Piaggio Medley 125

W nasze ręce trafił skuter Piaggio Medley 125. Oto pierwsze wrażenia na temat tej maszynki.

Piaggio Medley nie jest tym, o czym marzą faceci, nawet ci, którzy jedzą steki z tofu i popijają je odtłuszczoną wodą light. Subtelna sylwetka, filigranowe felgi oraz eleganckie połączenie perłowej bieli z brązem sprawiają, że pojazd wydaje się delikatny, kobiecy.

To, że najmniejszy z naszej redakcyjnej ekipy ma 180 cm wzrostu i waży prawie 90 kg oznacza, iż o taryfie ulgowej nie ma mowy. Testowany Medley to zadebiutował w roku 2017. Napędza go chłodzony cieczą, współpracujący z bezstopniową przekładnią silnik iGet, wyposażony w znany z samochodów system Start & Stop. Czterozaworowa jednostka napędowa rozwija moc nieco ponad 12 KM, co pozwala rozpędzić maszynkę do około 100 km/h. Oczywiście spełnia ona normę Euro 4.

Jako że w ubiegłych sezonach ujeżdżaliśmy Piaggio Liberty, chęć porównania wydaje się oczywista. Na pierwszy rzut oka maszynki zdają się bardzo podobne, jednak po chwili zauważysz w Medleyu, ulokowaną z boku, tuż przed tłumikiem, chłodnicę. Ponadto Medley wydaje się odrobinę większy.

 

Motor Presse Polska
Motor Presse Polska
Zegary to prawdziwa uczta dla oczu: są eleganckie i dostarczają licznych informacji. Portfel i komórkę schowasz w zamykanym schowku w przednim panelu przekroku.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: TEST HONDY FORZA 125 

 

Faktycznie Medley, ma o 50 mm większy rozstaw osi i 12 mm wyższą kanapę. Jego większy o 1 l zbiornik paliwa umieszczono w przekroku. Miejsca za sterem jest sporo nawet dla dużego faceta, a kanapa należy do wygodnych i spokojnie zmieści się na niej pasażer. Jeżeli chodzi o ochronę przed wiatrem, to osłony nóg doskonale spełniają swą rolę. Oprócz tego nasza maszynka dostała wielką akcesoryjną szybę, która chroni nawet dłonie. Minusem tego rozwiązania jest to, że nie da się patrzeć nad szybą, co przeszkadza zwłaszcza podczas jazdy w deszczu.

Zamykany na elektryczny zamek schowek pod kanapą jest spory (36 litrów), mimo to zapomnij o zapakowaniu doń dwóch kasków integralnych – jeden musi być jetem. W przednim panelu znalazło się miejsce na schowek na drobiazgi oraz na ukryty w obudowie składany haczyk na torbę z zakupami. Gdyby mimo to zabrakło ci miejsca, resztę bambetli możesz ulokować na bagażniku.

Zasilany wtryskiem czterozaworowiec od strzału budzi się do życia. Jest na tyle żwawy, że bez trudu radzi sobie z ważącym (wraz z paliwem) 138 kg skuterem. Reakcja na gaz jest spontaniczna, a skuter żwawo przyspiesza od startu aż do ok. 70 km/h. Potem dynamika odczuwalnie spada. Mimo wielkiej jak żagiel szyby i mojej wagi (120 kg), rozpędziłem w końcu Medleya do zegarowej setki, a w mieście to aż nadto. W miejskim ruchu przydaje się poręczność, której jest tu wręcz nadmiar. Toczący się na kołach o średnicy 16 i 14 cali skuter jest zwinny i komfortowy – pod warunkiem że asfalt jest gładki. Zawieszenia o skokach 90 z przodu i 75 mm z tyłu są na tyle sztywno zestrojone, że wyraźnie poczujesz, kiedy najedziesz na uskok lub studzienkę.

Uzbrojone w ABS hamulce są skuteczne, tyle że wymagają użycia sporej siły, są także tępe, a w przednim brak wyraźnie wyczuwalnego punktu zadziałania. Ciekawostką jest zastosowanie sytemu Start & Stop, o którego działaniu informuje spora zielona kontrolka. Jak twierdzi producent, ma on zapewnić wyższy komfort – bo nie słychać silnika podczas postoju na światłach – a także niższe spalanie. Rozumiem, że ekologia itp. sprawy. Ale wyposażony w ogromną szybę, obciążony dużym gościem, użytkowany w zatłoczonym mieście i siłą rzeczy ciśnięty na maksa skuter przy wyłączonym układzie Start & Stop spalał 3,6 litra na setkę.

 

Motor Presse Polska
Motor Presse Polska
LED-owe światła do jazdy dziennej, a między nimi chromowany „krawat” z logotypem Piaggio. Duży klawisz z literą A wpisaną w koło to wyłącznik/włącznik systemu Start & Stop.

 

Z komfortem też bym nie przesadzał, bo niewielki, otulony płaszczem wodnym singiel nie gada, tylko szepcze. Poza tym, gdy wskakuję na pole position pod światłami i nagle gaśnie mi silnik, to choćby nie wiem co, czuję dyskomfort. Mimo że wiem, iż delikatny ruch gazem błyskawicznie zbudzi go do życia. Do tego trzeba przywyknąć lub zwyczajnie wyłączyć system przełącznikiem ulokowanym z prawej strony kierownicy. A skoro o tym, to obsługa przełączników nie wymaga odrywania rąk od manetek, mimo to ergonomię można by poprawić. Dobre wrażenie robi natomiast kokpit, w którym oprócz standardowych informacji znajdziesz te o działaniu systemu Start & Stop, ABS-u i immobilisera. Obrazu dopełniają LED-owe światła – białe do jazdy w dzień z przodu i czerwone z tyłu.

Podsumowując, Piaggio Medley jest świetnym miejskim skuterem. Dynamiczny, oszczędny i ładny. Tą ostatnią cechę najbardziej docenią dziewczyny.

 

 

 

Dane techniczne Piaggio Medley 125

Silnik: chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, SOHC, 4 zawory, smarowanie z mokra miską olejową, elektroniczny wtrysk paliwa. 
Przeniesienie napędu: bezstopniowa przekładnia CVT z regulatorem momentu obrotowego, automatyczne suche sprzęgło odśrodkowe.
Pojemność skokowa 124,5 cm   
Średnica cylindra/ skok tłoka 52/58,6 mm    
Moc maks. 12, 2 KM (9 kW) przy 8250 obr/min    
Maks. moment obrotowy 11,5 Nm przy 6500 obr/min   
Rama: pojedyncza, kołyskowa, z rur stalowych, z płaskimi wzmocnieniami
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 33 mm, tył – dwa hydrauliczne amortyzatory z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyn.
Hamulce tarczowe:  przód – śr. 260 mm, tył – śr. 240 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające.
Rozmiary opon p/t 100/80 16 / 110/80 14
Wymiary i masy  
Rozstaw osi 1396 mm
Skoki zawieszeń p/t 88/76 mm
Wysokość siodła 787 mm
Masa z paliwem 138 kg
Poj. zbiornika paliwa 7 l (w tym 1,5 l rezerwy)
Cena 12 900 zł

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA