Nowość 2022 - Triumph Speed Triple 1200 RR w teście

Jak zmienić ulicznego chuligana w drogowego arystokratę? Nikt nie zrobił tego lepiej niż Triumph. Panowie i Panie, oto nowy Triumph Speed Triple 1200 RR.

Triumph Speed Triple 1200 RR to maszyna sportowa utrzymana w klasycznym stylu.

Triumph DaytonaTT 600 – te sprzęty powstałe z miłości do sportu i wyścigów kojarzą chyba wszyscy. Mimo upływu lat ciągle są one obiektami marzeń ludzi, którzy żyją wspomnieniami. Do grona obiektów marzeń trzeba dorzucić jeszcze Triumpha Daytonę 675 Moto2. Ten przepiękny motocykl pozostawił u mnie pamięć o znakomitych wrażeniach z jazdy i żal, że nigdy nie stanął w moim garażu.

Zobacz również: wrażenia z jazdy Triumphem Daytoną 675

Sportowe modele Triumpha mają na koncie jeszcze jedno osiągnięcie: stały się bazą dla mocnych naked bike’ów. Np. z pierwszej Daytony wywodzi się Speed Triple – pierwszy seryjny streetfighter, który ciągle jest mocnym punktem w ofercie Triumpha. To samo dotyczy TT 600, bez którego na bank nie byłoby modelu Speed Four – a w konsekwencji pewnie także całej serii Street Triple’ów, począwszy od „675”, na współczesnej „765” skończywszy.

Triumph Speed Triple 1200 RR Chippy Wood/Triumph
Triumph Speed Triple 1200 RR Chippy Wood/Triumph
Stały motyw. O kokpicie Speed Triple’a 1200 RR można powiedzieć to samo, co o innych Triumphach: wyświetlacz TFT jest i ładny, i czytelny. Elektronicznie sterowane zawieszenia Öhlinsa działają znakomicie. Komputer dobiera ich tłumienie do- i odbicia, napięcie sprężyn zmieniasz ręcznie.

Dotychczas naked bike'i budowano w prosty i sprawdzony sposób – obierając sportowe maszyny z owiewek. W przypadku Speed Triple’a 1200 RR postąpiono odwrotnie – bazą tego motocykla jest zaprezentowany w 2021 roku Triumph Speed Triple RS.

REKLAMA

REKLAMA

Triumph Speed Triple 1200 RR - wrażenia z jazdy

Moim zdaniem Speed Triple 1200 RS jest to najlepszy Speed ever. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że grupa inżynierów dowodzona przez Stuarta Wooda właśnie ten model wzięła na warsztat. Cel: rasowy sport, ale o tyle inny od innych, że utrzymany w klasycznym stylu. Najbardziej charakterystycznym elementem wy­glądu Speed Triple’a 1200 RR jest półowiewka z okrągłym reflektorem, którą dopieszczono elementami z karbonu. Szeroka kierownica RS-a ustąpiła miejsca clip-onom, które w stosunku do standardowej wersji powędrowały 135 mm w dół i 50 mm do przodu. Podnóżki natomiast są o 15 mm wyżej i o 26 mm bardziej z tyłu motocykla. Te zmiany wraz z kanapą na wysokości 830 mm wymusiły bliższą kierownicy pozycję, co poprawiło wyczucie przedniego koła. Czy gwarantuje to głębokie złożenia na krętych drogach?

Triumph Speed Triple 1200 RR Chippy Wood/Triumph

Już od środkowego zakresu obrotów silnik pokazuje, że stać go na wiele – kipi mocą aż do odcięcia zapłonu.

Przejęty z RS-a bez najdrobniejszych zmian trzycylindrowiec, brzmiąc gniewnie, rozgrzewa się na parkingu. Termometr na wyświetlaczu TFT pokazuje +3 stopnie, obok widnieje ikonka płatka śniegu. Silnik szybko osiąga właściwą temperaturę, w przeciwieństwie do opon, które w takich warunkach potrzebują solidnej rozgrzewki. Pirelli Supercorsa SP V3 to znakomite gumy o ogromnej przyczepności, które jednak lubią trochę wyższą niż w tej chwili temperaturę i pracy, i otoczenia.

Mimo chłodu, Speed Triple RR komfortowo prowadzi się przez każdy winkiel, zmuszając tylko do lekkiego zaostrzenia uwagi podczas wyboru odpowiedniej linii toru jazdy. Spory udział ma w tym największa zmiana, która pojawiła się podczas transformacji RS-a w wersję RR. Otóż ten drugi dostał półaktywne zawieszenia Öhlins S-EC-2.0, które na bieżąco dostosowują tłumienie od- i dobicia do sytuacji na drodze. Napięcie wstępne sprężyn widelca i amortyzatora w dalszym ciągu ustawia się ręcznie.

Triumph Speed Triple 1200 RR Chippy Wood/Triumph
W Speed Triple’u 1200 RR nie oszczędzano na osprzęcie. Jeden z przykładów: topowa pompa hamulca Brembo MCS.

Jesteś fanem klasyki? Zobacz również BMW R nine T Racer

REKLAMA

Triumph Speed Triple 1200 RR - półaktywne zawieszenia

W niskiej temperaturze widelec upside-down zaimponował mi precyzją działania oraz płynnością, z jaką połykał nierówności, zapewniając przy tym bardzo dobry feedback. Amortyzator także nieźle dawał sobie radę z nierównościami, choć wolałbym, aby reagował jeszcze delikatniej. To nie powinien być jednak żaden problem, bo półaktywne zawiasy pracują inaczej w każdym z trybów: Rain, Road, Sport, Track i Rider. Da się je bardzo precyzyjnie dostosować do własnych wymagań, bo każdy ma po pięć kroków zmieniających setup na tward­szy lub bardziej miękki.

Wygodna pozycja za kierownicą okazuje się udanym kompromisem między specyfiką jazdy w sportowym stylu, a wymogami codzienności. Mimo, że połówki kierownicy umieszczono nieco poniżej górnej półki, hamowanie nie obciąża nadgarstków. Trzeba też pochwalić wygodny kąt ugięcia kolan. Nawet dłuższe przejazdy nie są problemem.

REKLAMA

REKLAMA

Triumph Speed Triple 1200 RR - test na torze wyścigowym

Po jeździe na zwykłych drogach w okolicach hiszpańskiego miasta Ronda, gospodarze zafundowali nam niespodziankę i to nie byle jaką, bo wizytę na torze Ascari. O rozmaitość doznań zadbały tam takie kombinacje winkli, jak Petit Eau Rouge czy The Crew, oraz zjazdy i podjazdy o nachyleniu nawet ponad 10%.

Triumph Speed Triple 1200 RR Chippy Wood/Triumph
Quickshifter, umożliwiający zmianę przełożeń bez użycia sprzęgła zarówno w górę, jak i w dół, wchodzi w skład wyposażenia seryjnego.

Podczas pierwszego okrążenia mój wzrok rozpaczliwie próbuje znaleźć punkty orientacyjne toru, szczyty zakrętów, miejsca rozpoczęcia hamowania. Po kilku okrążeniach jedzie mi się o wiele płynniej, więc Speed Triple 1200 RR może pokazać wszystko, na co go stać. Od środkowych obrotów trzycylindrowiec wręcz eksploduje mocą. Gaz działa tu z precyzją chirurgicznego skalpela. Jedynie na niskich obrotach silnik od czasu do czasu lubi lekko szarpnąć przy zmianie obciążenia. Nie jest to niebezpieczne, lecz wymaga chwili przyzwyczajenia.

Triumph Speed Triple 1200 RR Chippy Wood/Triumph
Podstawowym kolorem jest biały. Wersja lakierowana na czerwono (Red Hopper) oznacza dopłatę w wysokości 1250 zł.

Dopiero na torze zawieszenia pokazują wszystkie swoje możliwości. W trybie Track tłumienie staje się dużo sztywniejsze, dzięki czemu Triumph nawet na szybkich łukach, pokonywanych z prędkością powyżej 160 km/h, nie kołysze się. 

A co jeśli nagle trzeba zwolnić? Wtedy do akcji wkraczają zaciski Brembo Stylema. Precyzji ich działania sprzyja promieniowa pompa Brembo MCS, która zapewnia regulację ustawienia odległości klamki od kierownicy, ale również w zakresie 2 mm odległości osi obrotu od osi tłoczka. Niby niewiele, ale to robi robotę. Przy ostrym hamowaniu widelec nie nurkuje brutalnie, pewnie prowadząc koło. Ten model dowodzi, że sport ponownie odgrywa w Triumphie dużą rolę.

Triumph Speed Triple 1200 RR - podsumowanie

Komu najbardziej przypasuje Speed Triple 1200 RR? Koneserowi, bo tylko on w pełni doceni wygląd motocykla oraz to, że równie dobrze spisuje się on na torze, jak na ulicy. Do tego bike ma znakomity silnik i techniczne smaczki w postaci np. półaktywnych zawieszeń, których praca wprawia w zachwyt.

REKLAMA

Triumph Speed Triple 1200 RR - dane techniczne

Silnik chłodzony cieczą, trzycylindrowy, rzędowy, wałek wyrównoważający, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, średnica gardzieli 48 mm.
Elektryka alternator 408 W, akumulator 12 V/8 Ah.
Przeniesienie napędu mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring.
Śr. cylindra x skok tłoka 90,0 x 60,8 mm
Pojemność skokowa 1160 cm3
Stopień sprężania 13,2:1
Moc maks. 180 KM (132,4 kW) przy 10 750 obr/min
Maks. moment obr. 125 Nm przy 9000 obr/min
Rama grzbietowa z aluminium.
Zawieszenia przód– widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz (elektronicznie) tłumienie od- i dobicia, tył – jednoramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz elektronicznie regulowane tłumienie od- i dobicia.
Hamulce przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, kontrola trakcji, ABS-na winkle.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1439 mm
Kąt główki ramy 66,1°
Skoki zawieszeń p/t 120/120 mm
Wysokość kanapy 830 mm
Masa na sucho 199 kg
Pojemność zbiornika paliwa 15,5 l
Cena 89 900,00 zł

REKLAMA

REKLAMA