[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.0

Mondial HPS 300i -Feniks z popiołów

Na fali wskrzeszania legendarnych marek odrodził się również Mondial. Czy po dwóch nieudanych próbach trzecie podejście zakończy się sukcesem? Odpowiedzi szukamy, testując flagowy model tej marki – HPS 300i.

Mondial HPS 300i Mimo skromnej mocy i pojemności, obok Mondiala trudno przejść obojętnie.

Firmę F.B Mondial założyli w 1929 r. bracia Boselli. Produkowała motocykle z silnikami do 250 cm3, a okres rozkwitu przypadł na lata 1949–1957, kiedy to Mondiale 10 razy zdobywały mistrzostwo świata w klasach 125 i 250 cm3. Po sezonie 1958 Mondial wycofał się z wyścigów, 2 lata później zrezygnował z własnych silników, a w 1979 r. zakończył produkcję. W 1992 r. wnuk jednego z założycieli, Pierluigi Boselli, wskrzesił markę. W wyniku eksperymentu z silnikiem KTM-a powstał Supermono 560, jednak nie odniósł on sukcesu. W 1999 r. kolejną próbę podjął Roberto Ziletti, prezentując model Piega z silnikiem Hondy VTR 1000 SP1, ale i on nie okazał się hitem. Ostatni zryw nastąpił przed 2 laty. Tym razem – tak jak współczesne Benelli, Lambretty czy Junaki – maszyny F.B Mondial są produkowane w Chinach. Szef firmy Cesare Galli tłumaczy to kosztami produkcji i podkreśla, że prawa do marki nadal należą do rodziny Boselli.

Mały mięśniak. Przysadzista, muskularna sylwetka z przypakowanym przodem i smukłym tyłem może się podobać. Żal, że to tylko „250”. / Mondial HPS 300i

W 2017 r. firma pokazała HPS-a 125. Ta zgrabna maszynka znalazła ponad 7000 nabywców, co uznano za na tyle obiecujące, że powstał większy, niemal identyczny HPS 300i. Plany są ambitne, bowiem produkcja ma wynosić 12 000 egzemplarzy rocznie. Mało tego – jest też rozważany model z silnikiem 650 cm3.

REKLAMA

REKLAMA

Mondial zna swoje miejsce w szeregu

A skoro o pojemnościach mowa, to pojawiło się pytanie, dlaczego 249-centymetrowy, należący zatem do klasy 250 HPS ma w nazwie 300. W odpowiedzi na nie Galli bąknął coś o „stanowczych życzeniach niektórych importerów” i szybko zmienił temat. Szkoda, bo moim zdaniem zawyżanie klasy na siłę to niedźwiedzia przysługa dla tej maszyny. Mondial nie dorównuje bowiem ani Hondzie CB 300 R, ani Kawasaki Versys-X 300, ani Yamasze MT-03, z którymi porównanie nasuwa się samo. Inna sprawa, że ta maszyna nie ma takich ambicji i nawet ich nie udaje.

Dwururka wydechu, mimo że nieco przypieka łydkę, wygląda wręcz obłędnie. Piękne sety podnóżków to aluminiowe odlewy.

Jak na café racera, HPS 300i ma wysoko umieszczoną kierownicę, dlatego pozycja za sterami jest na tyle wygodna, że nawet dłuższa jazda nie męczy. Zwłaszcza że kanapę można zaliczyć do komfortowych. Z zastrzeżeń: mocne ugięcie nóg w kolanach oraz podpiekanie prawej łydki przez wydech. Między nieregulowanymi klamkami króluje cyfrowy kokpit oferujący tylko niezbędne informacje. Mocowane na końcach steru lusterka zapewniają wprawdzie dobrą widoczność do tyłu, ale dość mocno zwiększają szerokość maszyny, co może przeszkadzać podczas jazdy w mieście.

Pomiary osiągów Mondial HPS 300i
Prędkość maksymalna 120 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 11,3 s
Elastyczność
60–100 km/h 11,4 s
140–180 km/h 11,1 s
Błąd wskazań prędkościomierza
prędkość rzeczywista 47/97 km/h
wskazania 50/100 km/h
Zużycie paliwa 3,2 l/100 km
Zasięg 300 km

REKLAMA

Na pewno go zauważysz

Sercem motocykla jest ćwierćlitrowy singiel z rozrządem SOHC, generujący 23 KM, który pozwolił mi rozwinąć niemal 120 km/h. Jeśli wierzyć producentowi, traktowana łagodnie jednostka napędowa spala 3,2 l/100 km, w co jestem skłonny uwierzyć. Skrzynia mogłaby pracować precyzyjniej, bowiem biegi czasem się przycinają.

Dalej: hamulce sprawiają wrażenie raczej tępych, niemniej przeciętne wartości podczas hamowania ze 100 do 0 km/h wyniosły 43 m. Przekłada się to na średnie opóźnienie 8,97 m/s2, co w zestawieniu z kostkowymi oponami CST jest całkiem niezłym wynikiem. Ciekawostka: w trakcie ostrego heblowania awaryjnego przednia opona otarła kolektor wydechowy. Nie jest to powód do radości, ale na szczęście i nie do rozpaczy.

W Centrum dowodzenia króluje okrągły zegar z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem. Ster to kierownica o zmiennej średnicy z nieregulowanymi klamkami.  / Mondial HPS 300i

Tak jak maniery silnika, tak i zawieszenia są nie najdelikatniejsze. Zestrojenie obu zawiasów jest twarde, mimo to niezłe. Działają tym lepiej, im szybciej jedziesz. Nie ma jednak co liczyć na komfort. Co jeszcze? Jakość wykonania jest przeciętna. Mimo to motocykl wyróżnia się wśród innych maszyn. Przyciąga wzrok, bo takich maszyn nie widuje się na każdym rogu.

Niczego nie udaje

Podsumowując, nazwanie HPS-a 300i oszustem nie byłoby uczciwe. Sprzęt niczego nie udaje, więc wystarczy dobrze mu się przyjrzeć, by stwierdzić, że odbiega od poziomu choćby Hondy CB 300 R. Jest od niej o 4200 zł tańszy, a to trudno zlekceważyć. Niemniej przedstawianie go jako „300” prowokuje oczekiwania, którym maszyna nie będzie w stanie sprostać.

Mondial HPS 300i

Dane Techniczne Mondial HPS 300i
Silnik: chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, wałek wyrównoważający, rozrząd DOHC, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 1 x 37 mm, regulowany katalizator.
Elektryka: alternator 235 W, akumulator 12 V/6 Ah.
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch, przełożenie wtórne 3,214, 45:14.
Średnica cylindra x skok tłoka 77 x 53,6 mm
Pojemność skokowa 249 cm3
Stopień sprężania 11,5:1
Moc maksymalny 23 KM (17 kW) przy 9750 obr/min
Maks. moment obrotowy 22 Nm przy 6800 obr/min
podwozie  
Rama grzbietowa ze stali
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 40 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyny.
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 280 mm, 1-tłoczkowy zacisk pływający, tył – jedna tarcza, średnica 218 mm, zacisk 4-tłoczkowy, ABS.
Koła odlewy aluminium
Rozmiary felg p/t 2,15 x 18 / 3,00 x 17
Rozmiary opon p/t 100/90 18 / 130/80 17
Opony podczas testu CST
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1360 m
Kąt główki ramy b.d.
Wyprzedzenie b.d.
Skoki zawieszeń p/t 90/70 mm
Wysokość kanapy 780 mm
Masa z paliwem 150 kg
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa 9,5/0,5 l
Przebieg między przeglądami 6000 km
Cena 17 900 zł (2019)

zobacz galerię

Zobacz również:
Wyścig zbrojeń trwa. Ducati nie chce oddać tytułu konstruktora najmocniejszego seryjnego superbike’a. BMW i Aprilia depczą mu po piętach, więc Bolończycy kontratakują. Oto Panigale V4 R.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij