Zobacz też: Raport z jazdy Benelli TRK 502X
Nowy większy dyfuzor, rozmiarem zbliżony do tego z „250”, mocno wyróżnia motocykl na tle gaźnikowych poprzedników. Dla mnie ważniejsze jest, że zestrojenie z układem wtryskowym powoduje, iż już w niskim zakresie obrotów masz do dyspozycji wyższy moment obrotowy. To nie tylko deklaracja marketingowców; to czuje się w praktyce.
Przykład. Stoję przed usłanym kamieniami i wystającymi korzeniami stromym podjazdem. Po wcześniejszym obniżeniu ciśnienia w tylnym kole dla uzyskania lepszej trakcji zaczynam zdobywać szczyt. Ku mojemu zaskoczeniu, przy odpowiedniej pracy sprzęgłem i balansie ciałem, motocykl wjeżdża do góry jak po sznurku! Niska masa Huski sprzyja wszelkim manewrom i ostrym nawrotom na trawersach. Zawieszenia bardzo dobrze wybierają luźne kamienie, korzenie i takie przeszkody, jak powalone drzewa. Próba ruszenia w górę z połowy podjazdu również nie była problemem. Wiem, że trzysetką zrobiłbym to szybciej i łatwiej, ale nie sposób nie docenić, że dosiadam „150”. Na bandach i na hopkach toru superenduro bike prowadzi się zaskakująco lekko i przyjemnie. Przednie koło podąża za twoim wzrokiem jak przyklejone. Największe wrażenie robi to, że frajdy z jazdy jest aż tyle. Super!
Martin Matula |
150 TPI to nowość w ofercie Husqvarny. Silnik zadebiutował wcześniej w maszynach KTM-a. |
Mocny środek
Na wykresie widać, że moment obrotowy i moc silnika osiągane na wysokich obrotach są niższe niż w wersji gaźnikowej. Mimo to TE 150 TPI ma przynajmniej jeden silny atut: na jego korzyść przemawia wyższy moment w dolnym i średnim w zakresie obrotów, co w enduro liczy się najbardziej. Sposób oddawania mocy TE 150 TPI porównałbym do gaźnikowego enduro KTM 200 EXC.
Podsumowując, najmocniejsze argumenty małego dwusuwa to niska masa oraz elastyczny i ekonomiczny silnik. Jeśli zaczynasz przygodę z enduro, Huska TE 150 TPI jest jak najbardziej godna polecenia. Czy są minusy? Jeden – cena.
Martin Matula
Dane techniczne |
Husqvarna TE 150 TPI |
Silnik: |
dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 39 mm, smarowanie z dozownikiem, zapłon Continental EMS. |
Elektryka: |
rozrusznik elektryczny, litowo-jonowy akumulator 12 V/2 Ah. |
Przeniesienie napędu: |
hydraulicznie sterowane sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem. |
Śr. cylindra x skok tłoka |
58 x 54,5 mm |
Pojemność skokowa |
143,99 cm3 |
Moc maksymalna |
b.d. |
Maksymalny moment obrotowy |
b.d. |
Rama: |
podwójna, kratownicowa, z centralną poprzeczką, wykonana ze stali, tylny stelaż ramy: tworzywo sztuczne. |
Zawieszenia: |
przód – widelec teleskopowy XPLOR 48, regulacja wstępnego napięcia sprężyn oraz tłumienia do- i odbicia, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulacja wstępnego napięcia sprężyny oraz tłumienia do- i odbicia. |
Hamulce: |
przód – jedna tarcza, średnica 260 mm, zacisk 2-tłoczkowy, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, zacisk jednotłoczkowy. |
Rozmiary felg p/t |
1,60 x 21 / 2,15 x 18 |
Rozmiary opon p/t |
90/90-21 / 140/80-18 |
WYMIARY I MASY |
|
Rozstaw osi |
1487 mm |
Kąt główki ramy |
63,5° |
Prześwit |
360 mm |
Skoki zawieszeń p/t |
300/300 mm |
Wysokość kanapy |
950 mm |
Masa na sucho |
99,6 kg |
Poj. zbiornika paliwa |
8,5 l |
cena (2019): |
38 499 zł |
|
|
Dwa koła to dwa koła
Czy elektryczne rowery zastąpią kiedyś motocykle? Być może. Dlaczego? Bo jazda na elektrycznym wyczynowcu daje niezłego kopa
Pamiętaj jednak, że w tym przypadku silnik elektryczny pełni funkcję wyłącznie wspomagacza. Oznacza to dokładnie tyle, że im mocniej pedałujesz, z tym większą siłą działa wspomaganie. Tu nie ma cyngla (jak w quadzie) ani manetki gazu. W tym wypadku Husqvarna opiera się wyłącznie na elektrycznym systemie Shimano STEPS. W przeciwieństwie do wielu innych elektryków, bateria jest ukryta w mocarnej dolnej rurze ramy, czyli w tzw. Intube. Akumulatory dostarcza firma Simplo. W najdroższych modelach ich pojemność wyniesie 600 Wh. A cena roweru? Można powiedzieć, że tanio to już było, bo bez 27 000 zł nie masz co przymierzać się do tych zabawek. |
Martin Matula |
Martin Matula |
Małym pstryczkiem na ramie uruchamiasz napęd elektryczny. Akumulator ukryto w rurze ramy. |
zobacz galerię
Komentarze