Jak dobrać ciuchy motocyklowe
Na początek odpowiedz sobie na trzy pytania: 1. gdzie jeżdżę?, 2. jak jeżdżę?, 3. jakim motocyklem jeżdżę? Od tego zależy rodzaj ciuchów, które najlepiej spełnią twoje oczekiwania. Pomijam kwestię wyboru rodzaju i sposobu zamontowania membrany (trzywarstwowa czy laminat, goretex czy sympatex), wyboru materiału zewnętrznego i ceny. Tu sam decydujesz. Na przykładzie zestawu Rev.IT! Offtracj skupiam się na ogólnych zasadach doboru ciuchów tekstylnych.
Kurtka |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Dopasowana stójka Zanim przymierzysz, sprawdź, czy kołnierz jest wykończony miękkim materiałem (uchroni cię to od obtarć karku). Jeszcze istotniejsza jest membranowa stójka – w czasie przymiarki sprawdź, czy nie jest ona za niska. Bo jeśli jest, to w czasie deszczu woda będzie ci spływać z kasku na kark. Tak jak w przypadku kołnierzyka koszuli, ten z membrany nie powinien być ani za luźny, ani za ciasny. Warto, aby miał zapięcie na rzep. |
Wentylacja i ochrona Jeśli będziesz jeździł głównie latem, czasem w off-roadzie, to wentylacja jest bardzo ważna. Sprawdź, ile wlotów i wylotów przewidział producent (tu: wstawka z meshu). Najlepsza jest wentylacja zamykana – będzie ci cieplej w chłodne dni. Sprawdź, jakie ochraniacze są w zestawie, jaki zapewniają stopień ochrony i czy można regulować ich położenie (ramiona i łokcie). Aby protektory spełniły swoje zadanie, muszą dobrze leżeć. Poproś sprzedawcę o pomoc w ich właściwym ułożeniu. |
Dopasowanie to podstawa Paski regulacyjne zapobiegną furkotaniu na wietrze boków kurtki i rękawów oraz pozwolą zachować dobre dopasowanie w razie wypięcia membrany i podpinki ocieplającej. Przyda się również regulacja w pasie (najczęściej za pomocą gumek). To ważne również dlatego, że przecież każdy lubi dobrze wyglądać. |
![]() |
![]() |
![]() |
Warstwa po warstwie Trzywarstwowa konstrukcja ma swoje wady i zalety (szczegóły: ramka na str. 86). W czasie przymiarki zwróć uwagę na dobre dopasowanie. Ze względu na konstrukcję warto, aby kurtka z wpiętymi wszystkimi warstwami była raczej dopasowana (zostaw sobie miejsce co najwyżej na cienki polar). Wypięcie ocieplenia zrobi trochę miejsca (większość motocyklistów i tak z niego nie korzysta). Z kolei latem, gdy wypniesz również membranę, w środku zrobi się dużo luźniej. |
Powieje chłodem Odpinane kieszenie z siatkowymi panelami na klatce piersiowej mocno wspierają wentylację. Zwróć uwagę, czy odpięty materiał można sensownie spiąć. To rozwiązanie najbardziej docenisz w czasie upalnych dni oraz gdy zjedziesz z asfaltu. |
Pokaż bicki Rękawy mają regulację na przedramionach (patrz: duże zdjęcie) i na bicepsach. Np. w Rev’it! Offtrack na przedramionach masz płynną regulację, natomiast na bicepsie masz do dyspozycji dwa napy. To w zupełności wystarczy. |
Dopasowanie i bezpieczeństwo ciuchów motocyklowych
Najważniejsze jest dobre dopasowanie. Ciuchy nie mogą być za luźne, ale też nie mogą krępować ruchów. Tu z pomocą przyjdą ci paski, gumki i napy regulacyjne. Kluczowy jest właściwy dobór długości rękawów (nie za długie) i nogawek (nie za krótkie). Dlatego ważne, żebyś w czasie przymiarki usiadł na motocyklu lub chociaż na krześle, obracając się klatą do oparcia. Wtedy okaże się, czy nogawki nie są za krótkie, ochraniacze na kolanach są na odpowiedniej wysokości i rękawy kurtki odpowiedniej długości.
Nie mniej ważne jest właściwe ułożenie ochraniaczy – źle dopasowane lub za luźne w razie gleby po prostu nie zadziałają (mogą się podwinąć, przesunąć lub obrócić). Dlatego tak ważna jest możliwość ich regulacji, w szczególności dotyczy to protektorów kolan i łokci.
Oprócz tego sprawdź liczbę kieszeni (również wodoodpornych), wlotów i wylotów wentylacji, a także ich rozmieszczenie (czy jest to dla ciebie logiczne i czy zamki można obsługiwać w rękawicach motocyklowych), szerokość mankietów kurtki (czasem trudno zmieścić przedramiona) oraz spodni. Fani jazdy bezdrożami powinni spróbować zmieścić buty off-roadowe i ewentualnie ortezy kolan.
3 patenty na membrany |
||
Jest kilka sposobów umieszczania membrany w ciuchach motocyklowych. Z-Liner to najprostszy patent. Membrana jest wkładana luzem między materiał wewnętrzny i zewnętrzny. Z kolei Membrana laminowana komplikuje proces produkcji. W takim przypadku membrana jest punktowo lub pasmowo przyklejana do materiału zewnętrznego oraz do tkaniny nośnej. W zależności od tego, czy materiał nośny jest nakładany na membranę jedno-, czy dwustronnie, mówi się o Laminacie dwu- lub trzywarstwowym. Formą pośrednią jest wkładka podszewkowa, w której membrana jest połączona z podszewką. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Komentarze
~filipek, 2020-07-31 14:40:42
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?