Moc zrobiła swoje
Po 30 000 km fabryczny zestaw napędowy nadawał się tylko na śmietnik: zęby w zębatce napędowej były tak mocno zużyte, że wyglądały na powyginane, łańcuch X-ring można było zawiązać na supeł. Nie pomogły ani regularne smarowanie, ani motooiler V-Oila. Moc prawie 114 KM zrobiła swoje. Tarcze hamulcowe powoli zbliżały się do wymiany (do momentu rozbiórki Tiger jeździł na drugim komplecie klocków hamulcowych).
Silnik pokazał się z jak najlepszej strony. Pomiar średnicy tłoków wykazał, że są one jak fabrycznie nowe! Rozbiórka i pomiary wałków rozrządu oraz zaworów również dowiodły, że wszystko jest w takim stanie, jak w maszynie, która właśnie zjechała z taśmy montażowej. Wyjęta skrzynia dowiodła, że opowieści o wyskakującej szóstce nie są fikcją. Na kłach zębatki tego biegu było widać lekkie ślady zużycia. Lekkie, czyli daleko do dyskwalifikacji. Wodziki, powierzchnie zębów i wałki nosiły ślady używania, ale nie zużycia. Mimo że Tiger nie miał lekkiego życia w naszej redakcji, plastiki nadal były spasowane i co najważniejsze nie skrzypiały. Lakier okazał się dość odporny na zadrapania, a reflektory i zegary, nawet mimo mycia pod ciśnieniem, nigdy nie zaparowały.
Trochę dziwiło nas szybkie nagrzewanie się silnika, a tym samym bardzo częste włączanie się dmuchawy, i to mimo odpowiedniego stanu płynu chłodzącego. Gdy pogoniliśmy Tigera po podmiejskich i górskich szuterkach, wyraźnie dawał w ten sposób znać, że chce z powrotem na asfalt, i to zaraz.
Triumph Tiger 1050 jest rzadkością na portalach giełdowych. Te wystawione są zazwyczaj w dobrym stanie. Jeśli chodzi o ceny, musisz liczyć się z wydatkiem ok. 17 000 zł za modele z pierwszych lat produkcji, do 40 000 zł za motocykl z 2015 roku. Nowy Triumph 1050 Sport kosztuje 53 500 zł, przy czym w cenie są dwa kufry boczne.
Moim zdaniem
Jarek Modrzejewski
Tiger 1050 ma dwie poważne wady: tępe hamulce (choć wyglądają jak sportowe) i nieprecyzyjną skrzynię biegów (trójka i szóstka lubią wypadać). Do tego ma takie sobie światła. Nagrodę stanowi silnik, a jeśli założysz bardziej sportowe opony i utwardzisz zawieszenia, wtedy każdy wyjazd cię ucieszy. Tylko uważaj na fotoradary i policjantów, bo łatwo się zagalopować.
zalety • dynamiczny i elastyczny silnik
• wygodna pozycja i jeźdźca, i pasażera
• sprawdzające się na gorszych nawierzchniach zawieszenia
wady• wymagający mocnej ręki przedni hamulec z pozostawiającym sporo do życzenia ABS-em
• słaby przedni reflektor
• niezbyt precyzyjna skrzynia biegów
Historia modelu
Triumph Tiger 1050
2007: Triumph Tiger 1050 to następca produkowanego w Hinckley Triumpha Tigera 955i. Motocykl toczy się na 17-calowych kołach. W 2009 roku pojawia się wersja z ABS-em.
Motor-Presse Polska Triumph Tiger 1050 Sport
2013: Triumph Tiger 1050 Sport. Od poprzednika różni się: większą o 10 KM mocą (teraz 125 KM), przejętą ze Speed Triple’a skrzynią biegów z krótszym szóstym biegiem, nowym tylnym stelażem ramy, jednoramiennym wahaczem, większym o 30 mm rozstawem osi, nowym kształtem kierownicy, zmienioną kanapą, reflektorem i – co najważniejsze – nowym zestrojeniem ABS-u, dzięki czemu skróciła się droga hamowania.
Dane techniczne
Triumph Tiger 1050
Silnik: |
chłodzony cieczą, trzycylindrowy, czterosuwowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 46 mm. |
Elektryka: |
alternator 480 W, akum. 12 V/12 Ah. |
Przeniesienie napędu: |
mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring. |
Śr. cylindra x skok tłoka |
79 x 71,4 mm |
Pojemność skokowa |
1050 cm3 |
Stopień sprężania |
12:01 |
Moc maks. |
114 KM (84 kW) przy 9400 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
100 Nm przy 6250 obr/min |
rama: |
grzbietowa, z aluminium. |
Zawieszenia: |
przód – widelec upside-down, śr. goleni 43 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz tłumienie do- i odbicia, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie odbicia. |
Hamulce: |
przód – jedna tarcza, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 255 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający, ABS. |
Koła aluminiowe |
|
Rozmiary felg |
3,50 x 17 / 5,50 x 17 |
Rozmiary opon |
120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 |
Wymiary i masy |
|
Rozstaw osi |
1510 mm |
Kąt główki ramy |
66,8° |
Wyprzedzenie |
88 mm |
Skoki zawieszeń p/t |
150/150 mm |
Wysokość kanapy |
750–820 mm |
Masa z paliwem |
229 kg |
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa |
20/4,5 l |
Osiągi |
|
Prędkość maksymalna |
220 km/h
|