Motocykl używany - Yamaha XVS 950 Midnight Star

Dla wielu motocykl w stylu cruiser musi mieć amerykański rodowód. Tymczasem japońskie „podróbki” niejednokrotnie przewyższają Harleya pod względem jakości wykonania oraz trwałości. Zatem czy warto się skusić na Yamahę XVS 950 Midnight Star?

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Star motor-presee polska

Cruisery i choppery są ponadczasowe. Pojawiają się i przemijają różne trendy, ale klasyka zawsze jest w dobrym tonie w środowisku motocyklowym. Lśniące chromem motocykle wzbudzają podziw przechodniów i są symbolem poczucia wolności. Nisko osadzone kanapy przypadną do gustu niezbyt wysokim.

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

 

Swego czasu japońskie fabryki w całkiem skuteczny sposób zamieniały to zainteresowanie na gotówkę. Przykładem tego działania jest cała rodzina Yamah Midnight Star: od 1900, przez 1300, na 950 kończąc. W tym numerze wziąłem pod lupę ten ostatni model. Debiutujący w 2009 r. XVS 950 Midnight Star zastąpił Drag Stara 650.

 

 

JAKA JEST YAMAHA XVS 950 MIDNIGHT STAR 

ZALETY
 minus trwałość
 minus łatwość obsługi
 minus przyjazny silnik
WADY
 minus duża masa (wolne manewry)
 minus specyficzna pozycja
 minus mały prześwit w złożeniu

 

 

YAMAHA XVS 950 MIDNIGHT STAR BYLE SZYBCIEJ NIŻ 60 KM/H

nową konstrukcję adresowano do początkujących fanów cruiserów. Mimo że motocykl waży godne 276 kg, jest poręczny i łatwy w prowadzeniu także dla kobiet i niezbyt wysokich motocyklistów. Tu robotę robi typowa dla gatunku sylwetka – niska i długa.

Wygodną kanapę usytuowano na wysokości 680 mm, a jazdę ułatwia szeroka kierownica. Niektórzy narzekali, że jest ona zbyt szeroka i z tego względu pozycja wymaga przyzwyczajenia (po prostu bolą mięśnie). Z drugiej strony podczas wolnych manewrów utrudnieniem jest duży rozstaw osi (1685 mm).

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

STYLOWA KONSOLA znalazła miejsce na zbiorniku paliwa, któremu nadano kształt łezki.

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

NAPĘD PASEM ma wiele zalet – jest cichy, trwały i nie musisz się brudzić smarem.

 

Charakterystyka chłodzonego powietrzem silnika V2 o całkiem dużej – jak na model dla początkujących – pojemności 942 cm3 jest bardzo przyjazna, mimo że bike nie grzeszy elastycznością. Co prawda dysponuje niezłym kopem w całym zakresie obrotów i czysto reaguje na gaz, ale gdy obroty nadmiernie spadną, zaczyna się buntować. Jeśli nie zwolnisz poniżej 60 km/h, nie trzeba redukować z piątki nawet podczas wyprzedzania. Nie bez znaczenia jest to, że maksymalny moment obrotowy 77 Nm trafia na tylne koło już przy 3000 obr/min i nie maleje prawie do obrotów maksymalnych. Silnik można pochwalić za pozytywne wibracje, soczysty dźwięk i łagodne rozwijanie mocy (54 KM).

 

Zobacz również: Każda z tych maszyn aż kipi surową, nieokrzesaną mocą przenoszoną na błagającego o litość tylnego kapcia. Choć wszystkie kwalifikują się do kategorii power cruiserów, każdy z nich ma zupełnie odmienny charakter. Nowy American Muscle Bike Harleya-Davidsona staje do walki z roadsterem Indiana i sportowym cruiserem Ducati.

 

 

HISTORIA MODELU
2009 Debiut modelu. Nowa rama, chłodzony powietrzem silnik V2 oraz stylistyka w stylu „streamliner” nawiązująca do większych modeli (1300 oraz 1900).
2013 Do sprzedaży trafiają XV 950 oraz XV 950 R (w USA – Bolt), oba utrzymane w stylu bobber. Wersja R dysponowała lepszymi amortyzatorami (piggyback z zasobnikiem gazu), inną kanapą oraz malowaniem. Nowe ECU silnika.
2017 Pojawia się wersja SCR 950 – Yamaha poszła pod prąd i na bazie cruisera zbudowała scramblera.
2020 Zakończenie sprzedaży w Europie ze względu na normę Euro 5.

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

SILNIK NAJMNIEJSZEGO MODELU wcale nie należy do małych. To udana i trwała konstrukcja.

 

W przypadku tego typu motocykli ważny jest również wygląd, a tu nie ma wstydu. Żeberka chłodzące oraz chromy połączone z czernią robią robotę. Warto zaznaczyć, że – ze względu na brak wałka wyrównoważającego – V-dwójka odczuwalnie wibruje. To jest nie tyle wada, co cecha charakteru. Tak czy siak wiąże się to z koniecznością zabezpieczenia, kontroli i regularnego dokręcania śrub mocujących różne elementy.

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

Yamaha SCR 950
XV 950 ZOSTAJE SCRAMBLEREM Na bazie silnika, ramy i zawieszeń z Midnight Stara Yamaha zbudowała bardzo zgrabny motocykl wbrew nazwie praktycznie pozbawiony cech scramblera... Wyszła z tego typowa bulwarówka – ładna, ale słabo się nadająca na bezdroża.

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

W KLASYCZNĄ, okrągłą puszkę wpakowano prostokątny wyświetlacz LCD. Całość wygląda... kontrowersyjnie.

 

Większy XVS 1300 oraz XVS 1900 sprawiały wrażenie zadziwiająco poręcznych, jak na swoje gabaryty. W przypadku „950” jest z tym nieco gorzej. Mimo to prowadzi się precyzyjnie i swobodnie, zapewniając dobre wyczucie przedniego koła. Ale lepiej się trzymać równych jak stół nawierzchni. Na wybojach okazuje się, że przód jest za miękki, a tył za twardy. Ponadto skoki zawieszeń nie porażają (135/110 mm).

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

Yamaha XV 950 R
W 2013 ROKU Japończycy wzięli na celownik Sportstera 883 i tak powstał XV 950 (pierwszy z lewej). Zmiany dotyczą głównie wyglądu – bazę stanowi Midnight Star. Motocykl jest stylowy, dynamiczny, ma lepsze hamulce i oferuje więcej za mniejszą kasę, ale... nie jest Harleyem!

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

MINIOWIEWKA to raczej element stylu niż realna ochrona przed pędem powietrza.

 

Zobacz również: Wraz z perspektywą pierwszego wyjazdu po dłuższej przerwie wracają stare problemy. Motocykl nie chce zapalić, a ciuchy, rzucone w kąt, wyglądają jak... Oto kilka patentów, byś nie musiał wkurzać się pierwszą jazdą po dłuższej przerwie. 

 

 

Jacek Ociepko redaktor naczelnyJacek Hanusz

Jacek Ociepko redaktor naczelny
MOIM ZDANIEM
Jeśli lubisz choppery, będziesz zachwycony najmniejszym Midnight Starem. Silnik jest trwały i bezawaryjny, do czego od lat przyzwyczaiła nas Yamaha. Jakość wykonania bez zarzutu. Do wyglądu też trudno się przyczepić, podobnie do tego, jak ten motocykl jeździ, oczywiście w crui­serowej skali. Jeśli kupisz tę maszynę zyskasz kumpla na długie lata. A SCR 950? No cóż, ta maszyna była chyba wielką pomyłką. Ani nie wyglądała dobrze, ani nie jeździła ponadprzeciętnie. Argumentem na tak może być tylko promocyjna cena tego nietypowego motocykla kupowanego z drugiej ręki. Moim zdaniem jednak lepiej omijać ten sprzęt.

 

Na zakrętach w pełni odczujesz cruiserowe ograniczenia i chodzi tu nie o złe prowadzenie, bo zarówno stabilność, jak i poręczność są na niezłym poziomie, lecz bardziej o niewielki prześwit w pochyleniu – podłogi bardzo wcześnie łapią kontakt z podłożem. Użytkownicy chwalą bezobsługowy i trwa­ły (zwłaszcza przy tych osiągach silnika) napęd pasem. Inne mocne strony małego Midnight Stara to łatwe prowadzenie, prosta obsługa i niewielka awaryjność. Równolegle do modelu podstawowego była oferowana wersja Touring (z szybą i bocznymi kuframi). Warto pamiętać, że w tamtych latach ABS nie wchodził w skład wyposażenia standardowego, a hamulec wymaga mocnej dłoni.

 

DANE TECHNICZNE YAMAHA XVS 950 MIDNIGHT STAR (ROCZNIK 2009)
SILNIK chłodzony powietrzem, V2 60°, czterosuwowy, SOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 35 mm, regulowany katalizator.
Przeniesienie napędu mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, pasek zębaty, przełożenie wtórne 2,333:1.
Śr. cylindra x skok tłoka 85 x 83 mm
Pojemność skokowa 942 cm3
Stopień sprężania 09:01:00
Moc maks. 54 KM (39,4 kW) przy 6000 obr/min
Maks. moment obr. 77 Nm przy 3000 obr/min
Rama podwójna kołyskowa ze stali.
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane wstępne napięcie sprężyny.
Hamulce przód – jedna tarcza, średnica 320 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający, tył – jedna tarcza, średnica 298 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający.
Rozmiary opon p/t 130/70 R 18 / 170/70 R 16
Rozmiary felg p/t 3,50 x 18 / 4,50 x 16
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1685 mm
Kąt główki ramy 57,8°
Wyprzedzenie 145 mm
Skoki zawieszeń 135/110 mm
Wysokość kanapy 680 mm
Masa z paliwem 280 kg
Poj. zbiornika paliwa 17 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 155 km/h
Przyspieszenia 0-100 km/h 7,3 s
0-140 km/h 16,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,0 s
100-140 km/h 11,4 s
Średnie zużycie paliwa (szosa) 4,3 l/100 km
Teoretyczny zasięg 395 km

 

Podczas oględzin zwróć uwagę na stan ogólny, przede wszystkim na stronę mechaniczną. Wielu użytkowników tego typu motocykli większą uwagę przywiązuje do dbałości o wygląd niż o mechanizmy. Dlatego sprawdź stan i kolor oleju oraz osłuchaj silnik. W przypadku skrzyni głośno zapinające się biegi to normalka. Sprawdź stan pasa napędowego (czy nie ma na nim pęknięć), bo wymiana to znacznie większy wydatek niż w przypadku łańcucha. Sprawdź też stan tarcz hamulcowych (szczególnie tylnej), amortyzatorów oraz łożysk. Poszukaj śladów napraw oraz korozji. Wiele maszyn przyjechało ze Stanów (tam pod nazwą V-Star, Drag Star lub w przypadku nowszych Bolt), więc żeby uniknąć rozczarowań, dobrze by było sprawdzić dokumenty, powypadkową historię oraz homologację świateł.

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

MIDNIGHT STARA polubią dziewczyny i niezbyt wysocy motocykliści. Zapewnia on pozytywne wrażenia, byleś się nie spieszył.

 

GWIAZDA DO KUPIENIA

Wiele modeli jest wyposażonych w akcesoria: od szyb, skórzanych sakw/kufrów, piórników i frędzli, przez oparcie dla pasażera, spacerówki, kończąc na znacznie lepiej brzmiących wydechach, np. Akrapoviča czy Vance’a & Hinesa.

 

Motocykl używany Yamaha XVS 950 Midnight Starmotor-presee polska

KOŁYSKOWĄ RAMĘ wykonano ze stali. Została specjalnie zaprojektowana dla XVS-a 950.

 

A zatem jeśli szukasz prostego w obsłudze klasycznego cruisera, który nie wymaga dużego zaangażowania w czasie jazdy, to raczej będziesz zadowolony z najmniejszego Midnight Stara. Również pod względem trwałości i niezawodności.

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA