MV Agusta Rush 1000 - Arcydzie ło na kołac h

Limitowany model MV Agusta Rush 1000 jest już wyprzedany... Pocieszenie dla zawiedzionych: firma zapowiada, że jeszcze w tym roku ruszy z produkcją kolejnej wersji specjalnej. Tymczasem sprawdzamy, jak jeździ to dzieło sztuki na dwóch kołach.

MV Agusta Rush 1000 Materiały prasowe

Najkrótszy opis Rusha 1000: jest zwinny jak jaszczurka i ostry jak przecinak.

Stylistycznie Rush 1000 jest motocyklem, który wykazuje cechy café racera, superbike’a i amerykańskiego dragstera. Taka mieszanka dała jedyny w swoim rodzaju motocykl. Z całą pewnością nie jest to bike dla przeciętnego motocyklisty (czytaj: przeciętnie zarabiającego). Cena 175 900 zł pozwala bez większego ryzyka popełnienia błędu przewidzieć, że Rush 1000 nie należy do maszyn na co dzień, że będzie odpalana tylko przy wyjątkowych okazjach.

Sprawdźmy, czy ta maszyna jeździ tak jak obiecuje jej radykalny wygląd. W godzinach szczytu przebijamy się z terenu fabryki MV Agusty przez leżące na północy Włoch miasto Varese. Po kilku minutach wjeżdżamy (my, tzn. szef działu projektowego Brian Gillen i ja) na krętą i, co najważniejsze, pustą drogę. Przyczepny asfalt w pobliżu Brinzio w parku krajobrazowym Campo dei Fiori umożliwia dynamiczną jazdę i głębokie złożenia.

MV Agusta Rush 1000Materiały prasowe

MV Agusta Rush 1000, ze względu na twardo zestrojone zawieszenia, woli jazdę po drogach równych jak stół.

MV Agusta Rush - pierwsze wrażenia. Szok!

Pierwsze wrażenie? Jestem w szoku! Rush 1000 prowadzi się neutralnie, jego zwinność na krętej drodze szybko wywołuje u mnie szeroki uśmiech. A jeśli do tego dołożyć wywołujące ciarki na plecach brzmienie silnika (nie wiem dlaczego, ale kojarzy mi się z klasycznymi silnikami Ferrari), to okaże się, że raj jest blisko.

To wrażenie nieco psuje jedna rzecz. Otóż od technicznej strony Rush 1000 to Brutale 1000 RR o zmienionym wyglądzie. Silnik, elektronika, zawieszenia oraz geometria (rozstaw osi, wyprzedzenie i wysokość kanapy) są według producenta identyczne. W gęstym ruchu Rush 1000, inaczej niż Brutale 1000 RR, bardzo posłusznie reaguje na ruchy elektroniczną manetką, niemniej w dalszym ciągu nie jest to arcymistrzostwo.

Poręczny dragster z elementami café racera dość dobrze reaguje na gaz, podczas ostrego przyspieszania lekko unosząc przednie koło. Czterocylindrowa rzędówka nie jest superelastyczna, dlatego ostra zabawa zaczyna się dopiero powyżej 8000 obr/min. Po przekroczeniu tej wartości silnik pracuje tak, że serce rośnie, do samego końca (powyżej 13 000 obr/min) zachowując się jak spuszczony ze smyczy chart.

MV Agusta Rush 1000Materiały prasowe

Zdejmowana osłona, wykonana z karbonu, ma ograniczyć zawirowania powietrza. Wydaje się jednak, że bardziej chodzi o styl.

MV Agusta Rush 1000Materiały prasowe
 

 

REKLAMA

REKLAMA

MV Agusta określa swoje produkty jako „motorcycle art”. Coś w tym jest – czasami nie sposób uniknąć wrażenia, że to dzieła sztuki na dwóch kołach.

MV Agusta Rush 1000Materiały prasowe

Genialne w swojej prostocie, a przy tym znakomicie wygląda. Chodzi o mechanizm do regulacji pozycji podnóżków.

 

Zobacz również: te nakedy nie są aż tak mocne, drogie i tak ekskluzywne jak MV Agusta Rusch. Mimo to na drodze potrafią dać ostro czadu. Nasz test w którym do pojedynku stają: Aprilia Tuono V4 1100 Factory, BMW S 1000 R, KTM 1290 Super Duke R, Yamaha MT-10 SP.

 

Dynamiczna jazda Rushem 1000 jest mocnym przeżyciem – ten sprzęt jedzie hardkorowo: bez filtrów, bez rozcieńczania. Zakręt namierzony, motocykl wprowadzony w złożenie, szczyt trafiony i rura! Jeśli jednak pojawią się większe nierówności albo popękany asfalt, wtedy zawieszenia Öhlinsa (to nie półaktywny system, chociaż elektronicznie regulowany) wyraźniej prezentuje swój twardy charakter... Natomiast na idealnym asfalcie Rush pewnie prowadzi się w pełnym złożeniu i wręcz zaprasza do malowania czarnych krech na wyjściu z zakrętu. Sprzyja temu to, że quickshifter góra/dół pracuje świetnie – bez elektronicznego wsparcia skrzynia biegów działa nieco twardo.

MV Agusta Rush 1000Materiały prasowe

Zbiornik paliwa też może być dziełem sztuki. Antypoślizgowe panele świadczą, że skupiono się nie tylko na stylu. Niezbyt wysoko zamocowane połówki kierownicy zapewniają łatwe i precyzyjne prowadzenie.



REKLAMA

 

Dane techniczne MV AGUSTA RUSH 1000

SILNIK: chłodzony cieczą, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, szklankowe popychacze, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 50 mm, regulowany katalizator.
Elektryka: alternator 350 W, akumulator 12 V/4 Ah.
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch, przełożenie wtórne 41:16.
Średnica cylindra x skok tłoka 79,0 x 50,9 mm
Pojemność skokowa 998 cm3
Stopień sprężania 13,4:1
Moc maksymalna 208 KM (153,0 kW) przy 13 000 obr/min
Maks. moment obr. 117 Nm przy 11 000 obr/min
Rama: kratownicowa ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, elektrohydrauliczny amortyzator skrętu, regulacja wstępnego napięcia sprężyn oraz elektroniczna regulacja tłumienia od- i dobicia, tył – jednoramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni, elektronicznie regulowane wstępne napięcie sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia.
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, zacisk 2-tłoczkowy, kontrola trakcji, ABS.
Koła: przód – szprychowane, obręcz z aluminium, tył – kuta felga z aluminium.
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 17 / 200/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1415 m
Kąt główki ramy 66,7°
Wyprzedzenie 97 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/120 mm
Wysokość kanapy 845 mm
Masa na sucho 186 kg
Dopuszczalna masa całkowita 373 kg
Pojemność zbiornika paliwa 16,0 l
Cena 175 900 zł

 

Dodatki robią robotę

Szef działu projektowego Brian Gillen nie był w stanie pojąć, dlaczego Brutale 1000 RR, który testowaliśmy swego czasu, jeździł znacznie gorzej. Tak czy inaczej nie mam wątpliwości, że dużą chęć wkręcania się na obroty i czyste reakcje należy przypisać dodatkom do Rusha 1000: kitowi racingowemu z wydechem SC Project i dodatkowej mapie zapłonu. Ten zestaw robi robotę! Potwierdza się stare powiedzenie, że „prawie” robi różnicę.

MV Agusta Rush 1000Materiały prasowe

175 900 zł taka jest cena ekskluzywności. Wrażenia? Gwarantowane!

 

NASZYM ZDANIEM

Zestaw racingowy nieznacznie podnosi moc (do 212 KM) i zakres obrotów (do 13 600/min). Sprawia, że przejażdżka Rushem 1000 na długo zapadnie ci w pamięć. MV Agusta obiecuje zmiany mające na celu spełnienie wymogów normy Euro 5. Ciekaw jestem, jak będzie wyglądało kolejne dzieło sztuki na dwóch kołach z logotypem MV Agusty.

Zobacz również:
Właśnie zrobiłeś prawo jazdy, niezbyt pewnie czujesz się na ciężkim motocyklu, ale bardzo chciałbyś krzyknąć: „ahoj przygodo!”. Oto motocykl, który pozwoli ci poznać jej smak. Przed tobą Benelli TRK 251.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA