Premiera: Moto Guzzi V100 S Mandello

Mandello to nazwa miasteczka będącego siedzibą dowództwa Moto Guzzi, ale również flagowy model tej włoskiej marki. Jako jedni z nielicznych dosiadamy V100 S Mandello.

Moto Guzzi V100 S Mandello Tino Martino/Moto Guzzi

To było cholernie trudne zadanie! Z jednej strony nowy Moto Guzzi miał wyraźnie nawiązywać do 100-letniej historii firmy, z drugiej, żeby miał szanse na rynku, musiał być nowoczesny. Przecież dzisiaj motocykl niedysponujący mapami zapłonu, IMU, systemem Connectivity itp. elektronicznymi bajerami jest skazany na niepowodzenie. Co więcej, firma od początku deklarowała, że V100 Mandello będzie modelem flagowym. Plotka głosi, że aby jeszcze mocniej zmotywować załogę do pracy, o włączenie się w nie poproszono samego Michele Colaninna, prezesa koncernu Piaggio, który to koncern jest właścicielem m.in. Moto Guzzi.

Moto Guzzi V100 S MandelloTino Martino/Moto Guzzi

PAKIET AERODYNAMICZNY. Te owiewki automatycznie wysuwają się w dwóch z czterech trybów, jakimi dysponuje Mandello. Uruchamia je prędkość ok. 100 km/h.

Zobacz także: Moto Guzzi V100 Mandello Aviazione Navale

MAMY CHODY

Już w fazie koncepcyjnej przyjęto, że nowy motocykl będzie napędzany silnikiem mocnym i – po raz pierwszy w seryjnie produkowanym Gutku – chłodzonym cieczą. Że będzie to widlak, było jasne jak słońce. Bo najważniejsza jest tradycja. Ponadto podwozie miało po mistrzowsku zachować historyczny styl, ale także zapewnić przystające do dzisiejszych wymagań prowadzenie.

Do jakiej kategorii miał trafić nowy motocykl? To też trzeba było rozstrzygnąć. Segment motocykli adventure odpadł błyskawicznie, bo jest w nim dziś bardzo ciasno, ponadto – co nie mniej ważne – Moto Guzzi ma tam V85 TT. Mimo wyścigowej przeszłości firmy, współczesne motocykle sportowe są dla niej zbyt ekstremalne, power nakedy także. Poza tym ten model miał przyciągnąć nowych klientów, a przy tym nie zrazić do siebie dotychczasowych fanów Moto Guzzi. Zatem zadanie nie było łatwe.

Moto Guzzi V100 S MandelloTino Martino/Moto Guzzi

ELEKTRONICZNIE REGULOWANY amortyzator Öhlinsa sprawia wrażenie sztywno zestrojonego.

 

Po wielu godzinach spotkań, narad, uzgodnień i wypiciu podczas ich trwania setek (tysięcy?) filiżanek kawy, inżynierowie i styliści Piaggio podjęli strategiczną decyzję: nowa maszyna będzie motocyklem, który da sporo frajdy z jazdy i znakomicie spisze się w podróżach zarówno dalekich, jak i bliskich.

Ponieważ mamy niezłe chody u Włochów, jeszcze przed oficjalną prezentacją mogłem dosiąść wersji, która w jakichś 95% była zgodna z seryjną. Do ostatniej chwili drobne zmiany będą wprowadzane w mapach zapłonu sterujących pracą silnika. Wiem też, że kierownica w wersji seryjnej będzie lakierowana na czarno, że quickshifter będzie działał także przy redukcji biegów i że z 5-calowego wyświetlacza TFT będzie pozdrawiał wznoszący się do lotu orzeł Moto Guzzi.

PODSTAWOWA WERSJA V100 MANDELLO
Podczas mojego pierwszego spotkania z V100 Mandello dosiadałem bogato wyposażonej wersji S. W ofercie znajdzie się również tańsza wersja podstawowa.
Moto Guzzi V100 S MandelloTino Martino/Moto Guzzi

PODSTAWOWA WERSJA V100 MANDELLO będzie lakierowana tak jak prototyp pokazany podczas targów EICMA 2021.
W przeciwieństwie do wersji S, standardowe V100 ma malowane na złoto aluminiowe felgi, takie jak w prototypie pokazanym podczas targów EICMA w 2021 r. Bike ma zawieszenia Kayaby z pełną regulacją. Golenie widelca o średnicy 41 mm są nieco delikatniejsze niż potężne lagi Öhlinsa z wersji S. Wybór kolorów ogranicza się do czerwonego lub białego. System Connectivity, quickshifter, grzane manetki? Brak! Owszem, są osiągalne, ale tylko jeśli sypniesz dodatkową kasą.

 

W stojącym na parkingu V100 Mandello szybko zauważyłem nowe detale. Inaczej niż w turystycznym V85, napęd wałem umieszczono teraz z lewej strony, w masywnej obudowie będącej jednocześnie ramieniem potężnego jednoramiennego wahacza. Głowice w tradycyjnie dla firmy zamontowanym wzdłużnie widlastym silniku ustawiono pod kątem prostym, oprócz tego obrócono je o 90° w stosunku do pozycji znanej z poprzednich silników. W efekcie tego kolektory wydechowe są skierowane na boki, a nie do przodu. Miejsce przed silnikiem, które w dotychczasowych Gutkach zajmował poprowadzony do przodu wydech, teraz zajmuje chłodnica. Przesunięty na lewą stronę amortyzator zamówiono w Öhlinsie i jest on regulowany elektronicznie. To samo dotyczy widelca.

Moto Guzzi V100 S MandelloTino Martino/Moto Guzzi

KUFRY SĄ MOCOWANE DO DYSKRETNYCH UCHWYTÓW, zintegrowanych z zadupkiem. Do każdego z nich wejdzie kask integralny.

 

QUICKSHIFTER I SPÓŁKA

Ponieważ nowy Gutek jest maszyną turystyczną, w jego tylnej części znajdują się dyskretnie ukryte mocowania zestawu kufrów. Reakcja jednego z inżynierów, widzącego moje zastanowienie nad owymi uchwytami, była błyskawiczna. Szybko przyniósł dwa kufry i wprawnym ruchem wpiął je do motocykla. W każdym z nich zmieści się kask integralny, a według zapewnień towarzyszących mi techników mają po około 37 litrów pojemności. Jeśli to dla ciebie za mało, możesz zamówić akcesoryjny topcase i odpowiedni stelaż do niego.

Á propos akcesoriów: w seryjnym wyposażeniu wersji S będzie ich sporo: quickshifter, grzane manetki, malowane na czarno felgi, system Connectivity. Do dyspozycji są jeszcze niższa i wyższa niż seryjna kanapy, kanapa komfortowa, wszystkie opcjonalnie z ogrzewaniem, oraz gmole, dodatkowe światła, większa szyba i centralna podstawka. Zanim jednak zaczniesz zastanawiać się, w co doposażyć swój motocykl dowiedz się,

Moto Guzzi V100 S MandelloTino Martino/Moto Guzzi

MOTO GUZZI V100 S MANDELLO wygląda świetnie w kolorze o nazwie 2121 Green i kusi pięknymi detalami.

 

JAK JEŹDZI V100 S.

Pierwsze zaskoczenie dotyczy tego, że znane z dotychczasowych modeli Moto Guzzi szarpnięcie motocyklem podczas uruchamiania silnika jest w V100 Mandello bardzo delikatne. W ogóle ten twin pracuje niemal bez wibracji. Oprócz tego już na oko widać, że silnik jest krótszy niż serducho V85; różnica wynosi 103 mm. Moc 115 KM to bardzo dużo, oczywiście według standardów obowiązujących w dotychczasowych sprzętach Moto Guzzi.
Na V100 siedzi się komfortowo, kierownica wygodnie leży w dłoniach, pozycja za sterami jest rozluźniona. Wprawdzie przez moment miałem wrażenie, że zbiornik paliwa jest niemal nieskończenie długi, mimo to wcale nie musiałem mocno pochylić się w kierunku przedniego koła.

Moto Guzzi V100 S MandelloTino Martino/Moto Guzzi

TELEFON KOMÓRKOWY można schować obok gniazda USB w owiewce albo w małym schowku pod kanapą pasażera.

 

RUCHOME OWIEWKI

Gdy za plecami zostawiłem tablicę informującą, że wyjeżdżam z Noale, dodałem gazu. Od 3000 obr/min motocykl przyjemnie przyspiesza. W trybie Touring silnik miękko reaguje na gaz i od mniej więcej 4000 obr/min stawia do dyspozycji sporo momentu obrotowego. Każdemu ruchowi manetką towarzyszy solidny kop widlastego silnika. Dopiero po przekroczeniu 8000 obr/min dynamika wyraźnie spada.

Moto Guzzi V100 S MandelloTino Martino/Moto Guzzi

 

Dzięki skróceniu silnika konstruktorzy uzyskali większe pole manewru podczas pro­jektowania wahacza oraz dobrania jego geometrii, co w efekcie pozwoliło zminimalizować reakcje wału napędowego na zmianę obciążenia. Wow, tak jak robi to V100 Mandello, tego nie potrafi żaden z chłodzonych powietrzem twinów Moto Guzzi!

Gdy w 2021 roku na scenę mediolańskich targów EICMA wjechał prototypowy V100 Mandello, najwięcej uwagi przyciągnęła aktywna aerodynamika. Żaden z seryjnie produkowanych bike’ów na świecie jej nie ma. Co to takiego? Mowa o elektronicznie sterowanych owiewkach, zmieniających pozycję podczas jazdy. W V100 są dwie takie owiewki – z lewej i prawej strony przedniej owiewki, tuż pod kierownicą. W trybie Touring od prędkości około 100 km/h rozsuwają się one na boki i zmniejszają zawirowania powietrza docierające do kierownika. Aktywna aerodynamika nie działa w trybie Sport. Guzik na kierownicy uruchamia bezstopniowe zmiany położenia szyby, która w najwyższej pozycji mocno osłabia napór powietrza na klatę.

Silnik Moto Guzzi V100 S Mandello osiąga maksymalnie 115 KM i, co nietypowe w sprzętach włoskiej marki, jest chłodzony cieczą.

Podczas jazdy w ciasnych uliczkach Moto Guzzi V100 nie zachwyciło mnie poręcznością, za to na pozostałych drogach prowadziło się precyzyjnie i stabilnie. Sztywne zestrojenie zawieszeń dobrze pasuje do sportowego trybu jazdy. W zależności od własnych upodobań można dopasować charakterystykę zarówno widelca, jak i amortyzatora. V100 ma cztery standardowe mapy zapłonu (Road, Sport, Touring i Rain) oraz jedną, którą dostosujesz do własnych upodobań. Reflektor z doświetlaniem zakrętów i ABS na winkle także należą do standardowego wyposażenia V100. Układ hamulcowy Brembo jest świetnie dozowalny, ponadto kiedy hamowałem, jadąc w złożeniu, nawet głębokim, nie czułem mocnego momentu prostującego. Na pewno swój udział mają w tym opony Pirelli Angel GT.

DANE TECHNICZNE MOTO GUZZI V100 S MANDELLO
Silnik chłodzony cieczą, dwucylindrowy, czterosuwowy, V 90°, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 52 mm, regulowany katalizator.
Przeniesienie napędu hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, wał.
Śr. cylindra x skok tłoka 96,0 x 72,0 mm
Pojemność skokowa 1042 cm3
Stopień sprężania b.d.
Moc maks. 115 KM (84,6 kW) przy 8800 obr/min
Maks. moment obrotowy 105 Nm przy 6750 obr/min
Rama kratownicowa ze stali.
Zawieszenia przód – widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, regulowane wstępne napięcie sprężyn, elektroniczna regulacja tłumienia od- i dobicia; tył – jednoramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator, regulowane wstępne napięcie sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia.
Hamulce przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 280 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, ABS na winkle.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1475 mm
Skoki zawieszeń p/t 130/130 mm
Wysokość kanapy 815 mm
Masa na sucho 233 kg
Poj. zbiornika paliwa 17 l
Cena jeszcze nieustalona

 

Czy w tym Gutku coś mi nie pasowało? Przy moim wzroście (1,83 m) i jak na mój gust standardowa kanapa z powodu wysokiego połączenia z częścią dla pasażera ogranicza swobodę ruchów i to akurat wtedy, gdy starałem się pojechać w ciut bardziej sportowym stylu. Ponadto moim zdaniem zawieszenia w trybie Touring powinny oferować nieco więcej komfortu, mimo że w każdym jest możliwość większego otwarcia tłumienia od- i dobicia.

 

PLAN WYKONANY

Mimo tych zastrzeżeń motocykl niewątpliwie zasługuje na duże pochwały. Wygląda bardzo klasycznie, a przy tym spełnia wymagania dnia dzisiejszego. Nowy silnik jest mocny i dynamiczny. Zatem firma w stu procentach wykonała plan. Miłośnicy sprzętów Moto Guzzi na pewno już zacierają ręce.

Zobacz również:
REKLAMA