Blokady motocyklowe - wybieramy najlepsze w wielkim teście

Nie ma zabezpieczenia nie do sforsowania – to jasne. Na nasze szczęście złodzieje nie lubią hałasu i zazwyczaj muszą się spieszyć. Na celownik wzięliśmy 22 blokady motocyklowe (U-lock, łańcuchy motocyklowe, blokady na tarcze) i sprawdziliśmy, która najdłużej opiera się amatorom cudzej własności.

| Data aktualizacji: 2019-01-22
tak testuje się blokady motocyklowe Thorsten Dentges / studio mps
Szlifierka kątowa szybko poradziła sobie z łańcuchem blokady motocyklowej

Diamentowa tarcza szlifierki obraca się z prędkością 8000 obr/min. Gdy przystawiam ją do metalu, dookoła sypią się iskry, a przeraźliwy pisk wwierca się w mózgownice obecnych, malując na ich twarzach grymas bólu. Trwa to jakieś 2,5 minuty, po czym ciężki łańcuch o masywnych ogniwach, wreszcie przecięty, ląduje na podłodze. Szlifierka dość szybko poradziła sobie z blokadą motocyklową, co na wszystkich, ze mną włącznie, zrobiło spore wrażenie. Tym większe, że nie mamy już ani grubszego łańcucha, ani więcej motocyklowych blokad.

2,5 min to wieczność

W tej sytuacji, patrząc na żarzący się jeszcze gdzieniegdzie metal łańcucha, ze smutkiem obwieszczam koniec testu. Swoją drogą ciekawe, ile czasu trzeba, żeby taka szlifierka uporała się z lżejszym łańcuchem… Czy jednak ma to aż takie znaczenie? Przecież w złodziejskiej praktyce 2,5 minuty to prawie wieczność.

Wyobraź sobie podwórko za twoim domem. Jest środek nocy. Na podwórku stoi motocykl, na który jakiś gnojek ostrzy sobie zęby. Wcześniej sprawdził, że sprzęt jest zabezpieczony grubym łańcuchem i masywnym U-lockiem, więc przytargał ze sobą ważący kilka kilogramów akumulatorowy flex. Zabiera się do roboty. Zgrzyt, pisk i snopy iskier... Widzisz to? A teraz zamknij oczy i policz powoli do 120… Już? To były 2 minuty.

No to teraz wyobraź sobie, jak gość rozcina blokadę motocyklową, wypycha motocykl z podwórka, pakuje go do czekającego w pobliżu busa i odjeżdża. Jeżeli się pospieszył, cała jego robota zamknęła się w jakichś 5 minutach. W tym czasie mieszkańcy domu spokojnie śpią, nikt nie wygląda przez okno, nie wzywa policji ani nie schodzi do gościa z nogą od stołu w garści. Realistyczne? No właśnie...

Za dnia w pobliżu jakiejś głośnej budowy taka akcja mogłaby przejść niezauważona. Na szczęście w rzeczywistości rzadko coś takiego ma miejsce. Dlatego w naszym teście użyliśmy szlifierki nie jako narzędzia do dokonania kradzieży, ale po to, by określić wytrzymałość i jakość materiału. Widoczne na głównym zdjęciu niszczone zabezpieczenie Harleya potraktowaliśmy wcześniej innymi przyrządami, którymi posługują się złodzieje. Trzeba przyznać, że Blokada motocyklowa wzorowo dała sobie z nimi radę.

O pomoc w tym teście poprosiliśmy zaprzyjaźnionych speców od zabezpieczeń. Również w  ich ocenie zabezpieczenie Harleya wypadło dobrze. Stwierdzili, że to zasługa między innymi świetnego, odpornego na włamywaczy systemu zamykania Kryptonite. Przy okazji jeden ze speców dał nam wskazówkę: „Złodzieje zazwyczaj nie działają w ciemno i przeważnie szukają sprzętów zabezpieczonych tymi blokadami, które znają, do których wiedzą, jak się dobrać”.

Najpierw delikatnie

Dlatego profesjonalni złodzieje. zaczynają zazwyczaj nie od brutalnych metod, takich jak cięcie piłą lub szlifierką, tylko mają przy sobie odpowiednie narzędzie do otwierania zamków. Kluczowe jest tu słowo „manipulacja”. Chodzi o to, że niekiedy zamknięcia tylko sprawiają wrażenie, że można je otworzyć wyłącznie oryginalnym kluczem, że inne sposoby są z góry skazane na porażkę. Bardzo prosta konstrukcja cylindrów zamka powoduje, że można go otworzyć paroma wyćwiczonymi ruchami odpowiednio wygiętym drutem. Do sforsowania bardziej skomplikowanych zamków włamywacze używają specjalnych narzędzi, np. ręcznych lub elektrycznych wytrychów. I co z tego, że wymagają one ćwiczeń oraz wiedzy o budowie zamków i zabezpieczeń?

Lekkie linki zabezpieczające z szyfrowymi zamkami  wystarczą tylko jeśli będziesz chciał zabezpieczyć pozostawiony przy motocyklu kask. W naszym teście do ich przecięcia wystarczyły obcęgi. Było to łatwiejsze niż otwarcie zamka. A przecież złodzieje szukający okazji i polujący na kaski lub bagaż, zazwyczaj maja ze sobą odpowiednie narzędzia.

Szybko, szybko!

Naszym, motocyklistów, największym przyjacielem jest to, że żaden złodziej nie ma czasu na długie dłubanie przy zamku blokady motocyklowej. W praktyce po około 3 minutach ryzyko złodzieja rośnie tak bardzo, że odstępuje od swojego zamiaru. „Trudno sobie wyobrazić, by po 3 minutach daremnego dłubania w zamku złodziej wyciągnął piłkę do metalu, młotek, przecinak albo piekielnie głośną szlifierkę” – twierdzą eksperci. Raczej użyje nożyc do cięcia prętów, ale w przypadku hartowanej stali, z której jest zrobiony łańcuch Harleya, także one nie dały rady. Przy okazji: warto wiedzieć, że jeśli obok siebie stoi kilka sprzętów, złodziej tylko w wyjątkowej sytuacji (np. specjalne zamówienie) będzie się kierował marką. Najczęściej zabierze się za najsłabsze zabezpieczenie.

Dobra blokada tarczy hamulcowej wystarczy jako zabezpieczenie przed przepchaniem maszyny, ale jeśli motocykl nie jest pilnowany, zawodowi zbóje potrzebują ledwie kilkudziesięciu sekund, aby wpakować sprzęta do busa. Wystarczy, jeśli jest ich trzech.

Japonia i... WSK

Lepszym zabezpieczeniem jest przypięcie motocykla łańcuchem, linką lub U-lockiem do jakiegoś stałego elementu (latarnia, barierka itp.). To oczywiście nie wyklucza użycia blokady tarczy hamulcowej. W naszym teście znajdziesz różne kombinacje tych dwóch rodzajów zabezpieczeń. Jeszcze lepszą ochronę przed kradzieżą zapewni urządzenie alarmowe, które reaguje na ruch, ponieważ złodzieje jak diabeł święconej wody unikają hałasu i zwracania na siebie uwagi.

Porządne zabezpieczenie to niestety wydatek. Ale przecież warto zainwestować dwie stówki w ochronę maszyny wartej np. 5000 zł, prawda? Dobra wiadomość: ten test pokazuje, że już za mniej niż 150 zł możesz poważnie utrudnić życie złodziejowi.

Statystyki mówią, że rocznie w naszym kraju ginie ponad 700 maszyn, z czego więcej niż połowa z miejsc, w których zwykle nocują. Najwięcej jest kradzionych w województwach mazowieckim i dolnośląskim, najmniej w opolskim i podlaskim. Policja odzyskuje tylko co siódmą maszynę, a najpopularniejsze wśród złodziei marki to Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki i... WSK.

DISCLOCKI:

Abus Granit Detecto XPlus 8077Abus / MPP
Abus Granit Detecto XPlus 8077
Abus Granit 68 Victory X-PlusAbus / MPP
blokada na tarczę, disc-lock Abus Granit 68 Victory X-Plus
 

Abus Granit Detecto X Plus 8077

ZWYCIĘZCA TESTU

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 589 zł

Kraj producenta: Niemcy

Masa: 850 g

Wymiary zewnętrzne: 115 x 67 x 42 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze (1 z diodą LED), korpus z funkcją alarmu, pokrowiec ochronny na blokadę; korpus z hartowanej stali, pokryty lakierem proszkowym

Grubość kabłąka/bolca: -/13 mm

Wycięcie: 552 x 7 mm

Poręczność:

Za sprawą sporej masy obsługa podczas zakładania w nieco ciasnych miejscach jest utrudniona i czasem można niechcący uruchomić głośny alarm. Wprawdzie system zamknięcia nie pasuje do każdej tarczy hamulcowej, jednak w sumie blokada jest bardzo kompatybilna.

Transport:

Blokada dobrze pasuje do wysokiej jakości pokrowca dzięki czemu można ją łatwo wszędzie schować

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - Abus w swych blokadach stosuje system zamknięcia z tarczą obrotową, na którym niejeden doświadczony złodziej połamał zęby. Najwyższa półka!

Włamanie brutalne - superwytrzymały stalowy korpus, duży bolec zamykający, niewielka powierzchnia działania dla włamywacza – zabezpieczenie daje odpór zwykłym (przenośnym) narzędziom złodziejskim

Wniosek:

Najwyższej klasy blokada Abus Detecto X Plus 8077 ze świetnym wyposażeniem (m. in. alarm) przekonuje bardzo dobrą jakością i najwyższym stopniem bezpieczeństwa. Drogi, ale też świetny patent!

Abus Granit Victory 68 Roll Up

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 370 zł

Kraj producenta: Niemcy

Masa: 630 g

Wymiary zewnętrzne: 85 x 65 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze, korpus pokryty tworzywem sztucznym, szpula z linką przypominającą by nie odjechać z założoną blokadą, tekstylny pokrowiec; korpus z hartowanej stali, pokryty lakierem proszkowym

Grubość kabłąka/bolca: -/14 mm

Wycięcie: 6 mm

Poręczność:

Z powodu obrotowo montowanej blokady podczas zakładania jest czasem trochę zabawy, ale po kilku ćwiczeniach (prawie) każda tarcza jest szybko zablokowana. Bolca nie można przełożyć jedynie przy bardzo ciasnych wycięciach w tarczy

Transport:

W solidnym woreczku ochronnym z paskami na rzepach da się ją przymocować bezpośrednio do motocykla

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - symulatory kluczy, inne wytrychy, ręczne i elektryczne picki – to wszystko złodziej może sobie wsadzić w... buty. System zamknięcia X Plus nie daje szans dowolnym manipulacjom.

Włamanie brutalne - kształt grzyba mocno ogranicza złodziejowi powierzchnię działania. Niezależnie od tego: piłka do metalu, przecinak itp. także nie dają rady hartowanej stali. Superbezpieczny produkt!

Wniosek:

Bardzo mały i stosunkowo lekki, ale mimo to twardziel: Abus Victory 68 nie jest tani, ale za to stanowi zabezpieczenie wysokiej jakości.

 

Abus Element 285Abus / MPP
Abus Element 285
Abus Sledg 77Abus / MPP
Abus Sledg 77
 

Abus Element 285

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 138 zł

Kraj producenta: Chiny

Masa: 370 g

Wymiary zewnętrzne: 102 x 56 x 43 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 2 klucze, korpus z pierścieniem gumowym, szpula z linką przypominającą by nie odjechać z blokadą na tarczy, tekstylny pokrowiec; korpus z tworzywa sztucznego z metalowymi wstawkami, pokryty lakierem proszkowym

Grubość kabłąka/bolca: -/5 mm

Wycięcie: 53 x 9 mm

Poręczność:

Cienkie blaszane klucze nie sprawiają wrażenia zbyt trwałych, a w trakcie testu mechanizm zamykający często się zacinał. Lekką blokadę łatwo jest założyć na różne tarcze hamulcowe. Linka sygnalizacyjna to miły bonus.

Transport:

Drugą pod względem niewielkiej masy blokadę łatwo można włożyć do torby lub kieszeni. Dołączony jest pokrowiec.

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - zawodowcy natychmiast rozpoznają, że mają tu do czynienia z tarczowym systemem zamknięcia i wyciągną swe wytrychy. W teście pokonali zamek w trzy sekundy!

Włamanie brutalne - bolec blokujący jest hartowany i nie jest łatwo wziąć go siłą. Tylko po co? Nawet początkujący rabusie przetną słaby korpus w mniej niż trzy minuty

Wniosek:

Element 285 oferuje – nomen omen – jedynie elementarną ochronę. Złodzieje poradzą sobie z nim za pomocą prostych środków i w bardzo krótkim czasie. Po wyglądzie można by więcej się spodziewać – jak za taką ochronę cena jest całkiem spora.

 

Abus Sledg 77

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 575 zł

Kraj producenta: Niemcy

Masa: 760 g

Wymiary zewnętrzne: 108 x 52 x 25 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze (1 z diodą LED), korpus pokryty tworzywem sztucznym, tekstylny pokrowiec, spiralny kabel jako przypomnienie, że blokada jest jeszcze założona; korpus z hartowanej stali, pokryty lakierem proszkowym

Grubość kabłąka/bolca: -/13 mm

Wycięcie: 35 x 7 mm

Poręczność:

Zakładanie i blokowanie za pomocą prowadnicy z bolcem blokującym jest wyśmienite. Korpus dobrze leży w dłoni, a spiralny kabel ostrzegawczy łatwo założyć. Pasuje na różne rodzaje tarcz hamulcowych, ale nie na wszystkie.

Transport:

Pokrowiec, bardzo zwarta forma, tu nie można się do niczego doczepić. Do wożenia w kieszeni spodni lub kurtki nieco za ciężka. Za 113 zł można dokupić montowany do motocykla uchwyt na blokadę.

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - taki sam system zamykania jak w modelu Detecto 8077 - bez zarzutu

Włamanie brutalne - nawet dobrze dostępna ściśnięta w imadle blokada nie wykazuje słabości i nie daje się rozpracować. Zainstalowana na tarczy hamulcowej stanowi super zabezpieczenie!

Wniosek:

Jakość się opłaca: Abus Sledge 77 ze sprytnym systemem zamykającym pod względem obsługi i bezpieczeństwa jest świetnym produktem. Z tym, że jakość kosztuje.

 DISCLOCKI:

Harley-Davidson Orange Disc Brake Lock, Reminder CordThorsten Dentges / studio mps
Harley-Davidson Orange Disc Brake Lock z linką
Hartmann BremsscheibenschlossThorsten Dentges / studio mps
Hartmann Bremsscheibenschloss
 

Harley-Davidson Orange Disc Brake Lock and Reminder Cord

Importer: Harley-Davidson Polska, www.harley-davidson.com

Cena: 330 zł

Kraj producenta: Tajwan

Masa: 810 g

Wymiary zewnętrzne: 105 x 59 x 33 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze, instrukcja obsługi, spiralny kabel w kolorze odblaskowym jako przypomnienie przed odjechaniem (założona blokada zniszczyłaby tarczę); korpus z kutej i hartowanej stali, pokryty lakierem proszkowym

Grubość kabłąka/bolca: -/10 mm

Wycięcie: 100 x 9 mm

Poręczność:

Dobrze pasuje do różnych otworów tarcz hamulcowych różnych modeli. Mechanizm zamykający działa bez zarzutu, klucze dobrze leżą w dłoni.

Transport:

Zgrabny kształt blokady pozwala nawet na transport w stosunkowo niewielkich kieszeniach kurtki.

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - w zamku z tarczą obrotową nie za wiele sie nie zwojuje. Otworzy go jedynie policyjny specjalista.

Włamanie brutalne - hartowany stalowy korpus nie uległ nawet dużym siłom dźwigni i użytym ogromnym siłom, jedynie lekko sprężynuje. Także piłka do metalu jest bez szans

Wniosek:

Harley-Davidson otrzymał od firmy Kryptonite bardzo poręczną i odporną na włamanie blokadę. To świetny produkt, ale za emblemat Harleya trzeba zapłacić

 

Hartmann Bremsscheibenschloss

WARTO KUPIĆ

Importer: Moto Akcesoria, tel. 91 483 35 21, www.moto-akcesoria.pl

Cena: 147 zł

Kraj producenta: Tajwan

Masa: 680 g

Wymiary zewnętrzne: 135 x 62 x 37 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze, korpus pokryty tworzywem sztucznym, bolec z podwójną blokadą, suwak chroniący przed brudem, tekstylny pokrowiec; korpus z hartowanej stali, trzpień wykonany ze stali nierdzewnej

Grubość kabłąka/bolca: -/11 mm

Wycięcie: 75 x 18 mm

Poręczność:

Trzpień można całkowicie wyciągnąć, co uławia założenie i zablokowanie zabezpieczenia na tarczy hamulcowej. Czasem jednak potrzebny jest docisk, by trzpień zaskoczył. Wycięcie ma wymiary umożliwiające założenie blokady na niemal wszystkie tarcze hamulcowe

Transport:

Tekstylny pokrowiec jest zrobiony tanim kosztem, mimo to jest praktyczny. Blokadę można wszędzie dobrze ulokować

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - wkładka z tarczą obrotową nie poddała się nawet zawodowcom więc uznali ją za bardzo bezpieczną

Włamanie brutalne - głęboko wpuszczony trzpień sprawia, że złodzieje nie mają zbyt dużego pola do działania, na przykład piłką do metalu albo nożycami. To zresztą byłoby bezsensowne, ponieważ twardy metal stawia mocny opór

Wniosek:

Świetnie wyposażona, zdecydowanie odporna na włamanie blokada w zachęcającej cenie oferuje pierwszorzędne zabezpieczenie.

 

Oxford PatriotThorsten Dentges / studio mps
Oxford Patriot
Oxford Mini TThorsten Dentges / studio mps
Oxford Mini T
 

Oxford Patriot

Importer: Inter Motors, tel. 801 88 20 88, www.intermotors.pl

Cena: 165 zł

Kraj producenta: importer nie podaje

Masa: 530 g

Wymiary zewnętrzne: 90 x 43 mm

Wyposażenie/materiał: 3 klucze, korpus pokryty tworzywem sztucznym, suwak chroniący przed brudem, mocowanie do motocykla; korpus z hartowanej stali, kuty trzpień wykonany ze stali nierdzewnej

Grubość kabłąka/bolca: -/14 mm

Wycięcie: 10 mm

Poręczność:

Cylinder zamyka się dobrze i bardzo dobrze zaskakuje. I fajnie, ale podczas przymiarki do różnych maszyn z naszego garażu grzybek Oxforda musiał parę razy dać za wygraną, ponieważ bolec przelatywał przez zbyt duże otwory, lub wycięcia były za wąskie

Transport:

Lekki, mały, super kompaktowy. Ta blokada nie przeszkadza w bagażu. Na górze jest solidne mocowanie.

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - na cylindrze zamykającym z nieco przestarzałym systemem z tarczą obrotową można całkowicie polegać i nie pozwala on na manipulacje

Włamanie brutalne - ze względu na budowę złodzieje mają problemy z wyładowaniem swojej rządzy zniszczenia: tutaj prawie nie ma powierzchni do działania. Ale także twarde materiały zapobiegają zwykłym brutalnym włamaniom

Wniosek:

Nie pasuje do każdej tarczy hamulcowej, dlatego podczas zakupu blokadę koniecznie trzeba przymierzyć do własnego motocykla. Sama w sobie stanowi świetne zabezpieczenie!

 

Oxford Mini T

Importer: Inter Motors, tel. 801 88 20 88, www.intermotors.pl

Cena: 47 zł

Kraj producenta: importer nie podaje

Masa: 330 g

Wymiary zewnętrzne: 72 x 55 x 38 mm

Wyposażenie/materiał: 3 klucze, korpus lakierowany i częściowo pokryty tworzywem sztucznym, osłona przed brudem; korpus wykonany z odlewu metalu, trzpień wykonany ze stali nierdzewnej

Grubość kabłąka/bolca: -/6 mm

Wycięcie: 58 x 8 mm

Poręczność:

Wycięcie jest bardzo krótkie, dlatego nie można było założyć blokady na niektóre maszyny. Cylinder zamykający często zacinał się podczas otwierania i zamykania

Transport:

Nie ma problemów ze schowaniem blokady, tak więc jej nazwa jest jak najbardziej trafna. Lekka jak kubek z jogurtem

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - mimo że zamek nie sprawia solidnego wrażenia, to mechanizm z tarczą obrotową dość pewnie zabezpiecza przed manipulacjami

Włamanie brutalne - wykonany z miękkiego jak masło metalu odlewany korpus nawet przedszkolak przetnie w ciągu minuty. Jednak za pomocą śrubokręta nie da się go rozpracować

Wniosek:

Ta blokada działa bardziej na wyobraźnię, niż stanowi realną ochronę przed kradzieżą. Blokadę Mini T da się łatwo schować i jest ona OK pod warunkiem, że na krótko i o ile wspomaga ją immobilizer.

 

 

 

U-LOCKI, ŁAŃCUCHY, WZMACNIANE LINKI:

Abus Granit Detecto X Plus 8077 + 12KS120Thorsten Dentges / studio mps
Abus Granit Detecto X Plus 8077 + 12KS120
Abus U-Lock Granit X Plus 540Thorsten Dentges / studio mps
Abus U-Lock Granit X Plus 540
 

Abus Granit Detecto X Plus 8077 + 12KS120

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 849 zł

Kraj producenta: Niemcy

Masa: 4600 g

Wymiary zewnętrzne: 150 x 167 x 42 mm (blokada)

Wyposażenie/materiał: 2 klucze (1 z diodą LED), korpus z funkcją alarmu, tekstylny pokrowiec na korpus, tekstylna osłona łańcucha, instrukcja obsługi; łańcuch o przekroju czworoboku i korpus (pokryty lakierem proszkowym) wykonany z hartowanej stali

Grubość kabłąka/bolca: -/13 mm

Wycięcie: 52 x 7 mm

Długość linki ew. łańcucha: 1100 mm

Ogniwa: 71 x 43 mm

Poręczność:

Duże ogniwa łańcucha przeszkadzają w komfortowym zapinaniu, a spora masa trochę wkurza. Łańcuchem spokojnie da się połączyć dwie maszyny,  lub przymocować motocykl na przykład do latarni

Transport:

Dobrze dopasowany pokrowiec na blokadę jest całkiem sensowny. Wygodniej jest jednak nie zabierać ze sobą ciężkiego łańcucha.

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - patrz informacje dotyczące blokady tarczy hamulcowej Abus Detecto 8077

Włamanie brutalne - nożyce do prętów, piła do metalu i wiertarka zawodzą na całej linii. Także młotek i przecinak są nieskuteczne. Nawet szlifierka potrzebuje prawie 2 minut, żeby przeciąć łańcuch.

Wniosek:

Sprytny (ale i drogi) zestaw składający się z grubego łańcucha 12KS120 i blokady tarczy hamulcowej z alarmem Detecto 8077 oferuje świetną ochronę. Duża masa przeszkadza jednak w codziennej eksploatacji i podczas podróży.

 

Abus U-Lock Granit X Plus 540

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 378 zł

Kraj producenta: Niemcy

Masa: 1660 g

Wymiary zewnętrzne: 360 x 176 x 34 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze (1 z diodą LED); korpus i podwójnie blokowany kabłąk o przekroju czworokąta wykonane z hartowanej stali i pokryte tworzywem sztucznym

Grubość kabłąka/bolca: 14/- mm

Wycięcie: 300 x 109 mm

Poręczność:

Motocykl można przypiąć za tylne koło, jeśli jest stosunkowo wąskie. Za przednie koło można jednak maszynę przypiąć do ogrodzenia lub znaku drogowego. Zamek bardzo dobrze zaskakuje. LED-owa dioda w ciemności stanowi praktyczną pomoc

Transport:

W porównaniu do innych U-locków stosunkowo ciężki, mimo to w kufrze nie sprawia problemów

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - mechanizm zamykający z tarczami obrotowymi jest dobrze pomyślany i stanowi prawdziwą zaporę przeciwko różnym metodom precyzyjnego włamu. Bez oryginalnych kluczy nie do otwarcia

Włamanie brutalne - kabłąk nie daje się odchylić z żadnego miejsca, a z hartowanym metalem nie można dać sobie rady ani piłką, ani nożycami. Przynoszące skutek cięcie szlifierką trwa wiele za długo

Wniosek:

Wysokiej jakości materiały i dobre wykonanie plus przyjemne dodatki, jak oświetlenie kluczyka, tłumaczą niemałą cenę Abusa X Plus 540. Świetny U-lock!

 

Abus Steel-O-Flex Granit X Plus 1025Thorsten Dentges / studio mps
Abus Steel-O-Flex Granit X Plus 1025
Abus Steel-O-Chain Ivy 9100Thorsten Dentges / studio mps
Abus Steel-O-Chain Ivy 9100
 

Abus Steel-O-Flex Granit X Plus 1025

ZWYCIĘZCA TESTU

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 389 zł

Kraj producenta: Niemcy

Masa: 1900 g

Wymiary zewnętrzne: ok. 230 x 200 x 50 mm (zwinięty)

Wyposażenie/materiał: 2 klucze (1 z diodą LED); korpus z hartowanej stali i pokryty tworzywem sztucznym, ogniwa z hartowanej stali pokryte gumą, linka ze stali

Długość linki ew. łańcucha: 1000 mm

Ogniwa: 27 mm (średnica łusek)

Poręczność:

Wzmocniona linka z bardzo dobrą w uchwycie gumową powłoką oraz poręczną obudową z zamkiem daje się komfortowo przewlekać także przez ciaśniejsze otwory w ramie/elementach motocykla. Długość kabla oferuje dobre możliwości mocowania

Transport:

Wprawdzie nie daje się zbyt mocno zwinąć, ale w bagażu zajmuje niewiele miejsca

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - taki sam cylinder zamykający jak w U-locku Abusa 540 i zestawie łańcuchowym (system X Plus), bardzo odporny na manipulacje

Włamanie brutalne - to zabezpieczenie brawurowo daje odpór nawet dobrym nożycom do prętów, brutalnym uderzeniom przecinaka i atakom piłką do metalu. Złodzieje musieliby wytoczyć cięższe działa

Wniosek:

Abus Steel-O-Flex 1025 oferuje świetną różnorodność przy niewielkich gabarytach i to przy bardzo akceptowalnym bezpieczeństwie. Świetna ochrona przed kradzieżą podczas wyjazdów

 

Abus Steel-O-Chain Ivy 9100

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 459 zł

Kraj producenta: Chiny

Masa: 3600 g

Wymiary zewnętrzne: 75 x 43 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 2 klucze (1 z diodą LED), korpus zamka pokryty tworzywem sztucznym, tekstylna osłona łańcucha; łańcuch o przekroju czworokąta i korpus zamka z hartowanej stali

Długość linki ew. łańcucha: 1500 mm

Ogniwa: 60 x 36 mm

Poręczność:

Dzięki stosunkowo długiemu łańcuchowi przymocowanie jednego lub dwóch motocykli to łatwa sprawa. Przy takiej długości można objąć łańcuchem nawet drzewo. Nie jest lekki, ale dzięki bezproblemowemu mechanizmowi zamknięcia obsługa nie jest najgorsza

Transport:

Do plecaka za ciężki, ale w kufrze nie będzie zbyt uciążliwy.

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - system tarczowy o niewielkim luzie sprawił, że kilka prób otwarcia za pomocą wytrychów spaliło na panewce. Super!

Włamanie brutalne - w przypadku działania „na chama” prowadzącym do celu rozwiązaniem byłoby rozwiercenia zamka, ale nawet nasi zawodowcy nie zmieścili się w 5 minutach

Wniosek:

Wprawdzie zintegrowane zapięcie Steel-O-Chain Ivy 9100 nie dorównuje porządnym łańcuchom, mimo to stanowi całkiem dobrą ochronę

 

Abus MonoblockThorsten Dentges / studio mps
Abus Monoblock
Burg-Wächter U-Lock 1500 HBThorsten Dentges / studio mps
Burg-Wächter U-Lock 1500 HB
 

Abus Monoblock

Importer: Abus Polska, tel. 22 751 84 19, www. abus.pl

Cena: 249 zł

Kraj producenta: Chiny

Masa: 2200 g

Wymiary zewnętrzne: 75 x 58 x 28 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 2 klucze, tekstylna osłona łańcucha; łańcuch o przekroju czworokąta i korpus zamka wykonane z hartowanej stali

Grubość kabłąka/bolca: -/10 mm

Wycięcie: 33 x 28 mm

Długość linki ew. łańcucha: 1050 mm

Ogniwa: 56 x 29 mm

Poręczność:

Dość poręczny i cienki łańcuch da się przeciągnąć przez niewielkie otwory w ramie/elementach, proces zamykania bolcem przesuwnym może jednak okazać się trochę problematyczny. Długość łańcucha wystarczy do bezproblemowego zapięcia

Transport:

Masa i gabaryty w stanie zwiniętym są jak najbardziej w porządku

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - cylinder zamykający jest zabezpieczony dodatkowymi sztyftami przeciwko ręcznemu i elektrycznemu pickingowi. Specjaliści dadzą sobie radę tylko jeżeli wykażą się cierpliwością i poświęcą dużo czasu

Włamanie brutalne - masywny korpus, hartowany łańcuch, solidny bolec, brak słabych miejsc. Całkiem porządne zabezpieczenie, które da się pokonać jedynie flexem. W złodziejskiej praktyce to twardy orzech do zgryzienia

Wniosek:

Nieskomplikowane zapięcie, które jednak nie wykazuje słabości i stanowi dobrą ofertę za rozsądne pieniądze. Monoblock od Polo jest godny polecenia!

 

Burg-Wächter U-Lock 1500 HB

 

Importer: Mikszewicz Zabezpieczenia, tel. 604 827 439, www.sejfyzabezpieczenia.pl

Cena: 124 zł

Kraj producenta: Chiny

Masa: 890 g

Wymiary zewnętrzne: 310 x 170 x 39 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze, uchwyt do przewożenia na motocyklu; korpus i podwójnie blokowany kabłąk są wykonane z hartowanej stali i pokryte tworzywem sztucznym, suwak chroniący przed brudem

Grubość kabłąka/bolca: 12 mm

Wycięcie: 250 x 150 mm

Długość linki ew. łańcucha: -

Ogniwa: 58 x 34 mm

Poręczność:

Z trudem da się spiąć dwa 17-calowe przednie koła. Dzięki podwójnej blokadzie kabłąka jego przypięcie nie nastręcza trudności

Transport:

dzięki małej masie i płaskiemu zamkowi u-lock można wozić w niewielkim plecaku, a w niektórych motocyklach nawet pod kanapą

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - na pierwszy rzut oka zamek nie wygląda imponująco, ale posługujący się wytrychami i pickiem doświadczeni fachowcy po 5 minutach musieli dać za wygraną

Włamanie brutalne - kabłąk i korpus są wykonane z tak twardego metalu, że kleszcze i nożyce do prętów nie dają rady. Można je pokonać dopiero szlifierką

Wniosek:

Zapięcie od Burg-Wächtera z powodu brzydkiego plastiku sprawia wrażenie taniego towaru z supermarketu, ale jego skuteczność jest o niebo lepsza. Na dodatek jest lekki i zwarty.

U-LOCKI, ŁAŃCUCHY, WZMACNIANE LINKI:

Harley-Davidson Noose Chain and Shackle Lock KitThorsten Dentges / studio mps
Harley-Davidson Noose Chain and Shackle Lock Kit
Hartmann łańcuch Square z blokadą na tarczę hamulcowąThorsten Dentges / studio mps
Hartmann łańcuch Square z blokadą na tarczę hamulcową
 

Harley-Davidson Noose Chain and Shackle Lock Kit

Importer: Harley-Davidson Polska, www.harley-davidson.com

Cena: 840 zł

Kraj producenta: Tajwan

Masa: 4550 g

Wymiary zewnętrzne: 110 x 95 x 35 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 3 klucze (1 z diodą LED), korpus zamka pokryty tworzywem sztucznym, podwójnie blokowany kabłąk, suwak chroniący przed brudem, tekstylna osłona łańcucha, instrukcja obsługi; łańcuch o przekroju sześciokąta, korpus zamka i kabłąk z hartowanej stali

Grubość kabłąka/bolca: 15 mm

Wycięcie: 47 x 45 mm

Długość linki ew. łańcucha: 1250 mm

Ogniwa: 66 x 44 mm

Poręczność:

Dwa przednie koła można łatwo przypiąć do znaku drogowego, ale łańcuch wystarczy nawet na przypięcie tylnego koła o szerokości 200 mm. Łańcucha o grubych ogniwach nie da się jednak przeciągnąć przez niewielkie otwory w ramie/elementach motocykla. Duża masa, umiarkowana poręczność

Transport:

Nadaje się raczej do zamocowania na stałe jako „łańcuch domowy”. W plecaku ciężki łańcuch przyprawia o ból pleców, a do zaczepienia na motocyklu jest za duży

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - na zmyślnym zamku spełzły na niczym wszystkie próby manipulacji. Można go pokonać jedynie za pomocą specjalistycznych narzędzi niedostępnych w wolnej sprzedaży.

Włamanie brutalne - łańcuch można zniszczyć przy pomocy elektrycznych narzędzi (szlifierka), jest to jednak głośne i wymaga cierpliwości. Także zamknięcie da się pokonać tylko przy użyciu flexa, co trwa około 2 minut

Wniosek:

W kwestii bezpieczeństwa zestaw Harleya zgarnął najlepsze wyniki. Ale do wożenia ze sobą - na przykład na zlot - ten element jest za duży.

 

Hartmann łańcuch Square z blokadą na tarczę hamulcową

Importer: Moto Akcesoria, tel. 91 483 35 21, www.moto-akcesoria.pl

Cena: 252 zł (zestaw)

Kraj producenta: Tajwan (zamek)/b.d. (łańcuch)

Masa: 3360 g

Wymiary zewnętrzne: 135 x 62 x 37 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 2 klucze; korpus zamka pokryty tworzywem sztucznym, podwójnie blokowany kabłąk, suwak chroniący przed brudem, tekstylna osłona ochronna, tekstylna osłona łańcucha; łańcuch o przekroju czworokąta wykonany ze stali i korpus zamka z hartowanej stali, kabłąk wykonany ze stali nierdzewnej

Grubość kabłąka/bolca: 11 mm/-

Wycięcie: 75 x 18 mm

Długość linki ew. łańcucha: 1100 mm

Ogniwa: 50 x 38 mm

Poręczność:

Z powodu dość dużych ogniw łańcuch dość ciasno przechodzi przez wąskie otwory, a czasem trzeba trochę pogrzebać, żeby kabłąk mógł zaskoczyć. Długość łańcucha wystarczy, by spiąć dwa motocykle

Transport:

Nie za ciężki, ale też dość zwarty. Na blokadę jest nawet pokrowiec ochronny

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - w przypadku blokady mamy do czynienia z takim samym modelem Hartmanna, co w kategorii „Blokady tarcz hamulcowych”; patrz: opis właśnie tam

Włamanie brutalne - zamek jest bez zarzutu, natomiast łańcuch rozczarowuje. W teście już po 40 sekundach można go przeciąć zwykłą piłką do metalu, w normalnych warunkach można mówić tylko o jednej minucie

Wniosek:

Zapięcie prawie nie do przejścia, ale co z tego, skoro jego połączenie to łańcuch, który łatwo poddaje się. Zestaw Hartmann jest wprawdzie dość tani, ale nie należy najlepszych

 

Kryptonite New York Legend ChainThorsten Dentges / studio mps
Kryptonite New York Legend Chain
 
Kryptonite Evolution Series 4 Integrated ChainThorsten Dentges / studio mps
Kryptonite Evolution Series 4 Integrated Chain
 

Kryptonite New York Legend Chain

Importer: Velo, www.velo.pl

Cena: 829 zł (zestaw)

Kraj producenta: Tajwan

Masa: 7390 g

Wymiary zewnętrzne: 99 x 77 x 48 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 3 klucze (1 z diodą LED), korpus zamka pokryty tworzywem sztucznym, podwójnie blokowany kabłąk, suwak chroniący przed brudem, tekstylna osłona łańcucha, instrukcja obsługi; łańcuch i korpus zamka wykonane z hartowanej stali, kabłąk ze stali nierdzewnej

Grubość kabłąka/bolca: 16 mm/-

Wycięcie: 18 x 16 mm

Długość linki ew. łańcucha: 1500 mm

Ogniwa: 101 x 55 mm

Poręczność:

Ogniwa są tak duże, że oprócz kół trudno znaleźć otwór w ramie/elementach motocykla, przez które można przełożyć łańcuch. Oprócz tego do normalnego codziennego zastosowania zestaw jest za ciężki. Długość łańcucha pozwala na komfortowe przymocowanie maszyny

Transport:

Łańcuch waży tyle, co rower wyścigowy i wypełniłby pół kufra (nie wspominając o dopuszczalnym obciążeniu). Lepiej zostawić go w garażu i tam zabezpieczać nim motocykl

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - topowa technologia Kryptonite’a z tarczami obrotowymi nie daje szans żadnym kombinacjom. Nie da się jej przechytrzyć tradycyjnymi metodami

Włamanie brutalne - już sam widok tego zestawu może odstraszyć złodzieja. Nawet jeśli spróbuje przeciąć zamek flexem, trwa to dłużej niż 3 minuty

Wniosek:

Megabezpieczny, ale także megaciężki. Najlepsze oceny za bezpieczeństwo, natomiast obsługa Kryptonite’a Padlocka plus Legend Chain jest nie najlepsza.

 

Kryptonite Evolution Series 4 Integrated Chain

Importer:

Cena: 329 zł

Kraj producenta: Chiny

Masa: 4070 g

Wymiary zewnętrzne: 104 x 48 x 42 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 3 klucze (1 z diodą LED), korpus zamka pokryty tworzywem sztucznym, suwak chroniący przed brudem, tekstylna osłona łańcucha, instrukcja obsługi; łańcuch o przekroju sześciokąta wykonany ze stali a korpus zamka z hartowanej stali

Długość linki ew. łańcucha: 1600 mm

Ogniwa: 60 x 37 mm

Poręczność:

Korpus zamka nie ślizga się w dłoni, a miłe drobiazgi, jak podświetlenie w kluczyku, także przekonują w praktyce. Jak na taką długość to łańcuch sprawia wrażenie lekkiego i można go przecisnąć przez otwory ramy lub koło

Transport:

Ze względu na dużą masę to zabezpieczenie raczej nie nadaje się do wożenia w podróży, mimo że gabaryty są w porządku

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - w ciągu zadanego czasu zamek nie dał się otworzyć metodami precyzyjnymi. Wysoki poziom bezpieczeństwa

Włamanie brutalne - przy spotkaniu z tak twardym metalem nawet dobre piłki tracą zęby, a przecinak czy nożyce do prętów także nie dają sobie rady. Jedynie flex podołał zadaniu

Wniosek:

Tańszy Evolution Series 4 od Kryptonite’a w połączeniu z poręcznym łańcuchem 1016 Integrated Chain dzielnie rywalizuje z droższymi produktami, ponieważ oferuje bezpieczeństwo na wysokim poziomie.

 

Oxford NemesisThorsten Dentges / studio mps
Oxford Nemesis
Trelock Faltschloss FS 500 ToroThorsten Dentges / studio mps
Trelock Faltschloss FS 500 Toro
 

Oxford Nemesis

Importer: Inter Motors, tel. 801 88 20 88, www.intermotors.pl

Cena: 536 zł

Kraj producenta: producent nie podaje

Masa: 5650 g

Wymiary zewnętrzne: 120 x 95 x 34 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 3 klucze; korpus zamka pokryty tworzywem sztucznym, podwójnie blokowany kabłąk, suwak chroniący przed brudem, tekstylna osłona, tekstylna osłona łańcucha; łańcuch i korpus zamka łącznie z kabłąkiem wykonane z hartowanej stali

Grubość kabłąka/bolca: 16 mm/-

Wycięcie: 53 x 43 mm

Długość linki ew. łańcucha: 1150 mm

Ogniwa: 75 x 45 mm

Poręczność:

Nieco masywny kabłąk z podwójną blokadą pozwala wygodnie się wyjąć i wsunąć w olbrzymie ogniwa łańcucha. Podczas zakładania długość łańcucha wystarcza wprawdzie na szerokie tylne koła, ale z powodu dużej masy jego założenie za każdym razem jest dość męczące

Transport:

Ten masywny zestaw odstrasza złodziei, ale także motocyklowych turystów, którzy muszą oszczędnie gospodarować miejscem na bagaż

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - zawodowcy od razu zobaczą, że przy systemie z tarczami obrotowymi polegną stosując metody precyzyjne takie jak wytrychy czy picki.

Włamanie brutalne - przy takich gabarytach nikt normalny nie podejdzie z kleszczami czy piłką do metalu. Ten zestaw można pokonać tylko szlifierką z diamentową tarczą!

Wniosek:

Superbezpieczeństwo, ale do poręcznych zestaw Oxforda nie należy. Wkurza podczas podróży, za to jest solidnym zabezpieczeniem na parkingu

 

Trelock Faltschloss FS 500 Toro

Importer: www.bikeman.pl

Cena: 420 zł

Kraj producenta: importer nie podaje

Masa: 1450 g

Wymiary zewnętrzne: 215 x 74 x 46 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze, uchwyt, suwak chroniący przed brudem; korpus zamka i części składane wykonane ze stali i pokryte tworzywem sztucznym

Długość linki ew. łańcucha: 900 mm

Ogniwa: 135 x 30 mm

Poręczność:

Bardzo szerokie tylne koło maszyny sportowej z trudem zostanie objęte, podobnie jak dwa koła przednie. Zamek zaskakuje niechętnie. W ciasnych miejscach składane zabezpieczenie nie przekłada się wygodnie przez otwory

Transport:

Super! Niewielki po złożeniu, nie za ciężki, bardziej zwarty niż U-lock. Uchwyt nie za bardzo nadaje się do motocykli

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - zamek dysponuje tak zwanym systemem wewnętrznej bieżni Eksperci z góry będą chcieli uniknąć prób manipulacji

Włamanie brutalne - segmenty z blachy stalowej są wzorowo zahartowane i stawiają opór piłce do metalu i nożycom do prętów. Cylinder zamykający jest dobrze zabezpieczony przed działaniem szlifierki

Wniosek:

Duża zaleta składanego zabezpieczenia: złożone nie jest wiele większe od blokady tarczy hamulcowej i bardziej zmienia kształty niż U-lock. Trelock FS 500 Toro jest rozsądnym rozwiązaniem

 

 
Trelock BS 450Thorsten Dentges / studio mps
Trelock BS 450
Trelock BC 515/110Thorsten Dentges / studio mps
Trelock BC 515/110 
 

Trelock BS 450

Importer: Bikeman, www.bikeman.pl

Cena: 160 zł

Kraj producenta: importer nie podaje

Masa: 970 g

Wymiary zewnętrzne: 350 x 170 x 34 mm

Wyposażenie/materiał: 2 klucze (1 x LED), uchwyt do ramy roweru, instrukcja obsługi; korpus zamka i podwójnie blokowany kabłąk wykonane ze stali i pokryte tworzywem sztucznym

Grubość kabłąka/bolca: 11 mm/-

Wycięcie: 190 x 108 mm

Poręczność:

Obsługa: maszyny testowe można było przypiąć pałąkiem do cienkich słupków, można było połączyć dwa przednie koła. Przy szerokim tylnym kole (przy oponach o szerokości od 180 mm) nie ma opcji. Operowanie przy całkowicie wyjętym kabłąku jest łatwe

Transport:

Waży niewiele i jest płaski. Łatwo go upchnąć do kufa lub plecaka

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - mimo że klucze nie wyglądają na skomplikowane, a wirtuozi wytrychów już zacierają sobie ręce, to w teście nikt nie był w stanie otworzyć zamka w przewidzianym czasie

Włamanie brutalne - materiał jest wprawdzie twardy, ale nie za bardzo zahartowany. Piłka do metalu dała sobie radę, ale trwało to kilka minut

Wniosek:

U-lock BS 450 to porządne i pewne zabezpieczenie, chociaż nie za te pieniądze

 

Trelock BC 515/110

WARTO KUPIĆ

Importer: Bikeman, www.bikeman.pl

Cena: 290 zł

Kraj producenta: importer nie podaje

Masa: 2050 g

Wymiary zewnętrzne: 96 x 62 x 35 mm (zamek)

Wyposażenie/materiał: 2 klucze, korpus zamka pokryty tworzywem sztucznym, suwak chroniący przed brudem, tekstylna osłona łańcucha; łańcuch o przekroju czworokąta i korpus zamka wykonane z hartowanej stali

Wycięcie: 345 x 260 mm; średnica 280 mm

Długość linki ew. łańcucha: 1100 mm

Ogniwa: 52 x 31 mm

Poręczność:

Super! Zintegrowany z łańcuchem korpus zamka z mechanizmem wymuszonego zamknięcia (klucz da się wyjąć tylko gdy system jest zamknięty) obsługuje się z dziecięcą łatwością. Przypięcie motocykla (a nawet dwóch) jest bardzo komfortowe

Transport:

2 kilogramy to nie tak mało, ale tej masy się nie czuje. Łańcuch po zwinięciu ma niewielkie gabaryty

Bezpieczeństwo:

Włamanie precyzyjne - podobnie jak inne zamki Trelocków z tego porównania jest wyposażony w mechanizm zamykający, który znacznie zmniejsza możliwość precyzyjnego włamania

Włamanie brutalne - jedyne rozwiązanie dla złodziei, którzy chcą sforsować łańcuch, to szlifierka. Nożyce do prętów, piłki i przecinaki na szybko nie są w stanie zaszkodzić temu zabezpieczeniu

Wniosek:

Jako zamek łańcuchowy Trelock BC 515 jest bardzo sprytnie skonstruowany. 110 cm długości można spokojnie wykorzystać, obsługa jest super, a masa nie za duża.

Utrudnij złodziejowi życie

Jeśli uważasz, że blokada tarczy hamulcowej to wystarczające zabezpieczenie, mamy dla ciebie radę: dla własnego dobra zainwestuj w coś jeszcze. Tanie zabezpieczenia kuszą, tyle że nie mają większego sensu. U złodzieja wywołają tylko pogardliwy uśmiech. By zmniejszyć ryzyko kradzieży, motocykl powinien być zapięty. Czy zrobisz to za pomocą U-locka, składanego zamknięcia, łańcucha, czy wzmacnianej linki, to twój wybór. W naszym teście stosunkowo lekkie łańcuchy zintegrowane i wzmocnione linki wypadły nieźle. Najważniejsza zasada: im bardziej utrudnisz złodziejowi robotę, tym lepiej!

 Jak testowaliśmy:

Odpowiednie narzędzie, dzięki któremu złodziej pokona zamek, to tylko jedno z rozwiązań, jakimi dysponuje. Przykładowy zestaw przyrządów do kradzieży pokazuje zdjęcie powyżej. Nożyce do cięcia prętów i szczypce (czerwone) można za niewielkie pieniądze kupić w każdym markecie budowlanym, podobnie zresztą jak młotek, przecinak, śrubokręty i piłkę do metalu (tej akurat nie ma na zdjęciu). Także porządna wiertarka lub szlifierka, choć do tanich nie należą (na zdjęciu powyżej na dole z lewej), są dostępne bez problemu.

Narzędzia do walki z zabezpieczeniami motocyklowymiThorsten Dentges / studio mps
Do walki z zabezpieczeniami podczas naszego testu blokad motocyklowych używaliśmy takich narzędzi.

Dużo trudniejsze jest kupno specjalnych narzędzi przeznaczonych do otwierania zamków, takich jak wytrychy albo ręczne lub elektryczne picki (na zdjęciu powyżej z prawej). Są one sprzedawane (przynajmniej teoretycznie) tylko wyspecjalizowanym firmom zajmującym się otwieraniem wszelkiego rodzaju zamków i dorabianiem kluczy. Do czego bywają użyte te narzędzia to inna sprawa.

Tanią blokadę na tarczę łatwo rozbić nawet młotkiemThorsten Dentges / studio mps
Prosta blokada na tarczę to łakomy kąsek dla złodzieja. Może próbować ją rozbić lub wciągnąć motocykl do busa jeśli nie jest przypięty.
Szlifierka kątowa również poradzi sobie z większością tanich blokad na tarczęThorsten Dentges / studio mps
Kolejna tania blokada motocyklowa. To zabezpieczenie jest w większości wykonane z tworzywa więc szlifierka poradziła sobie z nim bez żadnego problemu.

 

Bez specjalistycznej wiedzy, ćwiczeń i doświadczenia włamywacz nie zdziała wiele. I bardzo dobrze! Zaprzyjaźnieni eksperci od zabezpieczeń (m.in. prowadzący szkolenia dla policji) twierdzą, że nie ma systemu, którego by nie znali. Daliśmy im po 3 minuty na każdy model i metodę (brutalne i precyzyjne rozpracowanie zabezpieczenia) w celu pokonania zamka.

Trochę ceregieli było podczas testu praktycznego, podczas którego na 12 motocyklach wypróbowaliśmy blokady, sprawdzając, czy zapinanie i odpinanie zabezpieczeń jest trudną sprawą, czy wręcz przeciwnie. Oceniliśmy również łatwość transportu, bo przecież chyba nikt rozsądny nie wystartuje w podróż bez zabezpieczenia.

Zobacz także:

Jak przewieźć motocykl - na przyczepie, czy busem?

Jak najlepiej zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą (+ statystyki kradzieży)

Zobacz również:
REKLAMA