REKLAMA

Piaggio MP3 500 HPE - test, opinia, cena, dane techniczne, galeria

Trzyśladowe pojazdy znamy nie od dziś. Tylko czy wciąż są one jednośladami? A może – skoro na Piaggio MP3 można jeździć, mając prawko na samochód – nie jest to już motocykl? Sprawdzamy, ile w Piaggio MP3 500 HPE jest z motocykla.

Piaggio MP3 500 hpe Fot. Jacek Hanusz

MP3 500 HPE to duży skuter, który jednak bez problemu przemyka między autami.

Pojazd na trzech kołach nie jest nowym pomysłem. Takich skuterów we Francji czy Włoszech od lat jeździ mnóstwo. Piaggio jest jednak pionierem tej idei, a dziś, po kilkunastu latach od pojawienia się pierwszego MP3 (2006 r.), ten pojazd jest dopracowany i otwiera się na nowe perspektywy.
Na zachodzie Europy już od dawna trójkołowymi maksiskuterami (MP3, Gilera Fuoco, Peugeot Metropolis, Yamaha Tricity) można poruszać się, mając tylko samochodowe prawo jazdy. W Polsce umożliwiający to przepis wszedł w życie zaledwie trzy lata temu. Od dawna zastanawiamy się, czy to rozsądne, bo taki MP3 waży 275 kg i ma 44 KM mocy, co dla niedoświadczonego zawodnika, który nigdy nie siedział na motocyklu, może być problemem. Na szczęście są jeszcze do wyboru mniejsze pojemności – lżejsze i słabsze MP3 300 i 125.

Piaggio MP3 500 jest wielkie

MP3 500 HPE Sport to kawał maszyny. Duże stopniowane siodło z podpórką dla pasażera obiecuje komfort, miejsca za sterami jest niemało, przednia owiewka jest spora, a tylna sekcja jeszcze większa. Budzi respekt, ale – jak się później okazuje – tylko wśród kierowców samochodów, którzy robią miejsce w korkach. Motocykliści patrzą zgoła inaczej – nie z pogardą wprawdzie, ale na pewno z lekceważeniem. Dlatego lewa w górze to rzadkość. A przecież MP3 jest to pełnoprawny motocykl: składa się do około 40o, koła pochylają się tak jak w motocyklu, do prowadzenia przydaje się przeciwskręt... Cała afera kręci się więc wokół dodatkowego skrawka gumy, który styka się z asfaltem. Czasem trzeba to po prostu olać i cieszyć się jazdą.

Piaggio MP3 500 hpeFot. Jacek Hanusz
Koła da się zablokować nawet złożone. Tyle że wystarczy wtedy podmuch, by przewrócić Piaggio.

 

MP3 w podróży? Tak, ale…

MP3 jest na tyle dużym i mocnym skuterem, że wyjazd nawet w dalsze trasy nie jest problemem. Rozwija maksymalne 145 km/h, choć trochę to trwa, zanim tyle pojedzie. Optymalnie rozpędza się do około 120 km/h, później dynamika spada. Podczas ruszania musisz przyzwyczaić się do niewielkiego opóźnienia reakcji na gaz. To ważne, bo przednie zawieszenie ma elektrohydrauliczną blokadę, której możesz używać podczas zatrzymywania się bez konieczności podpierania się nogą. Kiedy chcesz ruszyć, odkręcasz gaz, a blokada sama się zwalnia.
Wróćmy do cech MP3. Szyba, mimo że nieregulowana, zapewnia niezłą ochronę, zwłaszcza tym, którzy mają do 185 cm wzrostu. Wyżsi odczują pęd powietrza na kasku. Jeśli chodzi o prowadzenie, przód daje sporo pewności siebie, a to ze względu na świadomość dwóch punktów podparcia. Świadomość, bo jeśli chodzi o wyczucie, jest ono przytępione. Na pewno przydałby się lepszy feedback. Podobnie ma się sprawa z precyzją i stabilnością przodu – niewielkie wyprzedzenie i 13-calowe koła powodują, że w długich, pokonywanych z dużą prędkością zakrętach wkradają się nerwowość i podsterowność. Jeśli do tego dołożyć stan wielu polskich dróg…
Hamulce są skuteczne, choć punkt zadziałania nieco rozmyty. Tył łatwo zablokować, co uruchamia wyraźnie pracujący ABS. Przód hamuje dużo lepiej, ale wymaga mocnego ściśnięcia klamki.

Piaggio MP3 500 hpeFot. Jacek Hanusz
Wyposażenie jest bogate: ABS, ASR, grzane manetki z 4-stopniową regulacją i możliwość podłączenia elektrycznego motokocyka.
Piaggio MP3 500 hpeFot. Jacek Hanusz
Kokpit jest estetyczny, ale nie zawsze odpowiednio reaguje, ponadto zużycie paliwa pokazuje w kilometrach na litr, a nie w litrach na 100 km.
Piaggio MP3 500 hpeFot. Jacek Hanusz
Podświetlany schowek jest na tyle pojemny, że wejdą do niego dwa kaski integralne lub kask, plecak i inne graty.

 

Miasto to żywioł MP3

Blokujesz koła i kierownicę, zaciągasz ręczny i idziesz do pracy.

Mimo rozmiarów i osiągów, MP3 500 HPE to skuter typowo miejski. Jedyne, co wyprowadza go z równowagi, to poprzeczne nierówności i zapadliska po kanałach. Jeśli wpadniesz w jeden z nich, cały przód aż podskoczy. Jazda w korkach to przyjemność, bo MP3 wcale nie jest szerszy niż inne maksiskutery. Czyli przemykanie między samochodami to żaden problem. Ponadto nieźle radzi sobie w koleinach i na mniejszych nierównościach. Do tego można nim jeździć późną jesienią i zimą, bo ma podgrzewane manetki i możliwość podłączenia podgrzewanego motokoca, a seryjny ASR zadba, żebyś nie stracił gruntu pod kołami. W pojemnym schowku zmieszczą się dwa kaski integralne, a 12-litrowy zbiornik paliwa przy oszczędnej jeździe daje teoretycznie 300 km zasięgu. Natomiast podczas realnego użytkowania w cyklu mieszanym spalanie oscyluje w okolicach 4,5–5 l na setkę, co przecież nie jest złym wynikiem.
Koniec końców chodzi o to, żeby na miejsce dojechać szybciej niż samochodem, a to zadanie MP3 wykonuje w stu procentach. Jest jedno małe „ale” – 39 900 zł to niemało, choć trzeba dodać, że skutery konkurencji wcale nie kosztują mniej.
Kto nie idzie do przodu, ten się cofa, dlatego nowa wersja MP3 500 – Advanced – ma bieg wsteczny!

Piaggio MP3 500 hpeFot. Jacek Hanusz
Elektrohydrauliczny przedni zawias dopuszcza głębokie złożenia i pilnuje przyczepności (także na śliskich przejściach dla pieszych).

 

Piaggio MP3 500 HPE Sport

Silnik: chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, wtrysk paliwa, katalizator.
Przeniesienie napędu: sprzęgło odśrodkowe, przekładnia CVT, napęd tylnego koła pasem.
Śr. cylindra x skok tłoka 94 x 71 mm
Pojemność skokowa 493 cm3
Moc maks. 44 KM (32,5 kW) przy 7750 obr/min
Maks. moment obr. 47,5 Nm przy 6000 obr/min
Rama: podwójna kołyskowa, ze stali.
Zawieszenia: przód – przegub czworoboczny, elektrohydrauliczny układ blokowania, tył – dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyny.
Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 258 mm, zaciski czterotłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, zacisk dwutłoczkowy, ABS.
Rozmiar opon p/t 2 x 110/70-13 / 140/70-14
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1540 mm
Dł. x szer. x wys. kanapy 2200 x 800 x 790 mm
Masa na sucho 275 kg
Poj. zbiornika paliwa 12 l
Cena 39 900 zł (2020)

zobacz galerię

Zobacz również:
Seria MT to hit Yamahy bez względu na to, którego modelu dotyczy. na warsztat bierzemy najmniejszą, odświeżoną na sezon 2020 Yamahę MT-125. Czy zmienne fazy rozrządu to rzeczywiście rewolucyjna zmiana?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA