Po kilkunastu miesiącach od premiery (jesień 2015 r.) długo oczekiwane BMW G 310 R wreszcie wpadła w nasze ręce. Dlaczego musieliśmy czekać na nią tak długo? W fabryce uzyskaliśmy lakoniczną informację, że były kłopoty z jednym z elementów silnika. BMW wolało stracić trochę czasu na usunięcie usterki, bo nie mogło sobie pozwolić na nawet najdrobniejszą wpadkę. Przecież ten motocykl jest w całości produkowany poza Europą. Tak, tak, to nie żart – G 310 R powstaje w Indiach. A w naszym teście musi stawić czoło jednej z popularniejszych „300” w Europie - w drugim narożniku ringu staje Yamaha MT-03.
Gdyby nie logotypy na owiewkach, jest spora szansa pomylenia obu motocykli. Odwrócona głowica cylindra (kanał dolotowy z przodu, wydech z tyłu głowicy) i pochylony do tyłu cylinder – dzięki tej niekonwencjonalnej konstrukcji singla o pojemności 313 cm3 BMW chce upiec kilka pieczeni na jednym ogniu. Po pierwsze, przesunięty bliżej środka ciężkości maszyny cylinder poprawia centralizację mas. Po drugie, dzięki poprowadzonemu do tyłu motocykla kolektorowi silnik może powędrować nieco do przodu, a to – po trzecie – umożliwia zastosowanie dłuższego wahacza, a to z kolei poprawia stabilność.
Na pierwszy rzut oka widać same zalety, choć, jeśli spojrzysz na singla, trudno będzie ci stwierdzić, że wszystko w nim na pewno jest OK. Drugi silnik w naszym teście to rzędowy twin. Sprawia on wrażenie do bólu konserwatywnego. Ma pojemność 320 cm3, a czopy korbowodowe są przesunięte o 180°. Po prostu klasyka gatunku. Twin osiąga moc 42 KM, co oznacza, że jest o 7 KM mocniejszy od opisanego wcześniej singla o mocy 35 KM.
A teraz zagadka: który z silników należy do jakiej marki? Odwrócona głowica: Yamaha od 2010 roku ten patent stosuje w swoich crossówkach. Czyli ma go także MT-03? Nie daj się złapać w pułapkę! W tym teście singiel napędza BMW G 310 R, a dwucylindrowiec Yamahę MT-03.
Małe pojemności: BMW G310R vs Yamaha MT-03
Świat stanął na głowie! Po 50 latach BMW pokazało singla o pojemności niewiele ponad 300 cm3 i produkuje go nie w Europie, lecz w Indiach! Najnowszy model beemki G 310 R porównujemy z jedną z najpopularniejszych trzysetek na rynku – Yamahą MT-03.