[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Motocykl używany: Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km

O nowej Africe Twin napisano już chyba wszystko. Nikt jednak nie pokusił się przetestować tej maszyny na dystansie 50 000 km.

Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km. Honda Africa Twin CRF 1000 L

Honda Africa Twin – te trzy słowa składają się na legendę, która zarobiła dla Hondy kupę forsy. Tym bardziej dziwiło, że mimo ogromnej popularności, wręcz kultu, jakim ten motocykl otaczali miłośnicy ciężkich enduro, produkcja XRV 750 Africa Twin została w 2003 r. zakończona. Trzeba było czekać aż 12 lat, by w salonach pojawił się następca. Zadanie dorównania legendzie nie było proste, niemniej długie oczekiwanie opłaciło się.

REKLAMA

Ponieważ wielokrotnie porównywaliśmy Afrikę Twin z konkurentami, dla odmiany postanowiliśmy sprawdzić ją na dystansie 50 000 km. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, czego można spodziewać się po maszynie używanej mającej podobny przebieg.

wszechobecne Led-y. Africa Twin jest jednym z pierwszych motocykli, w którym nie znajdziesz klasycznych żarówek, bo zastąpiły je diody.  / Honda Africa Twin CRF 1000 L

REKLAMA

REKLAMA

kochaj albo rzuć! Kokpit to najbardziej kontrowersyjny element Afriki Twin. Nie pomylisz go z żadnym innym, choć czytelność jest kiepska. W Adventure Sports jest już nowy – ładniejszy i czytelniejszy.  / Honda Africa Twin CRF 1000 L temat tabu. Elektroniczna regulacja zawieszeń to w Hondzie temat tabu. Przynajmniej na razie. Na szczęście Africe nie brak innych zalet. / Honda Africa Twin CRF 1000 L

Pierwsza krew

Pierwszym elementem, który wymieniliśmy podczas testu długodystansowego, były łożyska tylnego koła. Na pewno nie dlatego, że są one za delikatne. Raczej dlatego, że mają za słabe uszczelniacze albo to my zabiliśmy je wysokociśnieniowymi myjkami (to częsty przypadek wśród naszych motocykli długodystansowych). Fakt faktem, że łożyska w tylnym kole trzeba było wymienić po nieco ponad 30 000 km. Przy okazji wymieniliśmy przycisk rozrusznika, bo był on powodem problemów z odpalaniem silnika. Zanim jednak zdiagnozowaliśmy przyczynę, zupełnie niepotrzebnie zostały wymienione fajki świec.

Często słyszeliśmy o problemach z usz­czelniaczami widelca. W naszym przypadku przy przebiegu 35 000 km wymieniliśmy je oba (na gwarancji). Skoro motocykl był już w serwisie, zdecydowaliśmy się na wymianę linki sprzęgła (bo ciężko pracowała) i zestawu klocków hamulcowych w tylnym zacisku. Co ciekawe, komplety klocków hamulcowych i na tył, i na przód po raz pierwszy wymieniliśmy przy przebiegu 22 200 km, a po raz drugi przy przebiegu 48 000 km.

Bez DCT Niemal połowa chętnych na Afrikę Twin zamawiają ją z automatyczną skrzynią biegów. W przypadku klasycznej skrzyni, pracującej w testowanej maszynie, ślady zużycia były minimalne. / Honda Africa Twin CRF 1000 L użycie, a nie zużycie Ślady na koszu sprzęgła szkodzą wyłącznie estetyce. Ślady pracy były minimalne, a sprzęgło do samego końca zachowało dobrą dozowalność. / Honda Africa Twin CRF 1000 L
I Widzisz, że nic nie widzisz? Panewki korbowodowe doskonale skrywały to, że mają za sobą kilkaset milionów obrotów. Śladów pracy prawie nie widać. / Honda Africa Twin Rzędowy twin gra jak v2Czopy korbowodów w wale korbowym są przesunięte o 270°. Na panewkach było widać minimalne ślady zużycia, ale nie mają one znaczenia dla pracy silnika.  / Honda Africa Twin CRF 1000 L

Mimo że moc Afriki Twin to tylko 95 KM, przy zakupie motocykla używanego dokładniej przyjrzyj się zestawowi napędowemu. W naszym przypadku wytrzymał on dystans niewiele ponad 22 000 km. Podczas wizyty w serwisie zdecydowaliśmy się dodatkowo na wymianę gumowej osłony wahacza.

REKLAMA

 

REKLAMA

Największym zaskoczeniem w motocyklu testowym były problemy z kanapą. Szybko odkształcająca się pianka powodowała, że komfort jazdy spadał z kilometra na kilometr. Zapytani o to problem, spece z Hondy powiedzieli tylko, że nigdy nie słyszeli o podobnej sprawie i nabrali wody w usta. Tyle jeśli chodzi o usterki.

REKLAMA

ZALETY

 minus znakomity wygląd

 minus łagodna charakterystyka silnika

 minus niesamowita trwałość

WADY

 minus spora masa

 minus brak regulacji klamki sprzęgła

 minus rdzewiejące szprychy w modelach z 2017 R. i szybko zużywające się uszczelniacze widelca 

Co jeszcze krytykowaliśmy podczas 50 000 km? Nie ma co ukrywać, że w motocyklu turystycznym przydałaby się tward­sza sprężyna amortyzatora, bo obciążony na full bike mocno przysiadał. Na szczęście problem zawieszeń oraz większego zasięgu (czyli pojemności zbiornika paliwa) został rozwiązany w modelu Adventure Sports. Ma on pojemność 24, a nie jak do tej pory 20 litrów.
Naszym zdaniem najlepsze opony do tego modelu to Continentale Trail Attack 2, Metzelery Tourance Next albo Pirelli Scorpion Trail. Jazda na nich dawała najwięcej frajdy.
Najważniejszym sprawdzianem dla motocykli poddanych testom długodystansowym jest rozbiórka maszyny w serwisie i ocena stanu najważniejszych podzespołów.

Uważaj, na co siadasz! Na szybko odkształcającą się na kanapę i w efekcie spadek komfortu jazdy skarżyliśmy się my, ale również wielu innych użytkowników Afriki Twin. / Honda Africa Twin CRF 1000 L Rozrząd  Na jednej z krzywek na wałku rozrządu stwierdziliśmy ślady pracy. Nie mają one żadnego znaczenia. / Honda Africa Twin CRF 1000 L
Tniemy koszty Po 50 000 kilometrów oba cylindry sprawiały wrażenie niemal nieużywanych. Dlaczego rzędowa dwójka, a nie V2? Za tą decyzją stoją m.in. koszty produkcji – silnik rzędowy jest tańszy.  / Honda Africa Twin CRF 1000 L poszukiwany, poszukiwana Wodziki sprawiały wrażenie, jakby przed chwilą wyjęto je z pudełka. Żeby znaleźć jakiekolwiek rysy czy ślady używania, trzeba się dobrze przyjrzeć. / Honda Africa Twin CRF 1000 L

REKLAMA

REKLAMA

Maciej Grabowski - moim zdaniem:
Nowa Africa Twin idealnie oddaje ducha legendarnego poprzednika. Nawet dźwięk jest podobny! Nowa Afrika jest równie przyjazna dla użytkownika, wiele wybacza, sprawdza się  w podróży i na co dzień, a co najważniejsze – jest tak samo niezawodna.

Africa pod lupą

Głowica cylindra. Zawory wydechowy i ssące dotrwały do końca testu w stanie bardzo dobrym. Kompresja w silniku prawie się nie zmieniła. Prowadnice zaworów i wałki rozrządu były w bardzo dobrym stanie. Czopy i panewki wałków rozrządu co prawda wykazywały ślady pracy, ale nic poza tym. Na cylindrach i tłokach prawie nie stwierdziliśmy oznak zużycia. Kilka drobnych śladów świadczyło o ich pracy.

Normalne ślady pracy były widoczne na łożyskach korbowodów, ich luz mieścił się w granicach tolerancji, podobnie było z łożyskami głównymi wału korbowego. Koła zębate, wałki oraz mechanizm przełączający w skrzyni biegów pokazały, że ten podzespół pracował, choć o zużyciu nie mogło być mowy. Największe ślady pracy stwierdziliśmy na sprzęgłach kłowych kół zębatych. Stalowe tarcze sprzęgła były przebarwione, ale nie wypaczone. Na koniec rama i zawieszenia. Łożyska wahacza i główki ramy pracowały płynnie, bez zacięć i luzów. Winę za dziwne wydarzenie – ogniska korozji na szprychach – zrzuciliśmy na nasze jazdy w zimie. Dobra wiadomość jest taka, że w tegorocznej wersji szprychy są wykonane ze stali nierdzewnej.

REKLAMA

Na szutrach Africa Twin rządzi, przynajmniej wśród dużych turystycznych enduro. / Honda Africa Twin CRF 1000 L

Jak nówka nawet po 100 000 km?

Niewątpliwie Africa Twin zasłużyła na miano motocykla niezniszczalnego. Nie może być inaczej, skoro pomiary wykazały, że po 50 000 km wszystkie najważniejsze elementy mieściły się w granicach tolerancji. Co więcej, jeśli udałoby się zachować liniowe zużywanie się podzespołów nawet dwukrotnie większy przebieg nie powinien zagrozić motocyklowi. Czyli: umarł król – niech żyje król!

Dane Techniczne Honda Africa Twin CRF 1000 L
Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, 2 wałki wyrównoważające, rozrząd SOHC, wałek rozrządu napędzany łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 2 x 44 mm. 
Elektryka: alternator 490 W, akum. 12 V/11 Ah.
Przeniesienie napędu: wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Śr. cylindra x skok tłoka 92 x 75,1 mm
Pojemność skokowa 998 cm3
Stopień sprężania 10:01
Moc maks. 95 KM (70 kW) przy 7500 obr/min
Maks. moment obrotowy 98 Nm przy 6000 obr/min
rama: kołyskowa, ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 45 mm, tył – centralny amortyzator. 
Hamulce: przód – dwie pływające tarcze typu wave o średnicy 310 mm, radialne zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza o średnicy 256 mm, zacisk 2-tłoczkowy, ABS (w opcji odłączanie tyłu).
Rozmiary felg p/t 2,15 x 21 / 4,00 x 18
Rozmiary opon p/t 90/90 R 21 / 150/70 R 18
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1575 mm
Kąt główki ramy 62,5O
Wyprzedzenie 113 mm
Skoki zawieszeń p/t 230/220 mm
Wysokość kanapy 850-870 mm
Masa z paliwem 228 kg (bez ABS-u) 
Poj. zbiornika paliwa 18,8 l
osiągi  
Prędkość maksymalna 199 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,8 s
Elastyczność 60–100 km/h 4,6 s
Średnie zużycie paliwa 4,3 l/100 km
Historia modelu Honda Africa Twin CRF 1000 L
2014. Podczas targów motocyklowych w Mediolanie po raz pierwszy pokazano prototyp nowej Hondy Africa Twin. 
2015. Jesienią, również podczas wystawy w Mediolanie, zaprezentowano wersję produkcyjną. Od razu światło dzienne ujrzały dwa modele. Pierwszy z klasycznym sprzęgłem i równie klasyczną skrzynią biegów, drugi z nowatorskim rozwiązaniem w postaci DCT (na zdjęciu powyżej), czyli systemem z dwoma sprzęgłami i automatem zapinającym kolejne biegi. Model ten rozpoznasz po braku klamki sprzęgła. W jego miejscu umieszczono nieco mniejszą i delikatniejszą klamkę hamulca postojowego. 
2017. Prezentacja wersji Adventure Sports. Jej odmienne cechy: masa mniejsza o 2 kg, większy zbiornik paliwa o pojemności 24,2 l, zmieniona pozycja za kierownicą, większa wysokość kanapy (920 mm), nowy kokpit i większe skoki zawieszeń, elektronicznie sterowane przepustnice.  

zobacz galerię

Zobacz również:
Jest to z pewnością motocykl niezwykły. Czy z powodu supernowoczesnych rozwiązań technicznych? Ależ nie, tu chodzi o coś zupełnie innego – o styl, klimat i duszę. Bo ta niepozorna maszyna ma duszę.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij