Choć design
Turismo Veloce ma już kilka lat, motocykl nie postarzał się ani trochę. Wciąż wygląda
świeżo!
Właściwie od zawsze – z małymi wyjątkami jak w przypadku DCT Hondy – przed zapięciem jedynki wciskam klamkę sprzęgła. Tak po prostu jest zbudowany świat motocykli. Sprzęgło, jeden i ruszasz. Teraz stoję na światłach, wrzucam pierwszy bieg, nie dotykając klamki, zapala się zielone, a ja po prostu dodaję gazu i odjeżdżam. To zasługa sprzęgła Rekluse, w które jest wyposażona MV Agusta Turismo Veloce SCS w najwyższej wersji Lusso. To rozwiązanie jest jednym z bardziej nietypowych elementów tego motocykla, który i bez niego jest mocno wypasiony.
Sprzęgło Rekluse albo tradycyjnie
Żeby wszystko było jasne: Rekluse nie jest to automatyczna skrzynia biegów, lecz automatyczne sprzęgło. Jak to działa przy niskich prędkościach, jak reaguje na zmianę obciążenia? Zaskakująco dobrze! Zawracanie, wolna jazda z maksymalnie skręconą kierownicą czy ciasne 180-stopniowe zakręty nie są żadnym problemem. Lekkie opóźnienie w reakcji pojawia się, gdy po wyjeździe z nawrotu gwałtownie odkręcisz manetkę, ale nawet wtedy system nie gubi się i po chwili reaguje na polecenie.
Ze sprzęgła można też korzystać tradycyjnie, ale jego uruchamianie wymaga nieco przyzwyczajenia. Otóż siły potrzebne do wciśnięcia klamki lub przełączenia dźwigni zmiany biegów są dość duże. Ponadto kiedy przy niskich prędkościach i obrotach zrezygnujesz z funkcji blippera i postawisz na redukcję ręką i stopą, sprzęgło pozostaje rozłączone. Maszyna toczy się wtedy bez oczekiwanego hamowania silnikiem. Dalsze przeniesienie siły napędowej pojawia się po kolejnym dodaniu gazu. To nie występuje jedynie wtedy, gdy natychmiast po zapięciu biegu strzelisz z klamki.
To, że w ogóle możesz wpaść na pomysł, by zmieniać biegi tradycyjnie, jest spowodowane w dalszym ciągu dość siermiężną, mimo paru zmian, obsługą skrzyni biegów. W MV Aguście, tak jak w wielu innych motocyklach, quickshifter z największą elastycznością działa na wyższych obrotach i przy większych prędkościach.
![]() |
Automatyczne sprzęgło Rekluse jest chętnie stosowane także w sporcie enduro. |
![]() |
Wysokość szyby da się ustawić jednym ruchem, i to podczas jazdy. |
Turismo Veloce to sportowy turystyk z krwi i kości. określenia Lusso SCS oznaczają najbogatszą wersję wyposażenia.
Na szczęście trzycylindrowiec Turismo Veloce nic nie stracił na dynamice z winy nakazów normy Euro 5. Hamownia pokazała nawet o pół kucyka wyższą moc niż w poprzednim modelu. Jak to w silnikach MV Agusty bywa, także ten wydaje wyraźne mechaniczne dźwięki i mimo wałka wyrównoważającego wyczuwalnie wibruje. Gumy w podwyższeniach kierownicy oraz podnóżkach zapobiegają dużym drganiom.
Reakcje silnika można ustawić, co najwygodniej zrobić poprzez aplikację MVRIDE, o ile masz smartfona, na którym ona zadziała. W środkowych trybach ustawień reakcja na gaz jest spontaniczna i energiczna, ale nie twarda zwłaszcza podczas zmiany obciążenia. Może i charakterystyka nie jest tak gładka jakby się chciało, ale przynajmniej mocny trzycylindrowiec nie szarpie kiedy chcesz dynamicznie wyjść z winkla.
![]() |
kombinacja Typowa dla MV Agusty: jednoramienny wahacz robi miejsce dla trzech kominów. |