[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.5

Test kasków integralnych do 900 zł

W naszym teście wzięło udział dziesięć kasków integralnych średniej klasy dostępnych w cenach od nieco ponad 500 do 899 zł. Sprawdziliśmy, które z nich są coś warte, a które możesz bez wahania odrzucić.

Kaski biorące udział w tym teście trudno uznać za wyrafinowane, są za to trwałe i spełniają swoją funkcję. Jako że konkurencja w tym segmencie jest spora, a ceny nie najniższe, można oczekiwać, że oferują coś więcej niż tylko podstawową ochronę głowy przed skutkami wypadku. Oprócz bezpieczeństwa pasywnego możesz więc oczekiwać komfortu na poziomie pozwalającym pozostać w dobrej formie i utrzymywać koncentrację podczas jazdy na długich trasach, a także odpowiedniego wyposażenia. Dziś już niemal standardem są blendy przeciwsłoneczne, choć na temat ich jakości oraz łatwości obsługi opinie są różne.

Na uwagę zasługują dwa modele idące o krok dalej niż konkurenci. Pierwszy to Nolan, którego blenda ma zapadki pozwalające ustawić ją w sześciu pozycjach. Drugi to Scorpion, którego blendę da się ustawić w trzech pozycjach. Do wyposażenia seryjnego można właściwie zaliczyć pinlocki, czyli zapobiegające parowaniu podwójne szyby wizjerów (u Helda i Rocca trzeba je dokupić).

 

Czujniki zamontowane w kasku pozwoliły zmierzyć, ile z siły uderzenia przeniknęło przez skorupę.

 

Co ważne, pinlock pinlockowi nierówny i pokazuje to nasz test. Niezależnie bowiem od tego, czy jest montowany standardowy, czy wersja max vision (czyli o dużej powierzchni), pod względem widoczności różnice są ogromne. Na przykład znacznie ogranicza ją krawędź pinlocka wchodząca w pole widzenia. Tak więc kupując kask postaw na taki, którego pinlock (często dołączany osobno) jest zamontowany na szybie. Inaczej nie będziesz w stanie ocenić pola widzenia.

TERMO- LUB DUROPLASTYCZNE

W kwestii materiałów, z których wykonane są skorupy, można wybierać między tworzywami termoplastycznymi i duroplastycznymi. Skorupy termoplastyczne są produkowane we wtryskarkach z roztopionego granulatu (ABS-u lub poliwęglanu), a proces produkcji jest zautomatyzowany. Duroplasty natomiast, znane też jako włókno szklane lub GFK, wymagają dokładniejszej obróbki ręcznej. Dlatego ich produkcja jest droższa.

 

Każdemu z kasków sporo brak do ideału, niemniej wszystkie spełniają wymogi normy ECE.

 

Kiedyś pokutowało przekonanie, że w odróżnieniu od uchodzących za niezniszczalne kasków z włókna węglowego, te z plastiku są bardzo wrażliwe na czynniki zewnętrzne, że kontakt z benzyną lub dłuższe wystawienie na działanie promieniowania UV uszkadza je na tyle, iż po paru latach można je tylko wyrzucić. To już historia. Nowoczesne termoplasty nie tracą właściwości i nie niszczeją z byle powodu, dlatego bezwypadkowy kask jest zwykle wymieniany z powodu wygniecionej wyściółki.

Mimo to hasło „kask z włókna szklanego” nadal działa, nie dziwi więc, że producenci to eksponują. Tyle tylko, że jeśli cała reszta jest do kitu, to skorupa z włókien szklanych niewiele pomoże. W naszym teście trzy z czterech wykonanych z włókna szklanego modeli ulokowały się na końcu klasyfikacji, a bezapelacyjnym zwycięzcą testu został Nolan N87 mający skorupę z poliwęglanu. Prawda jest taka, że zastosowanie włókna to za mało. Jeśli bowiem producent więcej wyda na skorupę, będzie musiał zaoszczędzić gdzie indziej, w przeciwnym razie nie będzie w stanie konkurować ceną.

 

Pomiary poziomu hałasu wykonaliśmy w firmie Schuberth. Kanał akustyczny symulował hałas powstający przy prędkości 150 km/h.

NIE JEST BEZPIECZNIEJ

W kwestii bezpieczeństwa pasywnego i właściwości tłumienia siły uderzeń mamy dwie wiadomości. Dobra jest taka, że wszystkie modele uzyskały wartości znacznie poniżej wartości wyznaczonych przez normę ECE. I to mimo że nasz test był ostrzejszy niż nakazuje wspomniana norma. Natomiast zła jest taka, że testowane przez nas kaski w cenie do 500 zł wcale nie wypadły gorzej.

W porównaniu do naszego poprzedniego testu integralnych kasków klasy średniej („Motocykl” 5/2013) nie stwierdziliśmy spektakularnego postępu, a to oznacza, że od tamtej pory nie prowadzono wśród tych kasków praktycznie żadnych prac rozwojowych.

OSTRE WYMAGANIA

Do tego porównania wzięliśmy tylko kaski, które spełniają wymagania normy ECE-R 22.05. Uznaliśmy, że nie ma sensu sprawdzanie, czy kaski faktycznie ją spełniają, bowiem od dawna wiadomo, że producenci pilnują się wzajemnie i jak tylko pojawia się nowy model, konkurenci błyskawicznie zlecają jego badanie na zgodność z ECE. Oprócz tego ECE określa tylko minimalne wymogi, jakie muszą spełniać kaski. Po części przyczyną tego są dziwne zasady przeprowadzania testu, wg których próby uderzeniowe odbywają się na kaskach zamrożonych do –20°C. Oprócz tego punkty uderzeń są dokładnie określone. To sprawia, że niektórzy producenci  najwięcej uwagi poświęcają właśnie tym punktom.

Dlatego wraz ze specjalistami z TÜV opracowaliśmy własny test, który symuluje warunki zbliżone do rzeczywistych. U nas kask spada z wysokości 3 metrów nie na kanciaste kowadło, lecz na słupek, do jakiego mocowane są bariery ochronne. Ponadto kaski testujemy w temperaturze pokojowej, a uderzenia z lewej i z prawej strony następują przy małej i dużej prędkości. Zgodnie z normą ECE podczas uderzenia dopuszczalne jest przyspieszenie o wartości 275 G. Wyposażony w czujniki model głowy przekazuje wartość G do komputera, który po uwzględnieniu czasu działania siły wylicza wartość HIC (Head Injury Criterion – kryterium uszkodzeń głowy). Na podstawie tego lekarze i biomechanicy są w stanie określić stopień uszkodzenia mózgu i czaszki.

W ECE maksymalna wartość HIC wynosi 2400, ale jest to liczba wzięta z sufitu. Nasi eksperci uważają, że w teście przeprowadzonym wg naszych zasad realne jest uzyskanie wartości HIC na poziomie 1000. Testowanym modelom sporo brakuje do tej wartości, za to wymagania stawiane przez normę ECE spełniają bez trudu.

Niestety, w porównaniu do naszego testu z przed czterech lat nie odnotowaliśmy istotnej poprawy, a co więcej, tańsze kaski nie wypadły gorzej pod względem efektywności tłumienia siły uderzeń.

Tłumienie
uderzeń
7,5 m/s, prawa strona*,
przyspieszenie w G
wartość
HIC 
 5,5 m/s, lewa strona*
przyspieszenie w G
wartość
HIC 
wskaźnik
HIC*
7,5 m/s, część
szczękowa**
przyspieszenie w G 
 AGV K-3 SV  217  1938  169  959  1449  218
 Held Masuda  228  2052  133  653  1353  311
 HJC IS-17  205 1788  157  903  1346  489
 IXS HX 444  229  1993  149  848  1421  452
 LS2 FF397 Vector  245  2027  144  735  1381  409
 Nexo Fiberglas Sport  263  2187  172  898  1543  307
 Nolan N87  200  1634  165  925  1280  327
 Rocc 486  267  2341  187  1170  1756  331
 Scorpion EXO-510 Air  222  1987  148  846  1417  566
 Shark D-Skwal  197  1705  143  751  1228  416
* – uderzenie o słupek, wartość HIC 1000 to średnia z dwóch pomiarów; ** – uderzenie o kowadło kanciaste nie wpływa na ocenę, ponieważ część sił jest przekazywana na pasek

 

TAK TESTOWALIŚMY

W teście wzięło udział po pięć egzemplarzy z każdego modelu – trzy w rozmiarze M, po jednym L i XL. Dwie emki brutalnie zniszczyliśmy podczas testu na efektywność tłumienia siły uderzeń.

Pozostałe trzy przeszły test praktyczny. Braliśmy je na przejażdżki KTM-em 1290 Super Duke’em R i Triumphem Thruxtonem R, trasa zaś wiodła po zwykłych drogach, jak i po autostradzie, gdzie oceniliśmy garnki przy prędkości 160 km/h. Po każdej rundzie notowaliśmy uwagi i wrażenia z jazdy.

W trakcie testu ,,na sucho” sprawdzaliśmy łatwość obsługi, dopasowanie i jakość wykonania. Aby osiągnąć maksymalnie obiektywne wyniki, zagoniliśmy do roboty tych, którzy nie brali udziału w części praktycznej.

Następnie 30 kasków zabraliśmy do Magdeburga do firmy Schuberth. Mogliśmy skorzystać z tamtejszych urządzeń, bo kaski tej firmy nie brały udziału tym teście. W Magdeburgu najpierw testowaliśmy kaski w tunelu aerodynamicznym, a następnie na stanowisku symulującym różne warunki pogodowe, między innymi jazdę w ulewnym deszczu. W tunelu aerodynamicznym, w którym mierzyliśmy poziom hałasu docierającego do uszu jeźdźca przy prędkości 100 km/h, skorzystaliśmy z pomocy inżynierów z Schubertha.

Ciekawostka: obiektywne wartości pomiarów (tzn. dokonane przez urządzenia) i subiektywne wrażenia jeźdźców z tunelu aerodynamicznego niemal w 100% pokryły się z wynikami uzyskanymi podczas jazd testowych.
Korzystając ze stanowiska symulującego różne warunki pogodowe chcieliśmy osiągnąć efekt, na jaki trudno trafić w naturze na zawołanie, czyli: bardzo mocny deszcz przy prędkości 80 km/h, ciągle to samo tempo jazdy, ciągle taka sama ilość wody. W tym badaniu ludzi zastąpiły manekiny.




Ręcznik papierowy umieszczony za szybą oznacza, że do oceny szczelności wystarczy rzut oka (z lewej). W środku stanowisko do symulacji pogodowej. Manekina posadzonego na Ducati Multistradę poddaliśmy działaniu ulewnego deszczu, symulując prędkość 80 km/h. Po prawej: inżynierowie z Schubertha w trakcie dodatkowej kontroli.


Chodziło o to, żeby wnętrze kasku pozostało suche przez 3 minuty. W momencie, gdy przez wizjer lub kanały wentylacyjne przedostawała się woda, próba była przerywana. Nieszczelność wskazywał umieszczony w górnej części wizjera papierowy ręcznik.

 

AGV K-3 SV Held Masuda
Importer: Wind Snow Moto,
tel. 12 416 92 10,
www.wsm24.pl
Cena: od 899 zł
Rozmiary: XS do XXL
Importer: Powerbike,
www.dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 849 zł (z grafiką 899 zł)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1525 ±50g/1506 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, grafiki
Skorupa: tworzywo termoplastyczne
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe szyby: jasna/przyciemniana/lustrzana, 189/179/245 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec, pinlock (dołączony)
Masa: 1400 ±50g/1494 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: czarny mat, grafiki
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe szyby: jasna/przyciemniana/lustrzana, 89/99/99 zł, pinlock 139 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda, pokrowiec, przygotowanie pod pinlocka, pompowane wyściółki policzków
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 3 (Włochy) Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)

plus Stosunkowo łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobre dopasowanie, stabilnie obejmuje głowę; nadaje się dla okularników; miła w dotyku wyściółka paska; ogólnie dobra aerodynamika; stosunkowo niski poziom hałasu; bardzo skuteczna wentylacja górnej części głowy i szczęki, łatwa obsługa; szczelny wizjer chroni przed przeciągami, bardzo łatwa wymiana szyby

minus Nieco utrudniona obsługa blendy przeciwsłonecznej; zbyt małe dźwigienki, za krótka blenda; górna krawędź pinlocka ogranicza pole widzenia, które jest stosunkowo małe, za wysoka pozycja szyby podniesionej dla wentylacji; nie najlepsze wartości tłumienia siły uderzeń; woda przedostaje się przez kanały wentylacyjne po 65 sekundach

plus Dobre mocowanie paska; niezła przydatność dla okularników; odpowiednia wielkość blendy przeciwsłonecznej; niezłe wartości tłumienia siły uderzeń; stosunkowo łatwa wymiana szyby; woda nie przedostaje się do wnętrza

minus Utrudnione wkładanie i zdejmowanie; braki w dopasowaniu, za krótka część szczękowa może lekko dotykać szczęki; braki w aerodynamice (od 150 km/h przesuwa się na głowie, mocny opór podczas patrzenia w bok); wysoki poziom hałasu już od ok. 80 km/h; nieco utrudniona obsługa suwaków wentylacji, które praktycznie nie spełniają swojej funkcji; trochę utrudniona obsługa blendy przeciwsłonecznej: część mechaniczna hałasuje i ciężko pracuje; brak pinlocka w zestawie, za wysoka pozycja szyby uchylonej dla wentylacji

   
   
Szczelina między blendą przeciwsłoneczną a szczęką jest zbyt duża; to sprawa aerodynamicznego kształtu skorupy.  Wkładanie jest nieco utrudnione, zdejmowanie jeszcze bardziej. Za to pasek umieszczono idealnie.

Wniosek:
Produkowany w Chinach kask włoskiej marki spisuje się całkiem nieźle, zwłaszcza pod względem dopasowania. Z wad najprościej byłoby usunąć tę najbardziej wkurzającą: za mały pinlock.

Ocena 4/5

Wniosek:
Ten kask wygląda jak z innej epoki: tak prezentowała się klasa średnia jakieś 10 lat temu. Porównywalne produkty można dziś znaleźć w cenie 300-500 zł.

Ocena 3/5

 

 

HJC IS-17 IXS HX 444
Importer: Powerbike,
www.dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: od 899 zł
Rozmiary: XS do XXL
Importer: Yamaha Motor Middle Europe,
www.moto.ixs.com
Cena: 710 zł (z grafiką 810 zł, z karbonową skorupą
1060 zł)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1525 ±50g/1506 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, grafiki
Skorupa: tworzywo termoplastyczne
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe szyby: jasna/przyciemniana/lustrzana, 189/179/245 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec, pinlock (dołączony)
Masa: 1450 ±50g/1528 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: czarny mat, grafiki
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe szyby: niedostępne w Polsce
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec, pinlock (założony)
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 3 (Włochy) Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)

plus Bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobrze wyważony; dopasowanie dobre do bardzo dobrego, miła w dotyku wyściółka; dobra przydatność dla okularników; niezła aerodynamika (lekki opór podczas patrzenia na boki); skuteczna wentylacja górnej części głowy; szyba przylega, nie powodując żadnych przeciągów, olbrzymie pole widzenia, dobre zamknięcie, bardzo łatwa wymiana szyby; wykonanie dobre do bardzo dobrego.

minus Obsługa blendy wymaga przyzwyczajenia (nad głową); słabo wyczuwalna wentylacja szczęki; za krótka wyściółka paska; woda przedostaje się przez uszczelkę wizjera po 50 sekundach

plus Stosunkowo łatwe wkładanie i zdejmowanie; niezła przydatność dla okularników; skuteczna, łatwa w obsłudze wentylacja górnej części głowy; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; łatwa wymiana wizjera.

minus Dopasowanie bardzo nierówne, trudno wyczuć najlepsze ustawienie kasku na głowie; pasek zamocowany za daleko z tyłu, więc czasem uciska krtań; wyściółka paska za krótka i cienka; szybę da się całkowicie zamknąć tylko obiema rękami; pod względem aerodynamicznym mocno niezadowalający (od 120 km/h kiwa się, wibruje i mocno się podnosi); bardzo wysoki poziom hałasu już od około 70 km/h, nieskuteczna wentylacja szczęki; woda mocno przedostaje się przez uszczelkę wizjera po 60 sekundach

   
   
Świetne dopasowanie, duże pole widzenia i solidne wykonanie. Tyle że inni też to potrafią… Nie pasuje, kiwa się i ma luzy – kask nie ma prawa tak leżeć. Jedynie obsługa blendy przeciwsłonecznej jest OK.

Wniosek:
W naszym teście sprzed 4 lat dostał pięć gwiazdek (maksimum) i rekomendację ,,warto kupić” za drugie miejsce. Od tego czasu IS-17 nieco się zestarzał i chociaż nie jest gorszy niż wtedy (jeśli pominąć efektywność tłumienia siły uderzeń), konkurencja już go dogoniła, a niekiedy przegoniła.


OCENA 4/5

Wniosek::
Oto kolejny reprezentant klubu niepasujących do naszych czasów. Dopasowanie, aerodynamika, akustyka – słabe. Nadaje się wyłącznie do spokojnych przejażdżek. Skorupa z włókna szklanego to dużo za mało.

OCENA: 3/5

Importer: Polo Motorrad Polska, www.polo-moto.pl, tel. 22 375 74 86Cena: 730 zł (z grafiką 945 zł)

 

LS2 FF 397 Vector Nexo Fiberglas Sport
Importer: Wilmat, www.ls2.com.pl
tel. 56 658 39 37
Cena: 515 zł (grafika 539-559, fluo 625 zł)
Rozmiary: XXS do 3XL
Importer: Polo Motorrad Polska, www.polo-moto.pl
tel. 22 375 74 86
Cena: 730 zł (z grafiką 945 zł)
Masa: 1300 ±50g/1456 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, grafiki
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe szyby: jasna/przyciemniana/lustrzana, 43/48/48 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda, pokrowiec, pinlock (dołączony), przygotowanie do systemu
LS2-Bluetooth
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1530 ±50g/1656 g
(wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: czarny mat, grafiki
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe szyby: jasna/przyciemniana, 107 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec, pinlock (zamontowany)
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 1 (Niemcy) Kraj produkcji: Wietnam; homologacja: E 13 (Luksemburg)

plus Dobre dopasowanie, dobrze obejmuje głowę, bardzo komfortowy; dobra przydatność dla okularników; stosunkowo niski poziom hałasu; bardzo łatwa obsługa suwaków wentylacji, nie najgorsza skuteczność wentylacji częsci czołowej; bardzo łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej, odpowiednia jej wielkość; bardzo duże pole widzenia, dobre uszczelnienie szyby, praktyczna pozycja do wentylacji, bardzo łatwa wymiana szyby; dobry poziom wykonania

minus Utrudnione wkładanie i zdejmowanie, za gruba wyściółka na policzkach; lekkie braki w aerodynamice (przesuwa się na głowie powyżej 160 km/h); utrudnione zamykanie szyby; woda przedostaje się przez uszczelkę wizjera po 70 sekundach

plus Bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie; dopasowanie zadowalające do dobrego, całkiem komfortowy (ale niekiedy trochę zbyt miękka wyściółka); dobra przydatność dla okularników; niezła skuteczność wentylacji; łatwa obsługa blendy, odpowiednia jej wielkość; woda nie przedostaje się do wnętrza

minus Za ciężki; pasek wyraźnie za długi; lekkie braki w aerodynamice (opór podczas patrzenia w bok, od 140 km/h przesuwa się); brzeg pinlocka w polu widzenia; brzeg blendy przeciwsłonecznej mocno zniekształca obraz; trudna obsługa suwaków wentylacji, wentylacja szczęki niezbyt skuteczna; niełatwa wymiana szyby; nieco toporne wykonanie; wartości tłumienia siły uderzeń poniżej przeciętnej

 
 
 
 
Gdy już włożysz go na głowę, wówczas jest komfortowy. Zanim to nastąpi, policzki i uszy muszą trochę pocierpieć. Byłby bardzo komfortowy, gdyby nie wielkość pinlocka, sposób wymiany szyby i poziom kilku elementów wyposażenia.

Wniosek:
Kolejny krok do przodu. Zadziwiające, jak wiele Chińczycy poprawili w tak krótkim czasie. Cztery gwiazdki to zasłużona nagroda za ten wysiłek. Jednak jest jeszcze co poprawiać.

OCENA 4/5

Wniosek:
Rezultat mógłby być lepszy, ale wartości tłumienia siły uderzeń oraz stosunkowo duża masa zabrały kaskowi punkty, których zabrakło do czwartej gwiazdki. Baza jest w porządku, więc w kolejnej wersji trzeba zadbać o drobiazgi (pasek, pinlock).

OCENA 3/5

 
Nolan N87 Rocc486
Importer: Inter Motors, tel. 801 882 088,
www.intermotors.pl
Cena: 899 zł (grafika 948 zł do 1048 zł)
Rozmiary: XXS do 3XL
Importer: CM Rider, www.motoakcesoria.com
tel. 12 655 42 00
Cena: 569 zł
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1530-1610 g/1636 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, grafiki
Skorupa: lexan
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe szyby: jasna/przyciemniana (jest w zestawie)  162 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec, pinlock (zamontowany), przygotowanie pod system komunikacyjny N-com
Masa: 1400 ±50 g/1472 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały i czarny, grafika
Skorupa: ABS
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe wizjery: jasny, przyciemniany 63/77 zł, pinlock od 64 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec, przygotowanie pod pinlocka
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E 3 (Włochy) Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)

plus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobrze wyważony; świetne dopasowanie, mocno obejmuje głowę, miła w dotyku wyściółka; bardzo dobra przydatność dla okularników; aerodynamika bez zarzutu; niski poziom hałasu; skuteczna wentylacja szczęki i górnej części głowy, dobra obsługa suwaków wentylacji; szyba w ogóle nie dopuszcza do przeciągów, duże pole widzenia, dobre zamknięcie, bardzo łatwa wymiana szyby; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej (z zapadkami!), odpowiednia jej wielkość; woda nie przedostaje się do wnętrza; bardzo dobre wykonanie.

minusMała i osadzona na środku dźwigienka otwierająca szybę, za ciężki

plus Dobrze zamocowany pasek; duże pole widzenia, szyba dobrze uszczelnia; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej, odpowiednia jej wielkość; tania szyba zapasowa; niska cena

minus Nieco utrudnione wkładanie i zdejmowanie; trudne do ustalenia optymalne osadzenie na głowie, uciska w różnych miejscach; co najwyżej średni pod względem aerodynamiki (od 120 km/hprzesuwa się); wysoki poziom hałasu; utrudniona obsługa suwaków wentylacji; wyściółka paska za krótka; dolna krawędź blendy przeciwsłonecznej zniekształca obraz; niezadowalająca efektywność tłumienia siły uderzeń; woda przedostaje się przez kanały wentylacyjne po 20 sekundach

   
   
Blenda przeciwsłoneczna z precyzyjnymi zapadkami – super! Także reszta, aż do najmniejszych detali, jest OK.  Szybko stało się jasne, dlaczego ten kask jest jednym z tańszych w tym teście. Okazja? Niekoniecznie...

Wniosek:
Bezapelacyjny zwycięzca. Najlepszy i w testach laboratoryjnych i w praktyce. Na wszystkich testowych głowach leżał wyśmienicie. Widać po nim ogromne doświadczenie konstruktorów Nolana. Chciałoby się, aby był lżejszy.

OCENA 5/5

Wniosek - Cena to jego główna zaleta, ale co z tego, skoro dolegają mu liczne wady. Najpoważniejsze z nich to słabe dopasowanie oraz niezadowalające wartości tłumienia siły uderzeń. To kask dla jeżdżących po mieście skuterowców, tyle że za te pieniądze są ciekawsze oferty.

OCENA 3/5

 

Zapisz

Zapisz

Scorpion EXO 510 Air Shark D-Skwal
Importer: Riccardo MotoSport,
www.riccardomotosport.pl
tel. 32 67 08 010
Cena: 869 zł ( grafiką 1049 zł)
Rozmiary: XXS do 3XL
Importer: Intermotors,
www.intermotors.pl,
tel. 801 88 20 88
Cena: 769 zł (z grafiką 898 zł)
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1500 ±50 g/1560 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, grafiki
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe szyby: jasna/przyciemniana, 169/189 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec, pinlock (dołączony), nadmuchiwana wyściółka policzków
Masa: 1530 ±50 g/1568 g (wg producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, grafiki
Skorupa: tworzywo termoplastyczne
Zapięcie: zapadkowe
Zapasowe wizjery: jasny /przyciemniany/lustrzany, 149/149/199 zł
Wyposażenie: nosek, podbródek, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec, pinlock (dołączony)
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 11 (Wielka Brytania) Kraj produkcji: Portugalia; homologacja: E 11 (Wielka Brytania)

plus Dobre dopasowanie, dobrze obejmuje głowę, komfortowy; przydatność dla okularników zadowalająca do dobrej; neutralny pod względem aerodynamicznym (od 180 km/h minimalne przesuwanie się); bardzo łatwe w obsłudze suwaki wentylacji, dobra wentylacja na górze kasku; bardzo łatwa obsługa blendy, odpowiednia jej wielkość, można ją unieruchomić w 3 pozycjach; duże pole widzenia, bardzo łatwa wymiana szyby; woda nie przedostaje się do wnętrza; dobre wykonanie

minus Nieco utrudnione wkładanie i zdejmowanie; wentylacja szczęki nie działa; za wysoka pozycja szyby uchylonej do wentylacji; przeciętne wartości tłumienia siły uderzeń

plus Dość łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobre dopasowanie, dobrze obejmuje głowę, bardzo komfortowy; dobra przydatność dla okularników; neutralny pod względem aerodynamicznym (lekki opór podczas patrzenia w bok); niski poziom hałasu; łatwe w obsłudze suwaki wentylacji, na górze kasku dobra wentylacja, na szczęce zadowalająca jej skuteczność; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej, odpowiednia jej wielkość; szczelny wizjer, odpowiednia pozycja do wentylacji, łatwa wymiana wizjera; wykonanie zadowalające do dobrego

minus Stosunkowo małe pole widzenia, patrzenie w bok nieco ograniczone; woda mocno przedostaje się przez kanały wentylacyjne po 90 sekundach

Wyrywacz uszu. Na szczęście cała reszta jest jak najbardziej w porządku, stąd wysoka pozycja końcowa. Jeśli lubisz miękką wyściółkę, będziesz zadowolony. Jeśli lubisz także szybką jazdę, twoje zadowolenie nie zmaleje.

Wniosek:
Są powody do zadowolenia. Dopasowanie jest dobre, a niektóre nietypowe rozwiązania detali są sensowne (regulacja wysokości blendy przeciwsłonecznej) lub w najgorszym wypadku nie przeszkadzają (pompka do nadmuchiwania wyściółki policzków).

OCENA 4/5

Wniosek:
Skrzętne gromadzenie punktów dało temu produkowanemu w Portugalii kaskowi francuskiej marki drugą pozycję. Na czele stawki pod względem efektywności tłumienia siły uderzeń. Dość niski poziom hałasu i dobra aerodynamika, czyli oto kask do szybkiego pomykania.

OCENA 4/5

 

Zapisz

 

 

PUNKTACJA KOŃCOWA dopasowanie/ komfort aerodynamika tłumienie hałasu wentylacja obsługa wyposażenie/ wykonanie masa tłumienie uderzeń suma ocena MOTOCYKLA cena
Maks. liczba pkt 20 10 10 10 10 10 10 20 100    
Nolan N87 19 10 8 8 8 9 6 17 85 5/5 od 899 zł
Shark D-SKWAL 17 8 8 9 8 7 6 17 80 4/5 od 769 zł
AGV K-3 SV 17 8 8 9 7 7 7 15 78 4/5 899 zł
HJC IS-17 18 7 6 7 7 8 6 16 75 4/5 od 799 zł
Scorpion EXO-510 Air 17 8 6 7 7 7 6 15 73 4/5 od 869 zł
LS2 FF397 VECTOR 16 6 7 5 6 7 7 16 70 4/5 od 515 zł
NEXO FIBERGLAS SPORT 16 6 6 7 7 6 5 14 67 3/5 od 730 zł
HELD MASUDA 13 6 5 4 5 6 7 16 62 3/5 od 849 zł
ROCC 486 14 6 7 4 6 6 7 10 60 3/5 569 zł
IXS HX 444 11 4 4 6 6 6 7 15 59 3/5 od 710 zł

Naszym zdaniem:
Nolan jako jedyny w teście otrzymał pięć gwiazdek. To nie jest przypadek! Zwycięzca poprzedniego testu – HJC – trochę spuścił z tonu, mimo to w dalszym ciągu plasuje się w czołówce (wraz z AGV i Sharkiem). Cztery kaski wykonane z włókna szklanego nie wyszły poza trzy gwiazdki – droga skorupa, ale reszta za tania.

zobacz galerię

Zobacz również:
Majówkowy zawrót głowy, czyli motocross w Lidzbarku już za nami! 280 zawodników zapewniło emocje na torze podczas inauguracyjnych rund Orlen MX MP i Orlen MX PP.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ