Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050

Speed Triple uratował angielskiego Triumpha przed upadkiem. Do tego przeszedł do historii jako pierwszy seryjnie produkowany motocykl dla ulicznych chuliganów. Jego dwie okrągłe lampy i jednoramienny wahacz stały się ikoną stylu. Ile jest warty jako motocykl używany?

Historia Triumpha obfituje we wzloty i upadki. Biorąc pod uwagę te ostatnie, to właśnie Speed Triple uratował firmę przed wtopą po reaktywacji w latach 90. XX wieku... Stało się tak za sprawą przypadku i fanów customizacji. Motocykle Triumph z tego okresu (sportowa Daytona, naked Trident oraz turystyczny Trophy) stylistycznie nie wyróżniały się niczym szczególnym – wielu kojarzyło je z Kawasaki. Jedyną nadzieją były trzycylindrowe silniki rzędowe, niemniej pod względem osiągów sportowa Daytona mocno odstawała od konkurencji. Triumph rozpaczliwie potrzebował nowego produktu – na wskroś brytyjskiego, ale zrywającego z przeszłością.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

DWA WYSOKO poprowadzone kominy to, obok podwójnych lamp i jednoramiennego wahacza, znak rozpoznawczy Speed Triple’a.

 

KTO URATOWAŁ TRIUMPHA?

Z pomocą przyszli Włosi, a konkretnie Carlo Talamo z firmy Numero Tre, który specjalizował się w przeróbkach motocykli. Uwagę Michaela Locka – ówczesnego dyrektora sprzedaży odpowiedzialnego za eksport – zwróciło dzieło Talamo: obrana z owiewek Daytona przerobiona na street­fightera. W brytyjskiej centrali nie podzielano zachwytu Locka. Pojawiły się opinie, że motocykl wygląda jak Daytona po gruzie. Na szczęście mimo to zdecydowano się zapytać o zdanie europejskich importerów Triumpha. Byli zachwyceni i to przesądziło o rozpoczęciu prac nad nowym modelem.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

2011 Okrągłe lampy odchodzą w zapomnienie. W zamian przybyło mocy i poprawiono prowadzenie oraz hamulce.

 

Nazwę wymyślił zespół marketingowy z Hinckley pod kierownictwem Bruno Tagliaferriego. Jego ekipa inspirowała się modelem Speed Twin z 1938 roku. Jednak sukces nie przyszedł od razu. Speed Triple stał się hitem dopiero po zaprezentowaniu drugiej generacji, oznaczonej symbolem T509. Było to w 1997 roku. Charakterystyczne podwójne lampy, krótki rozstaw osi, jednoramienny wahacz oraz najmocniejsza w historii (108 KM) rzędowa trójka stały się ikoną. Daytonę po cichu wycofano w 2004 roku, Triple zaś wciąż jest z nami i ma się dobrze.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

DLACZEGO W KOKPICIE nie ma wyświetlacza zapiętego biegu jak w Daytonie 675 czy Street Triple’u?

 

W 2005 roku światło dzienne ujrzał gruntownie przekonstruowany model 1050. Dostał nową ramę i zawieszenia oraz większy i mocniejszy silnik (1050 cm3 i 131 KM), a najważniejsze, że to był pierwszy w historii Speed Triple zaprojektowany od podstaw, tzn. nie bazował już na sportowej Daytonie. Zawieszenia dostarczyła Showa, a za zasilanie silnika odpowiadał wtrysk Keihin, który zastąpił stwarzające problemy podzespoły Sagem (co ciekawe, zaadaptowane z samochodów grupy PSA, czyli Peugeota i Citroëna).

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

WERSJA R z 2012 roku oznaczała zaciski Brembo, widelec upside-down Öhlins oraz kute felgi PVM.

 

Speed Triple 1050, motocykl na pewno nie był tak poręczny jak sprzęty sportowe, dawał powody do narzekań na topornie działającą skrzynię biegów oraz na hamulce Nissin, wysokim nie podobała się ilość miejsca za sterami. Jednak charakter silnika (przede wszystkim 105 Nm dostępnych już przy 5100 obr/min), jego kultura pracy oraz dźwięk zjednały Speed Triple’owi rzeszę fanów. Żeby było ich więcej, już w 2008 roku, zmieniono dostawcę hamulców na Brembo i wydłużono kanapę dla pasażera (wcześniej nie miał on lekko).

 

HISTORIA TRIUMPHA SPEED TRIPLE
1994 Debiut Speed Triple 900 (T309), czyli obranej z owiewek Daytony 900. Trzycylindrowy silnik o pojemności 885 cm3 dysponuje mocą 98 KM, motocykl bez paliwa waży 209 kg (na zdj. poniżej).
1997 Świat ogląda pierwszego seryjnego streetfightera – do salonów wjeżdża zupełnie nowy Speed Triple (T509) z dwoma charakterystycznymi lampami. Ten model również bazuje na sportowej Daytonie. Zmodyfikowany silnik ma 108 KM, a masę (na sucho) obniżono do 196 kg.
1999 Speed Triple 955 ma większą pojemność, moment obrotowy i moc oraz niższą masę: z 955 cm3 wyciśnięto 100 Nm i 118 KM przy masie 189 kg (bez paliwa).
2002 Do nazwy 955 dołącza literka i. Zastosowanie wtrysku paliwa wymusiło powiększenie airboxu, nowe zawory oraz zwiększenie stopnia kompresji, co spowodowało przyrost mocy o 2 KM. Ponadto wprowadzono kilka kosmetycznych zmian, np. bardziej kanciasty zadupek oraz mniejsze przednie światła.
Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska
2005 Debiut zaprojektowanej od podstaw wersji 1050. Z większej pojemności uzyskano moc 131 KM przy zachowaniu masy 189 kg.
2008 Nowe koła, hamulce Brembo zamiast Nissin oraz dłuższa kanapa pasażera. Osiągi bez zmian.
2011 Okrągłe lampy odchodzą do historii – teraz mają bardziej kanciasty kształt. Nowa rama ma bardziej sportową geometrię, a silnik oprócz łagodniejszych reakcji na gaz ma o 4 KM więcej. Masa z paliwem wynosi 214 kg. Rok później do oferty dołącza wersja R.
2016 Zmienia się nomenklatura – od teraz standardowa wersja ma S w nazwie, a bardziej wypasiona pozostaje przy R. Oprócz wyglądu zmienia się elektronika (5 map zapłonu), a stajnia liczy 140 koni.
2018 Wzrost mocy o 10 KM oraz kolorowy wyświetlacz TFT to najbardziej odczuwalne zmiany. R zmienia nazwę na RS.
2021 Zupełnie nowy Speed Triple – pojemność silnika wzrasta do 1200 cm3, a moc do 180 KM. Na pokładzie pełny pakiet elektroniki, a w wersji RS również półaktywne zawieszenia.

 

Zobacz również: uwielbiamy takie porównania. Przeciwko sobie stają dwa Triumphy: szalony Speed Triple 1050 RS i oldskulowy Speed Triple 900.

 

 

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ KUPUJĄC UŻYWANEGO TRIUMPHA SPEED TRIPLE?

Na brytyjskich forach użytkownicy narzekają na korozję pojawiającą się na goleniach widelca oraz zbyt cienką warstwę lakieru na zbiorniku. Podczas oględzin koniecznie unieś przednie koło i nim pokręć – w zaciskach Nissin lubiły się zapiekać tłoczki, co często prowadziło do przegrzania hamulców i skrzywienia tarcz. Jeśli w czasie kręcenia kołem pulsuje klamka hamulca, oznacza to wydatki. Przy okazji – jak już koło będzie w powietrzu – sprawdź stan łożysk główki ramy, bo Speed z łatwością szedł na gumę.

Kolejnym obowiązkowym punktem – nawet w przypadku młodszych roczników – jest system dźwigni centralnego amortyzatora. Zgodnie z instrukcją powinny być one smarowane co 20 000 km. Kolejną rzeczą jest mimośrodowy napinacz łańcucha napędowego, który lubi się zapiec i zablokować. Oprócz tego sprawdź skrzynię biegów, ze szczególnym uwzględnieniem dwójki i trójki – mogą wypadać na skutek nieumiejętnych zmian w czasie jazdy na gumie. Generalnie skrzynia pracuje topornie i niezbyt precyzyjnie. Taki jej urok...

Zamontowanie quickshiftera tylko pogarsza sprawę. Użytkownicy go odradzają, ponieważ przyspiesza zużycie skrzyni biegów. Potraktowanie skrzyni Triple’a jako elementu eksploatacyjnego nie będzie błędem. Jednak nie ma reguły i nie ma co panikować – wszystko zależy od sposobu eksploatacji i stopnia dbałości ze strony poprzedniego właściciela.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

2016 Litera R oznacza zawieszenia Öhlins, czerwony tylny stelaż, pług pod silnikiem, karbonowy błotnik i inne bajery.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

CENTRUM DOWODZENIA 3-stopniową kontrolą trakcji oraz 5 trybami jazdy: Rain, Road, Sport, Track oraz dowolnie programowany.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

ZAWIESZENIA zachwycają doskonałą pracą i pełną regulacją. No tak, to Öhlins Nix 30 (przód) i TTX 36 (tył – na zdj.), więc inaczej być nie mogło.

 

NOWA TWARZ TRIUMPHA SPEED TRIPLE

Największa zmiana (2011 rok) dotyczy wyglądu – dwa okrągłe reflektory zostały zastąpione przez bardziej kanciaste, przypominające oczy robala. Zmieniła się również sylwetka Triple’a – z napakowanej na bardziej przyczajoną. Wielu fanów długo nie mogło tego wybaczyć Triumphowi. Na pocieszenie poprawiono osiągi silnika: moc wzrosła o 5 KM, a moment obrotowy o 8 Nm.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

2018 Wersja rs ma w pełni regulowane zawieszenia öhlins, bogatszą elektronikę i elementy z carbonu.

 

Anglicy bardzo rozsądnie wraz z osiągami poprawili podwozie. Ramę usztywniono, nieco wyostrzono jej geometrię oraz nieznacznie odchudzono. Bardziej widoczną kurację zafundowano tylnej feldze – schudła o 1,5 kg – i ją poszerzono (6” zamiast 5,5”). Nieco na masie stracił również dłuższy jednoramienny wahacz.

Niestety te zabiegi nie były w stanie zatuszować lekkiej ociężałości, którą się czuło zwłaszcza po przesiadce z mniejszego Street Triple’a. Sprawę miała uratować pierwsza w historii bardziej sportowa wersja R z zawieszeniami Öhlins (widelec Nix 30 oraz amortyzator TTX 36), mocniejszymi hamulcami Brembo, kilkoma dodatkami z włókna węglowego oraz lekkimi, odkuwanymi z aluminium felgami PVM, które – nie wiedzieć dlaczego – były oferowane tylko w roczniku 2012. Później fabryka wróciła do odlewanych odpowiedników, które oprócz masy różnią się kształtem szprych. Różnica w czasie jazdy jest odczuwalna, więc warto poszukać wersji z odkuwkami.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

SYSTEM BEZKLUCZYKOWY to standard w wersji RS. Działa lepiej niż w Tigerze 1200.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

KOLOROWY WYŚWIETLACZ oraz rozbudowana elektronika z dodatkowymi trybami – tylko w RS.

 

ELEKTRONIKA W TRIUMPHIE SPEED TRIPLE

W 2016 roku do Triple’a trafiła elektronika: dzięki zastosowaniu ride-by-wire była dostępna kontrola trakcji oraz 5 trybów jazdy. Nie zapomniano o ABS-ie. Ponadto dzięki nowej mapie zapłonu moc wzrosła do 140 KM, zwężono zbiornik paliwa, a wersję standardową oznaczono literą S.

Jacek Ociepko redator naczelny Motocyklmotor-presee polska

JACEK OCIEPKO 
MOIM ZDANIEM
Ten motocykl z powodzeniem może mówić o sobie: Jestem legendą. Legendarny jest bowiem jego wygląd z dwoma reflektorami i pięknym jednoramiennym wahaczem, jak również żywiołowa charakterystyka trzycylindrowego silnika. Utrzymanie przedniego koła na asfalcie oraz dłuższe przebiegi tylnej opony to spore wyzwania. Legendarne są również drobne wpadki, takie jak nieprecyzyjnie działająca skrzynia biegów czy uszkodzenia przednich lamp spowodowane wibracjami.

 

Na kolejne zmiany trzeba było czekać 2 lata. Triumph mocno przekonstruował Speeda, a zrobił to tak, że na pierwszy rzut oka tego nie widać. Tylko w silniku i jego osprzęcie zastosowano ok. 100 nowych części! Nie ominięto podwozia (nowe zaciski hamulcowe i wahacz) ani elektroniki, która od tej pory należy do najbardziej dopracowanych w tej kategorii motocykli. R zmienił nazwę na RS. Tym drugim w tydzień pokonałem ponad 1500 km – zaliczyłem górskie winkle, autostrady oraz tor w Poznaniu. Speed w każdych warunkach spisywał się na medal – to najbardziej dopracowana wersja 1050.

 

Zobacz również: Moda na retro trwa w najlepsze. Dlaczego? Bo maszyny tego typu nie są wprawdzie pod żadnym względem ekstremalne, ale lubią je właściwie wszyscy ci, którzy choć raz dali się namówić na przejażdżkę. Jak z konkurencją Triumpha i Yamahy poradzi sobie Kawasaki Z 650 RS?

 

 

AKCJE SERWISOWE TRIUMPHA SPEEDT TRIPLE 

Triumph ogłosił dwie akcje serwisowe: pierwsza z 2017 roku dotyczyła wadliwego poprowadzenia przewodu zasilającego regulator napięcia, a druga – z 2019 r. – nieprawidłowego działania quickshiftera.

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

W 2011 ROKU fani musieli się pogodzić z utratą okrągłych reflektorów. Za to nowy Speed Triple był mocniejszy, lżejszy i lepiej się prowadził.

 

DANE TECHNICZNE TRIUMPH SPEED TRIPLE 1050 (ROCZNIK 2011)

SILNIK chłodzony cieczą, czterosuwowy, rzędowy, trzycylindrowy, wałek wyrównoważający, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 46 mm, regulowany katalizator z systemem dopalania spalin.
Przeniesienie napędu mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring, przełożenie wtórne 43:18.
Śr. cylindra x skok tłoka 79 x 71,4 mm
Pojemność skokowa 1050 cm3
Stopień sprężania 12:01:00
Moc maks. 135 KM (99 kW) przy 9400 obr/min
Maks. moment obr. 111 Nm przy 7750 obr/min
PODWOZIE
Rama grzbietowa z aluminium.
Zawieszenia przód – widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz tłumienie od- i dobicia, tył – jednoramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane wstępne napięcie sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia.
Hamulce przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 255 mm, pływający zacisk 2-tłoczkowy.
Rozmiary opon p/t 120/70-17 / 190/55-17
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1435 mm
Kąt główki ramy 67,2°
Wyprzedzenie 91 mm
Skoki zawieszeń 120/130 mm
Masa z paliwem 214 kg
Poj. zbiornika paliwa 17,5 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 248 km/h
Przyspieszenia 0-100 km/h 3,2 s
0-140 KM/H 5,1 s
0-200 KM/H 10,5 s
Elastyczność 60-100 km/h 3,5 s
100-140 KM/H 3,8 s
140-180 KM/H 4,8 s
Średnie zużycie paliwa (szosa) 5,6 l/100 km
Teoretyczny zasięg 313 km

 

DANE SERWISOWE
Przeglądy co 10 000 km/co rok
Regulacja luzów zaworowych co 20 000 km
Olej silnikowy SAE 10W40 lub 10W50
Ilość oleju z filtrem 3,2 l
Ilość płynu chłodzącego 2,4 l
Świece zapłonowe (wymiana co 20 tys. km) NGK CR8EK
Luzy zaworowe (na zimno) ssące 0,10–0,20 mm
  wydechowe 0,22–0,26 mm
Wolne obroty 1300 ±100 obr/min
Ciśnienie w oponach przód/tył 2,5/2,9 bara

 

Motocykl używany Triumph Speed Triple 1050 motor-presee polska

ZA 2 LATA przypadają 30. urodziny modelu. Mamy nadzieję, że fabryka z tej okazji przygotuje coś ekstra.

 

ZALETY
 minus uniwersalność
 minus rozrywkowy charakter
 minus silnik: kultura pracy, dźwięk i wysoki moment obrotowy
WADY
 minus toporna skrzynia biegów
 minus niewygodne miejsce pasażera
 minus mało precyzyjne sprzęgło
 minus uboga specyfikacja wersji podstawowych

 

CHWYTA ZA SERCE

Speed Triple 1050 chwyta za serce osiągami i dźwiękiem silnika. Jest przy tym trudny do podrobienia, a jazda wywołuje uśmiech na twarzy. Nie można narzekać na trwałość pod warunkiem regularnego serwisowania. Jeśli masz więcej gotówki, to polecam ostatnią wersję z 2018 roku.

 

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA