[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
5.0

Peugeot Speedfight 4 - Sztuka kompromisu

Peugeot Speedfight 4 to 125-ka na prawo jazdy kategorii B. Francuzi połączyli dwie sprzeczności – oszczędny silnik z agresywnym designem – i tak powstała czwarta odsłona Speedfighta, najbardziej sportowego skutera Peugeota. Czy to miało sens?

Peugeot SpeedFight 4 Peugeot SpeedFight 4

Produkcję Speedfighta rozpoczęto 22 lata temu (w 1997 roku). W tym czasie skuter przeszedł sporo zmian, ale jego sportowy charakter pozostał niezmienny. Ostre linie, soczewkowe lampy, czarny lakier ze złotymi wstawkami i wloty powietrza sprawiają, że dostawcy pizzy ślinią się na jego widok.

Peugeot Speedfight 4 to 125-ka na prawo jazdy kategorii B

Na pierwszym krętym odcinku okazuje się, że skuter nie tylko nieźle wygląda, ale też bardzo chętnie i szybko skacze z zakrętu w zakręt. Pomagają mu w tym twardo zestrojone zawieszenia i małe, 13-calowe koła. Widelec i gazowy amortyzator są na tyle sztywne, że godzą się na znacznie więcej niż jest w stanie zaoferować 11-konny silnik. Musisz jednak liczyć się z tym, że Peugeot lubi asfalt tylko i wyłącznie dobrej jakości. Jazda Speedem nawet po najmniejszych dziurach to walka o przetrwanie. Wolne manewry, np. przeciskanie się w korku, ułatwia łagodna reakcja na gaz, a jeśli chodzi o prędkość maksymalną, to na obwodnicy bez problemu rozpędzisz się do 103 km/h. Podczas jazdy z manetką odkręconą na maksa, skuter wysysa z baku zaledwie 2,3 l/100 km.

Soczewkowe wyłupiaste reflektory z LED-ami wyglądają nieźle i dobrze oświetlają drogę. / Peugeot SpeedFight 4

 

Twarda, ale szeroka kanapa jest wygodna, nawet po ponadgodzinnym lataniu po mieście. Za kierownicą zmieści się nawet wysoki jeździec, ale ma on wtedy dość mocno ugięte kolana. Szkoda, że skuter jest wyposażony tylko i wyłącznie w podstawkę centralną, bo stawianie na niej sprzęcika jest znacznie bardziej uciążliwe niż na bocznej stopce. Wąska kierownica (700 mm) oraz poręczność i zwrotność uprzyjemniają jazdę między samochodami.

Oprócz cech ułatwiających przemieszczanie się w mieście Speed ma parę rozwiązań, które przydadzą się na co dzień. Duży schowek pod siedzeniem spokojnie zmieści kask integralny. Znajduje się w nim gniazdko zapalniczki 12 V np. do podładowania telefonu w drodze do pracy/szkoły. Niespodzianką, którą dostajesz w standardzie, jest uchwyt na telefon X-Grip.

Minimalistyczny zegar jest czytelny. Pokazuje tylko to, co najpotrzebniejsze: prędkość, przebieg ogólny i dzienny oraz poziom paliwa. / Peugeot SpeedFight 4

Można go w kilka sekund zdemontować i schować pod siedzenie. Sprawdza się idealnie, gdy podczas jazdy używasz nawigacji w smartfonie. Zbiornik, którego wlew znajduje się w przekroku między nogami, mieści tylko 7,4 l wachy, co wystarczy do przejechania ok. 300 km.

Zobacz także:

Nowa Honda Monkey kontra Benelli Tornado Naked T - stylowe 125-ki

Wielki test 125-ek - siedem nowych kontra kultowe dwusuwowe Suzuki RG

Speedfight to fajny wybór szczególnie dla młodych, którym podobają się skutery o nowoczesnym wyglądzie. Pachnący nowością Speed kosztuje niemało, bo 11 990 zł, ale weź pod uwagę, że jest to mistrz kompromisu: wygląda sportowo, mimo to 1 km na nim będzie kosztował 11 groszy, a to w dobie ciągle drożejącego paliwa poważny argument.

Dane techniczne Peugeot SpeedFight 4 (2019)
Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, 2 zawory na cylinder, wtrysk paliwa.
Przeniesienie napędu: bezstopniowa przekładnia CVT.
Śr. cylindra x skok tłoka 52,4 x 57,8 mm
Pojemność skokowa 125 cm3
Stopień sprężania 10,6:1
Moc maksymalna 11 KM (8,1 kW) przy 7400 obr/min
Maks. moment obrotowy 10,8 Nm przy 5600 obr/min
Rama: z rur stalowych.
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 32 mm, tył – amortyzator gazowy.
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 215 mm, zacisk dwutłoczkowy, tył – jedna tarcza, średnica 195 mm, zacisk jednotłoczkowy, CBS.
Rozmiary opon p/t 130/60-13 / 130/60-13
Rozmiary felg p/t 3,0 x 13 / 3,5 x 13 
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1290 mm
Wysokość kanapy 800 mm
Skoki zawieszeń p/t 85/68 mm
Pojemność zbiornika paliwa 7,4 l
Masa z paliwem 121 kg
Cena 11 990 zł

nad osiągami panują hamulce tarczowe, które wspiera CBS. Działa on tak, że lewa klamka uruchamia zaciski obu kół, a prawa tylko przód. / Peugeot SpeedFight 4

zobacz galerię

Zobacz również:
Trudno przyrównać Rykera do quada. Nie jest też motocyklem. Co to więc za dziwadło? Dwa koła z przodu, jedno napędzane z tyłu. Ty siedzisz w środku, trzymasz za typowo motocyklową kierownicę i świetnie się bawisz. Mało tego, wystarczy ci prawo jazdy kategorii B.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij