REGULOWANA SZYBA W KAWASAKI VERSYS 650
W ofercie akcesoriów dodatkowych znajdziesz m.in. przyciemniane przednie szyby – standardową i powiększoną. Skoro już o nich mowa, to mam dwie informacje: dobrą i złą. Dobra jest taka, że standardowy mechanizm regulacji pozwala przesuwać ją w zakresie ok. 80 mm. Zła natomiast jest taka, że nie da się tego zrobić ani jedną ręką, ani podczas jazdy. Żeby zmienić ustawienie szyby, przede wszystkim musisz przycisnąć magiczny guzik ukryty głęboko w kokpicie. Jeśli stoisz przy Versysie po raz pierwszy, idę o zakład, że go nie znajdziesz. Dopiero po jego przyciśnięciu przesuwasz szybę w odpowiednie położenie. Przy moim wzroście, nieco ponad 180 cm, nawet to najwyższe nie gwarantowało wystarczającej ochrony przed pędem powietrza. Powodował, że w kasku robiło się głośno, natomiast na ramionach nie czułem uciążliwych turbulencji. Wyjściem z sytuacji może być wyższa szyba z listy akcesoriów albo dokupienie deflektora.
Jacek Hanusz
MOŻNA? MOŻNA! Przełączniki na kierownicy są ładne i łatwe w obsłudze. Przyzwyczajenia wymaga sposób działania włącznika grzania manetek.
DANE TECHNICZNE
|
Kawasaki Versys 650
|
Silnik |
dwucylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder, rozrząd DOHC, elektroniczny wtrysk paliwa, średnica gardzieli 38 mm. |
Przeniesienie napędu |
mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem. |
Śr. cylindra x skok tłoka |
83,0 x 60,0 mm |
Pojemność skokowa |
649 cm3 |
Stopień sprężania |
10,8:1 |
Moc maks. |
67 KM (49 kW) przy 8500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
61 Nm przy 7000 obr/min |
PODWOZIE |
Rama |
kratownicowa, ze stali. |
Zawieszenia |
przód – widelec upside-down, średnica goleni 41 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyny i tłumienie odbicia, tyłu – dwuramienny wahacz, centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny. |
Hamulce |
przód – dwie tarcze, średnica 300 mm, zaciski dwutłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 250 mm, zacisk jednotłoczkowy. |
Rozmiary felg p/t |
3,50 x 17 / 4,50 x 17 |
Rozmiary opon p/t |
120/70 ZR17 / 160/60 ZR17 |
WYMIARY I MASY |
Rozstaw osi |
1415 mm |
Kąt główki ramy |
65° |
Wyprzedzenie |
108 mm |
Skoki zawieszeń p/t |
150/145 mm |
Wysokość kanapy |
845 mm |
Masa na sucho |
219 kg |
Dopuszczalna masa całkowita |
426 kg |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa |
21 l |
Cena |
od 42 600 zł |
CO POTRAFI SILNIK KAWASAKI VERSYSA 650?
Tym, co pozostało niezmienione w Versysie, jest silnik. Ciągle jest to dość chropowato, zresztą tak jak skrzynia biegów, pracujący dwucylindrowiec. Skrzynia wymaga bardzo pewnego przebijania biegów i nie toleruje najmniejszego nawet niezdecydowania. Jej przeciwieństwem jest sprzęgło, które działa lekko i precyzyjnie. Szybko docenisz też prostą, ale skuteczną regulację odległości klamki od rączki kierownicy.
Twin najlepiej czuł się w zakresie 3000–6000 obr/min. Blisko dolnej granicy potrafił mocniej potrząsać motocyklem, czego szczególnie nie lubił przypięty do kierownicy GPS. Powyżej tego zakresu silnik zabierał się ostrzej do roboty. Nie da się zapomnieć, że do dyspozycji jest stado zaledwie 67 koni i że zatankowany pod korek motocykl waży 220 kg. Gdy dołożysz mu pasażerkę i bagaże, świat widziany zza kierownicy zaczyna poruszać się jakby wolniej, co wcale nie musi być wadą. Przecież w motocyklowej turystyce sprinty są na dalekim miejscu. O niewielkiej mocy musisz jednak pamiętać podczas wyprzedzania. Nowością w Versysie 650 jest za to kontrola trakcji. Ma dwa poziomy działania, możesz ją też wyłączyć.
Za spokojniejsze odkręcanie gazu silnik potrafi zrewanżować się absurdalnie niskim zużyciem paliwa, bez problemu spadającym nawet do 4,2 l/100 km. Oczywiście taka jazda oznacza turlanie się z prędkościami do 100 km/h. Na autostradzie, gdy oszczędna część twojej duszy zamilknie i pojedziesz na granicy dozwolonej prędkości, musisz liczyć się ze zużyciem na poziomie 5,6 l/100 km, co moim zdaniem nadal nie jest tragedią. W tym motocyklu zbiornik ma rzadko spotykaną dziś pojemność 21 litrów. Zatem teoretyczny zasięg na jednym tankowaniu potrafi wynieść nawet 500 km. To robi wrażenie!
Jacek Hanusz
PRĄD, WIĘCEJ PRĄDU! Pod ogromną gumową osłoną kryje się maleńkie gniazdo USB. Za dopłatą możesz mieć kolejne, po lewej stronie owiewki.
Autostrady nie są wymarzonym środowiskiem dla tego motocykl, za to kręte górskie drogi już tak. Kawasaki Versys 650 ma niewielki rozstaw osi, wynoszący 1415 mm. To nieco mniej niż w Suzuki SV 650 czy w Yamasze MT-03. Gdy dołoży się do tego koła o średnicy 17 cali i całkiem porządne zawieszenia, stanie się jasne, dlaczego Versys prowadzi się tak przyjemnie i neutralnie. Motocykl pewnie utrzymuje linię przejazdu, nie fundując przy tym tendencję do stawiania do pionu podczas hamowania w zakręcie. Impulsy na kierownicy potrzebne do skrętu są niezbyt mocne, lecz powinny być pewne.
Widelec upside-down i amortyzator działają dobrze nawet pod obciążeniem, na przykład podczas jazdy z pasażerem. Gdy zapakujesz motocykl na maksa, rezerwy zawieszeń błyskawicznie się skończą i tu niewiele da się zrobić. Ponieważ widelec ma regulację, najprzyjemniej jeździło mi się, gdy tłumienie odbicia było otwarte pomiędzy 2 a 3,75 obrotu.
Jacek Hanusz
JEDNA Z NAJWAŻNIEJSZYCH ZMIAN to nowa przednia owiewka, mocno nawiązująca stylem do większego Versysa 1000.
Zobacz również: kask jest obowiązkowym wyposażeniem motocyklisty. Ale który z modeli wybrać? Oto nasz wielki test kasków adventure.