REKLAMA

Motocykle używane: sportowe nakedy

Weź supersporta, zabierz mu owiewki, nieco go przekonstruuj (albo i nie) i zostaw ostry silnik – oto masz nakeda o sportowym charakterze.

Wszystkie trzy motocykle tego odcinka mają duże silniki V2 i mniej lub więcej sportowych genów. Dzięki temu są to ostre, mocne i spore maszyny raczej nie dla początkujących.

Aprilia RSV 1000 Tuono to motocykl z wyższej półki o poręcznym podwoziu i z bardzo mocnym silnikiem, tyle że brakuje mu nieco elastyczności: ostry kop przychodzi dopiero przy 6000 obr/min. Jest to superbike Aprilii pozbawiony owiewek (z dostawioną malutką górną). Tuono (po włosku grom lub grzmot) był modyfikowany w miarę wprowadzania zmian w przecinaku. Silnik nieco utemperowano, niestety brak elastyczności pozostał i to wpływa na trwałość sprzęta. Przed zakupem Tuono zorientuj się, czy będziesz miał gdzie serwisować motocykl. Dlaczego? Bo sporo warsztatów nie chce tego robić z powodu kiepskiej dostępności części zamiennych oraz fabrycznych materiałów serwisowych, zwłaszcza do starszych modeli Aprilii. Może więc zdarzyć się, że w trakcie sezonu przyjdzie ci miesiąc czekać na części.

Zdecydowanie najsłabszym elementem Tuono (zresztą tak jak Mille i RSV 1000 R) jest główka ramy. Zwłaszcza jeżeli poprzedni właściciel jeździł sporo na gumie, a przecież ten motocykl bardzo chętnie idzie na koło. Trwałość łożysk główki jest bardzo ograniczona.

Bywa, że dzieje się coś jeszcze gorszego: wybijają się bazy łożysk w aluminiowej ramie, a wtedy jest ona praktycznie do wymiany. Byli tacy, którzy próbowali rozwiercać gniazda łożysk i mocować je przez cienkościenną tulejkę. Ale są one wybite w „fasolkę” w przód i w tył, więc rozwiercenie jest bardzo trudne. Dlatego to odradzamy. Tym bardziej że węzeł główki ramy będzie osłabiony, a motocykl może przestać być jednośladem. Jeśli Tuono ma wyczuwalny luz w główce, przed kupnem należy udać się do doświadczonego serwisu. Spore wibracje powoduje też „siadanie” aluminium ramy w miejscach mocowania silnika i tego też nie da się naprawić.

Ostre oddawanie mocy mści się również na ułożyskowaniu wahacza (tu też warto sprawdzić luzy), a także na stanie zestawu napędowego. Skontrolowanie go pozwoli uniknąć sporego wydatku zaraz po kupnie motocykla.

Honda VTR 1000 F jest porządnie i starannie zbudowanym motocyklem. Główną jego wadą jest paliwożerność: może wyżłopać nawet powyżej 7 l/100 km. Wobec małego (do 2001 roku) zbiornika paliwa oznacza to konieczność częstego odwiedzanie stacji benzynowych. Dokładnie sprawdź stan chłodnic, które – umieszczone z boku – są narażone na uszkodzenie w razie wywrotki. Co ciekawe, w VFR-ze tak samo umieszczone chłodnice są lepiej chronione, może za sprawą pełnej owiewki. VTR 1000 jest trwały i bezawaryjny, więc jeżeli nie zaliczył poważniejszego szlifa zawsze będzie stanowił dobrą ofertę.

Jedyna akcja serwisowa (oznaczenie 3DU) dotyczyła dość poważnej usterki – nieszczelności membrany podciśnieniowego kranika paliwa, co powodowało jego wycieki. Ponieważ motocykle te rozeszły się po całym świecie (było ich łącznie 1734), oto numery podwozi, w których ona wystąpiła. Wersja ED i EK od JH2SC36C85M700438 do JH2SC36C05M700546, wersja U od JH2SC36U75M700147 do JH2SC36U85M700402, wersja ED i EK od JH2SC36C76M800001 do JH2SC36C56M800305 i wersja U od JH2SC36U66M800001 do JH2SC36U26M801064. Należy wymienić pokrywkę membrany i cztery śrubki.

Bardziej sportowa Honda VTR 1000 SP1, na której mistrzostwo świata zdobył Colin Edwards, oraz jej następca SP2 to już inne motocykle. Są dość rzadkie, ale jeżeli w dobrym stanie, warte kupna.

REKLAMA

REKLAMA

Suzuki SV 1000 ma przekonstruowany silnik od TL-a 1000 i dlatego nie dolegają mu już choroby wieku dziecięcego oraz prowadzi się znacznie łagodniej. Duży SV sprzedawał się wyraźnie gorzej niż SV 650. W Polsce wersję naked, która zupełnie nie cieszyła się zainteresowaniem, oferowano tylko z górną owiewką (S) i ta jest bardziej godna polecenia.

W Polsce napraw SV 1000 nie było wiele. Jedyną powtarzającą sie usterką były kłopoty z pompą sprzęgłową (wycieki, brak skuteczności). Ponadto mogą się przydarzyć kłopoty z oprzyrządowaniem elektrycznym. Przed kupnem należy więc sprawdzić, czy wszystko działa (światła, przełączniki itp.). Zdarzały się też uszkodzenia czujników temperatury i przetarcia wiązek elektrycznych. Wobec tego najlepiej przed kupnem odwiedź autoryzowany serwis, gdzie sprawdzą elektrykę.

wady i zalety

Aprilia RSV 1000 Tuono
plus bardzo mocny silnik
plus świetne prowadzenie
minus nieelastyczny silnik
minus spore wibracje

Honda V TR 1000 F
plus trwały i niezawodny silnik
plus wygodna pozycja
minus mały zbiornik paliwa do 2001 r.
minus zbyt duże zużycie paliwa

Suzuki SV 1000 S
plus dopracowany silnik
plus dobra ochrona przed wiatrem w S
minus spore wibracje

opinie redakcji

Piotrek Ganczarski
Jak dla mnie: Aprilia RSV Tuono – ostry uliczny zabijaka. Włosi chyba projektowali go podczas sjesty, więc poszli na skróty i oto mamy po prostu przecinaka bez owiewek. Silnik pozostawiono prawie bez zmian, więc z potulnego baranka ma tyle, co nic. To maszyna z serii „kochaj albo rzuć”, której nie da się odmówić charakteru.

Michał Janiszyn
Od zawsze podobał mi się SV 1000. Dlatego, choć doceniam silnik i wykonanie Hondy Firestorm oraz power i nieprzeciętność Aprilii Tuono, mój wybór padłby właśnie na SV 1000, obowiązkowo z owiewką, czyli w wersji S. Wygląd nie starzeje się, osiągi są OK, a soczysty bas V-dwójki rekompensuje pewne niedoskonałości.

historia Aprilii RSV 1000 Tuono
2003 Premiera Aprilii Tuono. Jest to rozebrany z owiewek supersport RSV 1000 Mille. Ma nieco osłabiony silnik (125 zamiast 139 KM). Jednocześnie produkowana jest droższa wersja Tuono Racing na kutych kołach OZ, z zawieszeniami i amortyzatorem skrętu Öhlinsa.
2005 Nowy model Tuono 1000 R. Bazuje na również odnowionym RSV 1000 R. Większa o 8 KM jest moc silnika – teraz 133 KM. Moment obrotowy zwiększono o 6 Nm – teraz jest 102. Motocykl ma krótszy rozstaw osi (1410 mm) i bardziej spójny, ładniejszy wygląd.
2006 Ukazuje się bogatsza wersja Tuono 1000 Factory. Ma droższe dodatki, koła, zawieszenia itp. tak jak wcześniej Tuono Racing.
2007 Kolejna wersja Tuono R Factory oparta na poprawionym supersporcie RSV 1000 R.
2010 Ukazuje się Aprilia Tuono V4 powstała na bazie supersporta RSV4.

historia Hondy VTR 1000 F FireStorm
1997 Prezentacja Hondy VTR 1000 F. Motocykl ma całkowicie nowy silnik, zaprojektowany jako rozwojowy do sportu. Oferowane kolory to czarny, czerwony i żółty.
1998 VTR otrzymuje nieregulowany katalizator. Dochodzi kolor srebrny.
1999 Motocykl ma teraz nowe srebrne koła.
2000 Nowe, lżejsze są przednie tarcze hamulcowe z ośmioma (dotychczas dziesięć) nitami mocowania do zabieraka. Ukazuje się VTR 1000 SP 1; jest to całkowicie nowy motocykl służący za bazę dla klasy Superbike.
2001 Zbiornik paliwa jest większy (19 zamiast 16 l). Zmiany w zestrojeniu silnika (elektronika i karburacja) mają zmniejszyć zużycie paliwa. Dochodzi system dopalania spalin SLS. Kierownica jest o 15,3 mm wyżej, by poprawić pozycję jeźdźca. Motocykl ma mniejsze kierunkowskazy, nowy kokpit, immobiliser HISS i czarne koła.
2002 Ukazuje się VTR 1000 SP 2. Jest to przekonstruowany SP 1.
2005 Wspólny zbiorniczek płynu dla hamulca i sprzęgła. Nakładka na tylną kanapę dostępna już tylko w opcji. Ostatni rok produkcji.

historia Suzuki SV 1000
2003 Pierwszy rok modelu SV 1000. Motocykl ma przekonstruowany silnik z TL-a 1000 i zupełnie nowe podwozie. Jednocześnie jest oferowana wersja SV 1000 S z małą owiewką i dwoma reflektorami oraz drobnymi zmianami, jak niższa kierownica.
2004 Kanapę obniżono o 20 mm, tylny stelaż ramy jest lżejszy, motocykl ma inny tylny błotnik. Napis Suzuki na zbiorniku paliwa zostaje zastąpiony literą S. W Polsce jest dostępna tylko wersja SV 1000 S.
2006 SV 1000 ma czarną ramę zamiast srebrnej. Jest dostępna wersja SV 1000 SZ z pełną owiewką w malowaniu Suzuki GSX-R, na 20-lecie tego modelu.
2007 Ostatni rok sprzedaży w Europie.

Zobacz również:
Yamaha BT 1100 to mało popularny motocykl na polskich drogach, ale są motocykliści, którzy go docenili. Na początku tego tysiąclecia pamiętający lata 80. silnik dostał nowe życie. Trafił do stalowej ramy i został uzupełniony prostymi zawieszeniami. W ten sposób narodziła się Yamaha Bulldog.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA