[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Na błoto i na asfalt - porównanie opon do turystycznych enduro.

Czy opona z  kostkami da radę na asfalcie? A jak poradzi sobie w off-roadzie opona uniwersalna? Żeby to sprawdzić porównaliśmy opony do turystycznych enduro - dziesięć zestawów od pięciu producentów.

Najlepsze historie zwykle pisze życie. Jedna z nich mogłaby być taka: w trasę o długości 5000 km ruszasz na swoim turystycznym enduro (my mieliśmy najnowszą wersję BMW R 1250 GS). Jedziesz autostradami, dziurawymi i krętymi serpentynami w górach, szutrami, a nawet zdarza się trudniejszy teren. Wszystko to jest zgodne z przeznaczeniem motocykli tego typu. Wtedy pojawia się pytanie: czy istnieją opony dla turystycznych enduro na każdą okazję? Wytrzymałe, niezniszczalne, zarówno na długie podróże, na zlane ulewnym deszczem asfalty, jak i na kręte, a nieraz polne i szutrowe drogi oraz na bezdroża?

 

Żeby móc coś powiedzieć na ten temat, porównaliśmy 10 kompletów opon od pięciu producentów, przy czym od każdego z producentów wzięliśmy dwie wersje: bardziej terenową (czytaj: z kostkami) i bardziej drogową, czyli uniwersalną. Wyniki rywalizacji wewnątrz obu grup znajdziesz w lipcowym i sierpniowym „Motocyklu” (7/2019 i 8/2019). Teraz postanowiliśmy nałożyć na siebie wyniki tych obu testów. Jak bardzo różnią się od siebie kostkowe i drogowe opony do dużych turystycznych enduro poszczególnych producentów? Czy zawsze są one zupełnie różne, czy jednak wykazują jakieś podobieństwa?

 

Odpowiedzią na te pytania jest pięć diagramów, z których odczytasz wiele informacji. Mam nadzieję, że ułatwią ci one wybór najlepszych opon do twoich potrzeb. Są opony, w których wspólna część obu pięciokątów jest stosunkowo duża. To znaczy, że opony w teren i na asfalt mają bardzo podobny podstawowy charakter. Są jednak i takie gumy, w których część wspólna jest mała.

 

Wniosek może i nie jest dobrą wiadomością, mimo to warto go sobie uświadomić: idealnie spełniających wszystkie wymagania opon do turystycznych enduro po prostu nie ma. Każdy z ekipy testowej, mimo maksymalnie obiektywnego podejścia do tematu, ma własne preferencje: jeden kocha szybkie winkle, inny chętnie tapla się w błocie i przedziera się przez chaszcze. Dlatego trudno pogodzić tak duże sprzeczności w jednej oponie. Jest też dobra wiadomość: wśród tak różnorodnych opon na pewno znajdziesz najlepiej pasujący ci zestaw. I to jest najpiękniejsze…

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Bridgestone
Importer: Bridgestone Sales Polska, tel. 22 606 18 20, www.bridgestone.pl

Battlax AX 41

Masa: przód 5,3 kg, tył 7,6 kg
Kraj produkcji: Japonia
Indeks prędkości: Q (do 160 km/h)

 minus Grube kostki wzorowo wgryzają się w luźne podłoże, zapewniają dobry feedback w trudnym terenie; zapewniają dobrą trakcję i przekonująco zachowują się w czasie hamowania na błotnistych odcinkach i na mokrych łąkach.

 minus Z powodu deformacji wyraźnie cierpi stabilność w zakrętach na drogach; długa droga hamowania na asfalcie.

Battlax A 41

Masa: przód 5,3 kg, tył 8,0 kg
Kraj produkcji: Japonia
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

 minus Bardzo dobra stabilność podczas jazdy na wprost aż do prędkości maksymalnej, nawet z pełnym obciążeniem (kufry boczne/kufer centralny plus pasażer); dobra precyzja prowadzenia; dobra przyczepność i wyraźnie sygnalizowane zbliżające się uślizgi na mokrych drogach.


 minus Nie najlepsza poręczność na krętych drogach; przyczepność podczas deszczu gorsza niż u konkurencji.

Wniosek:
Dosiadającym turystycznych enduro Japończycy oferują dwa wyraźnie odmienne bieżniki (patrz: wykres). AX 41 są przystosowane do utrzymania dobrej trakcji w terenie. Jeśli lubisz jeździć na przełaj i uwielbiasz włóczenie się po bezdrożach, znajdziesz godnego zaufania partnera, ale będziesz musiał zaakceptować jego wyraźne słabości na szosie. Z kolei bardziej szosowe A 41 będą OK w czasie szybkiego pokonywania długich dystansów, z bardzo dobrym zachowaniem podczas jazdy na wprost, ale na krętych drogach oraz mokrych nawierzchniach chciałoby się więcej poręczności oraz przyczepności.

 

REKLAMA

 

Continental
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92, www.conti-bike.pl

TKC 80

Masa: przód 4,5 kg, tył 6,7 kg
Kraj produkcji: Korea Południowa
Indeks prędkości: Q (do 160 km/h)

 minus Mocno wgryzają się w podłoże, więc zapewniają przyczepność nawet w trudnym terenie; wysoka trwałość i równomierne zużycie przodu i tyłu.

 minus Nie najlepsze stabilność w czasie jazdy na wprost oraz poręczność (wchodzenie w zakręty) na asfalcie; szybko łapią uślizg na mokrej nawierzchni.

Trail Attack 3

Masa: przód 5,2 kg, tył 8,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

 minus Bardzo krótki czas osiągania temperatury roboczej, od pierwszych metrów zapewnia pierwszorzędny feedback na krętych drogach; bardzo precyzyjne i poręczne podczas jazdy; bardzo dobra przyczepność i zachowanie na deszczu; bardzo duża odporność na ścieranie, a wraz z rosnącym przebiegiem właściwości pozostają na wysokim poziomie.

 minus Brak trakcji nawet w łatwym terenie.

Wniosek:
Gdyby nie słabe pokrycie w części off-roadowej, kształt niebieskiego pięciokąta byłby bardzo bliski ideału. Gumy świetne na drogach (nawet tych krętych), szóstka z plusem za odporność na ścieranie i bardzo dobre zachowanie na mokrej nawierzchni. Jeśli swojego turystycznego enduro używasz głównie na asfalcie, trudno będzie ci znaleźć coś lepszego niż Trail Attacki 3. Nawet po 30 latach produkcji kostkowe TKC 80 doskonale sprawdzają się na nowoczesnych mocnych turystycznych enduro: zapewniają dobrą trakcję nawet w trudnym terenie, a przy tym nie wymiękają na szosie. Gorzej z deszczem.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Metzeler
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.metzelermoto.pl

Karoo 3

Masa: przód 5,4 kg, tył 7,6 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Indeks prędkości: T (do 190 km/h)

 minus Bardzo poręczne, do tego dobra przyczepność podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach; duża stabilność w zakrętach; niezłe na mokrych nawierzchniach, świetne zachowanie podczas hamowania.

 minus Jazda i trakcja w trudniejszym terenie (błoto, zjazdy po luźnym żwirze) wypadają słabo

Tourance Next

Masa: przód 5,2 kg, tył 7,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

 minus Dobre właściwości, kiedy są zimne plus dobra przyczepność w złożeniach, jak również podczas przyspieszania; ogólnie bardzo dobrze zbalansowane zestrojenie na drogi i autostrady; świetne podczas hamowania na mokrym asfalcie.

 minus Lekki moment prostujący podczas hamowania w złożeniu; odrobinę gorsza dynamika niż u rywali.

Wniosek:
Duża wspólna powierzchnia wykresów obu zestawów opon pokazuje, że zarówno kostkowe Karoo 3, jak również on-roadowe Tourance Next w gruncie rzeczy są niemal identyczne, nawet jeśli Karoo 3 na pierwszy rzut oka mocniej spoglądają w kierunku przygody. Faktem jest jednak, że mocny wygląd słabo przekłada się na zachowanie poza asfaltowanymi drogami. Która opona dla kogo? Tourance Next są to dobre uniwersalne opony szosowe, które pozostają lekko w tyle za konkurencją. Jeśli lubisz off-roadowy wygląd, ale jeździsz przede wszystkim po asfalcie, możesz bez obawy naciągnąć na felgi Karoo 3.

 

REKLAMA

 

Michelin
Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, www.olekmotocykle.pl

Anakee Wild

Masa: przód 5,2 kg, tył 6,5 kg
Kraj produkcji: Tajlandia
Indeks prędkości: R (do 170 km/h)

 minus Pierwszorzędne zachowanie nawet w bardzo trudnym terenie, wyśmienita trakcja na niemal każdym podłożu; bieżniki rewelacyjnie wgryzają się w podłoże na błotnistych odcinkach i śliskich zjazdach na łąkach.

 minus Na asfalcie trudno się na nich jeździ, na winklach sprawiają wrażenie mało stabilnych; wyraźnie chwiejne; szybkie zużycie.

Anakee Adventure

Masa: przód 4,9 kg, tył 7,4 kg
Kraj produkcji: Tajlandia
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

 minus Fantastyczne reakcje zwłaszcza na mokrych drogach z wyśmienitą przyczepnością na zakrętach i wyraźnie sygnalizowanymi uślizgami; pierwszorzędny feedback; bardzo dobra odporność na ścieranie.

 minus Wyraźny brak stabilności, zwłaszcza podczas jazdy w sportowym stylu po winklach; jak na bieżnik szosowy nie najlepsza precyzja.

Wniosek:
Ostry jak grot strzały pięciokąt Anakee Wildów jednoznacznie pokazuje najlepsze zastosowanie tych opon – off-road! Na asfalcie musisz wziąć na klatę wyraźne niedogodności. Zapomnij o tych oponach, jeśli jeździsz głównie utwardzonymi drogami i oczekujesz dużych przebiegów. Podobnie ostro został zaprojektowany bardziej szosowy model Anakee Adventure. Te gumy lepiej niż konkurencja w tym segmencie zachowują się zarówno w łatwym terenie, jak też na mokrych drogach. Również na deszczu są bardzo mocne.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Pirelli
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.pirelli.com/tyres/pl

Scorpion Rally

Masa: przód 5,5 kg, tył 7,5 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Indeks prędkości: T (do 190 km/h)

 minus Lekkie wchodzenie w zakręty na asfalcie; bardzo dobre wyczucie rezerw przyczepności; dobra przyczepność również na mokrym; bardzo poręczne na żwirze i szutrze.

 minus Stosunkowo duże zużycie; na zakrętach sprawiają wrażenie nieco niestabilnych.

Scorpion Trail II

Masa: przód 5,3 kg, tył 7,6 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

 minus Swoje zalety wykorzystują głównie na ciasnych, jak również szybkich zakrętach; zapewniają bardzo poręczne i precyzyjne prowadzenie; bardzo dobre na mokrym, dobry feedback; bardzo odporne na ścieranie.

 minus Umiarkowane zdolności terenowe, potrzebują trochę więcej czasu do rozgrzania się.

Wniosek:
Tak jak w przypadku Metzelerów, wspólna powierzchnia pięciokątów charakteryzujących opony kostkowe i szosowe jest dość duża. Jeśli chcesz śmigać swoim turystycznym enduro w sportowym stylu po winklach na drogach i alpejskich przełęczach, nie pogardzisz Scorpionami Trail II. Mimo grubych kostek bieżnika również Scorpion Rally są przeznaczone raczej na asfalt, choć nie można zapomnieć o tym, że i w trudniejszym terenie oferują sporo trakcji. W takich warunkach wykazują świetną poręczność.

 

REKLAMA

 

Jazda w terenie
Na Sardynii było sporo miejsc idealnych do śmigania w off-roadzie. Kostkowe opony do turystycznych enduro potrafią pozytywnie zaskoczyć w takich warunkach.
Gdzie kończy się droga w tradycyjnym rozumieniu tego słowa, a gdzie zaczyna się jazda w terenie? Jeśli dosiadasz turystycznego enduro, trudno będzie ci to jednoznacznie zdefiniować. Dla niektórych poważnym wyzwaniem będzie szutrowa dróżka gdzieś w Alpach, a dla innych off-roadową trasą jest dopiero głęboki piasek dróg gdzieś na południe od Marakeszu. Postanowiliśmy poszukać czegoś pośrodku, dlatego pogoniliśmy nasze BMW R 1250 GS na Sardynię. Tam postanowiliśmy jechać, gdzie oczy poniosą, i sprawdzić, ile to potrwa. Mimo że gabaryty dużego GS-a na początku przerażają, nie mogliśmy wyjść z podziwu, jak swobodnie radzi sobie w terenie ważący 261 kg motocykl. Pomagała mu w tym mapa Enduro Pro. Nie bez znaczenia były kostkowe opony, ponieważ użycie elektroniki ma sens dopiero we współpracy z tego typu kapciami.
Na raczej równych szutrowych nawierzchniach i w łatwym terenie wszystkie opony spisały się dobrze. Jednak w im trudniejszy teren wjedziesz, tym wyraźniejsze różnice zauważysz w prowadzeniu motocykla i łatwości panowania nad nim. W takich warunkach najwyżej ocenisz właściwości trzech kompletów opon: Bridgestone’ów AX 41, Continentali TKC 80, a zwłaszcza Michelinów Anakee Wild. To są wyraźni liderzy, którzy daleko z tyłu zostawili Metzelery Karoo 3 i Pirelli Scorpion Rally.
Jeśli zatem po głowie chodzi ci turystyka po bezdrożach, to już wiesz, na które kapcie postawić. Pamiętaj tylko, że ceną za dobre prowadzenie, przyczepność i stabilność w terenie są takie sobie prowadzenie na asfalcie oraz ograniczona trwałość.

 

W pełnym złożeniu
Szczerze mówiąc, w turystycznych enduro pierwszy człon nazwy jest istotniejszy niż drugi. Świadczą o tym np. fabrycznie zakładane opony. Ma być komfortowo, płynnie i szybko, przy czym dotyczy to także znacznych przebiegów.

Stabilność, poręczność i przyczepność – dobre opony do turystycznych enduro nie odstają pod tymi względami od kapci do turystyki w sportowym stylu. Bez większego ryzyka można powiedzieć, że rozwojowi gum przeznaczonych dla turystycznych enduro patronowały opony sportowe. Na sprzętach obutych w Continentale Trail ­Attacki 3 najłatwiejsze jest złożenie maszyny aż do kontaktu podnóżków z asfaltem. Dotyczy to także Pirelli Scorpion Trail II. Ale to nie wszystko! Poręczność jest po prostu fenomenalna, a rezerwy przyczepności wydają się nieskończone. Nie ma się więc co dziwić, że ogarnięty motocyklista na turystycznym enduro np. na alpejskich winklach może wpędzić w kompleksy jeźdźca na ścigaczu czy power nakedzie...
Nasz test udowodnił, że różnice między tego typu oponami są minimalne. Inaczej sprawa wygląda w przypadku kostkowanych opon. Gdy są nowe, wyraźnie brak im stabilności na asfalcie (chodzi o AX 41, TKC 80, a przede wszystkim o Anakee Wild). Dopiero kiedy krawędzie kostek nieco się zaokrąglą, jazda staje się płynniejsza. Metzelery Karoo 3 i Pirelli Scorpion Rally lepiej sprawują się na asfalcie, a mimo to pod względem zachowania daleko im do bardziej uniwersalnych opon tej samej marki.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Na deszczu
Nawet w czasie mocnej ulewy nie musisz się martwić – nowoczesne opony motocyklowe dysponują fantastyczną przyczepnością.
Niezależnie od tego, czy wolisz włóczenie się bezdrożami, czy dalekie wojaże po asfaltach i tak nie unikniesz jazdy w deszczu. Jeśli przyczepność i pewność zachowania na mokrej nawierzchni jest dla ciebie najważniejsza, musisz zrezygnować z kostek. Bowiem na tle uniwersalnych opon do turystycznych enduro wypadają one znacznie gorzej. Wyniki testu obu zestawów opon Michelina, czyli Anakee Wild i Anakee Adventure, mocno się od siebie różnią. Tym wynikom nie da się zaprzeczyć. Jeśli za najważniejsze kryterium bezpieczeństwa uznasz awaryjne hamowanie na mokrej nawierzchni ze 100 km/h, to postawisz na Metzelery Tourance Next albo na Micheliny Anakee Adventure – najlepsze uniwersalne opony do turystycznych enduro. Obuty w nie bike zatrzymuje się po przejechaniu 41,9 m. Z kolei na najlepszych oponach kostkowych (Metzelery Karoo 3 i Pirelli Scorpion Rally) w tym samym miejscu motocykl przejeżdża z prędkością 40,5 km/h i zatrzymuje się dopiero po 50,1 m.
Jak to w życiu – coś za coś. Dlatego sam musisz wybrać, co jest dla ciebie najważniejsze i według tego kryterium dobrać opony.

 

Non stop nawadniany odcinek toru testowego wykazał znaczne różnice między oboma zestawami gum Michelina.

 

Wniosek:
Pięciu producentów, dziesięć zestawów opon – wśród nich na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Zwolennicy jazdy po wertepach postawią na Micheliny Anakee Wild. Jeśli szukasz zrównoważonego zestawu cech opon, tzn. takich, które będą dawały sobie radę i na szosie, i w terenie, wybierzesz Pirelli Scorpion Rally. Jeśli natomiast chcesz jednocześnie łykać kilometry i kurz, weźmiesz Micheliny Anakee Adventure i dodatkowo będziesz cieszył się bardzo dobrym zachowaniem na mokrej nawierzchni. Superstabilne Bridgestone’y A 41 przekonają zdeklarowanych miłośników turystyki, a Continentale Trail Attack 3 wyznawców wyższości ostrzejszej jazdy po krętych asfaltowych drogach.

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Wielu fanów turystycznych enduro bardzo rzadko zjeżdża z asfaltu. Sprawdziliśmy, jak spisują się opony przeznaczone przede wszystkim na drogę (90% asfalt/10% off-road) w najpopularniejszym rozmiarze 120/70-19 / 170/60-17. Test został przeprowadzony w sezonie 2019. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA