Kawasaki ZRX 1200, Suzuki GSX 1400, Honda CB 1300

W tej części o trzech nakedach, które jeśli na coś cierpią, to na pewno nie na brak mocy. Niestety, za dużą pojemność skokową i za wulkaniczny power trzeba sporo więcej zapłacić.

Kawasaki ZRX 1100 i jego następca ZRX 1200 to prawdziwe muscle bike’i. Ich silniki pochodzą w prostej linii od legendarnego ZZ-R-a 1100, który przez dobrych parę lat był najszybszym motocyklem seryjnym. Wcześniej napędzały GPZ-a 900 i RX-a 1000. Są więc dokładnie sprawdzone, całkowicie niezawodne i trwałe. Pod potrzeby ZRX-a 1100 mocniej zmieniono właściwie tylko głowicę (ma poziomo ustawione gaźniki). Choć moc też zmniejszono, jednak ZRX 1100 na jej brak nie narzeka.

Silnik tego sprzęta ma jeden szczegół techniczny, który – jak pokazuje praktyka – może wpływać na trwałość: są to dwa korki spustowe oleju. Zdarzało się, że właściciele, którzy sami zmieniali olej, a nawet niewprawni mechanicy, odkręcali tylko jeden z nich – umieszczony z tyłu. To powodowało usunięcie większej części brudnego oleju, ale nie całości. Wtedy silnik czasami nawet przez parę lat nie pracował na całkowicie świeżym oleju. I wcale nie zdarzało się to rzadko.


motocykl-uzywany-naked-01-honda-cb-1300-kawasaki-zrx-1200-suzuki-gsx-1400.jpg

Aby to wykryć, należy, świecąc latarką, dokładnie obejrzeć oba korki. Jeżeli ten umieszczony z przodu (praktycznie pod wałem silnika) w odróżnieniu od tylnego nie ma śladów traktowania kluczem, sprawa jest jasna. Można też przyjrzeć się grubościom aluminiowych uszczelek obu korków spustowych. Fabryka zaleca wymianę uszczelek przy każdej zmianie oleju, ale w praktyce mało kto to robi. Uszczelka tylnego korka w motocyklu źle serwisowanym będzie więc bardziej wygnieciona i przez to cieńsza. Taką maszynę należy sobie odpuścić. W „1200” jest już tylko jeden korek, ale żeby całkowicie spuścic olej trzeba odkręcić filtr.

ZRX, jak właściwie każde Kawasaki, musi mieć odpowiednie klocki hamulcowe. Tak naprawdę z tarczami najlepiej współpracują tylko fabryczne. Sporo klocków akcesoryjnych powodowało szybsze zużycie tarcz, a czasami wręcz ich zniszczenie. Konieczne są więc dokładne oględziny.

historia Kawasaki ZRX 1100/1200  
1997 Początek sprzedaży. ZRX 1100 ma nieco zmieniony (głównie głowica) silnik z ZZ-R-a 1100. Można też kupić wersję w zielonym malowaniu GPZ-a 1100 z roku 1982, którym Eddie Lawson wygrywał w amerykańskich wyścigach. W niektórych krajach nazywany jest Z-Rex. 2001 ZRX-a 1100 zastępuje ZRX 1200. Ma pojemność skokową zwiększoną z 1052 do 1164 cm3. Można go kupić w wersji bez owiewki, z górną owiewką (ZRX 1200 S) i z owiewką zwaną „bikini fairing” (ZRX 1200 R). 2007 Ostatni rok produkcji.    
motocykl-uzywany-naked-08-kawasaki-zrx-1100-1200.jpg

 
motocykl-uzywany-naked-09-kawasaki-zrx-1100-1200.jpg
Charakterystyczny trójkątny wahacz z mimośrodami do napinania łańcucha.


Honda CB 1300
jest motocyklem wykonanym i zmontowanym wręcz wzorcowo starannie. Ale i w tej maszynie znalazła się niedoróbka. Wiązka przewodów elektrycznych (prowadząca m.in. do cewek zapłonowych), umieszczona pod zbiornikiem paliwa, potrafi przetrzeć się o ramę. W skrajnym przypadku prowadzi to do zgaśnięcia silnika i niemożności ponownego jego uruchomienia.

W serwisach dealerskich, zgodnie ze wskazaniami producenta, mechanicy zabezpieczali wiązkę, owijając ją winylową taśmą lub w ramach gwarancji wymieniając, gdy była już przetarta. Należy więc namówić sprzedającego na wizytę w serwisie, aby tam zdjęto zbiornik w celu przyjrzenia się przewodom, bo być może w sprzedawanym motocyklu tego nie zrobiono. Jeżeli wiązka byłaby już uszkodzona, jej naprawa domowymi metodami jest niedopuszczalna. A nowa nie jest tania.

historia Hondy CB 1300 
1998 Honda CB 1300 ukazuje się na rynku, zastępując CB 1000. W USA „1300” nazywa się Super Four. 2003 Niewielkie zmiany w silniku, inne malowanie motocykla. 2005 Dostępna jest wersja CB 1000 S z górną owiewką. W USA nosi nazwę Super Bol d’Or. 2012 Honda CB 1300 S (rocznik 2012) kosztuje w Polsce 52 300 zł. Można też za 46 100 zł nabyć rocznik 2010.    
motocykl-uzywany-naked-06-honda-cb-1300.jpg

motocykl-uzywany-naked-07-honda-cb-1300.jpg

 Zegary w wersji z owiewką były inne niż w nakedzie.

REKLAMA

REKLAMA

Suzuki GSX 1400 ma sześciobiegową skrzynię. Zupełnie nie wiadomo po co, bo zaraz po ruszeniu można zapiąć szóstkę i na niej cały czas jeździć. Zresztą z najwyższego biegu też da się ruszyć. Trudno o lepszy dowód na niesamowitą elastyczność chłodzonego olejem i powietrzem silnika GSX-a 1400. Wielka pojemność skokowa robi odpowiednie wrażenie, dlatego niektórzy nazywają tę maszynę Maximusem.

motocykl-uzywany-naked-03-honda-cb-1300-kawasaki-zrx-1200-suzuki-gsx-1400.jpg


Ten motocykl można zaliczyć do grupy bardzo trwałych, co nie znaczy, że nie ma on wad. Jedyna kampania, gdy właścicieli wzywano do serwisów na naprawę gwarancyjną, miała miejsce w 2006 roku (dotyczyło to typów K5 i K6). Chodziło o usunięcie usterki anteny immobilisera.

Ale od czasu do czasu stwierdzano też kilka innych usterek, głównie tylnych amortyzatorów. Zdarzały się w nich wycieki oleju, a niekiedy brak reakcji na zmianę położenia pokrętła od regulacji siły tłumienia. Tylnym amortyzatorom warto się więc przyjrzeć. Problem znika, jeżeli poprzedni właściciel wymienił je na akcesoryjne, co w GSX-ach 1400 zdarzało się dość często.

historia Suzuki GSX 1400  
2001 Prezentacja Suzuki GSX 1400. Ma znany z innych maszyn tej marki chłodzony powietrzem i olejem, bardzo elastyczny silnik o mocy 106 KM. W tym roku jest sprzedawany tylko w Japonii z mocą 100 KM. 2002 Początek sprzedaży poza Japonią. 2004 Zmiana kolorystyki, żadnych innych modyfikacji. 2005 Dotychczasowy układ wydechowy 4-2-2 zostaje zastąpiony wydechem 4-2- 1. Zdjęcie jednego tłumika zmniejsza masę motocykla o 3 kg. Zmiany są też w układzie wtrysku paliwa. 2006 Ukazuje się wersja w malowaniu Yoshimura Suzuki. 2008 Ukazuje się Special Edition w specjalnym malowaniu. W Polsce motocykl nie jest już oferowany.      
motocykl-uzywany-naked-05-suzuki-gsx-1400.jpg
 
motocykl-uzywany-naked-04-suzuki-gsx-1400.jpg
Czysta klasyka: prędkościomierz,
obrotomierz i nic więcej.
naszym zdaniem 
Michał Janiszyn
Choć maszyny Hondy i Suzuki mają dobrą renomę, mój wybór pada zdecydowanie na Kawasaki. ZRX, szczególnie w wersji Eddie Lawson, tzn. z prostokątną lampą, ma jakąś dziwną siłę przyciągania, a dodatkowo jest rzadko spotykanym klasykiem. W takich maszynach ważny jest również styl, a tego z pewnością Kawasaki nie brakuje.


zobacz galerię

Zobacz również:
Nastały trudne czasy, może więc warto zaopatrzyć się w pancerny i trwały motocykl, którym w razie czego ruszysz tam, gdzie bezpieczniej. Oto pięć propozycji trwałych, niezawodnych i przede wszystkim tanich – do 10 000 zł – motocykli turystycznych.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA