[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
1.0

Test Benelli TRK 502X

Benelli TRK 502X to bardziej zaawansowana odmiana wersji podstawowej TRK 502. Niewielkie różnice dają odczuwalne rezultaty, co czyni z TRK 502x bardzo sprytny motocykl.

Podstawową wersję, czyli TRK 502, uznaliśmy za turystyczne enduro, ale jak się później okazało trochę na wyrost. Owszem, Benelli TRK 502 to sprzęt uniwersalny, dobry na różne warunki, ale miano turystycznego enduro lepiej pasuje do TRK 502X.

Czas, który u nas spędził ten motocykl, wystarczył, aby poznać wszystkie jego zalety i wady. Czym różni się bike z X w nazwie od wersji podstawowej? Przede wszystkim ma zawieszenia o dłuższym o 15 mm skoku, o 3 cm większy prześwit, wyższe o 4 cm siodło oraz szprychowane koła i 19-calową obręcz z przodu.

REKLAMA

Warto wspomnieć o oponach – TRK 502 miał Pirelli Angel ST, a tu mamy dualowe Metzelery Tourance, bardziej nadające się na wypady w lekki teren, szuter czy na bezdroża. Mówiąc o bezdrożach mam na myśli raczej dwie koleiny dróżki biegnącej przez las czy pole, szutrową dojazdówkę lub niezbyt wymagające wertepy, bowiem Benelli nie jest maszyną nadającą się w ciężki teren. Ma za duże gabaryty i masę, choć jeśli ktoś się uprze…

 

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA
Czterotłoczkowe zaciski na dwóch tarczach z przodu radzą sobie dobrze, choć nieco brak im wyraźnego punktu zadziałania oraz potrafią cieknąć. Skromny, ale szczery. W zegarze brakuje kilku informacji (np. zasięg, średnie zużycie paliwa), ale wskaźnik poziomu paliwa działa lepiej niż w TRK 502.

 

REKLAMA

Zobacz również: test kultowych BMW GS. Przeciwko sobie stają BMW: R 1100 GS i R 1200 GS.

 

REKLAMA

Udany kompromis

Powodem takiego podejścia są też zawieszenia, które mimo dość dużego skoku, są sztywne i nieprecyzyjnie tłumią na wybojach. Jest to odczuwalne nawet podczas walki w miejskim gąszczu – poprzeczne uskoki, garby czy też studzienki kanalizacyjne powodują podskakiwanie przodu i niepożądaną jego nerwowość. Chciałbym lepszego tłumienia i przede wszystkim wyższego komfortu, choć z drugiej strony taka charakterystyka zawieszeń powoduje, że motocykl bardzo przyjemnie prowadzi się w zakrętach, byle na drodze nie było dużych wybojów.

TRK to duża maszyna. Stwierdziliśmy to, gdy postawiliśmy go obok długodystansowego KTM-a 1290 Super Adventure’a. Zaskoczyło mnie, że Benelli niewiele różni się gabarytami od austriackiego sprzęta. Za kierownicą też czujesz, że motocykl jest spory – obszerna szyba, dziób i obudowa kokpitu oraz szeroki zbiornik imponują, spora kanapa, zadupek i siedzenie pasażera również. Mimo sporych rozmiarów, motocykl nie sprawia wrażenia ociężałego.

Silnik znany z poprzedniej wersji przynosi mieszane uczucia. Na zimno odpala z lekkim ociąganiem i na początku pracuje jak diesel, zwłaszcza w niskich temperaturach. Z drugiej strony precyzyjnie i lekko pracująca skrzynia, w połączeniu z równomiernym oddawaniem mocy, daje się lubić. Piec nie dostaje żadnej czkawki ani zadyszki, moc i moment wzrastają liniowo – brak odczuwalnych przyrostów czy spadków, ale niestety też odrobiny emocji. Po jakimś czasie przyzwyczaisz się do spokojnego charakteru, niemniej czasem chciałoby się odrobiny „pieprzu”.

 

REKLAMA
Zło konieczne. Szerokie gmole może i dobrze chronią oraz wyglądają, ale zmuszają, żeby bardzo uważać w korkach. Można było zrobić to lepiej. Centralka ABS-u Boscha znajduje się pod kanapą. System odrobinę za wcześnie wkracza do akcji, niemniej działa skutecznie i niemal nieodczuwalnie.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Spokojny silnik

500 cm3 i 48 KM – trudno tu oczekiwać zrywów, tym bardziej przy masie grubo ponad 230 kg (w stanie gotowym do jazdy). Wszystko to sprawdza się w mieście, ale w lekkim terenie zabraknie ci kopa z dołu i krótszego pierwszego biegu. Czyli świrowanie nie jest żywiołem TRK 502X, za to jazda w zrównoważonym stylu to coś, w czym czuje się świetnie. Tym bardziej że prowadzi się lekko i poręcznie. Feed­back przodu jest dobry, wyprostowana pozycja za sterami wygodna i pozwala kontrolować wszystko z góry. Odrobinę przeszkadzają niewielkie wibracje na podnóżkach i kierownicy, ale to drobiazg.

REKLAMA

Łyżką dziegciu w tym udanym pakiecie są gmole, a także montaż kierunkowskazów z tyłu. Gmole są na tyle szerokie, że przeszkadzają w korkach, kierunkowskazy zaś są przymocowane do bagażnika (tylko w wersji X) na przewodach wyciągniętych z owiewek. Wygląda to jak dzieło „pana Zenka złotej rączki” i nie sprawia wrażenia trwałego rozwiązania.

Słodka cena

Na deser o kosztach. Rzadko trafiam na motocykle, które uznaję, że są warte swojej ceny. O TRK 502X mogę napisać, że to kawał motocykla za całkiem rozsądne pieniądze. 22 990 zł to uczciwa kwota, bo motocykl da się lubić i na co dzień, i w trasie. Jeśli oczekujesz dużych emocji, nie jest to bike dla ciebie, ale jeśli szukasz pierwszej maszyny lub uniwersalnego sprzęta, który dowiezie cię tam, gdzie chcesz, TRK 502X to coś dla ciebie.

 

Zobacz również: słowo przygoda jest zaszyte w DNA tej maszyny. Poznaj Hondę X-ADV.

 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Dane techniczne

Benelli TRK 502X

REKLAMA
Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa.
Przeniesienie napędu:  mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła pasem.
Śr. cylindra x skok tłoka 100 x 111,1 mm
Pojemność skokowa 500 cm3
Stopień sprężania 10:01
Moc maks. 48 KM (35 kW) przy 8500 obr/min.
Maks. moment obr. 46 Nm przy 6000 obr/min
Rama:  kratownicowa, ze stali.
Zawieszenia:  przód – widelec upside-down, śr. 50 mm, skok 150 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator o skoku 144 mm, regulacja wstępnego napięcia sprężyny.
Hamulce:  przód – 2 tarcze, śr. 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – 1 tarcza, śr. 260 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, ABS.
Rozmiary opon p/t 110/80 R 19 / 150/70 R 17
WYMIARY I MASY  
Długość 2200 mm
Rozstaw osi 1535 mm
Kąt główki ramy 65o
Wysokość kanapy 840 mm
Masa na sucho 213 kg
Poj. zbiornika paliwa 20 l
Cena 22 990 zł (2018) 

 

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Masz dość jazdy na najwyższych obrotach? Przestały kręcić cię bajery montowane w nowych motocyklach? Zamiast tego o wiele bardziej cenisz styl maszyny i poczucie wolności podczas jazdy? Jeśli tak, to BMW R nineT Scrambler jest dobrym wyborem.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij