Romet CRS FI 125 Enduro - raport z jazdy

Lekkie enduro Rometa wprawdzie nie poraża mocą ani komfortem, lecz jest porządnie wykonane i może się podobać. Romet CRS FI 125 Enduro sporo zyskuje przy bliższym poznaniu.

Jacek Hanusz, Motor-Presse Polska
Romet CRS FI 125 Enduro

Na to lekkie enduro Rometa człowiek patrzy z przyjemnością. Smukła linia, proporcjonalna sylwetka, miła dla oka kolorystyka, staranne wykonanie, dobrze spasowane elementy, przemyślane detale, a nawet uporządkowana przestrzeń z mikroskopijnym schowkiem z narzędziami pod kanapą – to wszystko świadczy, że designerzy Rometa wykonali kawał dobrej roboty. Obrazu dopełnia podświetlany na niebiesko kokpit, w którym ciekłokrystaliczny wyświetlacz pokazuje prędkość (w km lub milach), obroty, przebieg, dwa przebiegi dzienne, poziom paliwa, czas, zapięty bieg, a nawet czas okrążenia.

 


Jacek Hanusz, Motor-Presse Polska
Romet CRS FI 125 Enduro
Sportowa linia cieszy oko, trzeba jednak wiedzieć, że ten Romet ze sportem ma niewiele wspólnego.

 

Owszem, w lusterkach widziałem głównie łokcie, a wąska i twarda kanapa dość szybko zaczęła gnieść mnie w tyłek, nie zepsuło to jednak dobrego wrażenia. Na Romecie siedzi się jak na lekkiej terenówce, kierownica dobrze leży w dłoniach, nieregulowane klamki pracują lekko, zaś wąski, mieszczący 7,2 litra paliwa zbiornik umożliwia zajęcie pozycji blisko główki ramy. Tu powinienem napisać, że w sam raz do śmigania po wertepach (lub w przypadku wersji Supermoto – po ciasnych winklach), ale niestety ważącej 129 kg maszynie trochę brakuje pary na ostrzejsze harce.

Sercem Rometa jest zasilany wtryskiem, chłodzony powietrzem, dwuzaworowy singiel o pojemności 125 cm3 i nierzucającej na kolana mocy 11,3 KM. Nie oszałamia także prędkość maksymalna. Zamiast obiecywanych 90 km/h po dłuższej chwili udało mi się wycisnąć nieco ponad 80 km/h. Inna sprawa, że ważę tyle, co para nastolatków, więc nie będę się czepiał.

 


Jacek Hanusz, Motor-Presse Polska
Romet CRS FI 125 Enduro

Jacek Hanusz, Motor-Presse Polska
Romet CRS FI 125 Enduro
Centrum dowodzenia: sporo informacji, świetna czytelność i – co najważniejsze – całkiem fajny wygląd. Dwa przewody Hamulcowe – jeden połączony z pompą na kierownicy, drugi z pompą tylnego hamulca... Rozwiązanie absolutnie bez sensu...

 

Jeśli pominąć niedobór mocy, silnik wywarł na mnie dobre wrażenie: pali od strzału, pracuje równo, przyjemnie mruczy, pali jedynie 3,4 litra na setkę. Pięciobiegowa skrzynia jest precyzyjna, a biegi wskakują lekko. Hamulce, mimo iż nie mają ABS-u, działają przyzwoicie, a miłym dodatkiem są przewody hamulcowe w stalowym oplocie oraz tarcze typu wave. Do wspierającego heble układu CBS mam natomiast zastrzeżenia. Jego działanie jest po prostu pozbawione sensu. O ile bowiem wciśnięcie klamki uruchamia tylko przedni hamulec, o tyle wciśnięcie pedału hamulca uruchamia nie tylko tył, ale i przód. Tymczasem w maszynie z aspiracjami terenowymi powinno być dokładnie odwrotnie.

 


Jacek Hanusz, Motor-Presse Polska
Romet CRS FI 125 Enduro
Zgrabny kuperek. Spod kanapy wystaje ładnie wkomponowany dwulufowy wydech.

 

Złego słowa nie powiem natomiast o zawieszeniach, które ładnie wybierają dziury, doskonale sprawują się na kiepskich nawierzchniach i spokojnie dałyby sobie radę nawet gdyby silnik był mocniejszy.

I na koniec cena. To prawda, że 8999 zł to niemało, jednak spojrzenie na ceny konkurentów zmienia tę opinię: Rieju Marathon 125 kosztuje o 3900 zł więcej, AJP PR3 125 jest droższy o 4500 zł, za Betę RR LC 125 zaś trzeba zapłacić aż o 14 500 zł więcej.

 

Dane techniczne Romet CRS FI 125 Enduro

Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, 2 zawory na cylinder, wtrysk paliwa.   
Elektryka: elektryczny rozrusznik, zapłon ECU, akumulator 12 V/6 Ah.          
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane sprzęgło mokre, skrzynia pięciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.     
Śr. cylindra x skok tłoka 57 x 58,8 mm                  
Pojemność skokowa 125 cm3                    
Moc maksymalna 11,2 KM (8,3 kW) przy 9000 obr/min              
Maksymalny moment obrotowy 9,5 Nm przy 7500 obr/min                
Rama z rur stalowych                  
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, tył – centralny amortyzator.           
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 280 mm, zacisk dwutłoczkowy, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, zacisk jednotłoczkowy. 
Rozmiary opon p/t 2,75/21 / 4,10/18                  
                       
WYMIARY I MASY                      
Rozstaw osi 1405 mm                    
Długość 2200 mm                    
Szerokość 830 mm                    
Wysokość 1180 mm                    
Skoki zawieszeń p/t 100/75 mm                  
Wysokość kanapy 770 mm                    
Masa własna 129 kg                    
Pojemność zbiornika paliwa 7,2 l                    
Cena 8 999 zł                    
                       
Zobacz również:
REKLAMA