Te trzy motocykle mogą zaimponować albo uniwersalnością (CBF 600 i Bandit 650), albo stylem (XJR 1300). Przy czym wszystkie są niezawodne. I można je kupić za rozsądną cenę.
REKLAMA
REKLAMA

Honda CBF 600
Najpierw w 1998 r. Honda stworzyła Horneta, bazującego na silniku sportowej CBR-ki 600, który nadal miał wiele sportowych genów. Potem w 2004 r. na jego bazie zbudowano motocykl uniwersalny – CBF-a 600. Od początku istniały dwie wersje CBF-a 600 – z owiewką (S) i bez (N). Zadbano, by maszyna pasowała każdemu, niezależnie od wzrostu: kanapę da się regulować w górę i w dół w zakresie 30 mm oraz w przód i w tył o 10 mm. Również w przód i w tył – 10 mm można regulować kierownicę, a w esce też szybę. Zmiany w silniku złagodziły charakter bike’a. W efekcie CBF 600 nie narzeka na brak mocy i oddaje ją w sposób idealny. Dziś, po latach, wiadomo również, że w tej maszynie nic się nie psuje i że jest ona supertrwała.
![]() CBF powstał na bazie Horneta, tyle że jest od niego mniej zadziorny, a z owiewką może robić za turystyka. |
![]() Zegary – żadnych fajerwerków. Za to oba są wyraźne i czytelne, kontrolki również. |
![]() Dawcą silnika jest popularny Hornet 600 - oczywiście ugrzeczniony i łagodniejszy niż "szerszeń". |
![]() Na początku przód miał 2-tłoczkowe zaciski pływające, później zmieniono je na 6-tłoczkowe. |
Honda ogłaszała trzy akcje serwisowe. Wszystkie przeprowadzono w okresie gwarancyjnym, więc zapewne po usterkach nie został nawet ślad, niemniej warto sprawdzić, czy wszystko jest OK. Kampania 3DU dotyczyła typu PC 38 z roczników 2004–2007, wyposażonego w gaźniki: wymiana nieszczelnej membrany kranika podciśnieniowego. Kampania 3E4 (dotyczyła CBF-a 600 typ PC 43): usunięcie nieprawidłowego działania prędkościomierza (naprawa zaśniedziałego bądź nadpalonego pinu we wtyczce elektrycznej) w motocyklach z 2008 r. Zdarzają się CBF-y z tą nieusuniętą usterką, ale są to wyjątki. Trzecia kampania 3ED dotyczyła CBF-a 600 typ PC 43: kluczem dynamometrycznym sprawdzano dokręcenie śrub mocujących tylną pompę hamulcową.
Zalety
|
Wady
|
CBF 600 jest tak niezawodny, że Honda poświęcała mu mało miejsca w materiałach prasowych. Jeśli więc potrzebujesz niezawodnego motocykla do codziennej jazdy – CBF jest czymś w sam raz dla ciebie. Postaw na wersję S, gdy masz codziennie do pokonania odcinek szosy, a na N, gdy potrzebujesz poręczności na miejskie korki. Oferta w Polsce tych bike’ów jest spora, przy czym nawet z cen nowszych roczników da się nieco urwać.
Dane techniczne Honda CBF 600 S (PC 43; 2008 r.) Silnik |
Historia Hondy CBF 600 S |
2004 Premiera Hondy CBF 600 (typ PC 38). Za podstawę konstrukcyjną posłużył Hornet 600, tyle że CBF 600 S jest bardziej uniwersalny. Do wyboru są dwie wersje: N, czyli naked, i S – z półowiewką. Szybę w tej ostatniej da się regulować w dwóch pozycjach, a w obu siedzenie w trzech. Centralna podstawka jest dostępna tylko w opcji z ABS-em. Nowy model spełnia wymagania normy Euro 2, mimo że jest zasilany gaźnikami. |
2005 Wersja Traveler z fabrycznymi dwoma kuframi bocznymi i topcase’em. |
2006 Nowa kolorystyka wersji N, natomiast wersja S dostaje nowe kierunkowskazy i lusterka. |
2007 Typ PC 43. Ma przekonstruowany i osłabiony silnik wzięty od CBR 600 RR z 2007 r. Dzięki wtryskowi paliwa spełnia wymagania normy Euro 3. Zbiornik paliwa jest większy o 1 litr, oprócz tego poprawiono stylistykę, hamulce i zawieszenia, wydłużono wahacz i skrócono przełożenie. |
2010 Ofertę wzbogacono o biało-niebieską wersję kolorystyczną. |
- MOTOCYKLE UŻYWANE KTM RC8 R czy Ducati 1098 R - który z nich wybrać? [MOTOCYKL UZYWANY]
- MOTOCYKLE UŻYWANE Używana Honda Hornet 900 i 600 - różnice, wady zalety, raport awaryjności, opinia
- RÓŻNE Obostrzenia Covid 2021. Czy motocykliści muszą jeździć w maseczce?
- RÓŻNE Olsztyn: mężczyzna, który potrącił dziecko na przejeździe rowerowym, usłyszał wyrok
- TESTY MV Agusta Brutale 1000 RR - test, dane techniczne, zdjęcia, pomiary
REKLAMA

Suzuki GSF 650 Bandit
Suzuki Bandit 600 miał w latach swojej świetności rzeszę zwolenników. Ponieważ jednak jego prostota i uniwersalność przestały wystarczać, firma – zwiększając pojemność skokową o 57 cm3 i modyfikując podwozie – zaoferowała więcej elastyczności i mocy.
Norma emisji spalin Euro 3 zakończyła życie sprawdzonego chłodzonego powietrzem i olejem silnika Bandita, jednak nie sprzętowi o tej nazwie. 2007 rok przywitał on z całkiem nowym silnikiem, skonstruowanym specjalnie do niego. Chłodzenie było zadaniem cieczy, a o zasilanie dbał wtrysk paliwa.
I wcześniejsza wersja, i ta z nowym silnikiem przeszły korekty zawieszeń, mimo to nadal były one niezbyt dobrze zestrojone. Jednak to nie przeszkadzało motocyklistom na całym świecie – słaby, ale zawsze kompromis został zachowany. Niektórzy twierdzą wręcz, że Bandit prowadzi się jak ciężarówka. Jest w tym trochę przesady, choć trzeba przyznać, że poręczność mogłaby być lepsza. Zwłaszcza gdy po zmianie silnika Bandit mocno utył.
![]() Od 2009 roku czytelny wskaźnik LCD pokazuje również zapięty bieg. |
![]() Drobne modernizacje stylistyczne przyniosły skutek: Bandit wygląda na lżejszy, mimo że nadal ma dużą masę. |
![]() Tu nie ma co krytykować. Hamulce Bandit zawsze miał dobre. |
![]() W 2009 roku Bandit dostał LED-owe tylne światła i kierunkowskazy. |
Po wstawieniu silnika chłodzonego cieczą korekta zawieszeń w Bandicie polegała m.in. na miększym zestrojeniu widelca. Wielu uważa, że stał on się za miękki i podczas ostrego hamowania widelec potrafił dobić. Częściowym ratunkiem jest wymiana sprężyn na akcesoryjne. Dobrej jakości sprężyny ISS można za około 340 zł kupić w Olek Motocykle lub w Race Tech.
Choć od premiery „600” w 1995 roku upłynęło sporo lat, nadal jest to świetny motocykl uniwersalny. Co ważne, „650” zupełnie się nie psuje. Wszyscy mechanicy specjalizujący się w tych maszynach twierdzą, że nie ma się do czego przyczepić. Dlatego przed kupnem najwięcej uwagi poświęć elementom eksploatacyjnym – w końcu każdy argument jest dobry w czasie negocjacji ceny. Przyjrzyj się oponom, tarczom i klockom hamulcowym, zębatkom i łańcuchowi, łożyskom w główce ramy i uszczelkom w przednim zawieszeniu (jeśli nie ciekną, warto przekonać się, czy jest tłumienie, czyli czy jest olej).
Zalety
|
Wady
|
Warto również pobujać tyłem. Strata tłumienia w tylnym teleskopie to najpoważniejsza wada Bandita, choć w „650” amortyzator został poprawiony, dzięki czemu awarie te występują znacznie rzadziej. Oprócz tego chłodzony cieczą silnik nie powinien hałasować tak mocno, jak jego chłodzony powietrzem i olejem poprzednik. Wszystkie podejrzane stuki wymagają osłuchania przez doświadczonego mechanika. Wprawdzie ceny wywoławcze wielu chłodzonych cieczą Banditów 650 nieco przekraczają 10 000 zł, ale od czego są negocjacje. Sztuki z przebiegami powyżej 50 000 km trafiają się rzadko. Jeśli więc trafisz na dobrze utrzymany motocykl, który tyle nawinął – na pewno jest to rzecz warta rozważenia.
Dane techniczne Suzuki GSF 650 Bandit Silnik |
Historia modelu Suzuki GSF 650 Bandit2005 W produkowanym od 1995 roku Bandicie 600 pojemność skokowa wzrasta o 57 cm3, niemniej cały czas jest to ten sam chłodzony powietrzem i olejem silnik. Większe zmiany są natomiast w podwoziu. Rama stała się sztywniejsza, przerobiono też zawieszenia. Inny jest zbiornik paliwa, kanapę i kierownicę można regulować. W kokpicie jest nowy wyświetlacz LCD. ABS jako opcja. |
2007 Bandit 650 ma całkowicie nowy silnik chłodzony cieczą. Dzięki wtryskowi paliwa spełnia on wymogi normy Euro 3. Podwozie praktycznie pochodzi z wersji z roku 2005, tyle że przedłużono wahacz i na nowo zestrojono zawieszenia. Masa wzrosła aż o 13 kg. |
2009 Nowe elementy: reflektory w obu wersjach (N i S), boczki ramy, tylne światła, tłumiki, wyświetlacz w kokpicie ma wskaźnik zapiętego biegu. Inne są kierunkowskazy i lusterka. W wersji S przeprojektowano owiewkę, w której mieszczą się teraz dwa schowki. |
REKLAMA
REKLAMA

Yamaha XJR 1300
W latach 60. ub. wieku Japończycy zawojowali świat małymi motocyklami. W kolejnym dziesięcioleciu dobili najgroźniejszych rywali dużymi maszynami. Do drugiej grupy nawiązuje Yamaha XJR 1300. Jest to klasyk w czystej postaci. Ma potężny chłodzony powietrzem silnik, zwany Big Blockiem. Rzeczywiście, jest to kawał metalu.
Nie silnik był jednak najważniejszym argumentem tego klasyka. Była nim nowoczesna technika. Dzięki niej ta duża przecież maszyna dobrze się prowadzi, a hamulce wzbudzają zaufanie. Rzędowa czwórka rozwijała na początku (1999 r.) moc 106 KM przy 8000 obr/min oraz moment obrotowy godny parowozu – 100 Nm przy 6000 obr/min. W tej sytuacji trudno zgadnąć, po co na 2003 rok XJR miał 104 Nm przy 6500 obr/min. Od początku produkcji do 2002 roku robiono dwubarwną wersję SP.
![]() Piękne nawiązanie do historii. Takie zegary miały wszystkie japońskie sprzęty z lat 70. |
![]() Nowoczesne czterotłoczkowe zaciski. XJR 1300 – inaczej niż inne klasyki – nie daje powodów do narzekania na hamulce. |
![]() Piękne nawiązanie do historii. Takie zegary miały wszystkie japońskie sprzęty z lat 70. |
![]() Wersja SP z gaźnikami to już rarytas. Była produkowana tylko do 2002 roku. |
W XJR-ze 1300 poprawiono bolączki poprzedniej wersji – „1200”. Przede wszystkim utwardzono przednie zawieszenie, a amortyzatory Öhlinsa znalazły się również w wersji podstawowej. Silnik dostał tuleje cylindrów nowego typu, mimo że i do tej pory cieszył się on opinią niezniszczalnego. W rezultacie w USA można spotkać XJR-y z przebiegiem grubo ponad 200 000 mil (mil, nie kilometrów!). Można więc bez ryzyka popełnienia błędu powiedzieć, że Yamaha XJR 1300 jest motocyklem niezniszczalnym.
W Europie nie odnotowano żadnych napraw gwarancyjnych, a i pogwarancyjnych prawie nie było. Jedyne dwa mankamenty, jakie odnotowano, dotyczą sprzętów z rocznika 2002 i (bardzo rzadko) też późniejszych. Pierwsza z nich to pękające przewody prowadzące od chłodnicy oleju do głowicy, co można poznać po tłustych plamach. Druga wada to pękające przednie blachy mocujące silnik. Należy je wymienić (nie wolno ich spawać, bo od razu popękają mocniej). Zdarza się też zagubienie śrub mocujących silnik do ramy (głównie z przodu). Jeśli się poluzują, należy je najpierw odkręcić i sprawdzić, czy nie zostały nadjedzone przez wibrujące blachy.
Zalety
|
Wady
|
Choć oferta tych motocykli jest średnio liczna, za 10 000 zł (po negocjacjach) można znaleźć dobrze utrzymaną XJR-ę 1300. Warto wiedzieć, że wersja z wtryskiem (od 2007 r.) więcej pali, ale z kolei we wcześniejszych gaźniki mogą już być zużyte (w niejeżdżonych całkiem zaśniedziałe).
Dane techniczne Yamaha XJR 1300 (RP102, 2004 r.) Silnik |
historia modelu Yamaha XJR 1300 |
1999 XJR 1300 (typ RP022) zastępuje XJR 1200. Silnik jest praktycznie ten sam, tyle że ma większą pojemność. Wymagający mogą kupić droższy model specjalny o nazwie XJR 1300 SP, malowany w dwóch kolorach i mający amortyzator Öhlinsa. |
2002 Premiera typu RP062. Ma on dłuższe przełożenie, lżejsze koła, kolanka wydechowe o większych średnicach, o 10 mm dłuższe amortyzatory Öhlinsa, sztywniej zestrojony widelec, sztywniejszy wahacz, zmieniony kształt zbiornika paliwa i kanapy (która zapewnia mniejszy rozstaw kolan), światła awaryjne. Z oferty znika SP, a amortyzatory Öhlinsa stają sie standardem. |
2004 XJR 1300 ma na nowo zestrojone gaźniki, tak by spełnić wymagania normy Euro 3. Oprócz tego większe tłumiki, nieregulowane katalizatory, nowe, lżejsze koła, pochodzące z Fazera 1000, zmieniony układ hamulcowy oraz usztywnione zawieszenia. Nowy kokpit ma cyfrowy prędkościomierz. Seryjny immobilizer. |
2007 Duże zmiany (typ RP19). Zostaje przerobiony silnik i dochodzi wtrysk paliwa, tak aby spełnić wymagania normy Euro3. Nowy wydech (4-w-2-w-1), regulowany katalizator, nowa kanapa, widelec z pełną regulacją, tylne światło na LED-ach, bezbarwne szkła kierunkowskazów |
- MOTOCYKLE UŻYWANE KTM RC8 R czy Ducati 1098 R - który z nich wybrać? [MOTOCYKL UZYWANY]
- MOTOCYKLE UŻYWANE Używana Honda Hornet 900 i 600 - różnice, wady zalety, raport awaryjności, opinia
- RÓŻNE Obostrzenia Covid 2021. Czy motocykliści muszą jeździć w maseczce?
- RÓŻNE Olsztyn: mężczyzna, który potrącił dziecko na przejeździe rowerowym, usłyszał wyrok
- TESTY MV Agusta Brutale 1000 RR - test, dane techniczne, zdjęcia, pomiary
Komentarze