Pierwsze wrażenie jest dobre, pora ruszać w trasę. Silnik zaskakuje błyskawicznie, łagodne pulsowanie krótkoskokowej jednostki napędowej czułem tylko na biegu jałowym. Podczas jazdy wałek wyrównoważający eliminował wszelkie wibracje. I to jest bardzo dobra wiadomość.
Dzięki niezłemu momentowi obrotowemu, wynoszącemu maksymalnie 32 Nm, czterozaworowy silnik dynamicznie rozpędza ważący 186 kg skuter. Napęd jest przekazywany tradycyjnie, przez automatyczną skrzynię biegów Variomatik oraz sprzęgło odśrodkowe. Osiągi singla w zupełności wystarczają, by w mieście i na obwodnicach dużych miast ADV 350 nie stał się zawalidrogą. Natomiast tempo powyżej 100–120 km/h to już duże wyzwanie. Spodobało mi się, że nawet wtedy skuter prowadził się pewnie i precyzyjnie. Zawdzięcza to dużemu rozstawowi osi, który – ku mojemu zaskoczeniu – wcale nie pogorszył prowadzenia w bardzo ciasnych zakrętach: na krętych drogach zaimponował mi precyzją i poręcznością. 150 km/h udało mi się wycisnąć tylko raz – na stromym zjeździe na autostradzie. Fabryka deklaruje, że kres możliwości to 133 km/h.
SHOWA OD ZAWIASÓW
Zawieszenia doskonale spisują się na równych nawierzchniach. Już od pierwszych metrów ADV 350 sprawia wrażenie twardo stąpającego po asfalcie. Temat zawieszeń powierzono firmie Showa, co dało ten efekt, że ich zestrojenie i praca niewiele odbiegają od zawiasów z maszyn turystycznych. W czym tkwi tajemnica? Po pierwsze zawias zaprojektowano specjalnie dla ADV 350. Zamiast wątłego widelca teleskopowego o średnicy lag 33 mm z Forzy 350 tu pracuje masywnie wyglądający widelec upside-down z lagami o średnicy 37 mm. Po drugie, stabilność zapewnia mu masywna górna półka. Widelec amortyzuje i tłumi nierówności bardzo dobrze, oczywiście według skuterowych kryteriów. Z tyłu zamontowano dwa amortyzatory z dużymi zbiorniczkami wyrównawczymi i progresywnymi sprężynami. Jednak jakość ich pracy jest trochę gorsza niż widelca. Tył reaguje bardzo twardo. O ile widelec połykał prawie wszystkie nierówności, robiąc to gładko, o tyle tył od czasu do czasu na nierównościach walił mnie mocno po krzyżu. Sytuację nieco ratowała komfortowa, grubo tapicerowana kanapa. Jest ona dwupoziomowa, a podwyższenie tylnej części daje lędźwiom świetne podparcie. Żeby w pełni skorzystać z tego udogodnienia, musisz mieć ok. 190 cm wzrostu.
HONDA
Hamulce to klasyka gatunku. Dwutłoczkowy przedni zacisk to dzieło Nissina. Na prostym ABS-ie kończy się lista elektronicznych bajerów.
KOLEJNA OSZCZĘDNA HONDA
Na koła trafiły wyprodukowane w Indonezji opony Metzeler Karoo Street. Zdecydowano się na rozmiar 15 cali z przodu i 14 cali z tyłu. Te gumy oraz 145-milimentrowy prześwit umożliwiają nawet zjechanie z asfaltu i przejazd szutrami. Trzeba jednak dodać, że taka przygoda nie będzie ani nadzwyczaj przyjemna, ani nad wyraz komfortowa, niemniej jest taka możliwość. Na szutrach docenisz możliwość wyłączenia dwustopniowej kontroli trakcji.
HONDA
Pod względem designu ADV 350 jest bardzo mocno dopracowanym skuterem. Medale dla speców z Europejskiego Centrum Designu Hondy.
Przez lata Honda przyzwyczaiła nas, że jej motocykle są oszczędne. W tym przypadku jest nie inaczej. W silniku ADV 350 dużo uwagi poświęcono obniżeniu oporów pracy oraz zoptymalizowano przepływy zarówno mieszanki, jak i spalin. W efekcie ten singiel pali średnio 3,4 litra paliwa na 100 km. Podczas naszego testu, mającego niewiele wspólnego z oszczędną jazdą, za to dużo z częstym ruszaniem i hamowaniem, komputer w kokpicie zeznał, że średnie spalanie wyniosło 4 litry. Zatem spokojna jazda zapewnia przebieg ponad 300 km na jednym tankowaniu (zbiornik ma pojemność 11,7 l).
Tym, co wyróżnia większość jednośladów Hondy wśród konkurencji, jest spora uwaga poświęcona ergonomii. Od lat ludzie z działu R&D dwoją się i troją, by ich pojazdy były na maksa wygodne. Tak jest i tym razem. Wysokość szyby możesz łatwo ustawić w jednej z czterech pozycji w zakresie 13 cm. Szyba dobrze osłania korpus przed pędem powietrza, chociaż poziom hałasu jest moim zdaniem trochę za wysoki. Z powodu sportowego stylu przedniej owiewki kolana nie są dobrze chronione.
DANE TECHNICZNE |
Silnik |
chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, wałek wyrównoważający, rozrząd SOHC, wałek rozrządu napędzany łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 36 mm, regulowany katalizator. |
Przeniesienie napędu |
sprzęgło odśrodkowe, bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów, pasek zębaty. |
Średnica cylindra x skok tłoka |
77,0 x 70,8 mm |
Pojemność skokowa |
330 cm3 |
Stopień sprężania |
10,5:1 |
Moc maks. |
29 KM (21,5 kW) przy 7500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
32 Nm przy 5250 obr/min |
Rama |
stalowa. |
Zawieszenia |
przód – widelec upside-down, średnica goleni 37 mm, tył – wahacz zintegrowany z silnikiem, dwa amortyzatory. |
Hamulce |
przód – jedna tarcza, średnica 256 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, tył – jedna tarcza, średnica 240 mm, 1-tłoczkowy zacisk pływający, kontrola trakcji, ABS. |
Rozmiary opon p/t |
120/70-15 / 140/70-14 |
WYMIARY I MASY |
Rozstaw osi |
1520 mm |
Skoki zawieszeń p/t |
125/130 mm |
Wysokość kanapy |
795 mm |
Masa na sucho |
186 kg |
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa |
11,7 l |
Cena |
28 600,00 zł |
KOLEJNY HIT?
Czy zatem szykuje się kolejny hit Hondy? Wszystko wskazuje na to, że ADV 350 nie zaprzepaści szansy na sukces. Za 28 600 zł dostajesz bowiem skuter o świetnym wyposażeniu, starannym wykonaniu, a przede wszystkim z dopracowanymi zawieszeniami.
MOIM ZDANIEM
Ten skuter da ci prawie tyle samo co motocykl przyjemności podczas jazdy w mieście. Z tym że od motocykla jest wygodniejszy i daje możliwość zabrania popołudniowych zakupów. Kilkoma kliknięciami w smartfonie zamienisz go w centrum konferencyjne. Czego można chcieć więcej?
HONDA