Motocykl używany Honda CRF 1000 L Africa Twin: dane techniczne, wady i zalety, opinie

O Hondzie Africa Twin CRF 1000 L napisano już bardzo wiele, jednak nikt nie pokusił się, by przed zakupem dokładnie prześwietlić sztukę z przebiegiem 50 000 km.

| Data aktualizacji: 2021-01-19

Honda CRF 1000 L Africa Twin  wyraźnie nawiązuje do ­legendy poprzednich modeli.

Africa Twin – te dwa słowa składają się na legendę, która zarobiła dla Hondy kupę kasy. Dziwne więc było, że pomimo ogromnej popularności, wręcz kultu, jakim otaczali ją miłośnicy ciężkich enduro, w 2003 r. zakończono produkcję modelu Honda XRV 750 Africa Twin. Trzeba było czekać aż 12 lat, by w salonach pojawił się godny następca. Owszem, zadanie, by dorównać legendzie nie było łatwe, niemniej długie oczekiwanie opłaciło się.

Ponieważ wiele razy porównywaliśmy CRF 1000 L Africę Twin z konkurentami, dla odmiany postanowiliśmy przyjrzeć się używanej maszynie z przebiegiem 50 000 km.

 

Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
wszechobecne Led-y. Africa Twin jest jednym z pierwszych motocykli, w którym nie znajdziesz klasycznych żarówek, bo zastąpiły je diody.  / Honda Africa Twin CRF 1000 L

Zobacz również: BMW R 1200 GS po 155 000 km

Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
Kokpit to najbardziej kontrowersyjny element Afriki Twin. Nie pomylisz go z żadnym innym, choć czytelność jest kiepska. W Adventure Sports jest już nowy – ładniejszy i czytelniejszy.  / Honda Africa Twin CRF 1000 L
Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
W tej wersji elektroniczna regulacja zawieszeń to temat tabu. Na szczęście Hondzie Africa Twin CRF 1000 L nie brak innych zalet.

Honda CRF 1000 L Africa twin: eksploatacja

Pierwszym elementem, który wymieniliśmy podczas testu długodystansowego, były łożyska tylnego koła. Stało się to po ok. 30 000 km. Zrobiliśmy to nie dlatego, że są one za delikatne, lecz dlatego, że mają słabe uszczelniacze i najprawdopodobniej zabiliśmy je wysokociśnieniowymi myjkami. Przy okazji wymieniliśmy przycisk rozrusznika, bo był on powodem problemów z odpalaniem silnika. Zanim zdiagnozowaliśmy przyczynę, zupełnie niepotrzebnie wymieniliśmy fajki świec. Potem przyszła kolej na usz­czelniacze widelca. Przy przebiegu 35 000 km wymieniliśmy je w ramach gwarancji.

Pierwszym elementem, który wymieniliśmy podczas testu długodystansowego, były łożyska tylnego koła. Na pewno nie dlatego, że są one za delikatne. Raczej dlatego, że mają za słabe uszczelniacze albo to my zabiliśmy je wysokociśnieniowymi myjkami (to częsty przypadek wśród naszych motocykli długodystansowych). Fakt faktem, że łożyska w tylnym kole trzeba było wymienić po nieco ponad 30 000 km. Przy okazji wymieniliśmy przycisk rozrusznika, bo był on powodem problemów z odpalaniem silnika. Zanim jednak zdiagnozowaliśmy przyczynę, zupełnie niepotrzebnie zostały wymienione fajki świec.

A skoro motocykl był już w serwisie, zdecydowaliśmy się na wymianę ciężko pracującej linki sprzęgła i klocków hamulcowych w tylnym zacisku. Komplety klocków hamulcowych na tył i na przód po raz pierwszy wymieniliśmy przy przebiegu 22 200 km, a po raz drugi po 48 000 km.

Mimo że silnik Afriki Twin ma moc tylko 95 KM, przy zakupie używanej dokładnie przyjrzyj się zestawowi napędowemu. W naszym przypadku wytrzymał on niewiele ponad 22 000 km. Podczas wizyty w serwisie zdecydowaliśmy się ponadto na wymianę gumowej osłony wahacza.

Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
Bez DCT Niemal połowa chętnych na Afrikę Twin zamawiają ją z automatyczną skrzynią biegów. W przypadku klasycznej skrzyni, pracującej w testowanej maszynie, ślady zużycia były minimalne. / Honda Africa Twin CRF 1000 L
Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
użycie, a nie zużycie Ślady na koszu sprzęgła szkodzą wyłącznie estetyce. Ślady pracy były minimalne, a sprzęgło do samego końca zachowało dobrą dozowalność. / Honda Africa Twin CRF 1000 L
Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
I Widzisz, że nic nie widzisz? Panewki korbowodowe doskonale skrywały to, że mają za sobą kilkaset milionów obrotów. Śladów pracy prawie nie widać. / Honda Africa Twin
Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
Rzędowy twin gra jak v2Czopy korbowodów w wale korbowym są przesunięte o 270°. Na panewkach było widać minimalne ślady zużycia, ale nie mają one znaczenia dla pracy silnika.  / Honda Africa Twin CRF 1000 L

Zobacz również Używane Ducati Multistrada 1200 S

Największym zaskoczeniem były problemy z kanapą. Szybko odkształcająca się pianka powodowała, że komfort jazdy spadał z kilometra na kilometr. Zapytani o to, spece z Hondy powiedzieli jedynie, że nigdy nie słyszeli o podobnej sprawie i nabrali wody w usta. Tyle jeśli chodzi o usterki.

Co jeszcze? Nie ma co ukrywać, że w motocyklu turystycznym przydałaby się tward­sza sprężyna amortyzatora, bo mocno obciążona Africa Twin mocno przysiada. Na szczęście problem zawieszeń oraz większego zasięgu (czyli pojemności zbiornika paliwa) został rozwiązany w modelu Adventure Sports. Ma on pojemność 24, a nie jak do tej pory 20 litrów.

Jeśli chodzi o opony, to Continentale Trail Attack 2, Metzelery Tourance NextPirelli Scorpion Trail sprawowały się doskonale.

Honda CFR 1000 L Africa Twin zalety i wady:

ZALETY

 minus znakomity wygląd

 minus łagodna charakterystyka silnika

 minus niesamowita trwałość

WADY

 minus spora masa

 minus brak regulacji klamki sprzęgła

 minus rdzewiejące szprychy w modelach z 2017 R. i szybko zużywające się uszczelniacze widelca 

Zobacz również Motocykle na których nie stracisz - nasze propozycje

Maciej Grabowski - moim zdaniem:
Hondzie udało się coś niesamowitego: CFR 1000 L Africa Twin idealnie oddaje ducha legendarnego poprzednika. I to do tego stopnia, że w pierwszej chwili poczułem się jak na poczciwej RD 07. Nawet dźwięk jest podobny! Nowa Africa jest równie przyjazna dla użytkownika, wiele wybacza, sprawdza się zarówno w podróży, jak i na co dzień, no i co najważniejsze jest tak samo niezawodna.

Honda CFR 1000 L Africa Twin: w jakim jest stanie po 50 000 km?

Honda Africa TwinFot. Motocykl

Po pokonaniu 50 000 km Honda CFR 1000 L Africa Twin została rozebrana na czynniki pierwsze i dokładnie zbadana. Głowica cylindra i zawory przetrwały 50 000 km w bardzo dobrym stanie. Kompresja w silniku prawie się nie zmieniła, a prowadnice zaworów i wałki rozrządu były jak nówki. Czopy i panewki wałków rozrządu wykazywały wprawdzie ślady pracy, ale nic poza tym. Na cylindrach i tłokach stwierdziliśmy jedynie minimalne oznaki zużycia.

Normalne ślady pracy były widoczne ponadto na łożyskach korbowodów, z tym że ich luz mieścił się w granicach tolerancji. Podobnie było z łożyskami głównymi wału korbowego.

Koła zębate, wałki oraz mechanizm przełączający w skrzyni biegów pokazały, że ten podzespół pracował, ale też to, że o zużyciu nie było mowy.

Największe ślady pracy stwierdziliśmy na sprzęgłach kłowych kół zębatych. Stalowe tarcze sprzęgła były przebarwione, ale nie wypaczone. Na koniec rama i zawieszenia. Łożyska wahacza i główki ramy pracowały bez zacięć i luzów. Winą za dziwne wydarzenie, jakim były ogniska korozji na szprychach kół obciążyliśmy nasze jazdy w zimie. Do­bra wiadomość jest taka, że w nowszej wersji szprychy są wykonane z nierdzewki.

Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
Uważaj, na co siadasz! Na szybko odkształcającą się na kanapę i w efekcie spadek komfortu jazdy skarżyliśmy się my, ale również wielu innych użytkowników Afriki Twin. / Honda Africa Twin CRF 1000 L
Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
Rozrząd  Na jednej z krzywek na wałku rozrządu stwierdziliśmy ślady pracy. Nie mają one żadnego znaczenia. / Honda Africa Twin CRF 1000 L
Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
Tniemy koszty Po 50 000 kilometrów oba cylindry sprawiały wrażenie niemal nieużywanych. Dlaczego rzędowa dwójka, a nie V2? Za tą decyzją stoją m.in. koszty produkcji – silnik rzędowy jest tańszy.  / Honda Africa Twin CRF 1000 L
Honda Africa Twin CRF 1000 L po 50 000 km.Honda / Archiwum MPP
poszukiwany, poszukiwana Wodziki sprawiały wrażenie, jakby przed chwilą wyjęto je z pudełka. Żeby znaleźć jakiekolwiek rysy czy ślady używania, trzeba się dobrze przyjrzeć. / Honda Africa Twin CRF 1000 L

Honda CFR 1000 L Africa Twin: jak nówka po 100 000 km?

Niewątpliwie Africa Twin może być określona jako motocykl niezniszczalny. Wskazują na to pomiary najważniejszych podzespołów. Po przejechaniu 50 000 km wszystkie najistotniejsze elementy mieściły się w granicach tolerancji. Co więcej, jeśli udałoby się zachować liniowe zużywanie się podzespołów, nawet dwukrotnie większy przebieg nie powinien zagrozić temu motocyklowi.

Dane techniczne Honda Africa Twin CRF 1000 L:

Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, 2 wałki wyrównoważające, rozrząd SOHC, wałek rozrządu napędzany łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 2 x 44 mm. 
Elektryka: alternator 490 W, akum. 12 V/11 Ah.
Przeniesienie napędu: wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Śr. cylindra x skok tłoka 92 x 75,1 mm
Pojemność skokowa 998 cm3
Stopień sprężania 10:01
Moc maks. 95 KM (70 kW) przy 7500 obr/min
Maks. moment obrotowy 98 Nm przy 6000 obr/min
rama: kołyskowa, ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 45 mm, tył – centralny amortyzator. 
Hamulce: przód – dwie pływające tarcze typu wave o średnicy 310 mm, radialne zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza o średnicy 256 mm, zacisk 2-tłoczkowy, ABS (w opcji odłączanie tyłu).
Rozmiary felg p/t 2,15 x 21 / 4,00 x 18
Rozmiary opon p/t 90/90 R 21 / 150/70 R 18
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1575 mm
Kąt główki ramy 62,5O
Wyprzedzenie 113 mm
Skoki zawieszeń p/t 230/220 mm
Wysokość kanapy 850-870 mm
Masa z paliwem 228 kg (bez ABS-u) 
Poj. zbiornika paliwa 18,8 l
osiągi  
Prędkość maksymalna 199 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,8 s
Elastyczność 60–100 km/h 4,6 s
Średnie zużycie paliwa 4,3 l/100 km

Historia modelu Honda CRF 1000 L Africa Twin:

2014. Podczas targów motocyklowych w Mediolanie po raz pierwszy pokazano prototyp nowej Hondy Africa Twin. 
2015. Jesienią, również podczas wystawy w Mediolanie, zaprezentowano wersję produkcyjną. Od razu światło dzienne ujrzały dwa modele. Pierwszy z klasycznym sprzęgłem i równie klasyczną skrzynią biegów, drugi z nowatorskim rozwiązaniem w postaci DCT (na zdjęciu powyżej), czyli systemem z dwoma sprzęgłami i automatem zapinającym kolejne biegi. Model ten rozpoznasz po braku klamki sprzęgła. W jego miejscu umieszczono nieco mniejszą i delikatniejszą klamkę hamulca postojowego. 
2017. Prezentacja wersji Adventure Sports. Jej odmienne cechy: masa mniejsza o 2 kg, większy zbiornik paliwa o pojemności 24,2 l, zmieniona pozycja za kierownicą, większa wysokość kanapy (920 mm), nowy kokpit i większe skoki zawieszeń, elektronicznie sterowane przepustnice.  
2020 Prezentacja następcy z silnikiem o pojemności 1100 cm3, większą mocą, bardziej zaawansowanymi systemami elektronicznymi, nowymi zawieszeniami i szeregiem innych zmian.

 

Zobacz również:
REKLAMA