[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
3.3

Suzuki Bandit 650, Yamaha XJR 1300, Honda CBF 600 - używane nakedy za 10 000 zł

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300, motocykle używane, do 10 000 zł Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Te trzy motocykle mogą zaimponować albo uniwersalnością (CBF 600 i Bandit 650), albo stylem (XJR 1300). Przy czym wszystkie są niezawodne. I można je kupić za rozsądną cenę.

REKLAMA

REKLAMA

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300, motocykle używane, do 10 000 zł Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Honda CBF 600

Najpierw w 1998 r. Honda stworzyła Horneta, bazującego na silniku sportowej CBR-ki 600, który nadal miał wiele sportowych genów. Potem w 2004 r. na jego bazie zbudowano motocykl uniwersalny – CBF-a 600. Od początku istniały dwie wersje  CBF-a 600 – z owiewką (S) i bez (N). Zadbano, by maszyna pasowała każdemu, niezależnie od wzrostu: kanapę da się regulować w górę i w dół w zakresie 30 mm oraz w przód i w tył o 10 mm. Również w przód i w tył – 10 mm można regulować kierownicę, a w esce też szybę. Zmiany w silniku złagodziły charakter bike’a. W efekcie CBF 600 nie narzeka na brak mocy i oddaje ją w sposób idealny. Dziś, po latach, wiadomo również, że w tej maszynie nic się nie psuje i że jest ona supertrwała.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

CBF powstał na bazie Horneta, tyle że jest od niego mniej zadziorny, a z owiewką może robić za turystyka.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

 Zegary – żadnych fajerwerków. Za to oba są wyraźne i czytelne, kontrolki również.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Dawcą silnika jest popularny Hornet 600 - oczywiście ugrzeczniony i łagodniejszy niż "szerszeń".

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Na początku przód miał 2-tłoczkowe zaciski pływające, później zmieniono je na 6-tłoczkowe.

 

Honda ogłaszała trzy akcje serwisowe. Wszystkie przeprowadzono w okresie gwarancyjnym, więc zapewne po usterkach nie został nawet ślad, niemniej warto sprawdzić, czy wszystko jest OK. Kampania 3DU dotyczyła typu PC 38 z roczników 2004–2007, wyposażonego w gaźniki: wymiana nieszczelnej membrany kranika podciśnieniowego. Kampania 3E4 (dotyczyła CBF-a 600 typ PC 43): usunięcie nieprawidłowego działania prędkościomierza (naprawa zaśniedziałego bądź nadpalonego pinu we wtyczce elektrycznej) w motocyklach z 2008 r. Zdarzają się CBF-y z tą nieusuniętą usterką, ale są to wyjątki. Trzecia kampania 3ED dotyczyła CBF-a 600 typ PC 43: kluczem dynamometrycznym sprawdzano dokręcenie śrub mocujących tylną pompę hamulcową.

Zalety

plus wysoka niezawodność
plus przyjemna charakterystyka silnika

Wady

minus spore zużycie paliwa wersji gaźnikowej
minus obraz wibrujący w lusterkach wersji S

CBF 600 jest tak niezawodny, że Honda poświęcała mu mało miejsca w materiałach prasowych. Jeśli więc potrzebujesz niezawodnego motocykla do codziennej jazdy – CBF jest czymś w sam raz dla ciebie. Postaw na wersję S, gdy masz codziennie do pokonania odcinek szosy, a na N, gdy potrzebujesz poręczności na miejskie korki. Oferta w Polsce tych bike’ów jest spora, przy czym nawet z cen nowszych roczników da się nieco urwać.

Dane techniczne Honda CBF 600 S (PC 43; 2008 r.)

Silnik
Budowa: czterosuwowy, czterocylindrowy, wtrysk paliwa, wielotarczowe sprzęgło mokre, śr. cylindra x skok tłoka 67 x 42,5 mm, pojemność skokowa 599 cm3, stopień sprężania 11,6:1, moc maksymalna 78 KM (57 kW) przy 10 500 obr/min, maks. moment obrotowy 59 Nm przy 8250 obr/min.
podwozie
Rama grzbietowa z aluminium, widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, tarcze hamulcowe przód/tył 296/240 mm, system wspomagania – C-ABS, masa z paliwem 226 kg.
osiągi
Prędkość maksymalna    213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h    4,0 s
Średnie zużycie paliwa    5,2 l/100 km

Historia Hondy CBF 600 S

2004 Premiera Hondy CBF 600 (typ PC 38). Za podstawę konstrukcyjną posłużył Hornet 600, tyle że CBF 600 S jest bardziej uniwersalny. Do wyboru są dwie wersje: N, czyli naked, i S – z półowiewką. Szybę w tej ostatniej da się regulować w dwóch pozycjach, a w obu siedzenie w trzech. Centralna podstawka jest dostępna tylko w opcji z ABS-em. Nowy model spełnia wymagania normy Euro 2, mimo że jest zasilany gaźnikami.

2005 Wersja Traveler z fabrycznymi dwoma kuframi bocznymi i topcase’em.

2006 Nowa kolorystyka wersji N, natomiast wersja S dostaje nowe kierunkowskazy i lusterka.

2007 Typ PC 43. Ma przekonstruowany i osłabiony silnik wzięty od CBR 600 RR z 2007 r. Dzięki wtryskowi paliwa spełnia wymagania normy Euro 3. Zbiornik paliwa jest większy o 1 litr, oprócz tego poprawiono stylistykę, hamulce i zawieszenia, wydłużono wahacz i skrócono przełożenie.

2010 Ofertę wzbogacono o biało-niebieską wersję kolorystyczną.

REKLAMA

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300, motocykle używane, do 10 000 zł Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Suzuki GSF 650 Bandit

Suzuki Bandit 600 miał w latach swojej świetności rzeszę zwolenników. Ponieważ jednak jego prostota i uniwersalność przestały wystarczać, firma – zwiększając pojemność skokową o 57 cm3 i modyfikując podwozie – zaoferowała więcej elastyczności i mocy.

Norma emisji spalin Euro 3 zakończyła życie sprawdzonego chłodzonego powietrzem i olejem silnika Bandita, jednak nie sprzętowi o tej nazwie. 2007 rok przywitał on z całkiem nowym silnikiem, skonstruowanym specjalnie do niego. Chłodzenie było zadaniem cieczy, a o zasilanie dbał wtrysk paliwa.
I wcześniejsza wersja, i ta z nowym silnikiem przeszły korekty zawieszeń, mimo to nadal były one niezbyt dobrze zestrojone. Jednak to nie przeszkadzało motocyklistom na całym świecie – słaby, ale zawsze kompromis został zachowany. Niektórzy twierdzą wręcz, że Bandit prowadzi się jak ciężarówka. Jest w tym trochę przesady, choć trzeba przyznać, że poręczność mogłaby być lepsza. Zwłaszcza gdy po zmianie silnika Bandit mocno utył.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

 Od 2009 roku czytelny wskaźnik LCD pokazuje również zapięty bieg.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Drobne modernizacje stylistyczne przyniosły skutek: Bandit wygląda na lżejszy, mimo że nadal ma dużą masę.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

 Tu nie ma co krytykować. Hamulce Bandit zawsze miał dobre.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

W 2009 roku Bandit dostał LED-owe tylne światła i kierunkowskazy.

 

Po wstawieniu silnika chłodzonego cieczą korekta zawieszeń w Bandicie polegała m.in. na miększym zestrojeniu widelca. Wielu uważa, że stał on się za miękki i podczas ostrego hamowania widelec potrafił dobić. Częściowym ratunkiem jest wymiana sprężyn na akcesoryjne. Dobrej jakości sprężyny ISS można za około 340 zł kupić w Olek Motocykle lub w Race Tech.

Choć od premiery „600” w 1995 roku upłynęło sporo lat, nadal jest to świetny motocykl uniwersalny. Co ważne, „650” zupełnie się nie psuje. Wszyscy mechanicy specjalizujący się w tych maszynach twierdzą, że nie ma się do czego przyczepić. Dlatego przed kupnem najwięcej uwagi poświęć elementom eksploatacyjnym – w końcu każdy argument jest dobry w czasie negocjacji ceny. Przyjrzyj się oponom, tarczom i klockom hamulcowym, zębatkom i łańcuchowi, łożyskom w główce ramy i uszczelkom w przednim zawieszeniu (jeśli nie ciekną, warto przekonać się, czy jest tłumienie, czyli czy jest olej).

Zalety

plus uniwersalność
plus niezłe osiągi

Wady

minus nie najlepsza poręczność
minus wysoka masa

 Warto również pobujać tyłem. Strata tłumienia w tylnym teleskopie to najpoważniejsza wada Bandita, choć w „650” amortyzator został poprawiony, dzięki czemu awarie te występują znacznie rzadziej. Oprócz tego chłodzony cieczą silnik nie powinien hałasować tak mocno, jak jego chłodzony powietrzem i olejem poprzednik. Wszystkie podejrzane stuki wymagają osłuchania przez doświadczonego mechanika. Wprawdzie ceny wywoławcze wielu chłodzonych cieczą Banditów 650 nieco przekraczają 10 000 zł, ale od czego są negocjacje. Sztuki z przebiegami powyżej 50 000 km trafiają się rzadko. Jeśli więc trafisz na dobrze utrzymany motocykl, który tyle nawinął – na pewno jest to rzecz warta rozważenia.

Dane techniczne Suzuki GSF 650 Bandit

Silnik
Czterosuwowy, czterocylindrowy, wtrysk paliwa, wielotarczowe sprzęgło mokre, śr. cylindra x skok tłoka 65,5 x 48,7 mm, pojemność skokowa 656 cm3, stopień sprężania 11,5:1, moc maksymalna 86 KM (63 kW) przy 10 500 obr/min, maks. moment obrotowy 62 Nm przy 8900 obr/min.
podwozie
Rama stalowa, widelec teleskopowy, 2 tarcze hamulcowe przód/1 tarcza tył, rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17, masa z paliwem 243 kg.
osiągi
Prędkość maksymalna    220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h    3,8 s
Średnie zużycie paliwa    5,3 l/100 km

Historia modelu Suzuki GSF 650 Bandit

2005 W produkowanym od 1995 roku Bandicie 600 pojemność skokowa wzrasta o 57 cm3, niemniej cały czas jest to ten sam chłodzony powietrzem i olejem silnik. Większe zmiany są natomiast w podwoziu. Rama stała się sztywniejsza, przerobiono też zawieszenia. Inny jest zbiornik paliwa, kanapę i kierownicę można regulować. W kokpicie jest nowy wyświetlacz LCD. ABS jako opcja.

2007 Bandit 650 ma całkowicie nowy silnik chłodzony cieczą. Dzięki wtryskowi paliwa spełnia on wymogi normy Euro 3. Podwozie praktycznie pochodzi z wersji z roku 2005, tyle że przedłużono wahacz i na nowo zestrojono zawieszenia. Masa wzrosła aż o 13 kg.

2009 Nowe elementy: reflektory w obu wersjach (N i S), boczki ramy, tylne światła, tłumiki, wyświetlacz w kokpicie ma wskaźnik zapiętego biegu. Inne są kierunkowskazy i lusterka. W wersji S przeprojektowano owiewkę, w której mieszczą się teraz dwa schowki.

REKLAMA

REKLAMA

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300, motocykle używane, do 10 000 zł Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Yamaha XJR 1300

W latach 60. ub. wieku Japończycy zawojowali świat małymi motocyklami. W kolejnym dziesięcioleciu dobili najgroźniejszych rywali dużymi maszynami. Do drugiej grupy nawiązuje Yamaha XJR 1300. Jest to klasyk w czystej postaci. Ma potężny chłodzony powietrzem silnik, zwany Big Blockiem. Rzeczywiście, jest to kawał metalu.

Nie silnik był jednak najważniejszym argumentem tego klasyka. Była nim nowoczesna technika. Dzięki niej ta duża przecież maszyna dobrze się prowadzi, a hamulce wzbudzają zaufanie. Rzędowa czwórka rozwijała na początku (1999 r.) moc 106 KM przy 8000 obr/min oraz moment obrotowy godny parowozu – 100 Nm przy 6000 obr/min. W tej sytuacji trudno zgadnąć, po co na 2003 rok XJR miał 104 Nm przy 6500 obr/min. Od początku produkcji do 2002 roku robiono dwubarwną wersję SP.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

 Piękne nawiązanie do historii. Takie zegary miały wszystkie japońskie sprzęty z lat 70.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Nowoczesne czterotłoczkowe zaciski. XJR 1300 – inaczej niż inne klasyki – nie daje powodów do narzekania na hamulce.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

Piękne nawiązanie do historii. Takie zegary miały wszystkie japońskie sprzęty z lat 70.

Honda CBF 600, Suzuki GSF 650 Bandit, Yamaha XJR 1300 - motocykle używane do 10 000 zł

 Wersja SP z gaźnikami to już rarytas. Była produkowana tylko do 2002 roku.

 W XJR-ze 1300 poprawiono bolączki poprzedniej wersji – „1200”. Przede wszystkim utwardzono przednie zawieszenie, a amortyzatory Öhlinsa znalazły się również w wersji podstawowej. Silnik dostał tuleje cylindrów nowego typu, mimo że i do tej pory cieszył się on opinią niezniszczalnego. W rezultacie w USA można spotkać XJR-y z przebiegiem grubo ponad 200 000 mil (mil, nie kilometrów!). Można więc bez ryzyka popełnienia błędu powiedzieć, że Yamaha XJR 1300 jest motocyklem niezniszczalnym.

W Europie nie odnotowano żadnych napraw gwarancyjnych, a i pogwarancyjnych prawie nie było. Jedyne dwa mankamenty, jakie odnotowano, dotyczą sprzętów z rocznika 2002 i (bardzo rzadko) też późniejszych. Pierwsza z nich to pękające przewody prowadzące od chłodnicy oleju do głowicy, co można poznać po tłustych plamach. Druga wada to pękające przednie blachy mocujące silnik. Należy je wymienić (nie wolno ich spawać, bo od razu popękają mocniej). Zdarza się też zagubienie śrub mocujących silnik do ramy (głównie z przodu). Jeśli się poluzują, należy je najpierw odkręcić i sprawdzić, czy nie zostały nadjedzone przez wibrujące blachy.

Zalety

plus klasyczny wygląd
plus potężna moc i elastyczność

Wady

minus za duże wibracje
minus duże spalanie przy wyższych prędkościach

 Choć oferta tych motocykli jest średnio liczna, za 10 000 zł (po negocjacjach) można znaleźć dobrze utrzymaną XJR-ę 1300. Warto wiedzieć, że wersja z wtryskiem (od 2007 r.) więcej pali, ale z kolei we wcześniejszych gaźniki mogą już być zużyte (w niejeżdżonych całkiem zaśniedziałe).

Dane techniczne Yamaha XJR 1300 (RP102, 2004 r.)

Silnik
Chłodzony powietrzem, 4-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, 4 gaźniki Mikuni o śr. 37 mm, poj. skokowa 1251 cm3, moc maks. 106 KM (78 kW) przy 8000 obr/min, maks. moment obrotowy 104 Nm przy 6500 obr/min, hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, łańcuch O-ring.
podwozie
Podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenia: widelec teleskopowy, reg. napięcie wstępne sprężyn, 2-ramienny wahacz ze stali, 2 amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyn, masa z paliwem 251 kg.
osiągi
Prędkość maksymalna    213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h    3,4 s
Zużycie paliwa    5,6–8 l/100 km

historia modelu Yamaha XJR 1300

1999 XJR 1300 (typ RP022) zastępuje XJR 1200. Silnik jest praktycznie ten sam, tyle że ma większą pojemność. Wymagający mogą kupić droższy model specjalny o nazwie XJR 1300 SP, malowany w dwóch kolorach i mający amortyzator Öhlinsa.

2002 Premiera typu RP062. Ma on dłuższe przełożenie, lżejsze koła, kolanka wydechowe o większych średnicach, o 10 mm dłuższe amortyzatory Öhlinsa, sztywniej zestrojony widelec, sztywniejszy wahacz, zmieniony kształt zbiornika paliwa i kanapy (która zapewnia mniejszy rozstaw kolan), światła awaryjne. Z oferty znika SP, a amortyzatory Öhlinsa stają sie standardem.

2004 XJR 1300 ma na nowo zestrojone gaźniki, tak by spełnić wymagania normy Euro 3. Oprócz tego większe tłumiki, nieregulowane katalizatory, nowe, lżejsze koła, pochodzące z Fazera 1000, zmieniony układ hamulcowy oraz usztywnione zawieszenia. Nowy kokpit ma cyfrowy prędkościomierz. Seryjny immobilizer.

2007 Duże zmiany (typ RP19). Zostaje przerobiony silnik i dochodzi wtrysk paliwa, tak aby spełnić wymagania normy Euro3. Nowy wydech (4-w-2-w-1), regulowany katalizator, nowa kanapa, widelec z pełną regulacją, tylne światło na LED-ach, bezbarwne szkła kierunkowskazów

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij