[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
5.0

Nowe Can-Amy: Maverick X3 i Outlander, czyli zadyma na cztery łapy

Nie wierzyłem, że coś, co wygląda trochę jak stuningowany wózek golfowy może zapewnić tyle adrenaliny. Totalny odlot! Can-Am Maverick X3 nie tylko wygląda jak wujek Samo Zło – on po prostu taki jest!   

Jesteś fanem Mad Maxa? Na pewno nie przejdziesz więc obojętnie obok Mavericka X3. Ten kanadyjski sportowy side-by-side wygląda kosmicznie! Światła na LED-ach, niska i szeroka sylwetka oraz kanciasty design – już sam wygląd wzbudza respekt. Z drugiej strony, jeśli jesteś motocyklistą, moc 154 KM i masa 676 kg nie zrobią na tobie większego wrażenia. Podobnie jak przyspieszenie podstawowej wersji, która od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,9 s.

Wszystkie te zastrzeżenia szlag trafi w momencie, gdy siądziesz za sterami. Mimo nisko poprowadzonej klatki wsiadasz swobodnie – nie uderzysz kaskiem. Regulacja wysokości i odległości fotela spodoba się zarówno niskim, jak i wysokim. No tak, ale ten sam producent dostarcza fotele dla Ferrari. Pamiętaj tylko o zapięciu pasów, bo jeśli tego nie zrobisz, Maverick pojedzie max 20 km/h...

REKLAMA

Turbo na trzy gary

Przekładnia CVT kojarzy ci się głównie ze skuterami? Po wybraniu tybu H i wciśnięciu gazu do podłogi błyskawicznie o tym zapomnisz. Rotax skonstruował trzycylindrowy silnik rzędowy, który wspomaga turbina. Po dźwięku z wydechu nie uwierzysz, że ma on pojemność raptem 900 cm3, natomiast od ok. 3000 obr/min przyspieszenie po prostu wbije cię w fotel. To wrażenie spotęguje jazda w terenie – amortyzatory Fox 2.5 Podium RC2 o ponadpółmetrowym skoku (to najwięcej w historii, jeśli chodzi o UTV-y) zapewniają spokój na pokładzie i zaskakujące możliwości.

Gładko i to pełnym ogniem pokonasz takie przeszkody, że nigdy byś nie uwierzył. Kierownica ma wspomaganie, więc nie będziesz z nią walczył. Na trudniejszy teren masz w rękawie kilka asów – od większego przełożenia (L) zaczynając, przez napęd na cztery koła, na blokadzie dyferencjału kończąc. Zachwycą cię również hamulce sprzężone jak w samochodzie – cztery wentylowane tarcze współpracują z dwutłoczkowymi zaciskami. Ważne: układ hamulcowy ma dwa niezależne obwody, dzięki czemu np. w razie uszkodzenia przodu zahamujesz tyłem.

120 klocków

Kokpit wygląda ascetycznie. Jest tam niemal tylko to, co absolutnie niezbędne. Między klasyczne okrągłe analogowe prędkościomierz i obrotomierz wkomponowano (również okrągły) wyświetlacz LCD. Powtórzono na nim informację o prędkości, oprócz tego pokazuje on wybrany tryb jazdy, temperaturę cieczy chłodzącej, poziom paliwa oraz ma licznik wraz z przebiegiem dziennym. Ukłonem w stronę Amerykanów i kawy Starbucks są uchwyty na kubki...

Chciałbym, żeby obok motocykli stało w moim garażu takie cudo, i to najlepiej w najbardziej sportowej wersji X3 X RS. Niestety, oprócz wysokiej ceny (ok. 120 000 zł) sprawę ciut może skomplikować brak homologacji.

Maverick X3 wygląda jakby przed chwilą zjechał z planu filmowego Mad Maxa. Czad!

Dane techniczne

SILNIK
Budowa: czterosuwowy, chłodzony cieczą, trzycylindrowy, rzędowy z turbodoładowaniem
Przeniesienie napędu: przekładnia CVT, tryby: L/H/N/R/P, do wyboru napęd na jedną lub dwie osie 2WD/4WD z blokadą dyferencjału.
Pojemność skokowa    900 cm3
Moc maksymalna    154 KM

Podwozie
Rama:     stalowa
Zawieszenia: przód – podwójne wahacze A-arm ze stabilizatorami, amortyzatory Fox 2.5 Podium RC2 z pełną regulacją, tył – wahacze TTX ze stabilizatorami, amortyzatory Fox 2.5 Podium RC2 z pełną regulacją.
Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 262 mm, zaciski dwutłoczkowe, tył – dwie tarcze, śr. 248 mm, zaciski dwutłoczkowe.
Koła    14 cali, aluminiowe
Skoki zawieszeń p/t    508/508 mm
Opony przód    Maxxis Bighorn 2.0     29 x 9 x 14
Opony tył    Maxxis Bighorn 2.0     29 x 11 x 14

WYMIARY I MASY
Dł./szer./wys.    3327/1625/1676 mm
Rozstaw osi    2591 mm
Prześwit    356 mm
Masa własna    675,9 kg
Pojemność zbiornika paliwa    40 l

Ceny (jesień 2016)
Maverick X3    103 200 zł
Maverick X3 X ds   111 800 zł
Maverick X3 X rs    120 400 zł

 

REKLAMA

REKLAMA

W każdych warunkach

Szukasz przygód, a quad wydaje ci się idealnym pojazdem do włóczenia się po bezdrożach? Przyjrzyj się serii Outlander. Kanadyjczycy z Can-Ama wyposażyli ją w praktycznie wszystko, czego ci potrzeba, a do tego zadbali o homologację, czyli zarejestrujesz sprzęta i pojedziesz na legalu.  

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę na cztery łapy, a do tego nie chcesz wydawać grubej kasy, zastanów się nad Outlanderem 450 lub – jeszcze lepiej – Outlanderem 570. Różnią się one wyłącznie silnikami: mniejszego napędza chłodzony cieczą singiel o pojemności 427 cm3 i mocy 38 KM, a większego również chłodzony cieczą, ale dwucylindrowy widlak  o pojemności 570 cm3 i mocy 48 KM. Przy czym większy quad jest cięższy zaledwie o 11 kg (308 vs 319 kg) i o 8000 zł droższy (32 400 vs 40 400 zł).

REKLAMA

Nawet podstawowe modele dadzą ci dużo radości z jazdy. W 2017 roku pojawią się wersje ze wspomaganiem kierownicy – DPS. Pod koniec dnia jazdy w terenie będziesz za głośno chwalił Kanadyjczyków za to rozwiązanie.
Wszystkie Outlandery są dostępne w wersjach dwuosobowych, więc na wyjazd spokojnie zabierzesz swoją lepszą połówkę. Choć jeśli ma ona spore wymagania (czyt.: musi spakować całą szafę), a ty szukasz wyższej mocy, to pomyśl o 650, 850 lub 1000. Ten ostatni, napędzany dwucylindrowym widlakiem Rotaxa jest najmocniejszym ATV-em na rynku. 89 KM pod tyłkiem w połączeniu z dobrze zestrojonymi zawieszeniami (skok 229 mm z przodu i 236 mm z tyłu) i dobrze dobranymi oponami oznacza, że przejedziesz niemal przez wszystko. Napęd na cztery koła oraz blokada dyferencjału znacznie ci to ułatwią. A jeśli mimo to ugrzęźniesz, twoim kołem ratunkowym będzie wyciągarka.

Cała nadzieja w lotto

Ze względu na swój wzrost (190 cm) za jego sterami czułem się jak w domu. Chętnie wybrałbym bardziej dopasioną dwuosobową wersję XT-P na aluminiowych felgach i z wyciągarką. Niestety, cena 75 200 zł oznacza, że muszę na poważnie zająć się grą w lotto...   

SILNIK
Budowa: czterosuwowy, chłodzony cieczą, V2, wtrysk paliwa.
Elektryka:    alternator 625 W
Przeniesienie napędu: przekładnia CVT, napęd 2 x 4 lub 4 x 4 z blokadą dyferencjału.
Pojemność skokowa     976 cm3
Moc maksymalna    89 KM

Podwozie
Rama:     z rur stalowych
Zawieszenia: przód – po dwa wahacze typu A-arm, amortyzatory Fox 1.5 Podium QS3, tył – niezależne zawieszenie TTI, amortyzatory Fox 1.5 Podium QS3.
Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 214 mm, zaciski dwutłoczkowe, tył - tarcza hamulcowa o śr. 214 mm, dwutłoczkowy zacisk.
Koła     aluminiowe 14’
Skoki zawieszeń p/t     229/236 mm
Rozmiar opon p/t     26 x 8 x 14 / 26 x 10 x 14

WYMIARY I MASY
Dł./szer./wys.     2184/1168/1260 mm
Rozstaw osi     1295 mm
Wysokość kanapy     877 mm
Prześwit     279 mm
Masa własna     361 kg
Ładowność bagażnika przód     45 kg
Ładowność bagażnika tył     90 kg
Poj. wodoszczelnego schowka     21,4 l
Pojemność zbiornika paliwa     20,5 l

Cena (jesień 2016)     75 200 zł

Serce to podstawa
Jeśli chodzi o moc, Kanadyjczycy nie zamierzają iść nawet na najmniejszy kompromis. Widlasta dwójka jest zasilana wtryskiem. Jej charakterystyka zapewni ci kopa w absolutnie każdych warunkach. I nic dziwnego, bo Rotax wycisnął z niej 89 KM. To najmocniejszy ATV na rynku.

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij