REKLAMA

Na co zwrócić uwage wybierając turystyczne ciuchy motocyklowe?

Ciuchy motocyklowe skrojone idealnie dla ciebie? To możliwe, ale musisz wiedzieć, czego szukasz i na co zwrócić uwagę podczas zakupu. Innymi słowy: kupujemy zestaw tekstylny.

Jak dobrać ciuchy motocyklowe

Na początek odpowiedz sobie na trzy pytania: 1. gdzie jeżdżę?, 2. jak jeżdżę?, 3. jakim motocyklem jeżdżę? Od tego zależy rodzaj ciuchów, które najlepiej spełnią twoje oczekiwania. Pomijam kwestię wyboru rodzaju i sposobu zamontowania membrany (trzywarstwowa czy laminat, goretex czy sympatex), wyboru materiału zewnętrznego i ceny. Tu sam decydujesz. Na przykładzie zestawu Rev.IT! Offtracj skupiam się na ogólnych zasadach doboru ciuchów tekstylnych.

Kurtka

Panele wentylacyjne dają przewiew w gorące dni
Dopasowana stójka
Zanim przymierzysz, sprawdź, czy kołnierz jest wykończony miękkim materiałem (uchroni cię to od obtarć karku). Jeszcze istotniejsza jest membranowa stójka – w czasie przymiarki sprawdź, czy nie jest ona za niska. Bo jeśli jest, to w czasie deszczu woda będzie ci spływać z kasku na kark. Tak jak w przypadku kołnierzyka koszuli, ten z membrany nie powinien być ani za luźny, ani za ciasny. Warto, aby miał zapięcie na rzep.
Wentylacja i ochrona
Jeśli będziesz jeździł głównie latem, czasem w off-roadzie, to wentylacja jest bardzo ważna. Sprawdź, ile wlotów i wylotów przewidział producent (tu: wstawka z meshu). Najlepsza jest wentylacja zamykana – będzie ci cieplej w chłodne dni.
Sprawdź, jakie ochraniacze są w zestawie, jaki zapewniają stopień ochrony i czy można regulować ich położenie (ramiona i łokcie). Aby protektory spełniły swoje zadanie, muszą dobrze leżeć. Poproś sprzedawcę o pomoc w ich właściwym ułożeniu.
Dopasowanie to podstawa
Paski regulacyjne zapobiegną furkotaniu na wietrze boków kurtki i rękawów oraz pozwolą zachować dobre dopasowanie w razie wypięcia membrany i podpinki ocieplającej. Przyda się również regulacja w pasie (najczęściej za pomocą gumek). To ważne również dlatego, że przecież każdy lubi dobrze wyglądać.
ciuchy motocyklowe - regulacja szerokości rękawów
Warstwa po warstwie
Trzywarstwowa konstrukcja ma swoje wady i zalety (szczegóły: ramka na str. 86). W czasie przymiarki zwróć uwagę na dobre dopasowanie. Ze względu na konstrukcję warto, aby kurtka z wpiętymi wszystkimi warstwami była raczej dopasowana (zostaw sobie miejsce co najwyżej na cienki polar). Wypięcie ocieplenia zrobi trochę miejsca (większość motocyklistów i tak z niego nie korzysta). Z kolei latem, gdy wypniesz również membranę, w środku zrobi się dużo luźniej.
Powieje chłodem
Odpinane kieszenie z siatkowymi panelami na klatce piersiowej mocno wspierają wentylację. Zwróć uwagę, czy odpięty materiał można sensownie spiąć. To rozwiązanie najbardziej docenisz w czasie upalnych dni oraz gdy zjedziesz z asfaltu.
Pokaż bicki
Rękawy mają regulację na przedramionach (patrz: duże zdjęcie) i na bicepsach. Np. w Rev’it! Offtrack na przedramionach masz płynną regulację, natomiast na bicepsie masz do dyspozycji dwa napy. To w zupełności wystarczy.

Dopasowanie i bezpieczeństwo ciuchów motocyklowych

Najważniejsze jest dobre dopasowanie. Ciuchy nie mogą być za luźne, ale też nie mogą krępować ruchów. Tu z pomocą przyjdą ci paski, gumki i napy regulacyjne. Kluczowy jest właściwy dobór długości rękawów (nie za długie) i nogawek (nie za krótkie). Dlatego ważne, żebyś w czasie przymiarki usiadł na motocyklu lub chociaż na krześle, obracając się klatą do oparcia. Wtedy okaże się, czy nogawki nie są za krótkie, ochraniacze na kolanach są na odpowiedniej wysokości i rękawy kurtki odpowiedniej długości.

Nie mniej ważne jest właściwe ułożenie ochraniaczy – źle dopasowane lub za luźne w razie gleby po prostu nie zadziałają (mogą się podwinąć, przesunąć lub obrócić). Dlatego tak ważna jest możliwość ich regulacji, w szczególności dotyczy to protektorów kolan i łokci.
Oprócz tego sprawdź liczbę kieszeni (również wodoodpornych), wlotów i wylotów wentylacji, a także ich rozmieszczenie (czy jest to dla ciebie logiczne i czy zamki można obsługiwać w rękawicach motocyklowych), szerokość mankietów kurtki (czasem trudno zmieścić przedramiona) oraz spodni. Fani jazdy bezdrożami powinni spróbować zmieścić buty off-roadowe i ewentualnie ortezy kolan.

3 patenty na membrany

Jest kilka sposobów umieszczania membrany w ciuchach motocyklowych.

Z-Liner to najprostszy patent. Membrana jest wkładana luzem między materiał wewnętrzny i zewnętrzny. Z kolei Membrana laminowana komplikuje proces produkcji. W takim przypadku membrana jest punktowo lub pasmowo przyklejana do materiału zewnętrznego oraz do tkaniny nośnej. W zależności od tego, czy materiał nośny jest nakładany na membranę jedno-, czy dwustronnie, mówi się o Laminacie dwu- lub trzywarstwowym. Formą pośrednią jest wkładka podszewkowa, w której membrana jest połączona z podszewką.
W przypadku wkładek woda deszczowa przedostaje się przez tkaninę zewnętrzną i ścieka dopiero po znajdującej się pod nią membranie. Tym sposobem kurtka/spodnie nasiąkają wodą, przylegają do ciała i chłodzą (szczególnie w czasie schnięcia). W przypadku laminatów deszczówka spływa po warstwie zewnętrznej. Cenę za wodoszczelność zapłacisz w czasie upałów – będzie ci bardziej gorąco.

 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Test certyfikowanych ochraniaczów pleców

Spodnie

Wyższy stan
Wyżej zachodzące spodnie (tzn. o szerszym pasie) docenisz po latach, jeśli nie będą cię rwały plecy. Warto pomyśleć o tym już na etapie zakupu i rozejrzeć się za spodniami z takim właśnie patentem. O zamku w spodniach na następnej stronie.
Mankiet nogawki
O ile nie będzie problemów z wyłożeniem nogawek na cholewki zwykłych butów turystycznych, o tyle w przypadku bardziej off-roadowego obuwia nie jest to takie oczywiste. Przyda się wówczas duża regulacja szerokości (tu: zamek oraz potrójny rzep). Dobre dopasowanie mankietu do cholewy buta docenisz np. w czasie jazdy w deszczu (zwłaszcza na autostradzie), bo zapobiegnie ono zamakaniu od spodu i utrudni dostanie się wody do cholewy buta od góry.
Wentylacja
Ten wynalazek jest bardzo istotny nie tylko w przypadku kurtki. Niektóre spodnie oprócz wlotów na udach i u dołu nogawek mają również wylot z tyłu, który usprawnia przepływ powietrza. Warto zwrócić na to uwagę na etapie przymiarki. Sprawdź też, czy zamki łatwo zaciągniesz, mając na dłoniach rękawice i siedząc na motocyklu. Zawsze to będzie jeden niechciany przystanek na trasie mniej.
Zamek do spięcia kurtki ze spodniami jest ważny Zwróć uwagę na zapięcie w spodniach- ważne by było trwałe i łatwe w obsłudze
Zamek do spięcia z kurtką
Ten element pełni dwie funkcje. Po pierwsze zapewnia ciepło w czasie gorszej  pogody/deszczu – nie wieje po nerach. W czasie deszczu docenisz membranę w kurtce z zamkiem – nie podwija się wtedy i lepiej spełnia swoje zadanie. Po drugie poprawia bezpieczeństwo, czyniąc ze spodni i kurtki coś w rodzaju kombinezonu – w razie szlifu kurtka się nie podwinie, dzięki czemu nie przytrzesz boczków.
Zapięcie w pasie
Niby pierdoła, ale potrafi napsuć sporo krwi. Szczególnie jeśli masz większy brzuch i nap ciągle się samoistnie odpina... Patent firmy Rev’IT! jest prosty, ale bardzo skuteczny. Zatrzask sprawia wrażenie na tyle solidnego, że samoistne odpięcie się spodni raczej nie grozi. Kolejnym istotnym szczegółem jest łatwo dający się złapać suwak zamka rozporka. Niekiedy liczą się sekundy...
Ochraniacze
Tak jak w przypadku kurtki, warto sprawdzić, czy są markowe, jaki stopień ochrony zapewniają i czy można regulować ich położenie. Ważne dla off-roadowców – sprawdź, czy w nogawce mieszczą się ortezy (w przypadku Rev’ita nie ma z tym problemu). Tak czy siak w ramach przymiarki warto usiąść na motocyklu (to możliwe w większości salonów), a jeśli nie, to chociaż na krześle klatą do oparcia. Dopiero wtedy się okaże, czy wszystko znajduje się na swoim miejscu i dobrze leży.

Udanych zakupów! Acha, jeszcze jedno: dobry komplet wcale nie musi kosztować majątku.

Goretex i Sympatex

Najbardziej znana jest membrana goretex. Powstaje ona z politetrafluoroetylenu, znanego jako teflon. Podczas produkcji cienki materiał jest rozciągany w taki sposób, że tworzy strukturę przypominającą drobniutką gąbkę. Na jej powierzchni tworzą się mikroskopijne pory. Na 1 cm2 mieści się ich ok. 1,4 miliarda. Są ok. 700 razy większe od cząsteczek pary wodnej, więc pot może przedostać się przez membranę. Jednocześnie pory te są 20 000 razy mniejsze od kropel wody, dlatego deszcz ścieka po folii. Teflon odpycha wodę, czyli nie nasiąka wilgocią czy to w postaci deszczu, czy potu.
Nieco inaczej działa pozbawiona porów membrana kompaktowa, znana jako sympatex (wykonana z poliuretanu). Mimo iż jest wykonana z materiału odpychającego wodę, ma przyciągającą ją strukturę. Może więc wypchnąć na zewnątrz cząsteczki pary wodnej (pot). Zaś wielokrotnie większe krople deszczu nie mają szans na przeniknięcie. Do poprawnego działania konieczna jest różnica ciśnień między wewnętrzną i zewnętrzną stroną membrany: cząsteczki pary wodnej zmierzają w kierunku niższego ciśnienia. Im większa różnica temperatur między ciałem a otoczeniem, tym szybciej następuje odprowadzanie wilgoci. Z kolei w gorące i duszne dni (wysoka wilgotność powietrza i niewielka różnica temperatur między ciałem a otoczeniem) proces ten ulega spowolnieniu, a nawet zahamowaniu.

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Świetnie wygląda, jest znakomicie dopasowany i trudno zajechać go w terenie – oto najkrótsza charakterystyka Nolana N53.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA