REKLAMA

Motocykl używany: Yamaha BT 1100 Bulldog

Yamaha BT 1100 to mało popularny motocykl na polskich drogach, ale są motocykliści, którzy go docenili. Na początku tego tysiąclecia pamiętający lata 80. silnik dostał nowe życie. Trafił do stalowej ramy i został uzupełniony prostymi zawieszeniami. W ten sposób narodziła się Yamaha Bulldog.

Głębokie miejsce daleko od kierownicy – pozycja na Bulldogu jest specyficzna.

Silnik z Virago 1100?

Ten dwucylindrowy widlak po raz pierwszy został użyty w latach 80. ubiegłego stulecia do napędu soft choppera TR1. Później pojawił się w klasycznym chopperze XV 1100 Virago. W roku 2002, po ponad 20 latach od debiutu, znaleziono dla niego kolejne zadanie – napęd dla Yamahy Bulldog. Od strony technicznej silnik przez te lata nie zmienił się niemal w ogóle. Ciągle ma on dwa zawory na cylinder, chłodzenie powietrzem, dwa klasyczne gaźniki i napęd tylnego koła bezobsługowym wałem. Widlasty twin osiąga moc 65 KM, i to w dość flegmatycznym stylu, o czym świadczy to, że od 3000 obr/min dostaje zadyszki. Przy 6000 obr/min do akcji wkracza odcięcie zapłonu.
O wiele za miękkie sprężyny widelca powodują kołysanie się motocykla przy każdym ruchu gazem. Co więcej – użycie przedniego hamulca rodem z pierwszych wersji R1 (a więc ostrego) powoduje, że motocykl pada na kolana, i to mimo że widelec ma regulację wstępnego napięcia sprężyn. Ponadto w głębokich winklach przednie koło dramatycznie zapada się w zakręt. Z tych powodów BT 1100 docenią zwolennicy spokojnej jazdy.

yamaha-bt-1100-bulldogFot. Rossen Gargolov
yamaha-bt-1100-bulldogMPP
Proste i czytelne. Okrągły prędkościomierz świetnie pasuje do klasycznego stylu motocykla. Ten po lewej pochodzi z pierwszych lat produkcji, po prawej z wersji po 2005 roku.
yamaha-bt-1100-bulldogFot. Yamaha
yamaha-bt-1100-bulldogFot. J. Kuenstle
yamaha-bt-1100-bulldogFot. Rossen Gargolov
yamaha-bt-1100-bulldogFot. Markus Jahn
Na całe życie. Napęd wałem oznacza, że możesz zapomnieć o smarowaniu/naciąganiu łańcucha. Cięgło ssania umieszczono
pod zbiornikiem paliwa. Jeśli o nim zapomnisz, prędzej rozładujesz akumulator, niż uruchomisz silnik...
Wygodnie i komfortowo. Kierownica zapewnia wygodną i komfortową pozycję. Charakterystycznym elementem są wysokie mostki.

REKLAMA

REKLAMA

Klasyczny Bulldog dobrze trzyma cenę

Słaba sprzedaż spowodowała, że Bulldog był produkowany tylko przez 5 lat (po czym jego miejsce zajęły nakedy z silnikami ze sportów R1 i R6). Dziś widać, że ludzie z Yamahy bardzo pomylili się co do tego motocykla. Bo obecnie BT 1100 to klasyka w najczystszej formie, konkurująca z Dukatami, beemkami czy z Triumphem Bonneville’em. Ponadczasowy wygląd, wyprostowana i komfortowa pozycja za sterami oraz klasyczny silnik – te zalety powodują, że używane Bulldogi dobrze trzymają cenę.

Historia Yamahy bulldog

2002 Pierwszy rok sprzedaży w Polsce. W innych krajach Europy Bulldogi (typ RP05) są dostępne od października 2001 r.

2005 Czas zmian: pojawił się nieregulowany katalizator, zmodyfikowano układ wydechowy, gaźnik, filtr powietrza, moduł zapłonu (dopasowanie do normy Euro 2), przedni hamulec, półki widelca, zbiornik paliwa i kanapę. Nowe są kokpit, światła awaryjne, immobiliser. Kolory: czerwony, czarny, srebrno-niebieski.

2006 Ostatni rok produkcji.

Taka sytuacja: V2 bulldoga dostaje zadyszki już powyżej 3000 obr/min.

 

Yamaha BT 1100 Bulldog - wady

Jeśli o techniczną stronę chodzi, typową przypadłością Bulldoga są problemy z bendiksem. Dlatego jeśli podczas odpalania maszyny usłyszysz hałas dobiegający z boku silnika, wiedz, że zapowiada to kosztowną naprawę. Porządnie zrobiona to wydatek nawet 3000 zł. Ta przypadłość może dać znać o sobie już przy przebiegu około 20 000 km. Co 20 000 km przypada duży przegląd (oprócz luzów zaworowych sprawdzane są łożyska główki ramy, system dźwigni wahacza oraz amortyzator). Często zdarza się, że wspomniane łożyska w główce ramy trzeba wymienić zanim na liczniku pojawi się 30 000 km. Innych słabości nie stwierdzono. I jeszcze jedno – ze względu na znakomite brzmienie V2 Bulldoga, wiele maszyn ma założone akcesoryjne wydechy. To poprawia brzmienie, ale nic więcej.

Sprawdź też: Niezawodny i przyjemny - używany Suzuki Gladius 650

Dane techniczne Yamaha Bulldog (typ RP05, 2004 r.)

Silnik chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, czterosuwowy, V2 75°, rozrząd SOHC, dwa zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, gaźnik
Przeniesienie napędu mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, kardan
Śr. cylindra x skok tłoka 95 x 75 mm
Pojemność skokowa 1063 cm3
Moc maks. 65 KM (48 kW) przy 5500 obr/min
Maks. moment obr. 88 Nm przy 4500 obr/min
Rama grzbietowa ze stali
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, regulowane napięcie wstępne sprężyn, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny
Hamulce przód – dwie tarcze, tył – jedna tarcza
Rozmiar opon p/t 120/70 ZR 17 / 170/60 ZR 17

WYMIARY I MASY

 
Rozstaw osi 1530 mm
Kąt główki ramy 65º
Wyprzedzenie 106 mm
Wysokość kanapy 800 mm
Masa z paliwem 251 kg
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa 20/5,8 l

OSIĄGI

 
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 5,0 s
Elastyczność 60–100 km/h 5,3 s
Średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km

 

Średnie ceny transakcyjne

  2005 2004 2003 2002
BT 1100 Bulldog 13500 11000 10500 10000
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, o średnim przebiegu w klasie, z oponami o zużyciu maksimum 50%. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli.

Ten motocykl to lokata kapitału. Jego cena jest uzależniona bardziej od stanu i wyposażenia niż od rocznika. Najdroższy znaleziony w necie egzemplarz kosztował 20 000 zł (z 2005 r.), a najtańszy 7900 zł (też 2005 r.). Generalnie jeśli nie masz 10 000 zł w portfelu, nie masz co liczyć na Bulldoga w dobrym stanie.

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Honda Pan European była produkowana przez 15 lat. Jest duża, wygodna i niezniszczalna. Czyżby idealny motocykl dla fana dalekich wyjazdów?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (5)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA