RMT Steezer QL 125 - Chcieć to móc

RMT to nowa na polskim rynku marka, której maszyny bazują na rozwiązaniach rodem z koreańskiego Daelima. W nasze ręce trafił jeden ze skuterów RMT – Steezer QL 125. Prawda okazała się brutalna.

Całkiem spory jest – pomyślałem, gdy po raz pierwszy patrzyłem na Steezera QL 125. Skuter jest bowiem o 23 mm dłuższy od Suzuki Burgmana 400. Mimo to miejsca za sterami wcale nie jest dużo. Owszem, stopy mieszczą się na podłogach i za owiewkami, ale o ich wyciągnięciu zapomnij. Profilowane siodło jest blisko kierownicy, co ogranicza możliwość zmiany pozycji, wielka zaś szyba lepiej chroni górną część owiewki niż jeźdźca. Na miejscu pasażera zmieściłby się zawodnik sumo, jednak prawda jest taka, że zza sterów skuter wygląda na mniejszy niż faktycznie jest.

RMT Steezer QL 125Jacek Ociepko / MPP
Skuter RMT Steezer QL 125

 Hamulce są całkiem skuteczne, niemniej z butów nie wyrywają. Brak im dozowalności, a przede wszystkim ABS-u.

Rzut oka na dane techniczne wiele wyjaśnia: przy 2078 mm długości Steezer ma tylko 1382 mm rozstawu osi. Dla porównania wspomniany Burgman 400 ma 1465 mm, a maleńki przecież Piaggio Liberty S – latający u nas w teście długodystansowym – 1345 mm. W lusterkach widać całkiem sporo, natomiast kokpit nie poraża urodą. Oprócz prędkościomierza i brzydkich kontrolek są tu czujnik temperatury oraz ciekłokrystaliczny wyświetlacz pokazujący przebieg całkowity i dzienny, czas i poziom paliwa. Przełączniki przypominają te ze starych „japończyków”, do obsługi zaś nieregulowanych klamek warto mieć długie paluchy.

RMT Steezer QL 125Jacek Ociepko / MPP
Skuter RMT Steezer QL 125

RMT Steezer QL 125Jacek Ociepko / MPP
Skuter RMT Steezer QL 125

 Przełączniki (1 u góry) są solidne, ale niezbyt finezyjne. Kokpit (2na dole) zaś dostarcza niezbędnych informacji, w tym tej, że stylista mógł się bardziej postarać.

Uwagę przykuwa podświetlona na niebiesko stacyjka lub raczej pełniący jej funkcję przełącznik. Tak, RMT Steezer QL 125, tak jak Ducati Diavel czy Multistrada ma system keyless! Kluczyk ze specjalnym breloczkiem spoczywa w kieszeni, a ty podchodzisz, przekręcasz i uruchamiasz. W pierwszym odruchu postukałem się w czoło, jednak szybko polubiłem ten patent. Tak zresztą jak cały skuter, bo RMT sporo zyskuje przy bliższym poznaniu.
Zacznijmy od kanapy. W pierwszej chwili wydała mi się niewygodna jak diabli, ale po pewnym czasie uznałem, że jest OK i zapewnia pewne oparcie. Dalej silnik: odpala jakby chciał, a nie mógł, pyrkocząc anemicznie, gdy zaś złapie tempertaurę, to zanim zacznie ciągnąć musi się chwilę „zastanowić”. Gaz do oporu, 101, 102 i dopiero jedziemy. To irytuje, ale na osłodę jego 12,5 KM potrafi rozpędzić maszynę do zegarowych 110 km/h, przy czym mały rozstaw osi nie szkodzi stabilności: przy tej prędkości maszyna dobrze trzyma kurs na wprost. Niestety, sprzęt jest niezbyt poręczny, oprócz tego zawieszenia nie lubią wybojów, co na dziurach czujesz w kościach.

RMT Steezer QL 125Jacek Ociepko / MPP
Skuter RMT Steezer QL 125

 Kuperka z trójkątnym światłem nie sposób pomylić z inną maszyną.

Zdecydowanie najsłabszym punktem są hamulce: przedni jest tępy i wymaga mocnego nacisku na klamkę, tył ma przynajmniej wyraźny punkt zadziałania, a do tego brak ABS-u. Na pochwałę zasługuje natomiast ilość miejsca na bagaż. Podświetlany schowek pod kanapą zmieści dwa kaski otwarte, a komórkę i portfel schowasz w zamykanym na klucz schowku w przedniej owiewce. Resztę możesz zamocować na bagażniku. W obu schowkach są gniazdka elektryczne, szkoda tylko, że obudowa tego pod kanapą może rysować szybę kasku.

A więc do ideału i tu nieco brakuje. Szkoda, bo RMT Steezer QL 125 jest oferowany jako maszyna klasy premium. Niestety, jest to określenie na wyrost, bo mimo iż skuter jest w porządku, to wymaga dopracowania i dopieszczenia. Zwłaszcza że za 400 zł więcej możesz mieć Yamahę NMAX.

RMT Steezer QL 125Jacek Ociepko / MPP
Skuter RMT Steezer QL 125

RMT Steezer QL 125Jacek Ociepko / MPP
Skuter RMT Steezer QL 125

 Kanapę otworzysz przyciskiem na środku (1 u góry), zbiornik paliwa (po lewej) – niebieskim pokrętłem po prawej (2 u dołu). Kluczyk tymczasem spokojnie leży w kieszeni.

Dane techniczne RMT Steezer QL 125
SILNIK  
Budowa: czterosuwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder. 
Przeniesienie napędu: suche sprzęgło odśrodkowe, bezstopniowa przekładnia CVT.
Pojemność skokowa 124,9 cm3
Moc maks. 12,5 KM (9,2 kW) przy 8000 obr/min
Maks. mom. obr. 10,9 Nm przy 6500 obr/min
   
Podwozie  
Rama z rur stalowych 
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, tył – dwa amortyzatory.
Hamulce: przód i tył – jedna tarcza, zacisk dwu-
tłoczkowy.  
Rozmiary opon p/t 120/70-14 / 140/60-14
   
WYMIARY I MASY  
Długość 2078 mm 
Rozstaw osi 1382 mm
Masa własna 156 kg
Pojemność zbiornika paliwa 9,6 l
   
CENA 11 900 zł
Zobacz również:
REKLAMA