Historia Triumpha obfituje we wzloty i upadki. Biorąc pod uwagę te ostatnie, to właśnie Speed Triple uratował firmę przed wtopą po reaktywacji w latach 90. XX wieku... Stało się tak za sprawą przypadku i fanów customizacji. Motocykle Triumph z tego okresu (sportowa Daytona, naked Trident oraz turystyczny Trophy) stylistycznie nie wyróżniały się niczym szczególnym – wielu kojarzyło je z Kawasaki. Jedyną nadzieją były trzycylindrowe silniki rzędowe, niemniej pod względem osiągów sportowa Daytona mocno odstawała od konkurencji. Triumph rozpaczliwie potrzebował nowego produktu – na wskroś brytyjskiego, ale zrywającego z przeszłością.

DWA WYSOKO poprowadzone kominy to, obok podwójnych lamp i jednoramiennego wahacza, znak rozpoznawczy Speed Triple’a.
KTO URATOWAŁ TRIUMPHA?
Z pomocą przyszli Włosi, a konkretnie Carlo Talamo z firmy Numero Tre, który specjalizował się w przeróbkach motocykli. Uwagę Michaela Locka – ówczesnego dyrektora sprzedaży odpowiedzialnego za eksport – zwróciło dzieło Talamo: obrana z owiewek Daytona przerobiona na streetfightera. W brytyjskiej centrali nie podzielano zachwytu Locka. Pojawiły się opinie, że motocykl wygląda jak Daytona po gruzie. Na szczęście mimo to zdecydowano się zapytać o zdanie europejskich importerów Triumpha. Byli zachwyceni i to przesądziło o rozpoczęciu prac nad nowym modelem.

2011 Okrągłe lampy odchodzą w zapomnienie. W zamian przybyło mocy i poprawiono prowadzenie oraz hamulce.
Nazwę wymyślił zespół marketingowy z Hinckley pod kierownictwem Bruno Tagliaferriego. Jego ekipa inspirowała się modelem Speed Twin z 1938 roku. Jednak sukces nie przyszedł od razu. Speed Triple stał się hitem dopiero po zaprezentowaniu drugiej generacji, oznaczonej symbolem T509. Było to w 1997 roku. Charakterystyczne podwójne lampy, krótki rozstaw osi, jednoramienny wahacz oraz najmocniejsza w historii (108 KM) rzędowa trójka stały się ikoną. Daytonę po cichu wycofano w 2004 roku, Triple zaś wciąż jest z nami i ma się dobrze.

DLACZEGO W KOKPICIE nie ma wyświetlacza zapiętego biegu jak w Daytonie 675 czy Street Triple’u?
W 2005 roku światło dzienne ujrzał gruntownie przekonstruowany model 1050. Dostał nową ramę i zawieszenia oraz większy i mocniejszy silnik (1050 cm3 i 131 KM), a najważniejsze, że to był pierwszy w historii Speed Triple zaprojektowany od podstaw, tzn. nie bazował już na sportowej Daytonie. Zawieszenia dostarczyła Showa, a za zasilanie silnika odpowiadał wtrysk Keihin, który zastąpił stwarzające problemy podzespoły Sagem (co ciekawe, zaadaptowane z samochodów grupy PSA, czyli Peugeota i Citroëna).

WERSJA R z 2012 roku oznaczała zaciski Brembo, widelec upside-down Öhlins oraz kute felgi PVM.
Speed Triple 1050, motocykl na pewno nie był tak poręczny jak sprzęty sportowe, dawał powody do narzekań na topornie działającą skrzynię biegów oraz na hamulce Nissin, wysokim nie podobała się ilość miejsca za sterami. Jednak charakter silnika (przede wszystkim 105 Nm dostępnych już przy 5100 obr/min), jego kultura pracy oraz dźwięk zjednały Speed Triple’owi rzeszę fanów. Żeby było ich więcej, już w 2008 roku, zmieniono dostawcę hamulców na Brembo i wydłużono kanapę dla pasażera (wcześniej nie miał on lekko).
HISTORIA TRIUMPHA SPEED TRIPLE |
1994 Debiut Speed Triple 900 (T309), czyli obranej z owiewek Daytony 900. Trzycylindrowy silnik o pojemności 885 cm3 dysponuje mocą 98 KM, motocykl bez paliwa waży 209 kg (na zdj. poniżej). |
1997 Świat ogląda pierwszego seryjnego streetfightera – do salonów wjeżdża zupełnie nowy Speed Triple (T509) z dwoma charakterystycznymi lampami. Ten model również bazuje na sportowej Daytonie. Zmodyfikowany silnik ma 108 KM, a masę (na sucho) obniżono do 196 kg. |
1999 Speed Triple 955 ma większą pojemność, moment obrotowy i moc oraz niższą masę: z 955 cm3 wyciśnięto 100 Nm i 118 KM przy masie 189 kg (bez paliwa). |
2002 Do nazwy 955 dołącza literka i. Zastosowanie wtrysku paliwa wymusiło powiększenie airboxu, nowe zawory oraz zwiększenie stopnia kompresji, co spowodowało przyrost mocy o 2 KM. Ponadto wprowadzono kilka kosmetycznych zmian, np. bardziej kanciasty zadupek oraz mniejsze przednie światła.![]() |
2005 Debiut zaprojektowanej od podstaw wersji 1050. Z większej pojemności uzyskano moc 131 KM przy zachowaniu masy 189 kg. |
2008 Nowe koła, hamulce Brembo zamiast Nissin oraz dłuższa kanapa pasażera. Osiągi bez zmian. |
2011 Okrągłe lampy odchodzą do historii – teraz mają bardziej kanciasty kształt. Nowa rama ma bardziej sportową geometrię, a silnik oprócz łagodniejszych reakcji na gaz ma o 4 KM więcej. Masa z paliwem wynosi 214 kg. Rok później do oferty dołącza wersja R. |
2016 Zmienia się nomenklatura – od teraz standardowa wersja ma S w nazwie, a bardziej wypasiona pozostaje przy R. Oprócz wyglądu zmienia się elektronika (5 map zapłonu), a stajnia liczy 140 koni. |
2018 Wzrost mocy o 10 KM oraz kolorowy wyświetlacz TFT to najbardziej odczuwalne zmiany. R zmienia nazwę na RS. |
2021 Zupełnie nowy Speed Triple – pojemność silnika wzrasta do 1200 cm3, a moc do 180 KM. Na pokładzie pełny pakiet elektroniki, a w wersji RS również półaktywne zawieszenia. |
Zobacz również: uwielbiamy takie porównania. Przeciwko sobie stają dwa Triumphy: szalony Speed Triple 1050 RS i oldskulowy Speed Triple 900.