W1994 roku dzieło świeżo reaktywowanego angielskiego Triumpha wprawiło świat w osłupienie. Firma zaprezentowała wtedy genialny w swojej prostocie pomysł na naked bike’a. Polegał on na pozbawieniu sporta plastików. Owym sportem była niezbyt popularna Daytona Super III. Pomysł chwycił! Nie każdy wie, że modułową budowę motocykli rozpoczął właśnie Triumph i było to już na początku lat 90.! Ten sam trzycylindrowy silnik pojemności 750 albo 885 cm3 pracował w odmiennych pod względem przeznaczenia i charakteru maszynach: Tridencie, Daytonie, Thunderbirdzie, Tigerze oraz Trophy.
![]() |
Dzieli je właściwie wszystko: moc, geometria i masa. Łączy magia trzycylindrowego silnika rzędowego. |
W 1994 roku Speed Triple był jedynym na rynku naked bike’em z clip-onami i najwyższej jakości zawieszeniami. To sportowe DNA dawało znać o sobie. Z drugiej strony pierwszy Speed Triple był przyciężki (249 kg), a jego geometrię oraz rozkład mas trudno dzisiaj nazwać sportowymi.
Sprawdziliśmy, jak dużo się zmieniło przez 23 lata. Zrobiliśmy to, porównując ostatni model, oznaczony symbolem T309, z 1996 roku z najświeższym Speed Triple’em RS z ub.r. Różnic między tymi maszynami nie brakuje. Zacznijmy od masy. Współczesny Speed Triple RS waży 214 kg, czyli aż o 35 kg mniej niż senior! Na parkingu daje o sobie znać kolejna różnica – wysoki zbiornik paliwa (o pojemności 25 litrów) i wąska kierownica wersji z 1996 r. nie ułatwiają manewrów z małymi prędkościami. Gorsze jest to, że nadwaga mocno daje się we znaki podczas składania się w zakręty, nie mówiąc już o szybkich zmianach złożeń. Swoje dokłada pasywna pozycja, którą wymuszają długi zbiornik paliwa oraz rozkład mas – bardziej obciążony tył.
![]() |
![]() |
Triumph Speed Triple 900 rocznik 1996 | Triumph Speed Triple 1050 RS rocznik 2018 |