W 2012 roku BMW zaprezentowało pierwsze w historii firmy maksiskutery. Dziś, po zyskaniu doświadczenia w tej branży, BMW zamierza rozwijać skuterową ofertę. Bawarska firma chce przy tym, aby skutery były jak najbardziej innowacyjne – ot, takie poletko doświadczalne. Dlatego na sezon 2016 C 650 Sport i C 650 GT doczekały się modernizacji.
Choć spece z niemieckiej firmy upierali się, że oba skutery są nowe, od biedy za taki można uznać tylko C 650 Sport. GT nie jest nowością, lecz odświeżoną wersją poprzednika. Podczas światowej prezentacji bliżej poznałem możliwości skuterów BMW.
Ważne to, co w środku
C 650 Sport zyskał nowy wygląd, dzięki któremu jest teraz bardziej sportowy, mniej kanciasty, a do tego wydaje się smuklejszy. Za sterami nawet jak dla mnie (193 cm wzrostu) jest dużo miejsca. Nowy jest zestaw zegarów oferujący multum informacji – od przebiegów dziennych i średniego zużycia, przez temperaturę powietrza, aż po ciśnienie powietrza w kołach (w opcji). Nowe są też wykończenie kierownicy, zestrojenie silnika, zawieszeń czy też sprzęgła, które ma teraz zapewniać szybszy start spod świateł.
Ale nie to jest najważniejsze w nowym C 650 Sport. Bardzo istotną nowością w skuterach serii C 650 jest ASC – kontrola trakcji. Jak działa? To dość prosty system korzystający z czujników prędkości koła (od ABS-u). W razie wykrycia poślizgu tyłu ASC po prostu steruje czasami zapłonu, dławiąc moc silnika. To proste, ale skuteczne rozwiązanie, choć działanie systemu bywa mało delikatne. Niemniej na pewno nie jest to coś, z czym byś sobie nie poradził. Oczywiście na pokładzie jest też ABS. Jego działaniu przydałaby się odrobina więcej precyzji i finezji, choć przyznaję, że skuteczność hamulców powala – skuter nawet na mokrym hamuje doskonale.
Wbrew pozorom, oba te systemy przydają się w maszynie, która wyciska aż 180 km/h. Tym bardziej, że niemal motocyklowe zawieszenia zachęcają do ostrzejszej jazdy po winklach.
SILNIK | BMW C 650 Sport (C 650 GT) | |
Budowa: | chłodzony cieczą, dwucylindrowy, rzędowy, DOHC, zasilany wtryskiem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową. | |
Elektryka | alternator 508 W, akum. 10 V/14 Ah | |
Przeniesienie napędu | przekładnia CVT | |
Śr. cylindra x skok tłoka | 79 x 66 mm | |
Pojemność skokowa | 647 cm3 | |
Moc maks. | 60 KM (44 kW) przy 7500 obr/min | |
Maks. moment obr. | 63 Nm przy 6000 obr/min | |
Podwozie | ||
Rama: | z rur stalowych, zespół napędowy jako element nośny, tylny stelaż z rur stalowych. | |
Zawieszenia: | przód – widelec upside-down, śr. goleni 40 mm, tył – jednoramienny wahacz z pojedynczym amortyzatorem. | |
Hamulce: | przód – dwie tarcze, śr. 270 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające; tył – tarcza, śr. 270 mm, zacisk dwutłoczkowy, ABS | |
Skoki zawieszeń p/t | 115/115 mm | |
Rozmiary opon p/t | 120/70 ZR 15 / 160/60 ZR 15 | |
WYMIARY I MASY | ||
Dł./szer. | 2180 (2235) / 877 (916) mm | |
Rozstaw osi | 1591 mm | |
Kąt główki ramy | 64,6O | |
Wyprzedzenie | 92 mm | |
Wysokość kanapy | 800 (805) mm | |
Masa własna (wg producenta) | 249 (261) mm | |
Pojemność zbiornika paliwa | 15,5 l | |
cena | ||
od 47 100 (GT od 49 100) zł rok 2015 |
Komentarze