Automatyczne skrzynie biegów to dziś w samochodach żaden bajer. Natomiast wśród motocyklistów ciągle spotykają się one albo w najlepszym przypadku z ledwo skrywaną nieufnością, albo – w najgorszym – z pukaniem się w czoło.
Honda wierzy, że automaty w motocyklach upowszechnią się, więc oprócz VFR-y 1200 i Crosstourera automatyczną skrzynię z podwójnym sprzęgłem dostały motocykle z niższej półki cenowej: NC 700 S i NC 700 X. Trudne na pierwszy rzut oka zestawienie, czyli niedrogi sprzęt + kosztowne podwójne sprzęgło, zadebiutowało też w skuterze o nazwie Integra. Ma on ten sam silnik, co NC, niemal taką samą ramę i podwójne sprzęgło współpracujące z klasyczną skrzynią biegów.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
motocykl czy skuter?
Pomysł na skrzyżowanie motocykla ze skuterem nie jest nowy: 2007 r. to debiut Aprilii Many. Jej silnik (V-dwójka, cylindry rozwarte pod kątem 90O i 839 cm3) został bez poważniejszych przeróbek wzięty ze skutera Gilera GP 800. Przełożenia są w Manie zmieniane bezstopniowo przez napęd pasowy. Trzeba jednak liczyć się z typową dla skutera gumowatością napędu, niemniej na pewno nie jest to hałaśliwy pierdopęd o pojemności kieliszka.
Odpalam silnik i Mana zaczyna miarowo bulgotać. To na pewno nie jest dźwięk ze skuterowego świata. Wizualnie też jest niczego sobie. Widać w niej włoskie wyrafinowanie: zachwyca wykonaniem i takimi detalami, jak mimośrody do regulacji końcówek hamulca nożnego i dźwigni biegów.
Ergonomia Aprilii także trzyma poziom, choć trzeba powiedzieć, że w sportowym stylu kąt ugięcia kolan nie do końca pasuje do wysoko zamocowanej kierownicy. Sprawdźmy, jak jeździ taki skuteromotocykl. Energicznie odkręcam gaz. Dzięki mocy (76 KM na wale korbowym) przekazywanej przez sprzęgło odśrodkowe Mana ostro startuje i z werwą się rozpędza. Wysoka prędkość obrotowa silnika przez cały czas zapewnia porządny moment obrotowy, tyle że jego pracy towarzyszą silne wibracje. Masz z głowy wachlowanie biegami, więc tym łatwiejsze jest dbanie o idealny tor jazdy.
Ważąca 229 kg Mana łatwo kładzie się w zakręty, czemu sprzyjają doskonale współpracujące z zawieszeniami opony Pirelli. Wystarczy pół godziny takiego latania, abyś – nawet jeśli jesteś przywiązany do tradycyjnych rozwiązań – ku swemu zdumieniu przestał za nimi tęsknić. Spory udział ma w tym może nie idealna, ale na pewno całkiem sprawna realizacja poleceń rolgazu.
Przekładnia CVT i siedem biegów?
Mana stawia do wyboru trzy tryby automatyczne (Touring, Rain i Sport), różniące się przede wszystkim charakterystyką pracy. Jeśli jednak chcesz sam decydować o zmianie przełożeń, możesz to zrobić za pośrednictwem przycisków lub dźwigni nożnej. Skrzynia Many oferuje siedem zdefiniowanych przełożeń – takich niby-biegów – przełączanych za pośrednictwem silnika krokowego, który zmienia w tym celu odstępy między tarczami koła pasowego. Ta funkcja to coś jak wartość dodana. Przekładnia Vario, która jest najważniejszą sprawą, zawsze świetnie dogaduje się z silnikiem. Przy zamkniętych przepustnicach da się doskonale wykorzystać moment hamujący silnika. Typowa dla przekładni tego typu gumowatość nie psuje radości z jazdy.
Komentarze