REKLAMA

Kawasaki Z 400 - top test

Czy warto kupić Kawasaki Z 400? Niecałe 400 centymetrów pojemności silnika na większości motocyklistów nie zrobi większego wrażenia. Wystarczy jednak przejechać się na Kawasaki Z 400, by zmienić zdanie.

Kawasaki Z 400

Mocno odkręcam gaz, a silnik bez jakichkolwiek problemów wkręca się w najwyższy zakres obrotów. Złożenia w szybkim slalomie stają się coraz bardziej dynamiczne, a w wolnym coraz głębsze. Kawa przyciąga wzrok kumpli mierzących prędkości i czasy okrążeń. Nie potrafią wyjść z podziwu, że ten motocykl ma moc tylko 48 KM.

Nieco twardsze sprężyny widelca i byłby idealny komfort.

Kawasaki Z 400 już podczas dojazdu na tor pokazał sportową naturę. Dwucylindrowiec o przeciwbieżnie poruszających się tłokach i pojemności 399 cm3 osiągnął na naszej hamowni o 2 KM więcej niż podaje producent (48 KM) i, co ważne, ten twin lubi wysokie obroty. Po osiągnięciu wartości maksymalnej krzywa mocy opada łagodnie, co jest zaletą podczas sportowego stylu jazdy. Wtedy opłaca się wkręcać silnik na 10 500, a nawet 11 000 obr/min. Zdaje to egzamin przede wszystkim podczas jazdy na czwartym biegu, ponieważ różnica przełożeń pomiędzy czwórką i piątką jest stosunkowo duża.

Kawasaki Z 400 lampaFACT/Tyson Jobson
reflektor wygląda dziwacznie, ale działa znakomicie. Jest to tym ważniejsze, że w tanich motocyklach wcale nie jest to takie oczywiste. / Kawasaki Z 400
Kawasaki Z 400 zegary/kokpitFACT/Tyson Jobson
Kokpit nie podoba Mi się. Wygląda jak gdyby został wyjęty ze statku kosmicznego. Czytelność, pomijając wbity bieg i prędkość, jest taka sobie. / Kawasaki Z 400

Silniki o charakterystyce podobnej do twina Kawasaki wymagają częstego mieszania w skrzyni biegów. Źle się wyraziłem: w zecie 400 serducho zaprasza do zabawy biegami, bo niewątpliwie zakres obrotów nie jest tak wąski, by wymagał częstej ich zmiany. Wręcz przeciwnie, imponująca elastyczność rozgrzesza z pomyłek w rodzaju: „zapomniałem zredukować”, więc cały czas możesz spokojnie płynąć na drodze, aby w odpowiednim momencie zrzucić dwa biegi przed wyprzedzaniem.

REKLAMA

REKLAMA

Lekko pracujące sprzęgło Z 400

To wszystko jest możliwe dzięki niezwykle lekko pracującemu sprzęgłu. Mam wrażenie, że Kawasaki wręcz przesadziło pod tym względem. Po prostu kładziesz dwa palce na klamce i podczas jazdy nawet nie czujesz, jak delikatnie wysprzęglasz silnik. Niewyczuwalne w ferworze przepychania się pomiędzy samochodami wciśnięcie wystarczy, by sprzęgło zaczęło się ślizgać. Na dłuższą metę wróży to kosztowny problem.

Jeśli lubisz spokojną jazdę i wykorzystasz elastyczność silnika, spalanie spadnie do poziomu 3,7 l/100 km. To oznacza, że na jednym tankowaniu możesz przejechać prawie 380 km. Ale łatwo ci to nie przyjdzie, bo charakterystyka silnika kusi, aby przy każdej okazji wkręcać go na obroty. Wtedy zużycie wzrasta do około 5 l/100 km. To nadal niewiele, jeśli wziąć pod uwagę osiągi.

POMIARY
Kawasaki Z 400 siła hamowaniaFACT/Tyson Jobson
Krzywa opóźnienia jest dość równa i wskazuje jego wysokie wartości. Mimo to konkurencyjna Honda CB 500 F, jest lepsza. Na początku pomiarów hamulce były tępe, natomiast gdy się zagrzały, stały się kąśliwe. Czyżby to była wina klocków?  / Kawasaki Z 400
Kawasaki Z 400FACT/Tyson Jobson
 = zakres najgorszego i najlepszego wyniku; 4 – własny tor testowy; wynik to średnia z trzech najlepszych prób; dla porównania: motocykl z tej samej kategorii z dotychczas najlepszymi wynikami / Kawasaki Z 400
Kawasaki Z 400 pomiary dynamiki, przyspieszenieFACT/Tyson Jobson
Kiedy odczucia z jazdy zgadzają się z wynikami pomiarów, jest dobrze – tak było właśnie w przypadku Z 400. Według jeźdźców testowych porównujących go z Hondą CB 500 F Kawasaki jest motocyklem bardziej sportowym. Wartości pomiarów uzyskane w slalomie na torze potwierdziły te wrażenia. Jedynie podczas jazdy po okręgu Kawa minimalnie straciła w stosunku do Hondy; przyczyną mogło być to, że widelec niezbyt pewnie prowadzi koło przez nierówność, przez którą trzeba było przejechać dwa razy podczas okrążenia. Różnicy 0,2 sekundy i 0,2 km/h nie należy jednak przeceniać. Przewaga zeta 400, jeśli chodzi o osiągi, jest wyraźna. Ponadto, mimo mniejszej pojemności, zapewnia on lepszą elastyczność niż CB 500 F. / Kawasaki Z 400
Kawasaki Z 400 wykres mocy i momentu, hamowniaFACT/Tyson Jobson
Zwróć uwagę na dużą rozpiętość przełożeń między czwartym a piątym biegiem. Gdyby nieco ciaśniej zestopniowano skrzynię, elastyczność byłaby jeszcze lepsze. Nasuwa się zatem pytanie, czy w ten sposób inżynierowie z Kawasaki przypadkiem nie chcieli obniżyć zużycia paliwa. Przebieg krzywej mocy z niewielkim wypłaszczeniem po uzyskaniu maksimum wskazuje na skastrowanie do 45 KM. / Kawasaki Z 400

Do szybkiej jazdy zachęcają również zawieszenia. Na pierwszy rzut oka są one sportowo sztywne. Amortyzator ma tylko regulację napięcia wstępnego sprężyny i jest mocowany za pomocą systemu dźwigni – oferuje wystarczająco duże rezerwy, nawet jeśli jedziecie we dwoje. Widelec zaś jest w ogóle pozbawiony regulacji. Jego negatywne ugięcie jest dość spore – w sztuce, którą testowałem, wynosiło 45 mm. Ponieważ ma progresywną charakterystykę, przy tak dużym ugięciu sprężyna zaczyna pracować w sztywnym zakresie, dlatego zawias sprawia wrażenie dość twardego. Być może na takie zachowanie ma wpływ niewielka poduszka powietrzna tworząca się w widelcu.
Ma to swoje dobre i złe strony. Jeśli przyhamujesz w winklu i jadąc w sportowym stylu pozwolisz zetowi 400 dynamicznie dojechać do szczytu zakrętu, wtedy zestrojenie zapewnia precyzyjny feedback i dobre wyczucie sytuacji, co dzieje się pod przednim kołem. Z drugiej strony taka reakcja zawieszenia powoduje, że cierpi komfort jazdy na dziurawych drogach. Do idealnego kompromisu między sztywnością a komfortem przydałoby się połączenie nieco twardszych sprężyn i mniejszej progresji.

REKLAMA

Jakie hamulce ma Z 400?

Podczas spokojnej jazdy na jednym tankowaniu przejedziesz 370 km.

W Z 400 pracuje zwykły 2-tłoczkowy zacisk pływający, który wgryza się w pojedynczą tarczę hamulcową. Moim zdaniem ten zestaw jest całkiem niezły, ale można go udoskonalić, zmieniając klocki na lepsze, akcesoryjne. Na fabrycznych klockach musisz mocno zacisnąć klamkę, mimo to efekt cię nie porazi: przydałaby się większa kąśliwość. Za to ABS działa znakomicie, nie zwracając na siebie uwagi, a Z 400 nawet podczas awaryjnego hamowania precyzyjnie utrzymuje tor jazdy. Przy okazji: ostre hamowanie ułatwia pozycja za wysokim zbiornikiem paliwa, typowym dla całej rodziny zetów. Skoro o pozycji za sterami mowa, co do jej komfortu zdania są podzielone. Niektórzy kumple, z którymi na ten temat rozmawiałem, kąt ugięcia nóg w kolanach uznali za dość mocny, inni nie chcieli się z tym zgodzić. Poza tym siedzenie głęboko w motocyklu ogranicza i tak niewielką swobodę ruchów, tym bardziej że kanapa opada do przodu, więc nie unikniesz ześlizgiwania się na zbiornik paliwa przy byle okazji.

Kawasaki Z 400 hamulceFACT/Tyson Jobson
Najbardziej krytykowany element Zeta 400 to hamulce. Klamka nie ma regulacji, a działanie przedniego zestawu jest dyskusyjne. / Kawasaki Z 400
Kawasaki Z 400 tłumikFACT/Tyson Jobson
Ogromna Blacha nad tłumikiem chroni łydki przed przypaleniem. Mimo dużych rozmiarów nie ma problemu z miejscem na piętę. / Kawasaki Z 400
Kawasaki Z 400 hamulce/tarczaFACT/Tyson Jobson
Przedni hamulec wymaga silnego uścisku. Mimo pływającego zacisku Nissin, i sporej tarczy ten zestaw działa tak sobie. Moim zdaniem fabryczne klocki nadają sie do wymiany./ Kawasaki Z 400

Pod koniec jazd testowych ochłodziło się i spadł deszcz. Wtedy seryjne kapcie Dunlop GPR-300 pokazały swoje drugie oblicze. Nie gwarantowały takiego komfortu, jak wcześniej na suchym. W chłodne dni trzeba je dobrze rozgrzać, czego nie zrobisz przecież, tocząc się spokojnie na drodze.

Pomiary Kawasaki Z 400 (2019)
Prędkość maksymalna 181 km/h
Przyspieszenia
0-100 km/h 5,5 s
0-140 km/h 12,5 s
Elastyczność
60-100 km/h 6,2 s
100-140 km/h 8,5 s
Błąd wskazań prędkościomierza
prędkość rzeczywista 48/97 km/h
wskazania 50/100 km/h
Błąd wskazań obrotomierza
czerwony zakres od 12 100 obr/min
obroty rzeczywiste 12 200 obr/min
ZUŻYCIE PALIWA
szosa 3,7 l/100 km
autostrada przy 130 km/h 4,8 l/100 km
teoretyczny zasięg na szosie 378 km

Co najbardziej wkurzało mnie w Kawasaki Z 400?

Specyficzny wyświetlacz. Prędkość i zapięty bieg są dobrze widoczne, nawet gdy jedziesz w słoneczny dzień, ale odczytanie informacji wyświetlonych mniejszą czcionką wymaga chwili skupienia. Trudno mi było powiązać trójkątne paski ze skalą obrotomierza, co jest tym trudniejsze, że jak wcześniej wspominałem silnik lubi obroty. Najłatwiejszym sposobem na zgranie wskazań obrotomierza i momentu zmiany biegu była chwila, gdy paski przechodziły z lewej na prawą stronę obrotomierza.

REKLAMA

REKLAMA

Pora na podsumowanie. Kawa Z 400 to bardzo fajny motocykl, który kosztuje podobną kasę jak największy konkurent – Honda CB 500 F. Na pierwszy rzut oka różnice nie są drastyczne, choć w Kawie będą cię trochę wkurzać takie drobiazgi, jak niezbyt ładne kolektory wydechowe czy specyficzna pozycja za kierownicą. Zapewne niektórzy przyczepią się do oldskulowej zawleczki nakrętki tylnego koła. Ja zapisałbym ją po stronie plusów, bo jest znakiem rozpoznawczym wielu modeli tej marki. Poza tym oba motocykle dysponują zbliżonymi osiągami.

A może motocykl klasyczny? Przeczytaj o Benelli Imperiale 400

Ostry pazur kawy

O ile Honda jest nieco spokojniejsza, o tyle Kawa zawsze pokazuje sportowy pazur. Na który motocykl postawić? To trudna sprawa, bo wynik walki między tymi bike’ami jest bliski remisu.

NASZYM ZDANIEM

Ten motocykl o umiarkowanej mocy 48 KM daje sporo radości, zwłaszcza jeśli lubisz pojeździć trochę ostrzej. Chętnie wkręca się na obroty, co w połączeniu ze sztywnymi zawieszeniami przydaje się podczas dynamicznej jazdy. Nieco tępe hamulce nakazują rozsądek. Komfort także nie jest mocną stroną zeta 400. 

Kawasaki Z 400FACT/Tyson Jobson
Jak na motocykl za 25 000 zł, Kawa daje mnóstwo radości z jazdy. Wraz ze wzrostem tempa emocje tylko rosną.  / Kawasaki Z 400
Dane techniczne Kawasaki Z 400 (2019)
Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, szklankowe popychacze, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 2 x 32 mm, regulowany katalizator.
Elektryka: alternator 322 W, akumulator 
12 V/8 Ah  
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 41:14.
Średnica cylindra x skok tłoka 70 x 51,8 mm
Pojemność skokowa 399 cm3
Stopień sprężania 11,5:1
Moc maks. 45 KM (33,4 kW) przy 10 000 obr/min
Maks. moment obrotowy 38 Nm przy 8000 obr/min
Rama: kratownicowa ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny.
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 310 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, ABS.
Koła: odlewy aluminium.
Rozmiary felg p/t 2,75 x 17 / 4,00 x 17
Rozmiary opon p/t 110/70 R 17 / 150/60 R 17
Opony w teście Dunlop GPR-300 N
Wymiary i masy
Dł./szer./wys. 1990/810/1220 mm
Szerokość kierownicy 800 mm
Średnica zawracania 5150 mm
Masa z paliwem 166 kg
Ładowność 181 kg
Rozmieszczenie mas p/t 49,5/50,5%
Kąt główki ramy 65,5°
Wyprzedzenie 92 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/130 mm
Dopuszczalna masa całkowita 347 kg
Poj. zbiornika paliwa 14 l
Cena 25 000 zł (2019)

REKLAMA

konkurenci

BMW G 310 R

BMW G 310 RBMW
Bike jest słabszy, ale nieco tańszy od Kawy. Na dodatek również w kategorii małych pojemności BMW pozostaje motocyklem premium. Ma promieniowy zacisk hamulcowy w przednim kole, widelec upside-down i aluminiowy wahacz. Wielką zaletą jest oferta promocyjnego finansowania. 310 zł miesięcznie wystarczy, by cieszyć się jazdą.

Yamaha MT-03

Yamaha MT-03Yamaha
Przyzwoite osiągi, niezły komfort i dobre jak na tę klasę motocykla zawieszenia. Dynamiczny i elastyczny rzędowy twin o pojemności 321 cm3 nie łapie zadyszki nawet podczas jazdy we dwoje. Co więcej, nie jest pijakiem. W najnowszej wersji MT-03 zwraca uwagę futurystyczny wygląd, który nie każdemu przypadnie do gustu. 

Bajaj Bruzer 400

Bajaj Bruzer 400Bajaj
Ten motocykl miażdży konkurencję ceną! Co więcej, wykonanie jest znacznie lepsze niż można by się spodziewać po cenie. Jednocylindrowy silnik po liftingu (nieco mocniejszy, z rozrządem DOHC) jest bardziej dynamiczny od poprzednika i daje sporo radości z jazdy. Komfort jazdy na Bajaju jest niezły. Najsłabsze są w nim zawieszenia.

Dane techniczne BMW G 310 R: Silnik jednocylindrowy, moc 34 KM, masa 159 kg, przysp. 0-100 km/h 6,8 s, V max 143 km/h, spalanie 3,3 l, cena 21 500 zł

Dane techniczne Yamaha MT-03: Silnik dwucylindrowy, moc 42 KM, masa 168 kg, V max 172 km/h, spalanie 3,8 l/100 km, cena 21 900 zł

Dane techniczne Bajaj Bruzer 400: Silnik jednocylindrowy, moc 39,4 KM, masa 172 kg, przyspieszenie 0-100 km/h b.d., V max 165 km/h, spalanie b.d., cena 15 999 zł

zobacz galerię

Zobacz również:
Wyścig zbrojeń wśród litrowych motocykli sportowych trwa! Do boju stanęło siedem najmocniejszych i najszybszych seryjnie produkowanych motocykli. W sumie mają moc 1463 KM.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA