elektronicznie sterowane KECS z technologią Showa Skyhook EERA; przód – widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, tył – dwuramienny wahacz, poziomo mocowany centralny amortyzator.
Hamulce: przód – 2 tarcze typu wave, śr. 310 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – 1 tarcza, śr. 250 mm, zacisk 1-tłoczkowy, ABS, KIBS.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Dł./szer./wys. 2270/895/1400 mm
Rozstaw osi 1520 mm
Wysokość kanapy 840 mm
Masa z paliwem 257 kg
Poj. zbiornika paliwa 21 l
Cena (2021) od 81 300 zł
REKLAMA