Porównanie: MV Agusta Superveloce 800 Triumph Speed Triple 1200 RR

W motocyklach chodzi nie tylko o jazdę. Idealny motocykl to taki, na który chcesz się jeszcze przez chwilę pogapić, zanim zamkniesz garaż. Tę tezę potwierdzają MV Agusta Superveloce 800 oraz Triumph Speed Triple 1200 RR.

Trzycylindrowe maszyny sportowe FACT

Anglicy wyzwali Włochów na stylowy pojedynek. Trzycylindrowe silniki, jednoramienne wahacze i gęsia skórka – to gwarantują zarówno Superveloce 800, jak i Speed Triple 1200 RR. Do tego dopracowany wygląd – stylowe owiewki, wąskie sylwetki i smakowite detale. Palce lizać. Wielu zarzuca Triumphowi, że skopiował MV Agustę. Moim zdaniem Anglicy poszli w ten sam styl, ale jednak zrobili wszystko trochę po swojemu.
Do stylu dochodzi specyficzna pozycja za kierownicą. Wymusza ona mocne pochylenie ciała i ugięcie kolan, co jest szczególnie odczuwalne na MV Aguście. Dlatego najprzyjemniej się jedzie przy wyższych prędkościach, kiedy pęd powietrza napiera na korpus i odciąża nadgarstki. Ale te motocykle nie mają w sobie nic z pozerstwa: maksymalna głębokość złożenia jest imponująca.

Triumph Speed Triple 1200 RRFACT

TRIUMPH SPEED TRIPLE 1200 RR Triumph prowadzi się po winklach z nieco gorszą poręcznością, za to z większą stabilnością i bardziej neutralnie niż Superveloce.

Triumph Speed Triple 1200 RRFACT

JEST TU DUŻA ROZDZIELCZOŚĆ I WIELE INFORMACJI – jednak do obsługi menu na 5-calowym wyświetlaczu TFT trzeba się przyzwyczaić.

 

KAWAŁ HISTORII

Najnowszy Speed Triple 1200 RR jest ukoronowaniem ciekawej ewolucji: pierwszy Speed Triple T 300 z 1994 roku powstał na bazie obranej z owiewek Daytony 900. Miał połówki kierownicy i jedną okrągłą lampę zamiast owiewki z dwoma reflektorami. W 1997 roku Speed Triple T 509 ostatecznie stał się ikoną i awansował na pierwszego seryjnego streetfightera z szeroką kierownicą i stylowymi podwójnymi reflektorami.

Triumph połączył piękny wygląd oraz imponujące osiągi z większym komfortem
i praktycznością na co dzień niż MV Agusta.

Dzisiaj, wiele generacji modelowych później, naked bike Speed Triple 1200 RS jest ojcem chrzestnym superbike’a RR. Znakiem rozpoznawczym tego ostatniego jest ciasno skrojona, klasycznie zaprojektowana półowiewka. W jej kanciastym przodzie (znowu) osadzono elegancki okrągły reflektor. Technicznym smaczkiem są półaktywne zawieszenia dostarczone przez Öhlinsa.
A MV Agusta? Pod względem technicznym Superveloce 800 bazuje na F3 800. Wizualnie jej design łączy styl maszyn wyścigowych MV z lat 60. i 70. z nowoczesnymi podzespołami, jak ledowe światła, quickshifter góra–dół i wyświetlacz TFT. Nowości na sezon 2022 to dostosowanie silnika do wymagań normy Euro 5 oraz 6-osiowy czujnik (IMU). Dzięki niemu można było zastosować ABS i kontrolę trakcji, które rozpoznają jazdę w złożeniu, oraz ulepszyć kontrolę wheelie.

Triumph Speed Triple 1200 RRFACT

PÓŁAKTYWNY WIDELEC TRIUMPHA jest klasą sam dla siebie.

Triumph Speed Triple 1200 RRFACT

SZWEDZKIE ZŁOTO: półaktywne zawieszenia Öhlins Smart EC 2.0 pracują wyśmienicie.

 

Nowoczesna baza w klasycznym ubranku – to dotyczy obu maszyn. Obie zapewniają przeżycia na niesamowitym poziomie oraz wyglądają jak milion dolarów. Na szczęście kosztują trochę mniej, choć do tanich nie da się ich zaliczyć: trzeba wyłożyć albo niemal 90 000 zł (Triumph), albo ponad 100 000 zł (MV Agusta).

ŁĄCZY ICH SERCE

Rzędowy trzycylindrowy silnik ma wiele zalet: umiarkowaną szerokość, super­elastyczność i wysoki potencjał prędkości obrotowej, imponującą moc i świetne brzmienie. Czego można chcieć więcej? Może niższego zużycia paliwa, które w obu przypadkach przy spokojnej jeździe wynosi 5,7 l/100 km... Zapomnijmy jednak o tym i skupmy się na reszcie. Na postoju Triumph dudni nienatrętnie i na niskiej częstotliwości. Z kolei MV Agusta wydaje dźwięk jakby mielenia, brzmi bardziej ochryple. Pracująca pod obciążeniem włoska maszyna zniewala lubieżną chrypą.
Włoski trzycylindrowiec o pojemności 798 cm3 bez zająknięcia radzi sobie z prędkością obrotową poniżej 2000 obr/min nawet na szóstym biegu. Za sprawą zmian w systemie ride-by-wire dopracowano reakcję na gaz. Z subiektywnego punktu widzenia, wyciskająca 137 KM osiemsetka MV Agusty w najniższym zakresie obrotowym nie zwija asfaltu, mimo to z prędkości 60 km/h rozpędza się do 140 km/h w 7 sekund. Nieźle! Przy 100 km/h na szóstym biegu obrotomierz pokazuje 5000 obr/min. Jeśli chcesz wrażeń, zrzuć jeden, a najlepiej dwa biegi (na marginesie quickshifter przełącza trochę twardo, ale precyzyjnie), wtedy zacznie się jazda.

MV Agusta Superveloce 800 to dzieło sztuki na dwóch kołach, nic więc dziwnego, że bez 100 000 zł nie ma co podchodzić.

Z radością wkręcania się na obroty, jakby za pomocą turbiny, włoski trzycylindrowiec błyskawicznie szturmuje pięciocyfrowy zakres prędkości obrotowej aż do 13 000 obr/min. Jazda Superveloce ma dar poprawiania humoru – na bank będziesz się świetnie bawił. Silnik MV Agusty nie ukrywa sportowych korzeni. Jego moc z litra wynosi 172 KM, a liniowe rozwijanie mocy zachwyca. Pracuje on bardziej szorstko niż Triumph, a drobne wibracje o wysokiej częstotliwości łaskoczą dłonie spoczywające na kierownicy. Owe wibracje nie przeszkadzają – traktowałem je jak folklor, takie włoskie good vibrations.

MV Agusta Superveloce 800FACT

MV AGUSTA SUPERVELOCE 800 Oto mistrzyni zakrętów, w tym również ciasnych.

MV Agusta Superveloce 800FACT

UCZTA DLA OKA: jedno z najpiękniejszych w historii motocykli kół wykonanych z odlewu aluminium.

 

Dla pojemności, jaką dysponuje MV Agusta, w Triumphie wystarczą dwa cylindry. Atletyczny Speed Triple już od pierwszych metrów pokazuje przewagę dzięki większej pojemności (1160 cm3), a przy tym emanuje wdziękiem. Jego motto: większy moment obrotowy przy niższych obrotach. Od 60 do 140 km/h na szóstym biegu rozpędza się w mniej niż 6 sekund! 3 sekundy później na budziku jest już 180 km/h. 128 Nm – to mówi samo za siebie. Moc 181 KM to raczej miły dodatek. Kręcić do końca? Można, ale po co...? Już w dolnym zakresie dzieją się imponujące rzeczy. Tu przydaje się kontrola trakcji, która działa z wyczuciem.
Również Anglicy zadbali o quickshifter góra–dół, który lekko i precyzyjnie zmienia biegi. Mocny jak niedźwiedź trzycylindrowiec wyróżnia się wysoką kulturą pracy i dużą elastycznością.

MV Agusta Superveloce 800FACT

INDYWIDUALNE: wyświetlacz TFT o dobrym kontraście pokazuje na bieżąco przeciążenie G podczas przyspieszania/hamowania plus głębokość złożenia.

MV Agusta Superveloce 800FACT

MAMO, JAKIE TO PIĘKNE! To o skórzanym pasku na zbiorniku paliwa.

 

CZARODZIEJ WINKLI

Na ciasnych drogach lekko jeżdżąca „800” jest potęgą. Z doskonałym feed­backiem przedniego koła pokonuje zakręty precyzyjnie, superlekko wchodzi w złożenie, trzyma najciaśniejszą linię przejazdu. Superveloce jest superporęczne i co do milimetra precyzyjne. Choć waży 207 kg, czyli o 5 kg więcej od większego Speed Triple’a 1200 RR, bardzo krótki rozstaw osi, wynoszący 1,38 m, krótsze wyprzedzenie i węższa tylna opona (180 mm) czynią z Superveloce 800 czarodzieja winkli.
Tyle że MV Agusta czasami staje się lekko nerwowa i samoistnie pogłębia złożenie. Remedium na to jest zwiększenie tłumienia dobicia w widelcu Marzocchi, które można ustawić za pomocą śrubokręta i licząc kliknięcia. Niestety nie da się całkowicie wyeliminować nerwowości. Twardo zestrojony amortyzator ZF na wyboistej drodze mocno kopie. Tak sztywną sprężynę docenisz raczej na gładkiej nawierzchni lub na torze.
Generalnie Superveloce jest bardziej nerwowe niż stoicko utrzymujący tor jazdy, ale nie tak poręczny Speed Triple RR.

Zobacz również: MV Agusta Dragster 800 RR SCS - naked nieidealny, ale blisko

KOMFORT NIE ŚCIEMNIA

Oba motocykle mają zamontowane przyczepne opony Pirelli, a ich żywiołem są głównie długie, szybkie zakręty. Triumph imponuje precyzją prowadzenia, ale również stabilnością, a neutralność prowadzenia wzbudza spore zaufanie. Fakt, nieco mu brakuje do poręczności i łatwości prowadzenia Superveloce.
Anglicy postawili na zawieszenia Öhlins Smart EC 2.0, które fantastycznie w czasie rzeczywistym dobierają wartości tłumienia. Widelec pokryty powłoką azotku tytanu imponuje tłumieniem i sporymi rezerwami. To samo dotyczy centralnego amortyzatora. Zawieszenia fantastycznie wygładzają nawierzchnię. Tłumienie można regulować elektronicznie w szerokim zakresie. Ustawienie Komfort przynosi zaszczyt tej nazwie. Pięć trybów jazdy reguluje moment wkraczania do akcji dwustopniowego ABS-u na winkle oraz czterostopniowej kontroli trakcji. Do tego do dyspozycji masz trzy mapy zapłonu i tyle samo fabrycznych ustawień półaktywnych zawieszeń.

MV Agusta Superveloce 800FACT

SUPERVELOCE TO STRZAŁA NA KOŁACH. Ta MV Agusta znakomicie wygląda i zapewnia ekstremalne wrażenia z jazdy.

Triumph Speed Triple 1200 RRFACT

Z POWODU GARBATEGO ZBIORNIKA paliwa Speed Triple RR sprawia wrażenie osiłka. Ale biżuterię ma z najwyższej półki: dwa kolory lakieru, sporo karbonowych dodatków, aluminiowy uchwyt tablicy rejestracyjnej.

 

Przy czym prowadzenie przez menu czytelnego wyświetlacza TFT Triumpha wymaga przyzwyczajenia. Na­tomiast kokpit MV Agusty przekazuje informacje także z dobrym kontrastem, ale prościej i bardziej intuicyjnie. Jest tu też system Connectivity do telefonowania i odtwarzania muzyki, ale w czasie jazdy na tym motocyklu to by była profanacja... Bardziej praktyczna jest strzałkowa nawigacja. Superveloce pokazuje nawet siłę hamowania i wielkość przyspieszeń oraz aktualną głę­bokość złożenia. Nie zobaczyłem więcej niż 48°...

WYKRESY MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO*
Trzycylindrowe maszyny sportowemotor-presee polska
86 Nm MV Agusty z 798 cm3 to dobry wynik. Moc 137 KM pojawia się po przekroczeniu 12 000 obr/min. Fajnie, ale dane fabryczne mówią o 147 KM... Wysoko ponad to wznoszą się krzywe trzycylindrowca Triumpha. Ale to oczywiste wobec o prawie 50% większej pojemności. 128 Nm i 181 KM to niezły wypas, a poza tym spory power w dolnym zakresie obrotowym.
* – moc na wale korbowym, pomiary na hamowni rolkowej Dynojet 250, maksymalny możliwy błąd ±5%

 

Zaciski Brembo z radialną pompą w MV Aguście hamują gwałtownie, ale ze świetnym dozowaniem. Jeszcze mocniej i transparentniej opóźniają wyśmienite zaciski Brembo Stylema w Triumphie. Obie trzycylindrowe maszyny mają po jednym łagodniejszym trybie ABS-u, który zapobiega unoszeniu tylnego koła. Za to ostrzejszy tryb ABS-u skraca drogę hamowania, ale tylne koło lubi się wtedy oderwać od ziemi.

TYLKO ZACHWYT

Jeśli po zakończonej jeździe lubisz się na chwilę zatrzymać i pogapić na motocykl, to lepiej nie mogłeś trafić.

MV Agusta Superveloce 800 i Triumph Speed Triple 1200 RR zasługują na pochwały nie tylko za wygląd. Na tych motocyklach można się do spodu wyszaleć – oferują niezapomniane przeżycia. Mówienie w ich kontekście o czymś tak przyziemnym, jak wartość użytkowa, to zwykła nikczemność.

DANE TECHNICZNE MV Agusta Superveloce 800 Triumph Speed Triple 1200 RRS
Silnik Chłodzony cieczą, trzycylindrowy, czterosuwowy, pojemność 798 cm3, śr. cylindra x skok tłoka 79,0 x 54,3 mm. Stopień sprężania 13,3:1. Moc 147 KM (108 kW) przy 13 000 obr/min. Moment obr. 88 Nm przy 10 100 obr/min. Chłodzony cieczą, trzycylindrowy, czterosuwowy, pojemność 1160 cm3, śr. cylindra x skok tłoka 90,0 x 60,8 mm. Stopień sprężania 13,2:1. Moc 180 KM (132,4 kW) przy 10 750 obr/min. Moment obrotowy 125 Nm przy 9000 obr/min
Podwozie Rama kratownicowa ze stali z elementami z aluminium. Widelec upside-down, jednoramienny wahacz, rozstaw osi 1380 mm. Wyprzedzenie 99 mm, kąt główki ramy 66°. Hamulce: przód – 2 tarcze, śr. 320 mm, tył – 1 tarcza, śr. 220 mm. Poj. zbiornika paliwa 16,5 l. Wysokość kanapy 830 mm. Masa 207 kg. Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 Rama grzbietowa z aluminium. Widelec upside-down, jednoramienny wahacz, rozstaw osi 1439 mm. Wyprzedzenie 105 mm, kąt główki ramy 66,1°. Hamulce: przód – 2 tarcze, śr. 320 mm, tył – 1 tarcza, śr. 220 mm. Poj. zbiornika paliwa 15,5 l. Wysokość kanapy 830 mm. Masa 202 kg. Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
Cena 101 860 zł* od 89 900 zł
* – gdy 1 € = 4,63 zł
Zobacz również:
REKLAMA