Na początek zastrzeżenie: nie jesteśmy ortodoksyjnymi zwolennikami teorii, że pierwszym motocyklem musi być „125” i tylko ona. Według nas, jeśli masz choć trochę oleju w głowie, nic się nie stanie, jeśli na początek wybierzesz duży motocykl. Oczywiście zakładamy, że masz już odpowiednie prawo jazdy.
Jeśli masz prawko jazdy kategorii "B" i szukasz trójkołowej maszyny zajrzyj tutaj.
Pierwszy motocykl. Jaki wybrać, co kupić?
Wybierając tych osiem maszyn, kierowaliśmy się tym, by moc i charakterystyka silnika z jednej strony wybaczały sporo błędów popełnianych przez początkujących motocyklistów, z drugiej strony, żeby charakter pierwszego motocykla był łatwy w opanowaniu.
- BMW F 800 ST
- Suzuki GSR 600
- Yamaha Midnight Star 950 A
- Kawasaki ER-6f
- Yamaha XT 660 Z Ténéré
- Harley-Davidson Sportster
- Honda XL 700 V
- Ducati Monster 695
Z premedytacją odpuściliśmy maszyny duże i ciężkie, takie jak Honda Crosstourer czy Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré. Dlaczego? Bo zapanowanie nad ich dużą masą, siedząc na kanapie będącej na wysokości pierwszego piętra, na pewno nie jest dobrym pomysłem na początek.
Wybrane maszyny prowadzą się łatwo i wiele wybaczają, a jeśli twoje umiejętności są większe też nie będziesz się nudził. Co najważniejsze, jednym z kryteriów wyboru były niezawodność (żebyś klucze i śrubokręty mógł zostawić w garażu) oraz niskie zużycie paliwa.
Zobacz też:
>> Jak szybko zrobić prawo jazdy na motocykl? <<
BMW F 800 ST

F 800 ST pojawił się w 2006 roku. Był to pierwszy model, w którym zastosowano dwucylindrowy piec o pojemności 798 cm3. Choć brzmiał jak bokser, cylindry były ustawione w rzędzie.
Dlaczego polecamy ten motocykl początkującym? Bo regularnie serwisowany silnik jest uznawany za nie do zajechania. Zresztą później będzie on napędzał całą rodzinę motocykli: F 800 R, S, GS i GT. Łagodna charakterystyka twina to jest to, co na bank przypadnie początkującym do gustu.
Moc 85 KM w zupełności wystarcza, by wygodnie pokonywać długie dystanse, nawet autostradami. Pozycja za kierownicą jest dość wygodna, nawet mimo że wysunięta do przodu kierownica zmusza do lekkiego pochylenia. Wyglądająca na małą szyba skutecznie chroni podczas szybkiej jazdy.
Motocykl jest zwrotny i prowadzi się jak po sznurku. Innym, co przemawia na korzyść F 800 ST, jest bogate wyposażenie maszyn oferowanych na rynku wtórnym: komputer pokładowy, podgrzewane manetki i ABS nie są wyjątkiem. Wynika to z tego, że sporą część tych maszyn sprowadzono do Polski z Niemiec.
Rozglądając się za używanym F 800 ST, dobrze przyjrzyj się paskowi zębatemu napędzającemu tylne koło. Wymienia się go co 40 000 km, więc jeśli motocykl ma taki właśnie przebieg, zapytaj sprzedającego, czy dokonał już wymiany. Pamiętaj, że razie za pasek i dwa koła zębate to wydatek na poziomie 4500 zł. F 800 ST dotyczyły dwie akcje serwisowe: 1. sprawdzenie łożysk piasty tylnego koła i ewentualna wymiana; 2. sprawdzenie i ewentualna wymiana korka chłodnicy
Dane techniczne: Silnik 2-cylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 798 cm3, moc maks. 85 KM (62,5 kW) przy 8000 obr/min, maks. moment obr. 86 Nm przy 5800 obr/min, wys. kanapy 820 mm, masa z paliwem 204 kg, pojemność zbiornika paliwa 16 l, ceny od 12 000 zł (2006 r.) do 26 000 zł (2011 r.)
Zobacz też:
>> Prawo jazdy na motocykl - od czego zacząć? <<
Suzuki GSR 600
Motor-Presse Polska
Do salonów trafił w 2006 r. Wyglądem nawiązuje do najmocniejszego nakeda w historii Suzuki, czyli B-Kinga z silnikiem Hayabusy (zadebiutował on w 2007 r.). W aluminiową ramę GSR-a wszczepiono silnik z GSX-R-a 600 cm3. Na potrzeby nakeda moc skastrowano do 98 KM (wtedy obok Yamahy FZ6 był najmocniejszym nakedem wśród „600”) oraz poprawiono dolny i środkowy zakres obrotów. Zrezygnowano z tytanowych zaworów i zastąpiono je stalowymi.
GSR zachwyca bezawaryjnością, elastycznością, precyzyjną skrzynią biegów, łatwością prowadzenia (z paliwem waży 207 kg), skutecznymi hamulcami (też z GSX-R-a 600) oraz sporym prześwitem w złożeniu. Jest wręcz idealny dla osób zaczynających przygodę z dwoma kółkami. Potrafi przy tym pokazać pazury. GSR nie jest ideałem. Wibracje dają się we znaki w całym zakresie obrotów, nie polubisz reakcji na zmianę obciążenia. Do tego widelec zestrojono zbyt miękko.
Na szczęście to już koniec listy grzechów. GSR 600 nie miał typowych wad. W czasie oględzin zbadaj, czy nie było dzwona. W czasie uderzenia z przodu lubiła pękać rama, więc zajrzyj pod zbiornik paliwa, czy nie była spawana. W 2007 r. dodano ABS (masa +5 kg), a w 2008 miniowiewkę oraz zmieniono lusterka. 2011 rok to debiut następcy z silnikiem 750 cm3 i stalową ramą.
Dante techniczne: Silnik 4-cylindrowy, rzędowy, poj. skokowa 599 cm3, moc maks. 98 KM (72 kW) przy 12 000 obr/min, maks. moment obr. 65 Nm przy 9600 obr/min, wysokość kanapy 785 mm, masa z paliwem 208 kg, pojemność zbiornika paliwa 16,5 litra, ceny* od 9900 zł (2006) do 17 900 zł (2010)