Szukasz „125” wyglądającej jak zwykły motocykl, ale masz problem z wyłożeniem ponad 10 000 zł na markowy sprzęt? Jasne, z kasą różnie bywa. Jeśli mimo to chcesz ujeżdżać własną „125”, nie jesteś bez szans – rozejrzyj się za Keewayem RKS.
Choć to „chińczyk” z krwi i kości, nie wygląda na to – wreszcie zadbano o jakość i styl. Plastiki nie sprawiają wrażenia, jakby miały odpaść zaraz po wyprowadzeniu sprzęcika z salonu, przełączniki nie wyglądają jak zaprojektowane w latach 70., hamulce działają jak trzeba (mimo że RKS ma z tyłu zwykły bęben), a zawieszenia – choć dalekie od ideału – nie służą jedynie ozdobie. Na dodatek ten motocykl ładnie wygląda. Jego zadupek, zegary czy przednią lampę z powodzeniem mogłyby mieć droższe sprzęty. Jedynym chińskim patentem w starym stylu, jaki udało mi się zauważyć, jest wskaźnik biegu w kokpicie, przypominający ten z windy.
Sporym zaskoczeniem jest silnik. Na pierwszy rzut oka wygląda jak wierna kopia japońskiej konkurencji, tyle że jest to kopia udana. To, że i po krótkiej jeździe, i po nocnym postoju odpala błyskawicznie, nie powinno w takiej sytuacji dziwić. Ważniejsze jest, że wreszcie bez problemów wkręca się do czerwonego pola, moc trochę powyżej 11 KM rozpędza Keewaya do 85 km/h, a sprzęgło i skrzynia biegów działają płynnie i precyzyjnie. No i trzeba podkreślić, że silnik brzmi naprawdę fajnie. To dzięki temu, że z tłumika wyjęto małą zwężkę.
Wzrost jakości musiał przełożyć się na cenę. RKS jest droższy niż sprzęty z supermarketu, mimo to kosztuje o prawie połowę mniej od markowej „125”. Biorąc wszystkie za i przeciw, jestem na tak.
Dane techniczne | Keeway RKS 125 |
SILNIK | |
Budowa | jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem, zapłon CDI, zasilanie – gażnik, rozrusznik elektryczny. |
Przeniesienie napędu | mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, łańcuch. |
Śr. cylindra x skok tłoka | 57 x 48,8 mm |
Pojemność skokowa | 124,5 cm3 |
Moc maksymalna | 11,42 KM (8,4 kW) przy 8500 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 10 Nm przy 7000 obr/min |
PODWOZIE | |
Rama | rurowa ze stali |
Zawieszenia | przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 37 mm, tył – dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyny. |
Hamulce | przód – jedna tarcza, śr. 230 mm, tył – bęben, śr. 130 mm. |
Wymiary opon | 90/90-17 / 110/80-17 |
WYMIARY I MASY | |
Dł./szer./wys. | 2040/780/1070 mm |
Rozstaw osi | 1260 mm |
Wysokość kanapy | 760 mm |
Masa własna | 117 kg |
Poj. zbiornika paliwa | 16 l |
Cena | 6499 zł (jesień 2015) |