Pojemność, średnica cylindrów, skok tłoków... wszystko jest identyczne. Owszem, młodszy o 19 lat silnik ma o 5 KM więcej (76 zamiast 71), jednak czy dla właściciela starego będzie to wystarczający powód do przesiadki na nowy? Wątpię.
W 1999 roku pojawiły się jednocześnie: pozbawiony owiewek SV 650 – przez fanów określany jako SV 650 N – oraz niemożliwy do pomylenia z innym sprzętem SV 650 S z półowiewką. Ta wersja uchodziła za bardziej sportową i w podobną nutę uderzają twórcy współczesnego SV 650 X. On też ma sportowe połówki kierownicy i skromną owiewkę. Jednak w stylu współczesnego SV-a jest więcej z café racera. Różnice w porównaniu do seryjnego SV? Wersja X ma inne malowanie, niewielką owiewkę wokół reflektora, inną kierownicę i charakterystycznie przetłoczenia kanapy. Sportowe ambicje podkreśla regulowany widelec, nieobecny wcześniej w odrodzonym przed 2 laty standardowym SV. Tak więc jak przed laty w ofercie Suzuki znów mamy dwie wersje tego modelu.
Fantastyczny silnik
Jeśli odsunąć design na bok, wspólne cechy staną się wyraźne. Na pierwszy plan wysuwa się znany od dawna widlasty silnik z wyeksponowanym przednim cylindrem. Od 2004 r. ta fantastyczna jednostka napędowa z cylindrami rozchylonymi pod kątem 90° 100 000 razy trafiła do V-Stroma 650. W czasach zalewu rzędowymi twinami, które udają silniki widlaste, V2 90° to nie lada gratka. Zwłaszcza w tej klasie cenowej. Mamy tu dwa osobne cylindry, dwie głowice, cztery wałki rozrządu i – co się z tym łączy – większy nakład pracy, by poskładać to wszystko w całość.
Postęp dokonał się w osprzęcie. Początkowo twina o pojemności 645 cm3 zasilały gaźniki Mikuni, a w 2003 r. ich rolę przejął układ wtrysku. Dziś silnikiem steruje elektronika, regulowany zaś katalizator oraz filtr z aktywnym węglem zapewniają zarówno czystość powietrza, jak i sumienia. Zmieniły się również ramy: od konstrukcji z profili odlewanych z aluminium z pierwszej generacji SV 650, po znacznie tańsze kratownicowe ramy ze stali, zastosowane najpierw w Gladiusie, a następnie w obecnym SV.
Stary Suzuki SV 650 S | Nowy Suzuki SV 650 X |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |