Arturo Rivas
YAMAHA TÉNÉRÉ 700
Tenera wygląda zgrabnie, ale potężnie – jeden rzut oka i wiesz, że bez problemu zawiezie cię nawet w najodleglejszy zakątek globu.
Arturo Rivas
RETRO I NOWOCZESNOŚĆ: przednia lampa z czterema ledowymi soczewkami przypomina owada. Biało-czerwone malowanie sprawia, że serca fanów pierwszych Tenerek biją szybciej i mocniej.
Arturo Rivas
DANE TECHNICZNE |
Aprilia Tuareg 660 |
BMW F 750 GS |
Yamaha Ténéré 700 |
SILNIK |
Budowa |
dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy |
dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy |
dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy |
Śr. gardzieli wtrysku |
2 x 48 mm |
2 x 48 mm |
2 x 38 mm |
Sprzęgło |
wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem |
wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem |
wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem |
Średnica cylindra x skok tłoka |
81,0 x 63,9 mm |
84,0 x 77,0 mm |
80,0 x 68,6 mm |
Pojemność skokowa |
659 cm3 |
853 cm3 |
689 cm3 |
Stopień sprężania |
13,5:1 |
12,7:1 |
11,5:1 |
Moc maksymalna |
80 KM (59,0 kW) przy 9250 obr/min |
78 KM (57,0 kW) przy 7500 obr/min |
73 KM (54,0 kW) przy 9000 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
70 Nm przy 6500 obr/min |
83 Nm przy 6000 obr/min |
68 Nm przy 6500 obr/min |
Poziom hałasu na postoju |
90 dB(A) |
89 dB(A) |
93 dB(A) |
PODWOZIE |
Rama |
kratownicowa ze stali |
grzbietowa ze stali, silnik jako element nośny |
podwójna kołyskowa ze stali |
Widelec/śr. goleni |
upside-down/43 mm |
teleskopowy/41 mm |
upside-down/43 mm |
Średnica tarcz hamulcowych p/t |
300/260 mm |
305/265 mm |
282/245 mm |
Systemy wspomagające |
ABS, kontrola trakcji |
ABS, kontrola trakcji |
ABS |
Rozmiary felg p/t |
2,15 x 21 / 4,25 x 18 |
2,50 x 19 / 4,25 x 17 |
2,50 x 21 / 4,50 x 18 |
Rozmiary opon p/t |
90/90 21 / 150/70 R 18 |
110/80 19 / 150/70 R 17 |
90/90 21 / 150/70 R 18 |
Opony |
Pirelli Scorpion Rally STR, przód A |
Bridgestone Battlax A41 G |
Pirelli Scorpion Rally STR, przód A |
WYMIARY I MASY |
Rozstaw osi |
1525 mm |
1559 mm |
1590 mm |
Kąt główki ramy |
63,3° |
63,0° |
63,0° |
Wyprzedzenie |
113 mm |
105 mm |
105 mm |
Skoki zawieszeń p/t |
240/240 mm |
151/177 mm |
210/200 mm |
Wysokość kanapy1 |
885 mm |
830 mm |
880 mm |
Masa z paliwem1 |
207 kg |
237 kg |
207 kg |
Ładowność1 |
207 kg |
203 kg |
187 kg |
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa |
18,0/2,7 l |
15,0/3,5 l |
16,0/– l |
Przeglądy co |
10 000 km |
10 000 km |
10 000 km |
Cena |
od 54 900 zł |
od 41 900 zł |
od 48 000 zł |
1 – pomiary własne |
Jeśli chodzi o przyczepność opon, największa różnica pojawia się podczas awaryjnego hamowania. Heble Tuarega i Tenery walczą, by zmusić te maszyny do zatrzymania. Natomiast BMW schodzi do 0 km/h jak gdyby nigdy nic. Najlepsza skuteczność hamowania łączy się tu z najlepszym ABS-em i optymalnymi oponami do szybkiego zatrzymania się.
ABS Yamahy podczas ostrego hamowania pracuje mało precyzyjnie. Z kolei w Aprilii reaguje w zależności od wybranego trybu jazdy, przy czym w trybie Off-road nietrudno o uniesienie tyłu. Jedyne, czego można by było sobie życzyć od 750 GS-a, jest nieco większy skok klamki, który poprawiłby dozowalność hebla.
WYKRESY MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO*
Każdy z tych trzech rzędowych twinów ma potencjał. Oddawanie mocy jest bardzo podobne, ale wrażenia zupełnie inne. Najbardziej sportowy charakter ma Aprilia, która daje ognia powyżej 5000 obr/min. Yamaha od razu startuje z dużą mocą i nie odpuszcza aż do końca swojego ciut za krótkiego zakresu obrotowego. Podobny charakter ma BMW, jednak dzięki przewadze pojemności na znacznie wyższym poziomie.
Ze względu na różne masy (GS) i przełożenie (Tuareg), te charaktery nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w osiągach. Na wykresie nie zobaczysz twardej reakcji Yamahy na gaz. Cieszy, że wszystkie silniki są oszczędne.
1 – moc na wale korbowym, pomiary na hamowni rolkowej Dynojet 250, maksymalny możliwy błąd ±5%
motor-presee polska
POMIARY WŁASNE |
Aprilia Tuareg 660 |
BMW F 750 GS |
Yamaha Ténéré 700 |
Prędkość maks.* |
190 km/h |
190 km/h |
186 km/h |
PRZYSPIESZENIA |
|
|
|
0-100 km/h |
4,4 s |
4,2 s |
4,3 s |
0-140 km/h |
7,7 s |
7,9 s |
8,1 s |
ELASTYCZNOŚĆ |
|
|
|
60-100 km/h |
4,4 s |
5,6 s |
4,7 s |
100-140 km/h |
4,7 s |
5,7 s |
5,8 s |
140-180 km/h |
8,3 s |
8,8 s |
–** |
ZUŻYCIE PALIWA |
|
|
|
Szosa |
4,4 l/100 km |
3,6 l/100 km |
4,0 l/100 km |
Zasięg szosa |
409 km |
417 km |
400 km |
* – dane producenta; ** – prędkość leży w zakresie asymptoty, dlatego wartości pomiaru nie można wiarygodnie ustalić |
ILE OFF-ROADU CI PASUJE?
Jeśli chodzi o jazdę na asfalcie, beemka ma lekką przewagę nad resztą. Być może gdybyśmy zjechali z asfaltu, sytuacja by się odwróciła, ale tym razem trzymamy się utwardzonych dróg. Właściciele turystycznych enduro zawsze muszą sobie odpowiedzieć na pytanie, czy w ogóle, a jeśli tak, to jak często będą zjeżdżali z asfaltu. Według większości producentów motocykli największa część użytkowników w ogóle nie zapuszcza się w teren. A jeśli już, to pokonuje krótkie odcinki drogami szutrowymi, np. pokonując dojazd do hotelu, jeziora czy na pole kempingowe.
Niby podobna konstrukcja silnika – trzy razy rzędowy twin – mimo to wrażenia z jazdy bardzo się różnią.
Jeśli nie zamierzasz zjeżdżać z utwardzonych dróg (tak jak my w tym teście) i szukasz maszyny pragmatycznej oraz uniwersalnej, zapewne postawisz na beemkę. Jest najwygodniejsza, najmilsza w obejściu i najbardziej ekonomiczna. Docenisz ją tym mocniej, jeśli jesteś niezbyt wysoki. Z kolei jeśli szukasz przygód na bezdrożach, będziesz główkował, czy postawić na Tuarega, czy na Tenerkę.
Arturo Rivas
1. BMW F 750 GS
W przeciętnej motocyklowej codzienności BMW przekonuje ponadprzeciętnie. Mocno flirtuje z naked bike’em, jest komfortowy, ma mocnego kopa, jest stabilny, a do tego bardzo wyważony. To sprzęt dla pragmatyków.
2. APRILIA TUAREG 660
Turystyczne enduro z Noale z dużą konsekwencją bierze na barki codzienność, nie wypierając się sportowego pochodzenia. Ze wszystkim jest na bieżąco, ale cena trochę odstrasza.
3 YAMAHA TÉNÉRÉ 700
W prostocie siła! Jeśli szukasz towarzysza podróży dookoła świata, i to w całkiem uczciwej cenie, to lepiej nie mogłeś trafić. Do zwycięstwa zabrakło dbałości o detale, a na co dzień mogą przeszkadzać spartański charakter i takież wyposażenie.