[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Nowa Honda Forza 125

Honda Forza zadebiutowała 2015 roku i przez trzy lata znalazła ponad 30 000 odbiorców w całej Europie. Japończycy zdecydowali jednak, że nadszedł już najwyższy czas, by poddać ten skuter drobnemu liftingowi.

Od strony technicznej skuter pozostał niezmieniony. Nowe są jednak LED-owe kierunkowskazy czy kokpit z jeszcze większą ilością informacji. A teraz najważniejsze. Szyba ma możliwość bezstopniowej regulacji i to małym przyciskiem na kierownicy!

Stare przysłowie mówi, że jeśli coś działa i to dobrze, nie należy tego zmieniać. Tak też zachowali się Japończycy. Sprawdzony, czterozaworowy singiel osiąga maksymalną dozwoloną w tej kategorii motocykli moc 15 KM, która musi poradzić sobie z ważącą 162 kg maszyną. Silnik ma cztery zawory w głowicy i jest chłodzony cieczą. Według zapewnień fabryki powinien zużywać tylko 2,3 litra na 100 kilometrów. Jeżdżąc przede wszystkim po mieście osiągnąłem nieco wyższy wynik - 2,8 l/100 km.

REKLAMA

 

 

Byłby on o wiele gorszy gdyby nie układ Idling Stop. Muszę się przyznać, że nie lubię takich gadżetów i najchętniej je wyłączam (pomaga w tym spory przycisk na prawej stronie kierownicy). Jednak system zastosowany w Hondzie działa zaskakująco skutecznie i płynnie. Gdy zatrzymasz się pod światłami na dłużej niż trzy sekundy (z wciśniętym hamulcem) silnik zgaśnie. Żeby ruszyć z miejsca wystarczy tylko dodać gazu. Uruchomienie silnika jest błyskawiczne, a opóźnienie podczas ruszania praktycznie niewyczuwalne. Taka charakterystyka jest możliwa dzięki zastosowaniu sprytnego gadżetu: rozrusznika połączonego z alternatorem. Jest on zamontowany na jednym z końców wałku korbowego. W ten sposób udało się wyeliminować sprzęgła i przekładnie łączące rozrusznik z silnikiem. 

Trzeba to sobie powiedzieć jasno, Honda Forza jest niesamowicie wygodnym skuterem. Choć jest to tylko "125" za kierownicą jest wystarczająco dużo miejsca, by nie narzekały nawet wysokie osoby. Kolana mają wystarczająco dużo miejsca, a w zakrętach nie będziesz narzekał, że kierownica wbija się w uda. Na dodatek kanapa jest znakomicie wyprofilowana i pozwala na bezproblemowe pokonywanie dłuższych dystansów, bez znaczenia czy będziesz jechał sam czy z pasażerem. Ten drugi ma do dyspozycji solidne uchwyty do trzymania. Weekendowy wypad za miasto? Nie będziesz narzekał na wygodę. 

 

Silnik osiąga dopuszczalne przepisami 15 KM. Do dynamicznej jazdy w mieście to w zupełności wystarcza. 

 

Mówisz skuter, myślisz spory schowek pod kanapą i spece z Hondy dobrze wiedzą jak to się robi. Ten w Forzie jest ogromny i ma objętość 50 litrów. Bez problemu zmieścisz w nim dwa kaski i jeszcze sporo, sporo więcej. Co mi się w spodobało? To że znalazło się miejsce na osobną półkę na rękawiczki i sprytną, przesuwaną ściankę dzielącą przestrzeń na dwie części. Dzięki temu patentowi pod kanapą zawsze panuje porządek. Można narzekać, że w Forzie brakuje podświetlenia, ale moim zdaniem wcale nie jest ono najniezbędniejsze.  

Doceniłem też schowek w owiewkach, który znajduje się z lewej strony skutera. Podobnie jak ten pod kanapą jest on ogromny. Bez problemu zmieścisz w nim portfel, telefon, rękawiczki i mimo to, w jego środku pozostanie jeszcze sporo wolnego miejsca. Zapomniałbym o jeszcze jednym. W schowku ukryto standardowe gniazdo ładowarki do telefonu. Niestety podczas jazdy na nierównych ulicach, ładowarka lubi się z niego wysunąć. Tak więc warto od czasu do czasu zajrzeć do wnętrza, czy wszystko działa. 

 

Schowek pod kanapą ma pojemność 53,5 l. Bez problemu zmieścisz w nim dwa kaski i spore zakupy.  Strzał w dziesiątkę, czyli bezkluczykowa stacyjka. Gdy elektronika rozpozna transponder schowany w kieszenie, możesz uruchomić skuter. 

 

W Forza znalazło się sporo elektronicznych gadżetów. Oprócz wspomnianego wcześniej systemu start&stop o wiele bardziej spodobała mi się bajerancka, bezkluczykowa stacyjka. Rozwiązanie dobrze znane z samochodów, powoli wkraczające do motocykli. Nareszcie mogłem zapomnieć o szukaniu kluczyka schowanego gdzieś głęboko w kieszeni. W Forzie wystarczy zbliżyć się do skutera z transponderem, a gdy elektronika wykryje urządzenie można uruchamiać skuter. Zamiast klasycznej stacyjki służy do tego niezbyt piękne ale wygodne pokrętło pośrodku kierownicy. Obok niego znalazły też swoje miejsce przyciski do otwierania kanapy i korka wlewu paliwa. 

Silnik odpala za pierwszym przyciśnięciem guzika rozrusznika. Jest tak cichy, że czasami musiałem spojrzeć na obrotomierz by upewnić się, że pracuje. Teraz wystarczy dodać gazu by Honda ruszyła. Robi to w sposób typowy dla większości "125". Do prędkości około 90 km/h rozpędzasz się dość szybko i jesteś królem wszystkich skrzyżowań w mieście. Powyżej tej prędkości skuter traci nieco oddech. Maksymalna prędkość to mniej więcej 120 km/h. O tym, że Forza 125 nie jest zawalidrogą przekonałem się, gdy jeden z kumpli pojechał nią z Wrocławia do Warszawy. Omijając drogi szybkiego ruchu i autostrady dojazd zajął mu równe 5 godzin.

 

Przednia tarcza hamulcowa ma średnicę 256 mm.  W wygodnym schowku, w lewej części owiewki schowasz nawet portfel rękawiczki i smartfona, którego podładujesz z wewnętrznego gniazdka.  

 

Podczas tego wyjazdu facet docenił wygodną kanapę, spory zbiornik paliwa i regulowaną bezstopniowo przednią szybę. Wystarczyło przycisnąć mały pstryczek na lewej stronie kierownicy, by szyba podniosła lub opuściła się w zakresie 14 cm.  

Podczas jazdy spora masa - 161 kg jest praktycznie nieodczuwalna. Nisko położony środek ciężkości i kanapa umieszczona na wysokości 780 mm ułatwiają manewrowanie przy niewielkich prędkościach. Zawieszenie jest zestrojone komfortowo. Jeśli potrzeba, możesz pomajstrować przy tylnych amortyzatorach mających 7-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, by ograniczyć dobijanie zawieszenia na większych nierównościach albo podczas jazdy z pasażerem.

Jeśli szukałeś świetnie wykonanego, wygodnego i co ważne niezwykle oszczędnego skutera, Forza 125 jest strzałem w dziesiątkę. 

 

 

Dane techniczne 

Honda Forza 125

Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, 4 zawory na cylinder, rozrząd SOHC, chłodzony cieczą, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 28 mm. 
Elektryka:  elektryczny rozrusznik, akumulator 12 V/7Ah, alternator 340 W.
Przeniesienie napędu: automatyczne sprzęgło, bezstopniowa skrzynia CVT. 
Śr. cylindra x skok tłoka 52,4 x 57,9 mm
Pojemność skokowa 124,9 cm3
Stopień sprężania 11,5:1
Moc maks. 15 KM (11 kW) przy 8500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 12,5 Nm przy 8250 obr/min
Rama z rur stalowych
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, tył – silnik połączony z wahaczem, dwa amortyzatory, regulacja wstępnego napięcia sprężyny. 
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 256 mm, zacisk dwutłoczkowy, tył – jedna tarcza, średnica 240 mm, zacisk jednotłoczkowy, ABS.
Rozmiary opon p/t 120/70-15 / 140/70-14
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1490 mm
Kąt główki ramy 63,5°
Wyprzedzenie  89 mm
Wysokość kanapy 785 mm
Skoki zawieszeń p/t 89/100 mm
Masa własna 159 kg
Poj. zbiornika paliwa 11,5 l
Cena 20 900 zł

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Choć 1199 Panigale R jest jednym z najlepszych superbike’ów świata, dla Włochów to wciąż za mało. Oto Panigale 1299 S, które wymyka się wszelkim zasadom i regułom rozsądku.  
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij