Faktycznie Medley, ma o 50 mm większy rozstaw osi i 12 mm wyższą kanapę. Jego większy o 1 l zbiornik paliwa umieszczono w przekroku. Miejsca za sterem jest sporo nawet dla dużego faceta, a kanapa należy do wygodnych i spokojnie zmieści się na niej pasażer. Jeżeli chodzi o ochronę przed wiatrem, to osłony nóg doskonale spełniają swą rolę. Oprócz tego nasza maszynka dostała wielką akcesoryjną szybę, która chroni nawet dłonie. Minusem tego rozwiązania jest to, że nie da się patrzeć nad szybą, co przeszkadza zwłaszcza podczas jazdy w deszczu.
Zamykany na elektryczny zamek schowek pod kanapą jest spory (36 litrów), mimo to zapomnij o zapakowaniu doń dwóch kasków integralnych – jeden musi być jetem. W przednim panelu znalazło się miejsce na schowek na drobiazgi oraz na ukryty w obudowie składany haczyk na torbę z zakupami. Gdyby mimo to zabrakło ci miejsca, resztę bambetli możesz ulokować na bagażniku.
Zasilany wtryskiem czterozaworowiec od strzału budzi się do życia. Jest na tyle żwawy, że bez trudu radzi sobie z ważącym (wraz z paliwem) 138 kg skuterem. Reakcja na gaz jest spontaniczna, a skuter żwawo przyspiesza od startu aż do ok. 70 km/h. Potem dynamika odczuwalnie spada. Mimo wielkiej jak żagiel szyby i mojej wagi (120 kg), rozpędziłem w końcu Medleya do zegarowej setki, a w mieście to aż nadto. W miejskim ruchu przydaje się poręczność, której jest tu wręcz nadmiar. Toczący się na kołach o średnicy 16 i 14 cali skuter jest zwinny i komfortowy – pod warunkiem że asfalt jest gładki. Zawieszenia o skokach 90 z przodu i 75 mm z tyłu są na tyle sztywno zestrojone, że wyraźnie poczujesz, kiedy najedziesz na uskok lub studzienkę.
Uzbrojone w ABS hamulce są skuteczne, tyle że wymagają użycia sporej siły, są także tępe, a w przednim brak wyraźnie wyczuwalnego punktu zadziałania. Ciekawostką jest zastosowanie sytemu Start & Stop, o którego działaniu informuje spora zielona kontrolka. Jak twierdzi producent, ma on zapewnić wyższy komfort – bo nie słychać silnika podczas postoju na światłach – a także niższe spalanie. Rozumiem, że ekologia itp. sprawy. Ale wyposażony w ogromną szybę, obciążony dużym gościem, użytkowany w zatłoczonym mieście i siłą rzeczy ciśnięty na maksa skuter przy wyłączonym układzie Start & Stop spalał 3,6 litra na setkę.
Motor Presse Polska |
Motor Presse Polska |
LED-owe światła do jazdy dziennej, a między nimi chromowany „krawat” z logotypem Piaggio. |
Duży klawisz z literą A wpisaną w koło to wyłącznik/włącznik systemu Start & Stop. |
Z komfortem też bym nie przesadzał, bo niewielki, otulony płaszczem wodnym singiel nie gada, tylko szepcze. Poza tym, gdy wskakuję na pole position pod światłami i nagle gaśnie mi silnik, to choćby nie wiem co, czuję dyskomfort. Mimo że wiem, iż delikatny ruch gazem błyskawicznie zbudzi go do życia. Do tego trzeba przywyknąć lub zwyczajnie wyłączyć system przełącznikiem ulokowanym z prawej strony kierownicy. A skoro o tym, to obsługa przełączników nie wymaga odrywania rąk od manetek, mimo to ergonomię można by poprawić. Dobre wrażenie robi natomiast kokpit, w którym oprócz standardowych informacji znajdziesz te o działaniu systemu Start & Stop, ABS-u i immobilisera. Obrazu dopełniają LED-owe światła – białe do jazdy w dzień z przodu i czerwone z tyłu.
Podsumowując, Piaggio Medley jest świetnym miejskim skuterem. Dynamiczny, oszczędny i ładny. Tą ostatnią cechę najbardziej docenią dziewczyny.
Dane techniczne Piaggio Medley 125
Silnik: |
chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, SOHC, 4 zawory, smarowanie z mokra miską olejową, elektroniczny wtrysk paliwa. |
Przeniesienie napędu: |
bezstopniowa przekładnia CVT z regulatorem momentu obrotowego, automatyczne suche sprzęgło odśrodkowe. |
Pojemność skokowa |
124,5 cm3 |
Średnica cylindra/ skok tłoka |
52/58,6 mm |
Moc maks. |
12, 2 KM (9 kW) przy 8250 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
11,5 Nm przy 6500 obr/min |
Rama: |
pojedyncza, kołyskowa, z rur stalowych, z płaskimi wzmocnieniami |
Zawieszenia: |
przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 33 mm, tył – dwa hydrauliczne amortyzatory z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyn. |
Hamulce tarczowe: |
przód – śr. 260 mm, tył – śr. 240 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające. |
Rozmiary opon p/t |
100/80 16 / 110/80 14 |
Wymiary i masy |
|
Rozstaw osi |
1396 mm |
Skoki zawieszeń p/t |
88/76 mm |
Wysokość siodła |
787 mm |
Masa z paliwem |
138 kg |
Poj. zbiornika paliwa |
7 l (w tym 1,5 l rezerwy) |
Cena |
12 900 zł |