[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.7

Test kasków sportowo turystycznych

W tym teście szukamy kasku, który najlepiej łączy bezpieczeństwo sportowego integrala z komfortem turystycznego szczękowca. Który z dziewięciu producentów najlepiej dał sobie radę z tym zadaniem?

Dobre dopasowanie, komfort, jak najniższa masa, jak najbogatsze wyposażenie, blenda przeciwsłoneczna, pompowane cheekpady... – niełatwo w sensowny sposób zebrać wszystkie cechy kasków sportowych i turystycznych w jednym. Dlatego, typując uczestników naszego testu, od razu wiedzieliśmy, że nie unikniemy sporej rozpiętości cen. Ustaliliśmy, że kaski integralne będziemy testować zgodnie z wymaganiami normy ECE oraz oceniając wyposażenie turystyczne i cechy sportowe. Dziewięciu producentów, którzy odpowiedzieli na nasze hasło, przysłało najlepsze produkty.

teście praktycznym na drogach mieliśmy do dyspozycji po dwa kaski każdego z producentów. Sprawdziliśmy je na krętych górskich drogach, autostradach i w zatłoczonym mieście. Drugi zestaw testowanych kasków pojechał do laboratorium, gdzie na stanowisku pomiarowym naszpikowanym czujnikami przeprowadziliśmy symulacje wypadków. Na koniec poddaliśmy je dokładnym oględzinom, oceniając, który z nich najlepiej spełnia kryteria dobrego kasku sportowo-turystycznego, a przy tym jest bezpieczny.

Na potrzeby naszego testu uznaliśmy, że idealny kask sportowo-turystyczny to taki, który harmonijnie łączy następujące cechy: ze świata turystyki – wysoka jakość wykonania, wygodne wnętrze, niski poziom hałasu, miła w dotyku wyściółka, blenda przeciwsłoneczna, możliwość zamontowania np. przyciemnianej szyby oraz innego wyposażenia, np. interkomu, głośniczków, mikrofonu itp.; ze sportowego świata – dobre dopasowanie, niewielka masa, dobra aerodynamika oraz stabilność podczas szybkiej jazdy.

 

Zobacz również: Kask z interkomem to fajna sprawa, szczególnie  gdy często podrózujesz z dziewczyną. Zobacz który model wybrać. 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Poprzeczka zawisła zatem wysoko, dlatego bardzo ucieszyło nas to, że wszystkie biorące udział w teście, niezależnie od ceny, dobrze w nim wypadły. Owszem, stwierdziliśmy różnice w zakresie stosunku ceny do jakości, jednak nie oznacza to, że kaski najtańsze były z automatu gorsze od najdroższych. Dowód: najlepszy pod względem stosunku ceny do jakości kosztuje 1799 zł, mimo to był zaledwie o 1 pkt gorszy od kosztującego 2199 zł zwycięzcy.

Przy okazji poza konkurencją przetestowaliśmy kupioną w necie podróbkę kasku Arai. Za nieco ponad dwie stówki nie oczekiwaliśmy wiele, tym większy był nasz szok, bo w pierwszej chwili wydawało się, że test tłumienia uderzeń przeszedł bez uszczerbku – od zewnątrz nie widać było żadnego śladu. Oględziny wypełnienia z EPS-u ujawniły jednak spore pęknięcia, co w razie wypadku mogłoby skutkować poważnymi obrażeniami głowy. Kask został oczywiście potraktowany tak jak zasługiwał: wylądował w śmietniku.

Powinien tam trafić jeszcze przed testem. Z jednej strony nie miał bowiem wymaganego certyfikatu ECE, więc nie można go używać w ruchu drogowym, z drugiej już samo wsadzenie go na głowę było niemałym wyczynem, bo wyściółka nie była przymocowana. Wniosek jest oczywisty: nie sięgaj po podróbki, bo wystarczy, że dołożysz 250–300 zł i kupisz markowe produkty. Będą bezpieczniejsze, dopuszczone do ruchu i o wiele lepsze.

Koreański HJC RPHA 70 ponownie wziął udział w naszym teście. W porównaniu z ubiegłorocznym modelem dokonano w nim niewielkich zmian, przeważnie w tym, co niewidoczne: popracowano nad skorupą, efektywnością tłumienia hałasów i wentylacją. Japoński Shoei GT-Air II został mocniej zmodyfikowany: ma teraz większą blendę, dodatkowy punkt zapadki szyby i przesunięty pasek pod brodą. Uzyskał 87 punktów na 100 możliwych, co dało mu zwycięstwo.

W punktacji żadnej roli nie odegrały zapięcia, o czym świadczą trzy pierwsze miejsca. Shoei ma zapięcie typu microlock, HJC podwójne D, a X-lite w zależności od wersji albo to, albo to. Ponieważ zajmowaliśmy się tym w ubiegłym roku, w tym darowaliśmy sobie badanie jakości współpracy z interkomem. Zamiast tego skupiliśmy się na: efektywności tłumienia siły uderzeń, wykonaniu, wyposażeniu, dopasowaniu, komforcie noszenia, masie i na teście podczas jazdy.

 

 

REKLAMA

Kaski zniszczone w dobrej sprawie

 

 

Parę ładnych lat temu we współpracy z instytutem TÜV Rheinland z Kolonii opracowaliśmy nasz własny crash test kasków. Chodziło o to, aby jak najlepiej symulować rzeczywiste warunki na drodze. Dlatego i w tym teście, i w innych testach kasków podczas pomiaru efektywności tłumienia siły uderzeń działamy wg naszych zasad, a nie zgodnie z wymogami normy ECE-R 22.05. Tym bardziej że ona i tak zawsze jest warunkiem dopuszczenia do naszego testu. Ponieważ punkty uderzeń w skorupę kasku są w niej dokładnie określone, wystarczy wzmocnić ją w tych punktach, aby wszystko było OK. Przy takiej metodzie wymogi normy ECE mogłaby spełnić nawet czapka, byle odpowiednio wzmocniona w wyznaczonych przez normę miejscach.

 

 

Norma ,,Motocykla”

Dlatego od 10 lat korzystamy z własnych zasad. Jedna z nich polega na tym, że kask spada z wysokości 3 metrów nie na kanciaste kowadło (jak każe norma ECE-R 22.05), lecz na słupek, do jakiego mocowane są barierki ochronne. Co istotne, w naszym teście kaski są sprawdzane w temperaturze pokojowej, a uderzenia z lewej i z prawej strony następują przy dwóch prędkościach – 7,5 i 5,5 m/s.

Zgodnie z normą ECE, podczas uderzenia o kowadło dopuszczalne jest przyspieszenie o wartości 275 G. W naszym teście wyposażony w czujniki model głowy przekazuje wartość G do komputera, który po uwzględnieniu wielu parametrów (m.in. czasu działania siły) wylicza z niej wartość HIC (Head Injury Criterion – współczynnik obrażeń głowy).

Wartość HIC

Na podstawie wartości HIC da się wiarygodnie przewidzieć stopień uszkodzenia czaszki i mózgu. Norma ECE ustaliła maksymalną wartość HIC na poziomie 2400. To liczba wzięta z kapelusza. Tym bardziej że bez trudu spełniają ją wszyscy. My jesteśmy bardziej wymagający – chcemy, aby wyniki były poniżej 1000. HJC i Shark mocno zbliżyły się w teście do tej wartości.

 

Laser z precyzją nieosiągalną dla człowieka wyznacza punkty uderzeń, które następnie są zaznaczane na skorupie.

Po każdym uderzeniu kask nadaje się tylko i wyłącznie na śmietnik. Ważne: należy go wyrzucić także wtedy, gdy uszkodzenia nie widać!

 

Zobacz również: lubimy robić demolkę, dlatego na stanowisko pomiarowe trafiły kaski z podnoszoną szczęką. Zobacz kto w tej klasie jest zwycięzcą.

 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

AGV K-5 S

HJC RPHA 70

LS2 FF 327 Challenger

wsm24.pl
Cena: 1099–1649 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1390 ±50 g/1521 g (dane producenta/zważony rozmiar M-L)
Kolory: czarny błyszczący, czarny mat, biały mat, 9 grafik
Skorupa: 2 rozmiary, mieszanka włókno szklane/karbon
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E 3 (Włochy)
Wyposażenie: zewnętrzny spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), blenda, szyba z pinlockiem, wentylacja przodu, góry i tyłu, pokrowiec
Importer: Powerbike,
www.dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 1799–2099 zł
Rozmiary: XXS do XXL
Masa: 1450/1486 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolor: czarny, biały, 11 grafik
Skorupa: 3 rozmiary, mieszanka włókno szklane/karbon
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Korea Płd.; homologacja: E 1 (Niemcy)
Wyposażenie: spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), blenda, szyba z pinlockiem, wentylacja przodu, góry i tyłu, pokrowiec
www.ls2.com.pl, tel. 56 658 39 37
Cena: od 699 zł
Rozmiary: XXS do 3XL
Masa: 1390 ±50 g/1459 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny, biały, popielaty, 11 grafik
Skorupa: 3 rozmiary skorupy, mieszanka włókna szklanego
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)
Wyposażenie: spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), blenda, szyba z pinlockiem, wentylacja przodu, góry i tyłu, torba
 minus Bardzo dobra aerodynamika, dobre dopasowanie, wkładanie i zdejmowanie bez trudności, bardzo dobra wentylacja szczęki, nowy kask nie drażni zapachem, dobra jakość wykonania  minus Dobra aerodynamika, świetna wentylacja szczęki i góry, łatwa obsługa, bardzo dobra przydatność dla okularników, świetna jakość wykonania, spore pole widzenia zarówno w sportowej, jak też turystycznej pozycji jeźdźca, pewna blokada i łatwa wymiana szyby, dobre dopasowanie, przyjemny w noszeniu  minus Dobre pole widzenia, olbrzymia blenda przeciwsłoneczna, dobra wentylacja brody i czoła, dobre wykonanie, ciekawe wersje grafiki, praktyczna torba, łatwa wymiana szyby
 minus Stosunkowo głośny, blenda zachodzi parą i nie da się jej precyzyjnie ustawić, małe dźwignie, więc trudna obsługa w rękawicach, brak Emergency-Release (awaryjne wyciąganie cheekpadów w razie wypadku), kłopotliwa wymiana szyby, podczas crash testu szyba pękła, pozostawiając ostry szpic (niebezpieczeństwo zranienia), tylko dwa rozmiary skorupy zewnętrznej  minus Nieco kłopotów podczas wkładania i zdejmowania, nowy kask wydziela nieprzyjemny chemiczny zapach, powyżej 200 km/h tępy hałas od pędu powietrza i lekkie wibracje  minus Bardzo głośny, dość ciasny podczas wkładania, blenda dość ciemna i lekko deformująca obraz, tylko 4 pozycje szyby, małe i za ostro zakończone dźwigienki, wymagająca przyzwyczajenia wystająca część szczękowa, niezbyt łatwa obsługa szyby

Dźwignia do obsługi blendy przeciwsłonecznej jest mała, kanciasta i zacina się. Nie da się jej precyzyjnie ustawić.

Proste, ale skuteczne: szyba jest otwierana na środku i w razie potrzeby może być łatwo zablokowana.

Dołączona do kasku ładna i praktyczna torba to znacznie fajniejszy bajer od typowego pokrowca.

Wniosek

Fajnemu wyglądowi towarzyszy silniejszy akcent na cechy sportowe. Świetną robotę robi aerodynamika. Kask jest jednak zaskakująco głośny. Obsługa wentylacji i blendy proszą, aby je dopracować.
Wniosek

RPHA 70 wygodnie leży na głowie oraz dysponuje przemyślanym wyposażeniem. Do tego wykazał najlepszą efektywność tłumienia siły uderzeń. Pierwsze miejsce przeszło mu minimalnie koło nosa, ale dzięki cenie uzyskał naszą rekomendację.
Wniosek

Lokata gorsza niż jakość. Lżejsza o 100 g wersja z karbonu może się podobać podczas turystycznych wypadów w sportowym stylu, ale wersja standardowa też nie przynosi wstydu. Niezły kask dla oszczędnych.

 

 

REKLAMA

 

Schuberth R2

Scorpion EXO 1400 Air

Shark Spartan

Importer: www.schuberth.pl
Cena: 1799–2699 zł
Rozmiary: XS (53) do XXL (63)
Masa: 1350 ±50 g/1441 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny, czarny mat, antracyt, biały, 12 grafik
Skorupa: 2 rozmiary skorupy, mieszanka włókna szklanego
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Niemcy; homologacja: E 13 (Luksemburg)
Wyposażenie: spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), szyba z pinlockiem, wentylacja przodu i góry, pokrowiec
www.riccardomotosport.pl, tel. 32 67 08 010
Cena: 1299–1799 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1400 ±50 g/1441 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny, biały, 22 grafiki
Skorupa: 3 rozmiary skorupy, mieszanka włókna szklanego
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 11 (Wielka Brytania)
Wyposażenie: spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), blenda, szyba z pinlockiem, wentylacja przodu, góry i tyłu, pokrowiec, pompowane chickpady (policzki)
Importer: imready.eu
Cena: 999–1899 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1430 ±50 g/1465 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny, czarny mat, biały, 16 grafik
Skorupa: 2 rozmiary skorupy, mieszanka włókna szklanego
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Tajlandia; homologacja: E 11 (W. Brytania)
Wyposażenie: spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), blenda, szyba z pinlockiem, wentylacja przodu i z góry, pokrowiec
 minus Spore pole widzenia, bardzo dobra i intuicyjna obsługa, przyjemne dopasowanie, leży bardzo stabilnie, bardzo dobre wykonanie, dobra aerodynamika, bardzo niski poziom hałasu, neutralny pod względem zapachu  minus Dobre pole widzenia, dobra blokada szyby, łatwe do uchwycenia elementy obsługowe, łatwe wkładanie i zdejmowanie, bardzo dobra przydatność dla okularników, dobre wykonanie, możliwość dopasowania wyściółki policzków, przyjazny dla skóry pasek  minus Wyciągany deflektor wydychanego powietrza, niekłopotliwe wkładanie i zdejmowanie, dobrze leży na głowie, precyzyjne ustawianie blendy, łatwa obsługa, przyjemna wyściółka, system Autoseal umożliwiający łatwą wymianę szyby, bardzo dobra przydatność dla okularników
 minus Brak blendy, zapadki szyby wskakują gąbczasto, blokada szyby wymaga użycia sporej siły, słaba wentylacja brody, średnie wartości tłumienia siły uderzeń w porównaniu z innymi kaskami  minus Zapadki szyby mogłyby mieć o 1O więcej, blenda bez zapadek pośrednich, nowy kask pachnie nieprzyjemnie, dość głośny, słaba aerodynamika przy wyższych prędkościach  minus Nie najlepsze aerodynamika i głośność, brak blokady szyby, mała i kanciasta dźwignia do obsługi szyby, blenda ma skłonność do parowania, ledwo wyczuwalna wentylacja

Turystyczny kask o właściwościach sportowych powinien mieć blendę przeciwsłoneczną. Nadrabia ten brak dobrym dopasowaniem.

Pompka i wentyl. Przez pompowanie można lepiej dopasować Scorpiona do policzków.

Nie każdemu będzie odpowiadać, ale funkcjonuje niezawodnie i precyzyjnie: obsługa bardzo dobrej blendy przeciwsłonecznej na górze skorupy.

Wniosek

R2 może się podobać, jednak trudno mu wybaczyć brak blendy, którą mają nawet kaski o mniej wyrazistych cechach turystycznych. To, że blendę ma Schuberth S2 Sport to słabe pocieszenie.

Wniosek

Scorpiona od pozostałych uczestników testu różnią pompowane cheekpady, ale nawet gdyby ich nie było, jest to dobry kask sportowo-turystyczny – przede wszystkim do jazdy po drogach. Powyżej 130 km/h hałas wewnątrz męczy.

Wniosek

Bardzo solidny + bardzo dobre wartości tłumienia siły uderzeń. Konkurencja oferuje większy komfort i łatwiejszą obsługę, dlatego Spartan stracił trochę punktów za przydatność na co dzień.

 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Shoei GT-Air II

Suomy Speedstar

X-lite X-903 Ultra Carbon

Importer: shoei-europe.pl
Cena: 2199–2599 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1500 ±50 g/1493 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: 7 kolorów jednolitych, 9 grafik
Skorupa: 3 rozmiary skorupy, mieszanka włókna szklanego
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Japonia; homologacja: E 6 (Belgia)
Wyposażenie: spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), blenda, szyba z pinlockiem, wentylacja przodu, góry i tyłu, pokrowiec
sklep: www.bikers-shop.pl
Cena: 1090–1180 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1400 ±50 g/1461 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny, antracyt, biały, 15 grafik
Skorupa: 2 rozmiary skorupy, mieszanka włókna szklanego
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Indonezja; homologacja: E 13 (Luksemburg)
Wyposażenie: spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), blenda, szyba z pinlockiem, wentylacja przodu, góry i tyłu, pokrowiec
Importer: imready.eu
Cena: 2399 zł
Rozmiary: XXS (54) do 3XL (65)
Masa: 1490 ±50 g/1532 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: 10 wersji kolorystycznych i grafik
Skorupa: 3 rozmiary, mieszanka karbon/włókno szklane
Zapięcie: podwójne D lub microlock (w zależności od wersji grafiki)
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E 3 (Włochy)
Wyposażenie: spojler, deflektor wydychanego powietrza (nosek), blenda, szyba z pinlockiem, wentylacja przodu, góry i tyłu, pokrowiec, wyściółka o zmiennej wysokości, magnetyczna mechanika wizjera
 minus Perfekcyjnie ustawianie blendy, prosta obsługa, przyjemne, a jednocześnie sportowe dopasowanie, dobra jakość wykonania, duże pole widzenia, pinlock całkowicie odporny na parowanie, neutralny zapach, dobre działanie zapadek szyby, dobra wentylacja, bardzo cichy, stabilny także przy dużych prędkościach  minus Niekłopotliwe wkładanie i zdejmowanie, sportowe dopasowanie, duża szyba, bardzo dobra przydatność dla okularników, efektywna wentylacja brody

 minus Bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie, łatwa wymiana szyby (magnes), dobre pole widzenia, bardzo przyjemna wyściółka z regulowaną wysokością, bardzo dobre wykonanie, bardzo dobra aerodynamika, bardzo dobry poziom głośności

 minus Bardzo krótki pasek zapięcia pod brodą, zablokowanie szyby wymaga użycia siły, poza tym szyba pracuje ciężko, a jej kłopotliwa wymiana wymaga sporo cierpliwości, blenda mogłaby sięgać niżej, średnia przydatność dla okularników  minus Bardzo duży, blenda przeciwsłoneczna na górnym końcu ciężko wskakuje, bardzo słabe przyciski, braki w wykonaniu: zniekształcenia obrazu na brzegach szyby, trudna jej wymiana, kłopotliwa obsługa, bardzo głośny, podczas mocnego deszczu woda przecieka  minus Trudna obsługa blendy, blenda powinna sięgać niżej, nowy kask nieprzyjemnie pachnie chemią, kiepska blokada szyby

Inna niż u poprzednika pozycja paska. To dobre dla krtani, ale trochę przeszkadza przy wkładaniu.

Obsługa bezstopniowo ustawianej blendy przeciwsłonecznej dobrze wkomponowuje się w design, ale w praktyce często się zacina.

Innowacyjne gadżety: regulacja wysokości wyściółki oraz magnetyczna mechanika wizjera.

Wniosek

Nieznaczne zwycięstwo. Pod względem aerodynamiki, głośności i dopasowania nie można mu niczego zarzucić. Wartości tłumienia uderzeń? Są OK. Łyżka dziegciu: do zmiany ustawienia i zablokowania szyby trzeba użyć sporo siły.
Wniosek

Liczne słabości szkodzą temu całkiem wygodnemu kaskowi. Największa obsuwa: skomplikowana i trudna obsługa. Do tego dochodzi nieszczelna w czasie deszczu i na dużych prędkościach szyba, co mocno obniża komfort.
Wniosek

Regulacja o nazwie Liner Positioning Control oraz magnetyczne mocowanie szyby to jego dwie cechy wyróżniające. Inne powody do pochwał: jest cichy, solidny, o dobrej aerodynamice.



Punktacja końcowa

Trzy pierwsze miejsca dla trzech odmiennych koncepcji kasków. W kasku HJC najlepszemu tłumieniu siły uderzeń towarzyszą zastrzeżenia w zakresie dopasowania/komfortu. Jeźdźcy testowi wyróżnili kask X-lite X-903 Ultra Carbon, z tym że narzekali na jego ciężar mimo iż jego skorupę wykonano z karbonu. Zwycięzca testu – Shoei GT-Air II – zasłużył na pochwały za masę oraz świetne dopasowanie. Kolejny lekki kask wylądował na czwartej pozycji. Brakuje mu blendy przeciwsłonecznej, która jest oferowana w pokrewnym modelu S2 Sport. Oszczędni będą szczęśliwi z kasków Sharka, Scorpiona i LS2, które w sumie spisały się nieźle. Na pocieszenie dla ostatniego kasku – Suomy: cztery gwiazdki oznaczają przyzwoity poziom.

 

  Skuteczność
tłumienia
siły uderzeń
Wyposażenie
i wykonanie
Dopasowanie
/komfort
Zachowanie
podczas jazdy
Masa Suma  Cena 
Maks.
liczba punktów
25 15 20 35 5 100  
Shoei GT-Air II 22 11 17 33 4 87 2 199 zł
HJC RPHA 70 23 12 16 32 3 86 1 799 zł
X-lite X-903 Ultra Carbon 20 13 16 34 2 85 2 399 zł
Schuberth R2 20 10 17 32 4 83 1 799 zł
Shark Spartan 23 11 16 27 3 80 999 zł
Scorpion
EXO 1400 Air
22 12 15 28 2 79 1 299 zł
LS2 FF 327 Challenger 20 11 13 26 3 73 699 zł
AGV K-5S 19 11 14 26 2 72 1 099 zł
Suomy Speedstar 19 10 15 23 3 70 1 090 zł

 

Zobacz również: Nie lubisz przepłacać? Oto test kasków w cenie do 900 zł. 

 

REKLAMA

 

Tak testowaliśmy

Aby sprawdzić, jak testowane turystyczne kaski sportowe przyjmują i rozpraszają siłę uderzeń w skorupę oraz ile z niej dociera do głowy bikera, wszystkie pod bystrym okiem czujników zaliczyły po dwa uderzenia.

 

 

Pasywne bezpieczeństwo to dużo, ale jednak nie wszystko. Kask powinien bowiem ponadto zapewniać np. dobre samopoczucie jeźdźca, będące istotnym elementem bezpieczeństwa aktywnego, bo pomaga zapobiec wypadkowi. Aby ocenić je w sposób obiektywny i porównywalny, ocenie poddaliśmy takie elementy, jak masa, aerodynamika, komfort noszenia, głośność, wentylacja i obsługa. Oprócz tego oceniliśmy wyposażenie oraz jakość wykonania.
Jako że skupiliśmy się na kaskach sportowo-turystycznych, do jazd wykorzystaliśmy: KTM-a 790 Duke’a, Aprilię Shiver 900, Hondę CBR 1000 RR FireBlade, BMW R nineT oraz KTM-a Super Duke’a GT.

Żeby obiektywnie ocenić wszystkie te elementy, każdy kask testowało kilku jeźdźców (producenci dali nam do dyspozycji trzy rozmiary każdego z kasków). Przydatność do turystyki ocenialiśmy na górskich drogach w pobliżu Marsylii, test przy dużych prędkościach – na autostradzie pod Stuttgartem. Trzeci etap, czyli bezpośrednie porównanie i oględziny, przeprowadziliśmy w redakcji, wkładając kaski i zdejmując je jeden po drugim, by wyłapać różnice w dopasowaniu, wyposażeniu i jakości wykonania.

Droga biegnąca przez jedną z przełęczy robiła za odcinek testowy.

 

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Nie da się ukryć, że opony to klucz do sukcesu, jeśli chodzi o zachowanie, pewność prowadzenia oraz stabilność motocykla. Bezpośrednio wpływają one również na samopoczucie oraz bezpieczeństwo motocyklisty. Sprawdziłem to na przykładzie opon Dunlop Sportsmart Mk3.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA